Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2316358_0001.png
KATALOG
SEKS BRT-PROJEKTER PÅ
TVÆRS AF DANMARK
JANUAR 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0002.png
2
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
INDHOLDSFORTEGNELSE
3 / Indledning
4 / Overblik over seks BRT-projekter
7 / BRT i Ring 4
10 / BRT på 200S (Gladsaxe Trafikplads til Avedøre Holme)
13 / BRT på Ringvejen i Aarhus
16 / BRT mellem Randers C og Randers Storcenter
19 / BRT i Aalborg, Plusbus II
22 / BRT i Aalborg, Plusbus I
25 / Definitioner
BRT-katalog / Seks BRT-projekter på tværs af Danmark
Hæftet er udarbejdet af COWI i samarbejde med Movia, Midttrafik, NT og Aalborg Kommune.
Layout, fotos og illustrationer: Movia, Midttrafik, Aalborg Kommune og COWI
Foto side 13: Aarhus Universitetshospital
Foto side 16: Randers Kommune
Januar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0003.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
3
INDLEDNING
BRT er en fælles betegnelse for et højklasset transport-
system med et meget højt serviceniveau, hvor der bruges
elementer fra banerne, men hvor der køres på vejene. De
væsentligste elementer i BRT-systemer omfatter:
-
-
-
-
-
Trængselsfrit bustracé
Højklassede stationer
Selvstændig identitet og integration i bymiljøet
Høj frekvens og materiel med høj passagerkapacitet
Høj rejsehastighed og regularitet.
generelt er BRT med til at skabe grundlag for nye, bæredyg-
tige byområder.
-
mer, men BRT er endnu ikke udbredt i Danmark. I Aalborg
Kommune er man netop nu ved at etablere en BRT i stedet
for en letbane, der oprindeligt var på tegnebrættet. Flere
at etablere BRT eller BRT-løsninger, og i dette katalog ses
nærmere på seks aktuelle projekter, hvor studier peger på,
Med klimavenlig teknologi kan BRT-løsninger være en mar-
kant gevinst for miljøet inden 2030, og på sigt er tracéerne
velegnede til førerløs drift.
BRT-projekter kræver mindre gennemgribende anlæg end
skinnebårne løsninger, og fordelene kan opnås løbende, hvis
kan skabe nye muligheder for by- og erhvervsudvikling, og
på vejene, styrker by- og erhvervsudviklingen samt frem-
mer en bæredygtig, grøn transport. Alle seks projektforslag
opfylder minimumskravene fra Vejdirektoratets vejregler
om BRT. Kravene er uddybet i bilag B.
Formålet med kataloget er at skabe et nemt og overskueligt
overblik over de seks aktuelle BRT-projekter i Danmark.
HØJT
SERVICENIVEAU OG
HØJ KVALITET
2
3
PARKERING
TIL CYKLER
KORT REJSETID
1
Høj standard
for stationer
og busser
GODE VENTE-
FORHOLD
FOSSILFRI
EL-DRIFT
Klimavenlig
busteknologi
Eget tracé
INGEN
FORSINKELSER
Tre
grundelementer
for BRT
UHINDRET
FREMKOMMELIGHED
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0004.png
4
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
OVERSIGT OVER DE SEKS BRT-PROJEKTER I DANMARK
OVERSIGT OVER DE SEKS
BRT- PROJEKTER I DANMARK
Plusbus I og
Plusbus II i
Aalborg
BRT mellem
Randers C og
Randers Stor-
center
BRT på
Ringvejen i
Aarhus
BRT i Ring 4 og BRT
på 200S (Gladsaxe
Trafikplads til Aved-
øre Holme)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0005.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
5
OVERSIGT OVER DE SEKS BRT-PROJEKTER I DANMARK
BRT i Ring 4 i Hovedstadsområdet
BRT i Ring 4 skal forbedre den kollektive trafikbetjening i en
af de vigtigste tværgående korridorer i det kollektive net og
binde Hovedstadsområdets byfingre sammen på tværs. En
kommende BRT-linje vil endvidere bidrage til at skabe bedre
byudvikling i hele korridoren.
Den eksisterende busbetjening er i dag udfordret i forhold til
trængsel og rettidighed – noget som en fuldt prioriteret og
højklasset BRT vil kunne afhjælpe.
BRT på 200S (Gladsaxe Trafikplads
til Avedøre Holme)
BRT mellem Gladsaxe Trafikplads og Avedøre Holme vil
optimere den kollektive trafikbetjening i en af de centra-
le, tværgående korridorer og binde Hovedstadsområdets
byfingre sammen på tværs. Linjen vil betjene en række tætte
bolig- og erhvervsområder og give forbindelse for pendlere
i oplandet til København til bl.a. Hvidovre Hospital, Rødovre
Centrum og Avedøre Holme.
BRT linje
200S
Gladsaxe Trafikplads-Avedøre Holme
BRT på Ringvejen i Aarhus
BRT på Ringvejen i Aarhus vil afkoble bustrafikken fra
den massive og stigende trængsel og sikre et højklasset
grønt transportprodukt, der binder byens fingre effektiv
sammen. BRT’en forbinder en række store rejsemål un-
dervejs og binder byen sammen på tværs af de radiale
transportkorridorer og betjener undervejs 12 knude-
punkter med skift til/fra radiale trafikkorridorer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0006.png
6
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
BRT mellem Randers C
og Randers Storcenter
vil skabe en stærk kollektivakse mellem kommu-
nens to største rejsemål. BRT-korridoren muliggør
en regional hovedlinje der kobler Randers Stor-
center og store udviklingsområder effektiv til både
Randers og Aarhus. Samtidig skabes en træng-
selsfri, grøn genvej for en lang række buslinjer,
som i dag oplever store forsinkelser.
BRT i Aalborg, Plusbus II
Plusbus 2 er en højklasset BRT-forbindelse der fra
nord til syd binder Aalborg sammen på tværs af
Limfjorden. Den eksisterende bybusforbindelse (linje
1), som kører på BRT strækningen, er udfordret på
fremkommelighed på grund af pendling, fjordkryds-
ning og højt bilejerskab i korridoren.
BRT i Aalborg, Plusbus I
Plusbus I er en højklasset BRT-forbindelse der fra øst
til vest binder Aalborgs udviklingskorridor, vækstak-
sen, sammen. Linjen er under anlæg.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0007.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
7
BRT i Ring 4 - 33,4 km og 29 stop
Projektbeskrivelse
-
lige formål med linjen er at styrke betjeningen af en række store, tætte bolig-, arbejdsplads- og uddannelsesom-
råder. Det sker bl.a. i Høje Taastrup med nye stop og bedre adgangsveje syd og nord for Høje Taastrup Station,
i erhvervsområderne i Ballerup i form af nye stop og højere frekvens, og i Værebroparken og Bagsværd, hvor
betjeningen styrkes med bedre stoppestedsplacering og fuld integration med en række områdefornyelsesprojek-
ter. I Ishøj forenkles betjeningen ved et mere direkte BRT-tracé ved Broenge, hvilket vil gavne rejsehastigheden
for BRT’en generelt.
svarende til ca. 15 min. Projektet indeholder en række anlægstekniske udfordringer i forbindelse med indkørsel
og udkørsel fra Motorring 4 samt krydsning af Fr.sundsmotorvejen og Hillerødmotorvejen. Tracéet vurderes dog
samlet set at være bygbart og kan på store dele af strækningen etableres i eksisterende rabatarealer eller grønne
arealer langs vejene. Der arbejdes med implementering af BRT-linjen i 3 etaper: 1: Høje Taastrup St. – Bagsværd
-
hedsstudie.
indbyggere inden for 800 m.
60.000
arbejds- og studiepladser
inden for 800 m.
70.000
POTENTIALE FOR
NYE PASSAGERER
OG STATIONSNÆRE
KERNEOMRÅDER
Visualisering af knudepunkt ved Værebro Park Station
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0008.png
8
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
ej
tsv
far
Om
by
ng
Ly
BRT i Ring 4
-
33,4 km heraf 32,3 km i eget tracé
Hill
erø
dm
oto
rve
jen
ETAPE 3
Bagsværd Station
Bagsværd
Erhvervs-
kvarter
Lyngby
Station
+30-40 %
NYE PÅSTIGERE MED
BRT
(
Malmparken Station
Balleru
p Byve
j
15 MIN.
Lautrup
REDUKTION I KØRETID
I
MYLDRETID
Frede
rikssu
ndmo
torveje
n
FORBEDRET
OVERFLYTTEDE
BILTURE
REGULARITET
5-7 MIN.
900-1.200
bilture på en hverdag
PE
TA
E
1
I MYLDRETID
ANTAL AFGANGE
I TIMEN
12
6
ØVRIGE
DAGTMER
Holbækmotorvejen
Høje
Taastrup
Nord
Klovtofte-
området
4
AFTEN OG
WEEKEND
MYLDRE-
TID
Høje Taastrup Station
City 2
CITY 2
ET
AP
E2
jen
otorve
Bugt M
Køge
SPARET
675-900
TONS
CO
2
-UDLEDNING
Ishøj Station
FRA OVERFLYTTEDE BILTURE
Erhverv
Bolig
Eget tracé
Blandet trafik
Etapeopdelinger
Køge Bugt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0009.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
9
BRT på Ring 4
Økonomi
1,9 MIA. KR.
56 MIO. KR. PR. KM
I ANLÆGSUDGIFTER
HERAF
212 MIO. KR.
TIL STATIONER
STYRKET
DRIFTSØKONOMI
Visualisering af knudepunkt ved Helgeshøj Allé Station
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0010.png
10
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
BRT på 200S
Projektbeskrivelse
tætte bolig- og erhvervsområder og give pendlere i oplandet til København god forbindelse til bl.a. Hvidovre
Hospital, Rødovre Centrum og Avedøre Holme.
-
via Avedøre Havnevej til Frihedens Station (i dag køres ad Hvidovrevej), dels betjenes den østlige del af Avedøre
Holme frem for den vestlige del som i dag. Prioriteringen og linjeændringerne vil medføre, at køretiden mellem
min.
ind i bymiljøet langs linjen, men de indebærer samtidig, at nogle af de nuværende rejsende må gå længere eller
benytte andre buslinjer.
Projektet indeholder en række anlægstekniske udfordringer i forbindelse med broer over Amagermotorvejen,
Holbækmotorvejen, Frederikssundbanen og Hillerødmotorvejen. Projektet vil desuden kræve inddragelse af
vejsideparkering og privat areal, men det forventes ikke, at huse må eksproprieres. Samlet set vurderes tracéet
som bygbart. Der arbejdes med implementering af BRT-linjen i 3 etaper: 1: Avedøre Holme – Rødovre Centrum.
2: Rødovre
som et mulighedsstudie.
indbyggere inden for 800 m.
68.000
arbejds- og studiepladser
inden for 800 m.
46.000
POTENTIALE FOR
NYE PASSAGERER
OG STATIONSNÆRE
KERNEOMRÅDER
Visualisering af knudepunkt ved Rødovre Centrum
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0011.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
11
BRT på 200S
-
Gladsaxe Trafikplads
Gladsaxe
Ringby
Mørkhøj
Erhvervskvarter
+25-35 %
NYE PÅSTIGERE MED
BRT
(
18,9 km heraf 16,6 km
i eget tracé
ETAP
E3
TV
Byen
Hi
lle
dm
oto
rve
jen
Husum Torv
Slot
she
rren
sve
j
Husum Station
12 MIN.
REDUKTION I KØRETID
I
OVERFLYTTEDE
BILTURE
Jyllingevej
MYLDRETID
Allé
Park
ANTAL AFGANGE
I TIMEN
Hvidovre Hospital
ETA
ETA
PE 2
900-1.225
bilture på en hverdag
Rødovre Centrum
FORBEDRET
REGULARITET
Roskildevej
3-4 MIN.
I MYLDRETID
Rødovre Station
6
6
2-3
ØVRIGE
DAGTMER
AFTEN OG
WEEKEND
MYLDRE-
TID
j
kkeve
rosty
B
PE
1
SPARET
Friheden Station
375-525
TONS
CO
2
-UDLEDNING
FRA OVERFLYTTEDE BILTURE
Erhverv
Bolig
Eget tracé
Blandet trafik
Etapeopdelinger
Avedøre
Holme
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0012.png
12
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
BRT på 200S
Økonomi
1,05 MIA. KR.
64 MIO. KR. PR. KM
I ANLÆGSUDGIFTER
HERAF
135 MIO. KR
TIL STATIONER
STYRKET
DRIFTSØKONOMI
Visualisering af knudepunkt ved Hvidovre Hospital Station
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0013.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
13
Projektbeskrivelse
BRT på Ringvejen i Aarhus er et af de centrale greb i infrastrukturvisionen Samspil 2030 (fælles infrastruktur-
vision for otte østjyske kommuner og Region Midtjylland) og vil løfte den samlede kvalitet i det kollektive net i
indfaldsvejene til byen. Fra Universitetshospitalet i Skejby, hvor der er skift til letbanen fra Djursland, til Viby
og erhvervsområder og skaber undervejs skiftemulighed til og fra ca. 40 buslinjer og spiller også sammen med
letbanens etape 2, som krydser ringvejen ved Gellerup.
skift på tværs af indfaldsvejene til de mange arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i korridoren.
Projektet indebærer etablering af højklasset infrastruktur på den ca. 10 km lange strækning fra Universitets-
hospitalet i Skejby over Viby Station til Christian X’s Vej. Allerede i dag ligger næsten 90.000 indbyggere, ar-
bejdspladser eller studiepladser inden for 600 m. af BRT’ens stationer. Kommunen har samtidig en række udvik-
lingsplaner og visioner, som yderligere vil underbygge kundegrundlaget – bl.a. helhedsplaner for Gellerup og
Bispehaven, det nye festival- og eventområde Eskelund og udvikling af området omkring Aarhus Universitetsho-
spital Skejby. Projektet er indtil videre undersøgt som et mulighedsstudie.
indbyggere inden for 600 m
38.200
arbejds- og studiepladser
inden for 600 m
50.100
Planlagt 3.500
nye boliger i
korridoren
Planlagt 1.500
nye arbejdspladser
i korridoren
BRT ved Aarhus Universitetshospital (blå linje). Kort afstand for skift til og fra letbanen (grøn linje)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0014.png
14
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
-
10 km heraf 8,2 km i eget tracé
VIA Uni. College
Skejby Erhvervspark
+20-27 %
NYE PÅSTIGERE MED
BRT
(
Vibo
rgve
j
Skejby
Aarhus Uni.hosp.
j
Ve
rs
ülle
-M
an
lud
Pa
Viborgvej
Helhedsplan
Hasle Torv/
Bispehaven
8 MIN.
REDUKTION I KØRETID
I
MYLDRETID
Edwin
R
ahrs Ve
j
Helhedsplan
Gellerup
OVERFLYTTEDE
BILTURE
Silkeborgvej
Silkeborgvej
bilture på en hverdag
600-775
Åhavevej
ANTAL AFGANGE
I TIMEN
10-
12
6
4
AFTEN OG
WEEKEND
n
eje
orv
t
Mo
yd
sS
rhu
Aa
Viby Torv
MYLDRE- ØVRIGE
DAGTMER
TID
Viby J
j
ve
org
rb
de
an
Sk
Aarhus Business College
Erhvervsakademier
Arla Foods Head Office
Chr. X’s Vej
Bjødstrupvej
SPARET
125-175
TONS
CO
2
-UDLEDNING
FRA OVERFLYTTEDE BILTURE
Erhverv
Bolig
Blandet trafik
Eget tracé
Ch
ris
tia
n
X’s
Ve
j
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0015.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
15
Økonomi
530 MIO. KR.
53 MIO. KR. PR. KM
I ANLÆGSUDGIFTER
HERAF
60 MIO. KR.
TIL STATIONER
STYRKET
DRIFTSØKONOMI
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0016.png
16
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
- 3,9 km og 8 stop
Projektbeskrivelse
Strækningen mellem Randers busterminal og Randers Storcenter er i infrastrukturvisionen Samspil 2030 (fæl-
les infrastrukturvision for otte østjyske kommuner og Region Midtjylland) udpeget som en korridor med stort
understøtte bæredygtige transportvaner i de store byudviklingsområder i det sydlige Randers.
store planlagte byudviklingsområder bl.a. ved havnen i Randers og i Paderup og Munkdrup længere mod syd.
Allerede i dag betjenes korridoren helt eller delvist af en lang række både bybuslinjer og regionale ruter, som
samles på Aarhusvej på vejen mod Randers centrum. Over Randersbro, hvor belastningen er højest, er der i dag
21 afgange mod centrum i spidstimen. Afgange, som med BRT-infrastruktur vil få en genvej og undgå de store
trængselsproblemer på Aarhusvej.
Med det skitserede anlæg etableres en ny busbro over Randers Fjord, der forbinder busterminalen med Aarhus-
vej. Herfra kører BRT´en i eget tracé mod syd ad Aarhusvej. På den sydlige del føres tracéet gennem et potentielt
byvækstområde til Randers Storcenter, hvor der etableres et større transportknudepunkt, med gode gangforbin-
delser, gode parkeringsforhold for cykel og bil samt mulighed for busskifte. Korridoren afsluttes syd for denne
station, men den regionale hovedrute 118, der betjener BRT´en med 10-minuttersdrift fortsætter mod syd gennem
udviklingsområdet Munkdrup til Aarhus. Projektet er indtil videre undersøgt som et mulighedsstudie.
indbyggere inden for 600 m.
11.400
arbejds- og studiepladser
i linjens opland
Mange
Planlagt 1.300
nye boliger i
korridoren og omdannelse
af havneområde
Erhvervsvækst ved Randers
Storcenter
BRT fra Randers Busterminal til Randers Storcenter. Her er vist Randers Busterminal og stationen ved Grenåvej
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0017.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
17
-
+8-11 %
NYE PÅSTIGERE MED
BRT
(
OVERFLYTTEDE
BILTURE
bilture på en hverdag
150-200
Randers
Centrum
FORBEDRET
REGULARITET
2 MIN.
I MYLDRETID
Ha
vne
gad
e
Randers Busterminal
Byen til
vandet
212
-
211
-
217
4
18 -
-1A
5 MIN.
REDUKTION I KØRETID
I
MYLDRETID
3 - 1A
Gre
nåv
ej
No
rdjy
ske
Mo
torv
ej
- 16
223
Erhvervs-
udvikling
221
SPARET
Ha
mm
elv
ej
45-60
TONS
CO
2
-UDLEDNING
Randers
Stor-
center
Randers Storcenter
118
115
svej
Aarhu
FRA OVERFLYTTEDE BILTURE
Munkdrup
us
Aarh
Store rejsemål
Udviklingsområder
Blandet trafik
Eget tracé
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0018.png
18
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
Økonomi
247 MIO. KR.
63 MIO. KR. PR. KM
I ANLÆGSUDGIFTER
HERAF
27 MIO. KR.
TIL STATIONER
STYRKET
DRIFTSØKONOMI
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0019.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
19
- 12 km og 25 stop
Projektbeskrivelse
-
fjorden. Den eksisterende bybusforbindelse (linje 1), som kører på BRT strækningen, er udfordret på fremkom-
melighed på grund af pendling, fjordkrydsning og højt bilejerskab i korridoren. Projektet vil dele tracé med den
øst-vestlige plusbus gennem bymidten, men krydser i øvrigt på tværs af den første plusbuslinje og skaber dermed
omdannes), sammen med en række andre byudviklingsområder.
Der er fremkommelighedsproblemer i en række kryds i korridoren og busserne påvirkes i dag af hændelser på
motorvej E45. Befolkningstilvæksten vil medføre en stigende trængsel, hvis den nuværende transportadfærd fort-
er at en forundersøgelse er igangsat.
indbyggere inden for 600 m.
47.000
Forventet
ca. 10.000
flere indbyggere
i korridoren
Visualisering af Plusbus II
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0020.png
20
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
-
+16-19%
NYE PÅSTIGERE MED
BRT
(
OVERFLYTTEDE
BILTURE
bilture på en hverdag
750-900
Hirtshalsmotorvejen
Vodskov
Vodskov
Mulig videreføring
af BRT-tracé
Bouet
Frederikshavnmotorvejen
FORBEDRET
REGULARITET
E39 / E45 P+R
5 MIN.
I MYLDRETID
Nørre Uttrup Torv
Stigsborg
10 MIN.
REDUKTION I KØRETID
I
MYLDRETID
Nytorv
Kong Christians Allé
Banegård og busterminal
Sygehus Syd
Vestre Allé
Skelagervej
Møllen
Plusbus I
Ny Nibevej
Nibevej
City Syd
City Syd
SPARET
200-250
TONS
CO
2
-UDLEDNING
ANTAL AFGANGE
I TIMEN
8
7
4
ØVRIGE
AFTEN OG
DAGTMER WEEKEND
FRA OVERFLYTTEDE BILTURE
Svenstrup
Nord
Svenstrup St.
Svenstrup
Byudv.
Mulig videreføring
af BRT-tracé
E45 P+R
Nordjyskemotorvej
MYLDRE-
TID
Runesvinget
Erhverv
Bolig
Blandet trafik
Eget tracé
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0021.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
21
Økonomi
600 MIO. KR.
50 MIO. KR. PR. KM
I ANLÆGSUDGIFTER
HERAF
120 MIO. KR.
TIL STATIONER
STYRKET
DRIFTSØKONOMI
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0022.png
22
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
- 11,4 km og 22 stop
Projektbeskrivelse
Plusbus I er en højklasset BRT-forbindelse der i øst-vestlig retning sammenbinder Aalborgs udviklingskorridor,
vækstaksen. Den eksisterende bybusforbindelse er udfordret på såvel kapacitet som fremkommelighed, og med
åbning af supersygehuset Nyt Aalborg Universitetshospital, vil traditionelle bybusser ikke have tilstrækkelig ka-
pacitet. Allerede i dag køres med 2 minutters drift i myldretiden på bybuslinje 2, der omdannes til BRT.
På linjen ligger en lang række meget store byomdannelsesområder, hvor udviklingen allerede er godt i gang.
Herunder Spritten, Godsbanen, Eternitten, Parkbyen og Gigantiumområdet. En række vigtige destinationer på
University Collage Nordjylland, Gigantium, Aalborg Universitet og Universitetshospitalet.
Projektet er under anlæg.
indbyggere inden for 400 m.
71.500
arbejds- og studiepladser
inden for 400 m.
117.500
Visualisering af Plusbus I gennem centrum
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0023.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
23
-
OVERFLYTTEDE
BILTURE
10-12 MIN.
REDUKTION I KØRETID
I
MYLDRETID
bilture på en hverdag
400-500
FORBEDRET
REGULARITET
5-7 MIN.
I MYLDRETID
Marina
Fjordparken
Spritten
Aalborg Vestby St.
Øs
tre
All
é
Aalborg
Stadion
Banegården
Nytorv
Gods-
banen
Eternitten
ANTAL AFGANGE
I TIMEN
8
6
4
ØVRIGE
AFTEN OG
DAGTMER WEEKEND
University
College
Nordjylland
E45 Pendlerpladsen
Parkbyen
AAU Busterminal
Gigantium
SPARET
100-125
TONS
CO
2
-UDLEDNING
FRA OVERFLYTTEDE BILTURE
No
rdjy
ske
Mo
tor
vej
MYLDRE-
TID
Aalborg
Universitet
Universitetshospital
Bolig
Blandet trafik
Eget tracé
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0024.png
24
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
Økonomi
510 MIO. KR.
45 MIO. KR. PR. KM
I ANLÆGSUDGIFTER
HERAF
144 MIO. KR.
TIL STATIONER
UÆNDRET
DRIFTSØKONOMI
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0025.png
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
25
BILAG A: DEFINITIONER
Beskrivelse
Beskrivelse af projektet, herunder det primære sigte/formål med løsningen og de aktuelle udfordringer for den kollektive
trafik i korridoren. Angivelse af linjeføring og de primære rejsemål på strækningen samt evt. anlægstekniske udfordringer,
der har væsentlig indflydelse på anlægsøkonomien og projektets risiko. Desuden angivelse af, hvilket niveau projektet er
udredt på (fra mulighedsstudie til under anlæg).
BRT-linjens samlede længde i km og antallet af stop (i hver retning). Endvidere angivelse af samlet BRT-længde i eget
tracé i km på efterfølgende side.
Der forventede generelt højklassede BRT-stationer, hvor kvaliteten samlet set opfylder minimumskravene eller de anbe-
falede krav i BRT-standarden i VDs Håndbog (afsnit 6) om kollektiv trafik og BRT fra juni 2016. Se uddybning i Bilag B.
Angivelse af antal indbyggere, arbejds- og uddannelsespladser i korridorer. Angivelse af den tilhørende oplandsstørrelse.
Desuden en beskrivelse af evt. langsigtede udviklingspotentialer i projektet, f.eks. i relation til visioner eller planer for
udviklingsområder med boliger og erhverv.
Projektbeskrivelse
Længde og stop samt
længde i eget tracé
Indbyggere samt arbejds-
og uddannelsespladser
Trafikale effekter
- Påstigere
Data om påstigere baserer sig på aktuel passagerstatik eller andre repræsentative opgørelser af aktuelle påstigere pr.
hverdag ved stoppestederne i korridoren, samt passagerer i busserne på vej ind eller ud af korridoren.
Dernæst er påstigere med den nye BRT-løsning estimeret, baseret på ændringer i linjeføring, standsningssteder,
tilgængelighed til station, køretid, afgangsfrekvens, regularitet og systemeffekter. Evt. angivet som et spænd pga.
usikkerhed i opgørelserne.
Antallet af nye påstigere er derefter opgjort som forskellen mellem de to opgørelser og dernæst omregnet til % i forhold
til de aktuelle påstigertal.
- Overflyttede bilture
(estimeret)
Serviceeffekter
- Rejsetid i myldretid
Opgørelse af, hvor mange bilture, der overflyttes til BRT’en. Beregningsmæssigt er overordnet forudsat, at 25% af de
nye passagerer tidligere udførte rejserne med bil (alene). Det er således forudsat, at 25 ud af 100 nye påstigere på en
hverdag har konverteret deres bilture til BRT’en.
Mulighed for rejsetidsbesparelser i myldretiden er opgjort ud fra en sammenligning af de faktiske køretider med
beregnede fremtidige køretider med BRT’en. Reduktionen er opgjort i minutter for den samlede køretid på hele stræknin-
gen i myldretiden.
Mulighed for forbedret regularitet er vurderet på baggrund af den aktuelle trængsel og følgende variation i køretiderne
for busserne, baseret på GPS-data. Potentialet er opgjort som den gennemsnitlige forskel i køretiderne i myldretiderne
sammenholdt med køretiderne uden for myldretiden. Forskellen og dermed potentialet for forbedringer af regulariteten er
angivet i minutter i myldretiden.
Her angives afgangsfrekvensen (minimum) med BRT’en i myldretiderne, henholdsvis i dagtimerne samt i øvrige tidsbånd
pr. retning.
- Forbedret regularitet
- Frekvens
Miljømæssige effekter
- Sparet CO
2
-udledning fra
overflyttede bilture
For de seks projekter i kataloget er den reducerede CO
2
-udledning fra bilture, der estimeres overflyttet til BRT’en,
opgjort. I mangel af detaljerede vurderinger af de trafikale efffekter for hvert projekt er i stedet anvendt en ensartet og
forenklet beregningsmetode på tværs af projekterne. Det forudsættes generelt, at 25 % af de nye rejsende med BRT-
løsningen er tidligere bilister, der overflyttes. Endvidere forudsættes, at den gennemsnitlige turlængde for overflyttede
bilture udgør 50 % af den samlede længde af BRT-strækningen. Denne forudsætning bygger på en simpel antagelse
om, at boliger, arbejds- og uddannelsespladser og øvrige rejsemål fordeler sig jævnt over hele BRT-strækningen. Den
sparede CO
2
-udledning er herefter opgjort i ton CO
2
på en typisk hverdag, og dernæst opregnet til årligt niveau ved at
gange det daglige niveau med 300. I beregningerne forudsættes, at der udledes 150 g CO
2
pr. kørt km i bil i gennemsnit.
For projektet i Randers er den gennemsnitlige turlængde vurderet særskilt.
I praksis vil en lang række lokale forhold spille ind på overflytningen af bilture og de klimamæssige gevinster, der
derved kan opnås. Der kan ligeledes være klimamæssige effekter forbundet med at indsætte fossilfrit eller emissionsfrit
busmateriel på BRT-linjerne i forhold til den teknologi, der anvendes af busserne i korridorerne i dag. Disse eventuelle
effekter er foreløbig ikke opgjort.
For at få et mere realistisk indblik i de samlede effekter, vil det være nødvendigt at gennemføre detaljerede trafikmodel-
beregninger for alle projekterne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 7/1-21 vedrørende forslag til seks aktuelle BRT-projekter (BRT Katalog), fra Trafikselskaberne i Danmark
2316358_0026.png
26
BRT– KATALOG / SEKS PROJEKTER
BILAG A: DEFINITIONER (fortsat)
Økonomi
Opgørelser af anlægsoverslag for de seks BRT-projekter kan i mindre grad afvige fra hinanden. Der er generelt taget
udgangspunkt i Transportministeriets ”Ny Anlægsbudgettering for forundersøgelser”. Der er udarbejdet basisoverslag,
som er ”det mest realistiske estimat ud fra den tilgængelige viden” for projektets udgifter, givet at der er tale om et
overslag. Hertil er lagt et korrektionstillæg, hvormed det indledende anlægsoverslag fremkommer.
- Samlede anlægsudgifter
Anlægsoverslagene er angivet i 2020-priser ud fra enhedspriser fastlagt for de forskellige typer og mængder for
anlægget i de forskellige tværsnit, der skal bygges undervejs. De anvendte enhedspriser er baseret på erfaringstal
fra realiserede projekter samt anlægsoverslag på mere detaljeret niveau. Erfaringer er bl.a. hentet fra BRT i Aalborg,
projekter i Århus, samt enhedspriser fra relevante og nyere vejprojekter i Københavnsområdet, samt input fra VD.
Angivet i afrundede tal.
Anlægsomkostningerne er desuden opgjort pr. km BRT-strækning.
De skønnede anlægsudgifter til at etablere eller ombygge stoppesteder til nye stationer for BRT’en angives. De samlede
udgifter giver en indikation af, hvilken kvalitet og standard, der stræbes efter i projektet.
Driftsudgifterne er opgjort som bruttoudgifter til dækning af betalingen til busoperatøren for at udføre BRT-kørslen
sammenholdt med de tilsvarende udgifter til at udføre den aktuelle kørsel i dag. Forventede ændringer i antallet af
køreplantimer som følge af BRT’en og forventede, øgede udgifter til mere højklasset busmateriel indgår i beregningerne.
Desuden indgår ændrede billetindtægter som følge af nye rejsende med BRT-løsningen i den samlede opgørelse af
driftsudgifterne. Beregningsmæssigt er forudsat, at den gennemsnitlige indtægt pr. påstiger er uændret.
Udviklingen i driftsudgifter er angivet som en overordnet tendens uden tal, da det endelige driftsoplæg fortsat er usikkert
og da operatørpriser også er forbundet med usikkerhed indtil videre.
- Samlede anlægsudgifter
pr. km
- Heraf anlægsudgifter
til stationer
- Ændrede driftsudgifter
(til BRT-kørslen)
BILAG B: FORUDSÆTNINGER FOR BRT-SYSTEMER
ANBEFALET NIVEAU
Tracé
Særligt tracé med fysisk adskillelse mellem bus- og
biltrafik. Belægning i afvigende farve.
MINIMUMSNIVEAU
Hovedsagelig særligt tracé i form af busbaner. Hvis der
køres i blandet trafik (over kortere strækninger) bør det
være trængselsfrit.
Højklassede stoppesteder ved vigtige rejsemål på ruten.
Ved øvrige stoppesteder bør der som minimum være
læskærm og realtids-trafikinformation.
Sikker adgang med høj tilgængelighed.
Høj frekvens.
Høj regularitet.
Selvstændigt design og identitet på enten infrastruktur
eller busmateriel.
Lavgulvsbusser.
Ledninger omlægges så der er frit under BRT-tracéet.
Stoppesteder
Højklassede stoppesteder ved alle stop på ruten.
Trafiksikker adgang med høj tilgængelighed.
Lange busser med høj kapacitet og høj frekvens. Der bør
også tages højde for ”komfortkapacitet”.
Høj rejsehastighed og regularitet.
Selvstændigt design og identitet på såvel infrastruktur som
busmateriel.
Lavgulvsbusser med brede døre. Ind- og udstigning af alle
døre.
Ledninger omlægges så der er frit under BRT-tracéet.
Kapacitet
og frekvens
Rejsehastighed
og regularitet
Identitet
Busmateriel
Ledninger
Håndbog
Kollektiv bustrafik og BRT - anlæg og planlægning,
Vejregelgruppen Kollektiv trafik på veje
Udgivet af Vejdirektoratet, juni 2016