Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2314062_0001.png
Fra:
maia hansen [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. december 2020 10:42
Til:
TRU | Transportudvalget <[email protected]>
Emne:
VS: Til Folketingets Transportudvalg vedr. trafikbetjening af Bornholm
Folketingets Transportudvalg
Cc: Transportminister Benny Engelbrecht
Bcc: Peter Juel Jensen & Lea Wermelin
24.12.20
Vedr. transportforhold for bornholmske rejsende, ledig havnekapacitet i CMP, Ydre Nordhavn pr. marts
2021
I forbindelse med Sveriges lukning af grænserne og de dermed besværliggjorte forhold for Bornholm,
herunder gods/fragt samt patientoverførsler over Ystad, skal jeg herved henlede Transportudvalgets
opmærksomhed på, om Bornholm stadig har den bedste transportløsning for så vidt angår ruten mellem
Køge/Rønne.
Jeg vedhæfter notat fra Bornholms Passager- og Pendlerforening fra 8. januar 2003 med en nøjere
gennemgang af rutens flytning til Køge Havn i sin tid, herunder en gennemgang af forlængede
transporttider for gods og fragt, link:
20021_8242.pdf (ft.dk)
Samtidig gør jeg opmærksom på, at DFDS-færgen mellem Oslo/København stadig har bibeholdt deres plads
i CMP på Marmormolen, og fragt- samt gods fra denne færgeforbindelse er langt mere omfattende en
Bornholmslinjens.
I 2018 ønskede gods- og fragterhvervet en forøgelse af kapaciteten tl fragt på ruten Ystad/Rønne og jeg
mener, at det nu bør undersøges, om Køge overhovedet er den bedste løsning for Bornholm længere.
Bornholm tilhører iøvrigt Region Hovedstaden og ikke Region Sjælland.
Det er netop den 21.12.20 udmeldt, at Mærsk pr. marts flytter sin containerhavn fra Ydre Nordhavn til
Kalundborg. Hvilken effekt får dette på fragt og gods til og fra Bornholm?
Flytningen af Mærsks containerhavn frigiver imidlertid også havnekapacitet i CMP således at den stabile
trafikbetjening af Bornholm muligvis med fordel ville kunne flyttes hertil, i nærheden af Oceankajen i
Københavns Nordhavn.
Man ville i den forbindelse også kunne lave en overvejelse, om der kunne etableres en rampe samme sted
til Bornholmslinjens kommende nye hurtigfærge.
Det findes ganske urimeligt, at bornholmerne stadig er henvist til en mørk færgehavn i Køge, eller en ustabil
vintersejlads Rønne/Ystad der ofte forlænges pga. vind.
Hvor hurtigt ville den nye færge f.eks. kunne besejle Rønne/København f.eks i vinterhalvåret?
Jeg opfordrer derfor til, at man laver en gennemgående analyse a la den vedhæftede/linkede fra 2003, med
en nøjere gennemgang af mulighederne, da analysen fra 2003 taler sit helt klare sprog. Nordhavnen er en
bedre løsning end Køge, og vil også give bornholmske patienter en mulighed for direkte rejse uden
opslidende omskiftninger med ankomst tæt på Rigshospitalet.
Mvh
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Henvendelse af 24/12-20 vedrørende transportforhold for rejsende til og fra Bornholm, fra Maia Bjørka Hansen, Svaneke
Maia Bjørka Hansen
Dyrlæge Jürgensensgade 26
3740 Svaneke