Transportudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ladepladser er ikke parkeringspladser og skal i
udbud
Kære Transportudvalg
Jeg skriver til jer i forbindelse den diskussion, der i øjeblikket udfolder sig om
tidsbegrænset parkering ved ladepladser i byerne.
Drivkraft Danmark støtter kommunernes ønske om at indføre tidsbegrænset
parkering ved ladestandere. Det er den helt rigtige vej at gå, da det vil sikre effek-
tiv udnyttelse af ladeinfrastrukturen til en lavere pris. Det forudsætter dog samti-
dig, at pladserne sendes i udbud, så de ikke automatisk overdrages til de operatø-
rer, der har fået mulighed for at opsætte ladestandere på kommunale parkerings-
pladser. Vi mener nemlig, at der er stor forskel på parkeringspladser med lade-
standere og egentlige ladepladser. Hvis ikke der kommer mere fokus på konkur-
rence nu, er der risiko for, at der på et senere tidspunkt vil blive behov for massiv
efterregulering, som vi blandt andet har set det på teleområdet.
Grundlæggende bør konkurrencen altid tænkes ind, og der bør stilles modkrav,
når der gives offentlig støtte og/eller stilles offentlige grunde til rådighed. Det
gælder krav om:
-
-
-
-
Fri og lige adgang
Roaming
Tydelige priser
Nemme betalingsløsninger.
Den 18. januar 2021
Som reglerne er i dag, er det kun meget få ladeoperatører, som har været interes-
serede i at opstille kantstensladere i byerne. Det skyldes, at der med langtidspar-
kering kun sælges meget lidt af den strøm, som skal betale investeringen tilbage.
Hvis reglerne laves om, så kommunerne med tidsbegrænsninger kan sikre egent-
lige ladepladser, står en række kommercielle virksomheder imidlertid parate til
at investere massivt i lademarkedet. Det gælder blandt andre Drivkraft Dan-
marks medlemmer, hvoraf flere har meldt ud, at de i de kommende år vil fore-
tage omfattende investeringer i ladeinfrastruktur hjemme, på arbejdspladserne
og på farten (tankstationerne). Egentlige ladepladser i kommunerne vil være
endnu et attraktivt marked.
De nuværende investeringer i kantstensladere er sket efter det såkaldte gæste-
princip, hvor kommunerne kan tillade, at en ladeoperatør opsætter ladestandere
efter vejlovens bestemmelse om genstande mv. på vejarealet. Det har de
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
W
drivkraftdanmark.dk
1/2