Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2261313_0001.png
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
Dato 7. oktober 2020
J. nr. 2020-6832
Intervention og afgivelse af indlæg i Rettens sag T-390/20, Scand-
lines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Kom-
missionen, og i Rettens sag T-391/20, Stena Line Scandinavia AB
mod Kommissionen
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH (herefter ’Scand-
lines’) og Stena Line Scandinavia AB (herefter ‘Stena Line’) har den 17. juni
2020 anlagt sag mod Europa-Kommissionen ved Retten ved Den Europæiske
Unions Domstol (’Retten’) med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgø-
relse af 20. marts 2020 vedrørende finansieringen af Femern Bælt-projektet
annulleres.
1
Der er tale om samme Kommissionsafgørelse, som regeringen ind-
bragte dele af for Retten ved stævning af Kommissionen af 2. juni 2020.
1
SAGENS FAKTISKE OMSTÆNDIGHEDER OG JURIDISKE PRO-
BLEMSTILLINGER
Kommissionsafgørelsen
2
er truffet efter, at Retten den 13. december 2018 an-
nullerede Kommissionens tidligere afgørelse af 23. juli 2015 vedrørende stats-
støtte til Femern Bælt-forbindelsen (T-630/15
3
og T-631/15
4
), for så vidt angik
godkendelsen af finansieringen af kyst til kyst-forbindelsen (Femern A/S).
Kommissionen gennemførte herefter en
såkaldt ”formel undersøgelsesproce-
dure”, hvor en række interesserede parter
5
og de danske myndigheder afgav
bemærkninger.
1
Resumé af de to stævninger er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C 279/45, 24.8.2020
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:62020TN0390&from=DA) og C
279/46, 24.8.2020 (https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:62020TN0391&from=DA).
2
Commission Decision of 20.3.2020 on the State aid SA.39078
2019/C (ex 2014/N) which Denmark
implemented for Femern A/S
(https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202016/280910_2147483_492_2.pdf).
3
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=209013&pageIndex=0&doclang=E
N&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=18157765.
4
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=209017&pageIndex=0&doclang=E
N&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=18157847.
5
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung e.V, Danske Rederier, European Community
Shipowners’ Associations,
Foreningen för Svensk Sjöfart, Naturschutzbund Deutschland (NABU) e.V.,
Rederi Aktiebolaget Nordö-Link, Rostock Port GmbH, Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutsch-
land GmbH, Stena Line Scandinavia AB, Trelleborg Hamn AB og Verband Deutscher Reeder.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering om intervention i Scandlines og Stena Lines stævninger af Kommissionen i forbindelse med Femern Bælt forbindelse, fra transportministeren
2261313_0002.png
Side 2/3
I den anfægtede afgørelse af 20. marts 2020 konkluderer Kommissionen sam-
let set:
1. Skatteforanstaltninger, jernbaneafgifter, tilrådighedsstillelse af statsejen-
dom (havbunden og vådområder) og statsgarantier til derivattransaktioner
udgør ikke statsstøtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.
2. Kapitaltilførsler, statsgarantier og statslån til Femern A/S udgør statsstøtte
omfattet af TEUF arti-kel 107, stk. 1.
3. Denne statsstøtte kan
inden for de rammer, som Danmark har accepteret
at overholde, jf. nedenfor
godkendes som forenelig med det indre marked.
Regeringen indbragte som anført Kommissionens statsstøtteafgørelse for Ret-
ten med henblik på annullation af den del af afgørelsen, hvor Kommissionen
fastslår, at kapitaltilførsler, statsgarantier og statslån til Femern A/S udgør
statsstøtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1 (det andet punkt).
6
Om det tredje punkt ovenfor fastslår Kommissionen, at statsstøtten til Femern
A/S er forenelig med det indre marked, idet projektet er et
vigtigt projekt af
fælleseuropæisk interesse
omfattet af TEUF artikel 107, stk. 3, litra b, og idet
støtten til Femern A/S skal karakteriseres som
investeringsstøtte.
Kommissio-
nen fastslår endvidere, at støtten er nødvendig, og at støtten er proportional. I
denne sammenhæng lægger Kommissionen især vægt på, at regeringen har
forpligtet sig til at sikre:
-
At Femern A/S ikke optager statslån eller lån med statsgaranti, der til-
sammen overstiger et beløb i løbende priser på 69,3 mia. kr., og at Fe-
mern A/S ikke må have subsidierede lån/garantier efter det 16. driftsår.
At den danske regering opkræver en 2 pct. provision for statsgarantier og
statslån i stedet for den tidligere forudsatte provision på 0,15 pct.
-
Det er dette tredje punkt, som Scandlines’ hhv. Stena Lines stævning af 17. juni
2020 primært vedrører. I stævningerne gør Scandlines hhv. Stena Line
til
støtte for, at statsstøttegodkendelsen skal annulleres
to overordnede anbrin-
gender gældende:
1.
Kommissionen begik en fejl, da den klassificerede statsstøtten til Femern
A/S som
ad hoc-støtte ydet i henhold til projekteringsloven og anlægs- og
driftsloven,
idet hvert statslån og hver statsgaranti ifølge Scandlines og
Stena Line burde udgøre en særskilt ad hoc-støtteforanstaltning, der skal
anmeldes individuelt til Kommissionen, når vilkårene for hvert statslån og
hver statsgaranti er aftalt mellem Femern A/S og de danske myndigheder.
6
Se Transport- og Boligministeriets notat af 26. maj 2020 til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Europaudvalg: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/EUU/bilag/699/2201561.pdf. Sagen er regi-
streret ved Retten som sag T-364/20, Danmark mod Kommissionen:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/379/2202099.pdf.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering om intervention i Scandlines og Stena Lines stævninger af Kommissionen i forbindelse med Femern Bælt forbindelse, fra transportministeren
2261313_0003.png
Side 3/3
2. Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at statsstøtten til Femern A/S
er
forenelig med det indre marked
og dermed kunne godkendes i henhold
til TEUF artikel 107, stk. 3, litra b.
2
REGERINGENS INTERESSE I SAGEN
Regeringen har som anført anfægtet Kommissionens konklusion om, at Fe-
mern A/S er omfattet af EU’s statsstøtteregler, hvorimod regeringen ikke har
anfægtet konklusionen om, at statsstøtten kan godkendes som forenelig med
det indre marked. Det er denne del af afgørelsen, som Scandlines og Stena Line
primært anfægter.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at hvis Femern A/S er omfattet af
statsstøttereglerne, så er de foranstaltninger, som ydes til Femern A/S til finan-
sieringen af kyst til kyst-forbindelsen, forenelig med det indre marked, jf.
TEUF artikel 107, stk. 3, litra b. Femern Bælt-projektet er et vigtigt projekt af
fælleseuropæisk interesse, og projektets positive virkninger opvejer klart poten-
tielle konkurrencefordrejninger. Endvidere har de danske myndigheder accep-
teret at foretage en række ændringer i projektets finansieringsstruktur, således
at foranstaltningerne er forholdsmæssige.
Dansk intervention i sagen til støtte for Kommissionen giver regeringen mulig-
hed for at styrke Kommissionens forsvar for afgørelsens lovlighed. Navnlig har
regeringen mulighed for at støtte Kommissionen i, at de finansielle forudsæt-
ninger, som regeringen har notificeret, og som danner grundlag for godkendel-
sen, er korrekte. Regeringen kan endvidere supplere og korrigere eventuelle
faktuelle oplysninger i sagen, således at det sikres, at Retten får et korrekt bil-
lede af sagens baggrund og faktum.
Derudover har den danske stat en væsentlig interesse i, at Retten ikke annulle-
rer Kommissionens afgørelse på de punkter, som Scandlines og Stena Line har
anfægtet, da der i så fald vil kunne opstå betydelig risiko for, at projektet for-
sinkes eller fordyres endnu mere, end det i forvejen er blevet som konsekvens
af de retssager, som Scandlines og Stena Line har anlagt ved danske og tyske
domstole og ved EU’s domstole.