Til: Transportminister Benny Engelbrecht
Kopi: Folketingets Transportudvalg
BRT
–
fremtidens grønne transportløsning
Den kollektive transport spiller en nøglerolle, hvis de nationale kli-
Brev
7. januar 2021
mamål om en CO
2
-reduktion på 70 pct. skal nås inden 2030. Elbus-
Morten Brønnum Andersen
ser og andre fossilfri busser er ét af redskaberne hertil, og trafiksel-
skaberne er godt på vej med at nå dette mål inden 2030. Men skal vi
lykkes med den grønne omstilling, så er det også nødvendigt, at en
væsentlig del af trafikvæksten de kommende år sker ved at vi rejser
sammen i fossilfri kollektiv transport, i stedet for i bil.
Nye mobilitetstilbud er et af svarene herpå. Et stærkt bud herpå er BRT (Bus
Rapid Transit). BRT er en miljøvenlig mobilitetsløsning med højkvalitetsbusser
i egne vognbaner, som kører trængselsfrit og med høj kapacitet som metro og
letbane
–
og med kort anlægstid, så projekterne kan stå færdig i god tid inden
2030.
BRT vinder indpas overalt i verden, og der er også stor interesse i Danmark.
Den første BRT-linje er ved at blive bygget i Aalborg, og Movia, Nordjyllands
Trafikselskab og Midttrafik arbejder med kommuner og regioner om udvikling
af BRT-løsninger i hovedstadsområdet, Aarhus, Randers og Aalborg.
I det medsendte katalog beskrives seks aktuelle projekter, hvor der kan opnås
energi- og passagereffektive løsninger, der øger kapaciteten i den kollektive
trafik, reducerer trængslen på vejene, styrker by- og erhvervsudviklingen samt
fremmer en bæredygtig, grøn transport.
Telefon: 2320 6131
Trafikselskaberne i Danmark
•
Gammel Køge
Landevej 3 • 2500 Valby