Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
Dato 7. oktober 2020
J. nr. 2020-6832
Intervention og afgivelse af indlæg i Rettens sag T-390/20, Scand-
lines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Kom-
missionen, og i Rettens sag T-391/20, Stena Line Scandinavia AB
mod Kommissionen
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH (herefter ’Scand-
lines’) og Stena Line Scandinavia AB (herefter ‘Stena Line’) har den 17. juni
2020 anlagt sag mod Europa-Kommissionen ved Retten ved Den Europæiske
Unions Domstol (’Retten’) med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgø-
relse af 20. marts 2020 vedrørende finansieringen af Femern Bælt-projektet
annulleres.
1
Der er tale om samme Kommissionsafgørelse, som regeringen ind-
bragte dele af for Retten ved stævning af Kommissionen af 2. juni 2020.
1
SAGENS FAKTISKE OMSTÆNDIGHEDER OG JURIDISKE PRO-
BLEMSTILLINGER
Kommissionsafgørelsen
2
er truffet efter, at Retten den 13. december 2018 an-
nullerede Kommissionens tidligere afgørelse af 23. juli 2015 vedrørende stats-
støtte til Femern Bælt-forbindelsen (T-630/15
3
og T-631/15
4
), for så vidt angik
godkendelsen af finansieringen af kyst til kyst-forbindelsen (Femern A/S).
Kommissionen gennemførte herefter en
såkaldt ”formel undersøgelsesproce-
dure”, hvor en række interesserede parter
5
og de danske myndigheder afgav
bemærkninger.
1
Resumé af de to stævninger er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C 279/45, 24.8.2020
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:62020TN0390&from=DA) og C
279/46, 24.8.2020 (https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:62020TN0391&from=DA).
2
Commission Decision of 20.3.2020 on the State aid SA.39078
–
2019/C (ex 2014/N) which Denmark
implemented for Femern A/S
(https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202016/280910_2147483_492_2.pdf).
3
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=209013&pageIndex=0&doclang=E
N&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=18157765.
4
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=209017&pageIndex=0&doclang=E
N&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=18157847.
5
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung e.V, Danske Rederier, European Community
Shipowners’ Associations,
Foreningen för Svensk Sjöfart, Naturschutzbund Deutschland (NABU) e.V.,
Rederi Aktiebolaget Nordö-Link, Rostock Port GmbH, Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutsch-
land GmbH, Stena Line Scandinavia AB, Trelleborg Hamn AB og Verband Deutscher Reeder.