Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2313814_0001.png
Færdselssikkerhedskommissionen
2021-2030
Handlingsplan
Anbefalinger til indsatser
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
Titel
2021-2030
Handlingsplan
Anbefalinger til indsatser
Dato
November, 2020
Tryk
Vejdirektoratet
For at mindske miljøbelastningen trykker
Vejdirektoratet på papir der opfylder både FSC og
Ecolabel kravene.
ISBN (NET)
978-87-93945-90-6
ISBN
978-87-93945-91-3
Forsidefoto
Vejdirektoratet
Copyright
Færdselssikkerhedskommissionen, 2020
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0003.png
Indhold
Indledning
Mål og fokusområder
Aktører og interessenter på trafiksikkerhedsområdet
Aktørers og interessenters forslag til indsatser
Strategiske initiativer baseret på rammer og udfordringer
4
6
8
12
36
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0004.png
Indledning
Foto : Vejdirektoratet
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0005.png
Færdselssikkerhedskommissionens
handlingsplan er opdelt i to dokumenter :
1.
Mål og Strategi.
Et politisk strategisk dokument, der er målrettet
de politikere og tekniske beslutningstager, der kan træffe beslut-
ninger, prioritere indsatsen og afsætte de nødvendige økonomi-
ske midler til arbejdet med trafiksikkerhed både i kommunerne og
på landsplan.
Dokumentet indeholder Færdselssikkerhedskommissionens
anbefalede mål for arbejdet med trafiksikkerhed frem
mod 2030, Key Performance Indikators (KPI’er), hvormed
Færdselssikkerhedskommissionen vil følge udviklingen på om-
rådet, de valgte fokusområder inden for trafiksikkerhed, en kort
beskrivelse af udvalgte rammer og udfordringer samt en beskri-
velse af en række strategiske indsatser.
2.
Anbefalinger til indsatser
(dette dokument) indeholder kommis-
sionens forslag til indsatser rettet mod de fokusområder, som til-
sammen udgør over 90 % af de dræbte og alvorligt tilskadekomne.
En lang række af indsatserne er også effektvurderet.
De enkelte aktører opfordres til at offentliggøre og dele viden om
dokumenterede og skønnede effekter af indsatser inden for eget
ressort på deres hjemmesider. Dermed kan kollegaer drage nytte af
hinandens erfaringer, uanset om erfaringerne er gode eller dårlige.
Det skal dog tages i betragtning, at der kan være effekter af kon-
krete indsatser, som er meget svære at måle på med udgangspunkt
i antallet af personskader på grund af et spinkelt datamateriale, og
hvor det ikke giver mening at offentliggøre en egentlig effekt.
Foto : Vejdirektoratet
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0006.png
Mål og fokusområder
Foto : Vejdirektoratet
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0007.png
Mål for perioden 2021-2030
Færdselssikkerhedskommissionens ønske er, at handlingsplanen skal fungere som et
strategisk dokument, der kan bruges i det politiske arbejde, men også som et dokument
hvor man kan hente inspiration i anbefalingerne til konkrete indsatser, der kan højne
trafiksikkerheden.
Processen med at udarbejde handlingsplanen har været åben, og alle medlemmer i
kommissionen har haft mulighed for at kommentere planen. Det vigtigste bidrag fra
medlemmerne i kommissionen har været at foreslå indsatser, som skal bidrage til, at
man når målene i 2030.
Som noget nyt i denne handlingsplan er det besluttet at supplere ovennævnte mål-
sætning med et mål om at halvere antallet af lette tilskadekomster i henhold til data i
Landspatientregisteret, som det fremgår af handlingsplanens Mål og Strategi.
Fokusområder for indsatser
Det er behov for målrettede indsatser, hvis de ambitiøse mål skal nås. Derfor har Færd-
selssikkerhedskommissionen udpeget fem områder, som skal være i fokus for indsat-
serne i handlingsplansperioden 2021-2030. Fokusområderne er beskrevet i handlings-
planens Mål og Strategi.
De fem fokusområder er :
Eneulykker :
Eneulykker defineres som ulykker, hvor det eneste involverede færd-
selselement er et enkelt køretøj. Ud over motorkøretøjer indgår også eneulykker
med cykler. Eneulykker med fodgængere er ikke omfattet af handlingsplanen.
Frontalkollisioner :
Frontalkollisioner eller mødeulykker defineres som en kollision
mellem to køretøjer, der færdes i modsat retning på samme vej. Ulykkerne kan ske
i forbindelse med overhaling, eller ved at et af køretøjerne uforvarende kommer
over i modsat vognbane.
Krydsulykker :
Krydsulykker kan i udgangspunktet omfatte ulykker i alle vejkryds
med tre, fire eller flere vejgrene, uanset reguleringsform, samt ulykker i rundkørs-
ler. Ulykker, der sker i indkørsler, er ikke medregnet i dette fokusområde.
Lette trafikanter :
Dette fokusområde omhandler personskadeulykker, hvor lette
trafikanter er kommet til skade eller er blevet dræbt. Med lette trafikanter menes
her fodgængere, cyklister, knallertførere og brugere af små, motoriserede køretø-
jer som fx el-løbehjul.
Unge bilførere :
Definitionen for dette fokusområde er personskadeulykker, hvor
mindst én bilfører har været under 25 år, og hvor den unge bilfører har kørt enten
personbil eller varebil.
Der kan være et vist overlap mellem fokusområderne. Fokusområderne ”eneulykker” og
”frontalkollisioner” er fx to klart adskilte kategorier af ulykker, mens fokusområdet ”lette
trafikanter” i betydeligt omfang også omfatter ulykker inden for de øvrige fokusområ-
der. Det betyder, at man skal være varsom med at lægge antal ulykker for flere fokus-
områder sammen, men i forhold til de kommende indsatser er overlappet en klar fordel,
fordi en indsats rettet mod ulykker i ét bestemt fokusområde også i et vist omfang vil
kunne have en effekt på ulykker i de andre fokusområder.
De fem fokusområder er desuden valgt, så de – uanset den præcise afgrænsning mel-
lem områderne – omhandler ulykker, der tilsammen har resulteret i over 90 % af de poli-
tiregistrerede dræbte og alvorligt tilskadekomne i perioden 2015-2019.
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0008.png
Aktører og interessenter på
trafiksikkerhedsområdet
Aktører på færdselssikkerheds-
området er bl. a. :
Kommunerne
Vejdirektoratet
Færdselsstyrelsen
Politiet
Rådet for Sikker Trafik
Lastbilbranchen
KL
Transport- og Boligministeriet
FDM
Fagforeninger
Cyklistforbundet
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Kommunerne/regionerne
Dansk Kørelærerunion
DTU
AAU BUILD
Foto : Rådet for Sikker Trafik
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0009.png
Dansk trafiksikkerhed er præget af et godt samar-
bejde mellem mange aktører. Det er en styrke, og
det sikrer en bred forankring af tiltag samt en le-
vende debat om vejen til bedre trafiksikkerhed for
alle. Sammen med trafikanternes eget personlige
ansvar for at agere hensynsfuldt og agtpågivende
i trafikken er det et stærkt, tværfagligt fællesskab,
som kan knække ulykkeskurver og skabe en mere
sikker trafik. Som eksempler kan nævnes følgende :
Indsatsen mod for høj hastighed på landevejene
vidner om et tæt samarbejde mellem aktørerne,
hvor Vejdirektoratet, kommunerne, Rådet for
Sikker Trafik og politiet gennem mange år har
samarbejdet, bl. a. gennem anlæg af rundkørs-
ler, sortpletudpegning, hastighedskampagner
og kontrol. Desuden har forskningsinstitutioner
som DTU bidraget med vidensgrundlag til brug
for implementering og efterfølgende evaluering
af nye tiltag som fx ATK.
• Lastbilbranchen, fagforeninger,
Cyklistforbundet, Rådet for Sikker Trafik,
Færdselsstyrelsen, politiet, kommunerne,
Vejdirektoratet og Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker (HVU) har samarbejdet om en
række initiativer for at forhindre højresvings-
ulykker mellem cyklister og lastbiler.
Opgaven med at reducere antallet af dræbte og
alvorligt tilskadekomne i trafikken kan ikke vare-
tages af én enkelt aktør. Færdselssikkerhedskom-
missionen opfordrer hver enkelt aktør at gøre det,
de er bedst til, og til at fremme og udvikle effektive
indsatser inden for deres område. Derudover op-
fordres alle aktører også til at koordinere med og
støtte op om andre aktørers arbejde og indsatser.
Aktørerne er først og fremmest offentlige instituti-
oner – men aktører og interessenter såsom private
firmaer og interesseorganisationer spiller også en
vigtig rolle i gennemførelsen af indsatserne.
Offentlige myndigheder
De offentlige myndigheder har et ansvar for at
arbejde med at reducere antallet af trafikulyk-
ker. Især Transport- og Boligministeriet og Ju-
stitsministeriet spiller en stor rolle i forhold til
trafiksikkerhed.
Transport- og Boligministeriet varetager regulerin-
gen af færdsel og trafiksikkerhed, herunder udar-
bejdelse af lovforslag og administrative forskrifter
på området. Ministeriet er via Færdselsstyrelsen
Foto : Vejdirektoratet
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0010.png
ansvarlig for bl. a. regler om køretøjers indretning
og via Vejdirektoratet ansvarlig for det statslige
vejnet. Vejdirektoratet fungerer også som sekreta-
riat for udformning af vejregler, som ansvarlig for
den nationale ulykkesdatabase og for undersøgel-
ser af dødsulykker. Havarikommissionen for vej-
trafikulykker er nedsat af transportministeren, og
har siden 2001 foretaget dybdeanalyser af hyppigt
forekommende alvorlige ulykkestyper. Endvidere
er Færdselssikkerhedskommissionen nedsat af
transportministeren.
Rådet for Sikker Trafik er en selvejende institution,
som er knyttet til Transport- og Boligministeriet,
og som varetager det langsigtede, nationale kam-
pagne- og informationsarbejde, blandt andet ud-
vikling af færdselsundervisning i folkeskolen.
Under Justitsministeriet hører politiet, som blandt
andet udøver færdselskontrol med det hovedfor-
mål at øge færdselssikkerheden ved at nedbringe
antallet af dræbte og tilskadekomne. Herudover
spiller andre ministerier vigtige roller i forbindelse
med forskning og tiltag inden for trafiksikkerhed og
behandling. Det er fx Skatteministeriet, hvor Mo-
torstyrelsen udfører afgiftsberegning for motorkø-
retøjer, herunder sikkerhedsudstyr.
Kommunerne er vigtige aktører i arbejdet med at
forebygge trafikulykker, da de er ansvarlige for en
stor andel af det danske vejnet. De spiller også en
vigtig rolle i forhold til kampagner og information,
da de er tæt på borgerne, herunder særligt skole-
eleverne. Mange kommuner udarbejder trafiksik-
kerhedshandlingsplaner, som for størstedelens
vedkommende bygger på Færdselssikkerhedskom-
missionens nationale handlingsplaner. Derudover
spiller regionerne en vigtig rolle i forhold til behand-
ling af de tilskadekomne og ved indsamling af data.
Foto : Vejdirektoratet
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0011.png
Den private sektor
Den private sektor består af mange aktører, som på
meget forskellig vis kan bidrage til at reducere antal-
let af dræbte og tilskadekomne i trafikken. En nær-
liggende måde til at fremme trafiksikkerheden er at
opfordre og engagere ansatte, så den kørsel, der
foretages i og uden for arbejdstid, foregår så sikkert
som muligt. Især for firmaer, som lever af transpor-
tydelser, kan en mere sikker kørsel desuden bidrage
til et bedre arbejdsmiljø, sparede omkostninger til
reparation og positiv branding. Brancheorganisa-
tionerne Dansk Transport og Logistik og ITD har for
eksempel begge arbejdet målrettet med at fremme
trafiksikkerheden.
Andre private aktører er direkte medspillere i trafik-
sikkerhedsarbejdet, for eksempel forsikringsbran-
chen som har en lang tradition for at støtte initiativer,
innovation og adfærd, der kan bidrage til at reducere
antallet af trafikulykker og skader. Også køreskole-
lærerne og deres organisationer spiller en afgørende
rolle i uddannelsen af fremtidens trafikanter.
En meget vigtig del af udviklingsarbejdet inden for
trafiksikkerhed foregår i køretøjsindustrien, hvor
flere fremtrædende bilmærker profilerer sig på at
fremstille sikre biler. Denne udvikling bliver frem-
met af regulering i EU, og den bliver synliggjort og
vurderet i de tests, som instituttet Euro NCAP ud-
fører. I de senere år har disse tests også fokus på
sikkerheden for fodgængere og cyklister.
Interesseorganisationer
Interesseorganisationer for trafikantgrupper va-
retager medlemmernes interesser, herunder
trafiksikkerhed, ligesom de arbejder med kam-
pagner på området. Herunder hører FDM, Cyk-
listforbundet, Dansk Fodgænger Forbund og de
forskellige motorcykelorganisationer. Hertil kan
også regnes de faglige forbund, der organiserer
erhvervschauffører.
Organisationernes arbejde består bl. a. i at stille
krav om forbedret trafiksikkerhed til relevante insti-
tutioner såsom vejbestyrerne (stat og kommuner),
men også ved at informere deres medlemmer om
sikker adfærd i trafikken, herunder at arrangere
events, kampagner og kurser med fokus på trafik-
sikkerhed. Dertil kommer, at organisationerne råder
over specifik viden inden for netop deres interes-
seområde. Det er derfor oplagt for myndigheder
og andre aktører at inddrage interesseorganisa-
tionerne i arbejdet med at forbedre trafiksikkerhe-
den. Dette gælder også i forhold, hvor organisa-
tionerne prioriterer andre medlemsinteresser end
trafiksikkerhed.
Vidensinstitutioner
For at kunne yde effektive og målrettede indsatser
er alle aktører afhængige af systematisk, forsk-
ningsbaseret og objektiv viden på området. Dette
tilvejebringes af forskellige institutioner, men her er
det vigtigt særligt at nævne DTU Management, Di-
vision for Transport (DTU), AAU BUILD og Odense
Universitetshospital.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0012.png
Aktørers og interessenters forslag
til indsatser
Inddelt i hovedkategorier
Foto : Vejdirektoratet
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0013.png
Der er indkommet over 70 forslag til indsatser fra Færdselssikker-
hedskommissionens medlemmer. Indsatserne har været diskuteret og
vurderet i en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Færdsels-
sikkerhedskommissionen og deltagere fra medlemsorganisationerne.
Indsatserne er delt ind i 6 hovedkategorier :
1. Undervisning og kommunikation
2. Vejudformning og trafikregulering
3. Lovgivning, sanktion og kontrol
4. Køretøjer og sikkerhedsudstyr
5. Data om ulykker
6. Forskning og samarbejde.
For hvert forslag er det angivet, hvilke fokusområder indsatsen retter
sig mod, og hvilke kategorier indsatsen hører under. Desuden er det
angivet, hvilke ressortansvarlige myndigheder, organisationer eller
vidensinstitutioner, som må tænkes at kunne gennemføre den kon-
krete indsats.
Hovedkategori 1
Undervisning og kommunikation
1.1. Styrkelse af færdselsundervisning i skolerne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorierer :
Undervisning og kommunikation, Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Danmark har tilsluttet sig UNECE’s Convention on Road Traffic (’Wienerkon-
ventionen’), og har dermed forpligtet sig til at sørge for, at der undervises i trafiksikkerhed
på alle skoleniveauer. Rådet for Sikker Trafik og Kommunernes Landsforening bemær-
ker, at Danmark (ud over Sverige) er det eneste land i Europa, hvor der fra ressortmini-
steriet ikke følges op på, om skolerne når de mål, der er sat for færdselsundervisningen.
Færdselsundervisningen er obligatorisk på alle trin, men det er et timeløst fag, hvilket
medfører, at undervisningen nedprioriteres, særligt i udskolingen.
Anbefaling :
Det anbefales, at Børne- og Undervisningsministeriet etablerer en opfølg-
ning, som sikrer, at færdselsundervisningen i alle grundskoler lever op til Fælles Mål for
Færdselslære – med særligt fokus på trinmålene for indskoling, mellemtrin og udskoling.
Det anbefales endvidere, at der iværksættes initiativer, som kan motivere skoler og læ-
rere til at gennemføre systematisk og løbende færdselsundervisning i henhold til Fælles
Mål for Færdselslære.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, Transport- og Boligministeriet, Børne- og
Undervisningsministeriet.
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0014.png
Hovedkategori 1 – Undervisning og kommunikation
1.2. Trafikundervisning på ungdomsuddannelser
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier er :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Ifølge Wienerkonventionen har Danmark forpligtet sig til at undervise i trafik
på ungdomsuddannelserne. De unge på især de erhvervsrettede uddannelser er overre-
præsenterede i ulykkesstatistikken. De er mere eksponerede, og de har en større accept
af risikoadfærd. Men også unge på de gymnasiale uddannelser har en forhøjet risiko.
Anbefaling :
Det anbefales, at der sker en udbredelse af systematisk undervisning på
ungdomsuddannelserne, som vil have stor effekt på adfærden blandt de unge.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, Børne- og Undervisningsministeriet.
1.3. Børn og unges ulykker i fritiden.
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Meget få børn kommer til skade i trafikken. Men de børn der kommer til
skade, kommer typisk til skade i fritiden – og ikke i forbindelse med skolestart som der ty-
pisk er meget fokus på.
Anbefaling :
Det anbefales, at kommunerne også fokuserer deres trafiksikkerhedsind-
satser på steder, hvor børn og unge færdes i deres fritid, og bl. a. sætter initiativer i gang
målrettet foreninger, fritidstilbud mm.
Ressort :
Kommunerne.
1.4. Tiltag til støtte for kvalificeret forældre/omsorgspersoners inddragelse –
forældre som rollemodeller
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Lovgivning, sanktion og kontrol,
Køretøjer og sikkerhedsudstyr, Andet (forskning).
Baggrund :
Fra undersøgelser har vi evidens for, at forældre er meget vigtige rollemodel-
ler, når det kommer til trafiksikkerhed for børn og unge. Det gælder forældres egen ad-
færd og klare aftaler om cykelhjelm, alkohol, mobil, hastighed og indgriben over for andre
unges risikoadfærd.
Anbefaling :
Det anbefales, at der udarbejdes tiltag, som kan give forældre/omsorgsper-
soner relevante redskaber til at understøtte trafiksikre vaner/adfærd hos børn og unge.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik og vidensinstitutioner/universiteter.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0015.png
Hovedkategori 1 – Undervisning og kommunikation
1.5. Ny køreuddannelse
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Køreuddannelsen blev sidst opdateret i 1986. En proces med at revidere og
modernisere køreuddannelsen er netop igangsat.
Anbefaling :
Det anbefales, at arbejdet med en ny og opdateret køreuddannelse færdig-
gøres, og at der i uddannelsen kommer et større fokus på adfærd og risikoforståelse,
samt at førerassistentsystemer bliver et emne i køreuddannelsen som følge af den tekno-
logiske udvikling.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, Færdselsstyrelsen.
1.6. Uopmærksomhedskampagne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Distraktion og uopmærksomhed er både internationalt og i HVU’s rappor-
ter udpeget som en af de tre mest afgørende ulykkesfaktorer. Det er derfor fortsat en
væsentlig opgave at informere om de risici, der er ved at foretage handlinger under
kørslen, som fjerner fokus fra kørslen – og samtidig pege på brug af de nye køretøjs-
teknologier, der kan støtte og advare føreren i situationer, hvor føreren er distraheret og
uopmærksom.
Anbefaling :
Det anbefales, at der sker en målrettet kampagneindsats med hovedfokus
på at minimere antallet af alvorlige trafikulykker, hvori der indgår en af de fire distrakto-
rer : Motorisk, auditiv, kognitiv og visuel.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik.
1.7. Hastighedskampagne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Hastighed fylder meget i ulykkestallene, hvor næsten halvdelen af døds-
ulykkerne har dette som en faktor. Det er alt fra mindre hastighedsovertrædelser til
”vanvidsbilisme”.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en kampagneindsats, som skal medvirke
til en øget risikoforståelse blandt trafikanterne for derved at ændre deres holdninger og
adfærd, så flere kører efter forholdene og efter de gældende hastighedsgrænser.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0016.png
Hovedkategori 1 – Undervisning og kommunikation
1.8. Unge bilister – Kampagne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
De unge er mere risikovillige, og de har en større accept af uopmærksomhed,
fart, spirituskørsel, manglende selebrug mv.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en kampagneindsats rettet mod unge
bilister.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.9. Ældre trafikanter – Kampagne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Den danske demografiudvikling medfører en væsentlig større andel æl-
dre trafikanter. Ældre har i forvejen en højere risiko pr. kørt kilometer end den øvrige
befolkning.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en kampagneindsats rettet mod fod-
gængere, cyklister og bilister, som skal oplyse den ældre del af befolkningen om de
faremomenter, som gør, at de er overrepræsenterede i ulykkesstatistikken, og om deres
handlemuligheder for at begrænse ulykkesrisikoen.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.10. Skolestartskampagne
Fokusområder :
Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Der er stor utryghed omkring skoletrafik, og vi ved, at jo tidligere vi sætter ind
med de gode trafikale vaner, jo større er effekten. Forældre er vigtige rollemodeller for
børnenes trafiksikkerhed, og kampagnen har fokus på den sikre transport til og fra skole.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en skolestartskampagne.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.11. Spirituskampagne
Fokusområder
 : Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Alkohol er fortsat en væsentlig ulykkesfaktor i mange trafikulykker med bili-
ster, knallertkørere og fodgængere.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0017.png
Hovedkategori 1 – Undervisning og kommunikation
Anbefaling :
Det anbefales, at der fortsat gennemføres indsatser målrettet den brede be-
folkning, unge og trafikanter med et egentligt alkoholmisbrug.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.12. Øget hjelmbrug – Cykel, knallert og små motoriserede køretøjer
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Brug af cykelhjelm reducerer risikoen for alvorlige hovedskader med ca. 60 %.
Øget hjelmbrug vil derfor kunne forebygge mange hovedskader blandt cyklister. I 2004
benyttede 6 % af danske cyklister hjelm i bytrafikken. Gennem en effektiv kampagne-
indsats var denne andel hele 46 % i 2019.
Anbefaling :
Det anbefales, at en hjelmindsats skal hæve hjelmbrugen for den voksne del
af befolkningen, som har en væsentlig lavere hjelmbrug end skolebørn, hvor 78 % benyt-
ter cykelhjelm.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet, vidensinstitutioner.
1.13. Trafikalkultur – Kampagne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Vi ser et skred i den trafikale kultur, hvor individet sætter sig selv i fokus, når
de befinder sig i trafikken. Trafikken fungerer qua en kollektiv tilgang, hvor alle holder for
rødt, holder afstand, giver plads og generelt overholder gældende regler.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en kampagne, som skal have et bredt fo-
kus på en bedre trafikal kultur.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.14. Baglygter – Kampagne
Fokusområder :
Krydsulykker, Unge bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Der er stadig en betragtelig del af bilparken, som ikke automatisk tænder bag-
lygterne, når der anvendes kørelys. Dette skaber utryghed hos de øvrige trafikanter og skal
løbende kommunikeres til bilisterne.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en baglygtekampagne.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, Færdselsstyrelsen/Transport- og Boligministeriet, FDM.
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0018.png
Hovedkategori 1 – Undervisning og kommunikation
1.15. Unge i trafikken – Kampagne for teenagere
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
De 10 farligste år i trafikken er fra man er 16-25 år – de tegner sig for hele 21 %
af de dræbte og alvorligt tilskadekomne (2015-2019). Der er mange ting på spil i teenage-
årene, hvor faktorer som fx gruppepres, fysiologisk udvikling og manglende impulskontrol
gør det svært for de unge at følge de regler, som gælder i trafikken – og som de måske har
aftalt med deres forældre.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en kampagne, som skal sikre, at de unge,
støttet af deres forældre, får en mere trafiksikker adfærd (hastighed, spiritus, ulovlig knal-
lert, manglende cykelhjelm mv.).
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.16. Manglende/utilstrækkelig orientering – Kampagne
Fokusområder :
Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Manglende orientering fylder mere og mere i ulykkesstatistikkerne (34 % i Den
Udvidede Dødsulykkesstatstik 2018). Fx i forbindelse med svingning, bakning, vigepligts-
situationer eller overhaling, hvor andre trafikanter overses enten pga. forkert, mangelfuld
eller ikke eksisterende orientering.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en kampagne, som skal gøre opmærksom
på, hvad korrekt orientering er, og hvorledes det skal styrkes hos de danske trafikanter.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, kommunerne.
1.17. Trafikpolitik på skoler
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Andet.
Baggrund :
En trafikpolitik sætter rammerne for trafikundervisningen, for afviklingen af tra-
fikken omkring skolen og for trafikvaner hos børn og voksne. Kort sagt viser trafikpolitikken
vejen til sikker skoletrafik, hvorfor trafikpolitikker ønskes implementeret på langt flere
skoler.
Anbefaling :
Det anbefales, at der sættes fokus på, at trafikpolitikkerne sikrer trafikunder-
visning på alle trin.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, KL, Børne- og Undervisningsministeriet, kommunerne.
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0019.png
Hovedkategori 1 – Undervisning og kommunikation
1.18. Trafikpolitikker i private og offentlige virksomheder. Krav til indkøb.
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Lovgivning, sanktion og kontrol,
Køretøjer og sikkerhedsudstyr.
Baggrund :
European Transport Safety Council (ETSC) vurderer, at op imod 40 % af alle
trafikulykker er relateret til kørsel i erhvervsmæssig sammenhæng.
Anbefaling :
Det anbefales, at både offentlige og private virksomheder indfører en trafik-
sikkerhedspolitik med klare regler for medarbejdernes adfærd i trafikken samt stiller trafik-
sikkerhedsmæssige krav til udbudte kørselsopgaver :
Indførsel af trafiksikkerhedspolitikker med fokus på medarbejdernes kørselsadfærd,
primært rettet mod risici ifm. hastighed, uopmærksomhed/distraktion, træthed og
selebrug.
• Der bør stilles krav i udbudsmaterialet ved køb af nye køretøjer eller køb af transport-
opgaver. Kan indeholde :
◦ Krav til køretøjers sikkerhedsniveauer, sikkerhedsudstyr, udsyn m.m.
◦ Krav til udførelse af transportopgaver (f. eks. køre på særlige tidspunkter, særlige
køretøjer, særlige ruter).
◦ Krav om at virksomheden har retningslinjer for trafiksikker adfærd og gode arbejds-
forhold for chaufførerne med pauser etc.
Det offentlige bør gå forrest i forhold til implementering af disse trafiksikkerhedsmæssige
tiltag.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik, brancheorganisationer, styrelser, kommunerne og andre
offentlige myndigheder.
1.19. Trafikpolitik i frivillige foreninger
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation.
Baggrund :
Danmark bygger på foreninger, hvor sammenhold og et ens værdigrundlag
danner fundamentet.
Anbefaling :
Det anbefales, at kommuner samarbejder med modtagere af offentlige tilskud
om indførelse af en trafikpolitik for derigennem at sikre, at børn og unge kan færdes sikkert
til og fra fritidsaktiviteter – herudover sikker transport til og fra stævner og øvrige arrange-
menter. Med trafikpolitikkerne kan foreningerne ligeledes bidrage til at forme holdninger og
adfærd hos deres medlemmer.
Ressort :
Rådet for Sikker Trafik.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0020.png
Hovedkategori 2 
Vejudformning og trafikregulering
2.2. Større udbredelse af trafiksikkerhedsrevision
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering.
Baggrund :
Trafiksikkerhedsrevision er en systematisk og uafhængig granskning af
trafiksikkerhedsforhold for alle trafikantgrupper i et nyt vej- eller trafikanlæg. Formålet
med trafiksikkerhedsrevision er at gøre nye og ombyggede veje så sikre som muligt,
før vejene bliver bygget, og inden der sker ulykker. Trafiksikkerhedsrevision kan påvise
trafikfarlige fejl eller mangler ved nye veje og trafikreguleringstiltag, herunder projekter
der tager udgangspunkt i andre forhold end de trafikale som fx skybrudsprojekter, by-
rumsprojekter m.m.
Anbefaling :
Det anbefales, at der sker en større udbredelse af trafiksikkerhedsrevision.
Ressort :
Kommunerne, Vejdirektoratet.
2.3. Trafiksikkerhedsinspektion (drift og vedligehold)
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering.
Baggrund :
Trafiksikkerhedsinspektion (TSI) er en metode til systematisk og periodisk
tilbagevendende vurdering af sikkerhedsforholdene på eksisterende veje. En trafik-
sikkerhedsinspektion kan omfatte en vurdering af de samme parametre som en trafik-
sikkerhedsrevision, eller den kan omfatte en delmængde af alle de forhold ved vejen,
der har betydning for trafiksikkerheden.
Anbefaling :
Det anbefales at fremme anvendelsen af trafiksikkerhedsinspektion (TSI)
i kommunerne og bruge resultaterne fra TSI ved planlægning af drift og vedligehold for
at forbedre vejenes sikkerhed. Desuden bør der ses på muligheden for, at vejene i hø-
jere grad end i dag trafiksikres, fx når forsyningsselskaber udfører ledningsarbejde.
Ressort :
Kommunerne.
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0021.png
Hovedkategori 2 – Vejudformning og trafikregulering
2.3. Øget brug af differentierede hastighedsgrænser
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering.
Baggrund :
I de alvorlige ulykker, som HVU har analyseret, er overskridelse af hastig-
hedsgrænsen og kørsel med for høj hastighed i forhold til forholdene medvirkende
årsag i omkring halvdelen af de analyserede ulykker. Hastigheden har enten bidra-
get til, at ulykken skete, eller at personskaderne blev alvorlige. Indsatserne rettet mod
dette dominerende problem står på flere ben; kontrol, kampagner, bilteknologi og vej/
trafikregulering.
Anbefaling :
Det anbefales, at der sker øget brug af differentierede hastighedsgrænser
inden for vej/trafikregulering, også kaldt hastighedsplanlægning. Dette gøres ved, at
den lokale hastighedsgrænse på en given strækning eller i et begrænset område fast-
sættes efter vejens, områdets og krydsenes funktion og sikkerhedsniveau. Udover at
forbedre sikkerheden kan dette også bidrage til øget respekt for hastighedsgrænser.
Ressort :
Vejdirektoratet, kommunerne.
2.4. Vejtekniske trafiksikkerhedstiltag på veje i åbent land
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering.
Baggrund :
En stor del af de mest alvorlige ulykker sker på veje i åbent land, hvor ha-
stigheden er høj. Det er i det ulykkesforebyggende arbejde vigtigt at sætte ind med de
tiltag, som har størst mulig effekt.
Anbefaling :
Det anbefales, at der sker en systematisk forbedring af veje i åbent land
med fokus på at forbedre strækninger og kryds med mange ulykker.
De forskellige tiltag, der kan bruges, er bl. a. :
Rumleriller :
Rumleriller kan etableres i vejmidten for at modvirke mødeulykker eller i
vejsiden for at modvirke afkørselsulykker.
Midterautoværn på større veje :
Etableringen af midterautoværn på tosporede veje
kan kombineres med en samtidig udbygning af vejen til en ”2+1-vej” for at bevare
trafikanternes overhalingsmuligheder.
Midterudvidelse i kurver :
En spærreflade er med til at synliggøre kurvens forløb,
og den udvidede afstand mellem kørselsretningerne giver øget mulighed for, at
mødeulykker kan undgås.
Afmærkning i kurver :
Forstærket kurveafmærkning er et muligt tiltag i kurver for at
forebygge afkørselsulykker i åbent land.
Etablering af sikre sideområder :
For at forebygge ulykker, hvor et køretøj kommer
ud i rabatten, kan der både gøres en indsats for at give føreren mulighed for at gen-
vinde kontrollen over køretøjet og for at mindske skadesomfanget ved at fjerne eller
afskærme påkørselsfarlige genstande.
Etablering af “2 minus 1-veje” i åbent land :
Formålet med ”2 minus 1-veje” er især
at forbedre forholdene for de lette trafikanter, hvor der ikke er cykelsti og evt. heller
ikke fortov.
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0022.png
Hovedkategori 2 – Vejudformning og trafikregulering
Lokal hastighedsbegrænsning i kryds i åbent land :
Etablering af lokal hastigheds-
begrænsning på 60 km/t eller 70 km/t ved kryds i åbent land bevirker, at trafikanterne
bliver mere opmærksomme på, at kørsel gennem krydsområdet kræver særlig opmærk-
somhed. Evt. suppleret med digitale tavler når der er sidevejstrafikanter.
Etablering af rundkørsler :
Etablering af rundkørsler har til formål at reducere antallet
af krydsulykker.
Venstresvingskanalisering i vigepligtsregulerede kryds :
Dette kan være et effek-
tivt middel til at reducere antallet af ulykker i kryds i åbent land
Cykelstier i åbent land :
Cykelstier etableres blandt andet for at forbedre trafiksikker-
heden for cyklister og knallertkørere.
“Din fart”-tavler :
Fartviseren blinker, hvis trafikanten overskrider den skiltede hastig-
hed, og gør dermed trafikanten opmærksom på hastighedsoverskridelsen.
Ressort :
Kommunerne, Vejdirektoratet.
2.5. Vejtekniske trafiksikkerhedstiltag på veje i byzone
Fokusområder :
Eneulykker, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge bilførere
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering
Baggrund :
I byerne sker ulykkerne først og fremmest i kryds
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes forskellige tiltag, som kan forbedre sikker-
heden i kryds, herunder fx. :
Forbedrede krydsningsfaciliteter for fodgængere :
Etablering af krydsningsfa-
ciliteter såsom stibroer og stitunneler, der kan nedsætte fodgængernes ulykkes-
risiko, er centrale i forhold til at forbedre trafiksikkerheden for fodgængerne.
Krydsningsfaciliteter i niveau med vejen kan bl. a. omfatte krydsningsheller og hastig-
hedsdæmpende tiltag.
Overkørsler i vigepligtsregulerede kryds :
Overkørslerne har til formål at sikre, at
sidevejstrafikanterne i højere grad erkender krydset og dets vigepligtsforhold, samtidig
med at det kan have en hastighedsdæmpende effekt.
Afkortede cykelstier :
Formålet med afkortede cykelstier er bl. a. at øge bilisternes og
cyklisternes opmærksomhed på hinanden ved at lade dem køre tættere på hinanden og
i samme niveau.
Signaltekniske forbedringer :
De rent signaltekniske forbedringer omfatter fase-
separering af cykel- og bilstrømme, før-grønt for cyklister og forlænget mellemtid.
Tilbagetrukket stoplinje :
Formålet med etablering af tilbagetrukket stoplinje er at lette
især højresvingende lastbilchaufførers erkendelse af ligeudkørende cyklister og/eller
fodgængere i signalregulerede kryds.
Hastighedsdæmpende foranstaltninger :
Etablering af hastighedsdæmpende for-
anstaltninger skal sikre, at bilisterne overholder det planlagte hastighedsniveau på
strækningen.
Ressort :
Kommunerne, Vejdirektoratet.
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0023.png
Hovedkategori 2 – Vejudformning og trafikregulering
2.6. Pulje til forbedring af trafiksikkerhed i kommuner
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Vejudformning og trafikregule-
ring, Andet.
Baggrund :
En stor andel af personskadeulykkerne sker på det kommunale vejnet, både
i og uden for byerne. Cyklister, knallertførere og fodgængere udgør størstedelen af
dem, der kommer til skade på det kommunale vejnet. Det er samtidigt den gruppe, som
har haft den mindste reduktion i antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne. Erfarin-
ger fra tidligere statslige puljer viser, at denne form for målrettet samarbejde giver gode
resultater i form af færre ulykker og øget videndeling.
Anbefaling :
Det anbefales, at der etableres en trafiksikkerhedspulje, som kommuner
kan søge tilskud fra for at gennemføre Færdselssikkerhedskommissionens anbefalede
indsatser. Tiltag, der forbedrer sikkerheden for lette trafikanter, som fx lavere hastighe-
der og sikre kryds i byer, skal være i fokus, men også tiltag rettet mod de øvrige fokus-
områder skal fremmes. En del af puljen kan evt. afsættes til udviklingsprojekter. Der bør
også være fokus på evaluering og videndeling.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet, Vejdirektoratet, kommunerne
2.7. Drift og vedligehold med øget fokus på trafiksikkerhed
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering.
Baggrund :
Der bliver udført trafiksikkerhedsinspektion på statsvejene i øget omfang.
Informationer, som indhentes ved inspektion, kan bruges ved planlægning af drift og
vedligehold.
Anbefaling :
Det anbefales, at den øgede brug af trafiksikkerhedsinspektion på stats-
vejene i endnu højere grad bruges til at prioritere trafiksikkerhedshensyn i drift og ved-
ligehold på statsvejene i den kommende handlingsplanperiode.
Ressort :
Vejdirektoratet.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0024.png
Hovedkategori 2 – Vejudformning og trafikregulering
2.8. Målrettede sikkerhedsforbedringer på det statslige landevejsnet
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering.
Baggrund :
Eneulykker og frontalkollisioner udgør knap halvdelen af alle dræbte og til-
skadekomne på statsveje i åbent land, og mange alvorlige personskadeulykker sker i
kryds på det statslige landevejsnet.
Anbefaling :
Det anbefales, at der i den kommende planperiode fokuseres på indsatser
målrettet eneulykker og frontalkollisioner på statsvejene.
Opgraderinger af statslige landeveje :
Systematisk gennemgang med fokus på
massetiltag som f. eks. rumleriller, autoværn mm.
Mødefri veje :
Veje med autoværn mellem kørselsretningerne på udvalgte, relevante
strækninger i åbent land.
Krydstiltag i åbent land :
Venstresvingskanaliseringer, forbedring af oversigtsfor-
hold mm.
Ressort :
Vejdirektoratet, Transport- og Boligministeriet.
Foto : Vejdirektoratet
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0025.png
Hovedkategori 3 – Lovgivning, sanktion og kontrol
Hovedkategori 3 
Lovgivning, sanktion og kontrol
3.1. Politiets indsatser mod for høj hastighed
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Sammenhængen mellem for høj hastighed, antal ulykker og alvorligheds-
grad er en af de mest veldokumenterede inden for trafiksikkerhedsforskningen. For at
undgå ulykker er det vigtigt at holde hastigheden på vejene nede på det tilladte. Politi-
ets kontrolindsats mod for høj hastighed er med til at holde hastigheden og dermed an-
tallet af ulykker nede.
Anbefaling :
Det anbefales, at politiet fortsætter sin nationale strategiske indsats mod
for høj hastighed.
Politiets nationale strategiske indsats mod for høj hastighed består bl. a. i udpegning af
særligt ulykkes- og hastighedsbelastede strækninger, de såkaldte fokusstrækninger. På
fokusstrækningerne opstilles der konkrete effektmål for den operative indsats. Målene
om hastighedsreduktion fastsættes i dialog mellem politikredsene og Rigspolitiet.
Ressort :
Politiet.
3.2. Kommunernes mulighed for at sætte hastighederne ned i byerne
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Alt for mange lette trafikanter bliver dræbt eller kommer til skade i byerne.
Anbefaling :
Det anbefales, at det bliver lettere for kommunerne at sætte hastighe-
derne ned i byerne.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet, Vejdirektoratet.
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0026.png
Hovedkategori 3 – Lovgivning, sanktion og kontrol
3.3. Øget hastighedskontrol med Automatisk trafikkontrol (ATK)
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
ATK-indsatsen, både i form af den mobile og den stationære indsats, er et
effektivt tiltag til at forebygge trafikulykker lokalt og på strækninger, hvor hastighe-
derne er for høje.
Anbefaling :
Det anbefales, at brugen af mobile ATK-enheder og stationære ATK-stan-
dere udbredes til endnu flere veje i Danmark for at undgå alvorlige ulykker. Kameraerne
placeres både på stats- og kommuneveje.
Ressort :
Vejdirektoratet, politiet, Transport- og Boligministeriet.
3.4. Klip ved 20 % hastighedsoverskridelse (fartgrænser over 70 km/t)
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier
 : Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Nogle trafikanter opfatter klipgrænsen som den vigtigste hastigheds-
grænse. En nedsættelse af grænsen for, hvornår visse hastighedsoverskridelser medfø-
rer et klip i kørekortet, vil derfor kunne reducere mængden af trafikanter, der overtræ-
der hastighedsgrænsen.
Anbefaling :
Det anbefales, at grænsen for, hvornår en hastighedsoverskridelse med-
fører et klip i kørekortet, sænkes fra 30 % til 20 % på strækninger, hvor det er tilladt at
køre 70 km/t eller derover.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet.
3.5. Politiets indsatser mod spiritus
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Det er meget risikabelt at køre spirituskørsel; risikoen for at komme alvorligt
til skade stiger eksponentielt med promillen. Risikoen ved at køre med en promille på
mellem 0,8 og 1,2 anslås eksempelvis til at være 10-15 gange forhøjet. Cirka 10 % af det
samlede antal dræbte og alvorligt tilskadekomne registreres i spiritusulykker på trods
af, at 0,5 % af bilisterne kører med ulovlig promille. Derfor er politiets spirituskontroller
fortsat vigtige.
Anbefaling :
Det anbefales, at politiet fortsætter sin nationale strategiske indsats imod
spirituskørsel. I den nationale operative strategi (2016-2020) er der fokus på et fortsat
højt og uforudsigeligt kontroltryk mod spirituskørsel.
Ressort :
Politiet
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0027.png
Hovedkategori 3 – Lovgivning, sanktion og kontrol
3.6. Behandlingstilbud til spiritusdømte
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
En del af de personer, der tages for spirituskørsel på vejene, har et alkohol-
problem som bagvedliggende årsag til deres spirituskørsel. Erfaringer fra Sverige og fra
et projekt på Bornholm har vist, at tilbud om samtale/behandling kan få en del af dem til
at tage imod hjælp og dermed bidrage til mindsket spirituskørsel.
Anbefaling :
Det anbefales, at der indføres en ordning for at sikre, at spiritusbilister får
tilbud om samtale hos en misbrugskonsulent for at afklare evt. alkoholafhængighed,
og at der efterfølgende tilbydes behandling til dem, der har behov for det. Formålet er
at forhindre recidiv. Et 3-årigt forsøg (gennemføres 2019-2022) i Danmark kan bidrage
til at afklare den mest hensigtsmæssige og effektive metode til at hjælpe de relevante
borgere i behandling.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet.
3.7. Klip for manglende brug af sikkerhedssele
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Unge bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund : 98 % af danske førere af personbil benytter sikkerhedssele, desværre er det
hver femte dræbte i personbil, der ikke benyttede sele. Klip i kørekortet for manglende
selebrug vil helt sikkert løfte selebrugen i den restgruppe, der ikke benytter sele og
især blandt de unge.
Anbefaling :
Det anbefales, at der indføres klip i kørekortet for manglende selebrug.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet.
3.8. Skærpelse af de nuværende regler om konfiskation af lille knallert
Fokusområde :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatsområde :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Der er for mange, som kommer til skade på en knallert, som er konstruktivt
ændret med henblik på hastighedsforøgelse.
Anbefaling :
Det anbefales, at man skærper de nuværende regler i færdsels-
loven for konfiskation af lille knallert, som er konstruktivt ændret med henblik på
hastighedsforøgelse
Ressort :
Transport- og Boligministeriet.
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0028.png
Hovedkategori 3 – Lovgivning, sanktion og kontrol
3.9. Politiets indsatser mod uopmærksomhed/distraktion
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Uopmærksomhed anslås at være en faktor i cirka halvdelen af dødsulyk-
kerne på vejene. Politiets kontrol retter sig særligt mod brug af håndholdt teleudstyr, fx
mobiltelefon, der som det eneste er specifikt forbudt under kørsel.
Anbefaling :
Det anbefales, at politiet fortsætter sin nationale strategiske indsats mod
uopmærksomhed. I den nationale operative strategi (2016-2020) er der fortsat fokus
på et højt og uforudsigeligt kontroltryk på uopmærksomhedsområdet. Hos dansk po-
liti kontrolleres uopmærksomhed i trafikken især som brug af håndholdt teleudstyr, fx
mobiltelefon.
Ressort :
Politiet.
3.10. Rødkørselskontrol
Fokusområder :
Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge bilførere.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol.
Baggrund :
Ulykker, hvor den ene part er kørt over for rødt, ser ud til at udgøre en sti-
gende andel af ulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne i byerne. Foruden ulyk-
ker medfører rødkørsel også reduktion i fremkommelighed, blokering af signalanlæg og
dermed risikofyldte manøvrer for cyklister og fodgængere.
Anbefaling :
Det anbefales, at der gennemføres et landsdækkende forsøg i tre år med
automatisk kontrol af rødkørsel med kamera i særligt ulykkesbelastede kryds. Det skal
desuden undersøges, om den automatiske kontrol også kan bruges til at registrere fod-
gængere og cyklister.
Ressort :
Politiet, Transport- og Boligministeriet.
Foto : Rådet for Sikker Trafik
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0029.png
Hovedkategori 4 
Køretøjer og sikkerhedsudstyr
4.1. Tiltag til sikring af køretøjsvedligeholdelse
Fokusområder :
Eneulykker, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Lovgivning, sanktion og kontrol, Køretøjer og sikkerhedsudstyr, Andet
(forskning).
Baggrund :
Nyere forskning har vist, at manglende vedligeholdelse af køretøjer er en ulykkesfak-
tor i en række ulykker med lette trafikanter.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes tiltag, herunder vidensindsamling, som kan sikre,
at cykler, knallerter og andre mindre tohjulede køretøjer er lovlige og i trafiksikkerhedsmæssig
forsvarlig vedligeholdelsestilstand. Tiltaget skal udformes, så det understøtter, at også mindre be-
midlede/ressourcestærke trafikanter tilgodeses.
Ressort :
Folketinget, uddannelsesinstitutioner, vidensinstitutioner/universiteter
4.2. Direkte udsyn i lastbiler
Fokusområder :
Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Køretøjer og sikkerhedsudstyr.
Baggrund :
Bedre udsyn i lastbiler kan være medvirkende til at nedbringe antallet af højresvings-
ulykker. Der arbejdes i FN-regi med at fastsætte bestemmelser om direkte udsyn fra tunge køre-
tøjer. Disse bestemmelser ventes optaget i EU-reguleringen med endelig virkning fra 2029. I den
forbindelse hentes der inspiration i en model fra London, der kategoriserer, i hvilken grad lastbiler
giver føreren et direkte udsyn til omgivelserne. Kommunerne efterspørger dog muligheden for
hurtigst muligt at kunne etablere en model svarende til modellen fra London.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en undersøgelse af mulighederne for etablering af
”London-modellen” i større danske byer allerede inden for få år.
Ressort :
Færdselsstyrelsen.
4.3. Målrettede afgiftslettelser på sikkerhedsteknologi
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Lovgivning, sanktion og kontrol
Baggrund :
Afgifter kan bruges til at skabe incitament, til at forbrugere eller virksomheder foreta-
ger eller undlader at foretage bestemte valg. Reduktion i omkostninger gennem fradrag kan bru-
ges som værktøj til at fremme tilvalg fra forbrugernes side, fx i forhold til ekstra sikkerhedsudstyr.
Anbefaling :
Det anbefales, at der indføres en fradragsordning ved køb af ekstra
sikkerhedsudstyr.
Ressort :
Skatteministeriet, Transport- og Boligministeriet.
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0030.png
Hovedkategori 5
Data om ulykker
5.1. Trafikulykker i et samlet ulykkesregister/database
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Data om ulykker.
Baggrund :
Det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde bygger i dag primært på politiets
registreringer. Det er veldokumenteret, at der er et meget stort antal – også alvorlige
ulykker – der ikke bliver registreret af politiet, men som alene bliver behandlet på akut-
modtagelser mm.
Anbefaling :
Det anbefales, at der igangsættes en ensartet national indsamling af data.
Der etableres en ny landsdækkende database indeholdende trafikulykker fra både po-
liti, Landspatientregisteret og akutmodtagelser efter den svenske STRADA model. Da-
tabasen designes, så det er muligt at koble flere datakilder på, fx forsikringsdata. Data-
basen skal indeholde stedfæstede ulykkesdata.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Vejdirektora-
tet, politiet, regionerne samt vidensinstitutioner/universiteter.
5.2. Systematiseret og opdateret registrering af trafikulykker i Lands-
patientregisteret
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Data om ulykker.
Baggrund :
Trafikulykkesdata fra Landspatientregisteret har stor værdi for trafiksikker-
hedsarbejdet, ikke mindst i relation til viden om lette trafikanter. Det er derfor vigtigt, at
registreringen af ulykkesdata er så systematisk og relevant som mulig.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en indsats, som skal sikre bedst mu-
lig kvalitet af trafikulykkesdata i Landspatientregisteret, herunder en gennemgang af
den nuværende registreringspraksis med fokus på relevans af de eksisterende varia-
ble samt eventuelle behov for justering og opdatering til gavn for det forebyggende
trafiksikkerhedsarbejde.
Ressort :
Regionerne, KL samt vidensinstitutioner/universiteter.
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0031.png
Hovedkategori 5 – Data om ulykker
5.3. Systematiseret og opdateret trafikulykkesregistrering hos politiet
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere
Indsatskategorier :
Data om ulykker
Baggrund :
Trafikulykkesdata registreret af politiet er et afgørende datagrundlag for
trafiksikkerhedsarbejdet i Danmark. Det er derfor vigtigt, at registreringen af ulykkes-
data er så systematisk og relevant som muligt, og at registreringen opdateres, så regi-
streringen er tidssvarende i forhold til trafikbilledet i Danmark. I forbindelse med mulig-
hed for ledsaget kørsel for 17-årige er det fx relevant at sikre registrering af information
om ledsager i forbindelse med en ulykke.
Anbefaling :
Det anbefales, at der iværksættes en indsats, som skal sikre bedst mulig
kvalitet af de politiregistrerede trafikulykkesdata, herunder en gennemgang af den nu-
værende registreringspraksis med fokus på relevans af de eksisterende variable, behov
for justering og opdatering samt inddragelse af relevant teknologi med henblik på opti-
mering af registreringsproceduren.
Ressort :
Vejdirektoratet, politiet samt vidensinstitutioner/universiteter.
5.4. Ulykkesudpegning 2.0 – baseret på bredere datagrundlag end politiets
data.
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Data om ulykker.
Baggrund :
Flere og flere steder i landet benyttes registreringer fra Landspatientregi-
steret, data fra akutmodtagelser samt data fra ambulancekørsler i det forebyggende
trafiksikkerhedsarbejde. Brugen af disse data er ikke systematisk indarbejdet i vejled-
ninger til trafiksikkerhedsinspektion, ulykkesudpegning mm. Der er således væsentlige
data, der ikke benyttes i det systematiske forebyggende arbejde.
Anbefaling :
Det anbefales, at der med baggrund i politiets data og nye datakilder,
Landspatientregisteret, hospitalsregistreringer m.m. udarbejdes nye metoder til udpeg-
ning af ulykkesbelastede lokaliteter.
Ressort :
KL, Vejdirektoratet, regionerne, vidensinstitutioner/universiteter.
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0032.png
Hovedkategori 6
Forskning og samarbejde
6.1. Viden om adfærd samt samspil mellem lette trafikanter og infrastruktur
Fokusområder :
Eneulykker, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Vejudformning og trafikregulering, Andet : (forskning).
Baggrund :
Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister stiger til trods for et
samlet fald i cykeltrafikken. Omfanget af kørsel på el-cykel og speed pedelec stiger mar-
kant, og små nye motoriserede køretøjer er kommet til. Konsekvensen er en stor hetero-
genitet i kørselsmønster og hastighed blandt de lette trafikanter og et stigende behov for
viden, der kan understøtte sikker trafikafvikling for alle trafikantgrupper.
Anbefaling :
Det anbefales, at der etableres en forskningsindsats med fokus på trafikant-
adfærd og interaktion mellem forskellige trafikantgrupper og infrastruktur som baggrund
for udformning af infrastruktur (design og vedligeholdelse), så sikkerhed og fremkomme-
lighed for alle køretøjstyper og trafikantgrupper på cykelstier tilgodeses.
Ressort :
Vejdirektoratet, KL og vidensinstitutioner/universiteter.
6.2. Erhvervelse af ny trafiksikkerhedsviden, brug af den og sikring af, at den
bliver kontinuerligt forbedret
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Andet (forskning).
Baggrund :
Opdateret og evidensbaseret viden på højt niveau om ulykkesårsager og bag-
vedliggende faktorer er en afgørende forudsætning for at kunne udarbejde målrettede
og kosteffektive forebyggende tiltag i relation til trafikanten, køretøjsteknologi samt vej-
udformning og infrastruktur. Samtidig er det en forudsætning for at kunne fastholde og
forbedre Danmarks anerkendelse inden for trafiksikkerhedsområdet både mht. viden og
resultater.
Anbefaling :
Det anbefales, at universiteter og Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
fortsat skal undersøge, dybdeanalysere, evaluere og publicere centrale aspekter inden for
trafiksikkerhed. Undersøgelser og forskning skal dels tage afsæt i udvikling og ændringer
i den nationale danske kontekst, men samtidig inddrage resultater fra og være på niveau
med den nyeste viden på området internationalt.
Ressort :
Vidensinstitutioner/universiteter, Havarikommissionen for vejtrafikulykker og an-
dre relevante ministerier og styrelser m. fl.
32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0033.png
Hovedkategori 6 – Forskning og samarbejde
6.3. Forbedret lys på cykler
Fokusområder :
Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Andet (forskning).
Baggrund :
Et tidligere studie fra 2004/05 har påvist en trafiksikkerhedseffekt ved
permanent brug af kørelys på cykler. Siden da er antallet af el-cykler, speed pede-
lecs, elektriske løbehjul og små motoriserede køretøjer vokset markant i Danmark. Den
teknologiske udvikling har betydet, at flere cykler har navdynamo eller batteridrevet
kørelys.
Anbefaling :
Det anbefales, at der foretages en nærmere undersøgelse af denne udvik-
ling og effekt på ulykker/personskader ved brug af kørelys, bremselys og blinklys for de
eldrevne køretøjer samt for traditionelle cykler.
Ressort :
Vidensinstitutioner/universiteter.
6.4. Undersøgelse om glatførebekæmpelse og renholdelse
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Andet (forskning).
Baggrund :
Forskning på AAU BUILD har vist, at mange eneulykker med cyklister og
fodgængere har dårlig vedligeholdt infrastruktur som medvirkende faktor. Det handler
om både dårlig glatførebekæmpelse, manglende fejning, skæve fliser, huller i cykelstien
osv. Der er også stor forskel fra kommune til kommune.
Anbefaling :
Det anbefales, at der igangsættes en undersøgelse af, hvordan kvaliteten
af vejmyndighedernes glatførebekæmpelse og renholdelse påvirker trafiksikkerheden
specielt for de lette trafikanter.
Ressort :
Vidensinstitutioner/universiteter.
33
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0034.png
Hovedkategori 6 – Forskning og samarbejde
6.5. Evaluering af afskaffelsen af det obligatoriske lægetjek ved 75 år
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter.
Indsatskategorier :
Andet (forskning).
Baggrund :
I 2017 blev den forkortede gyldighedstid for ældre personers kørekort (over 75
år) samt det obligatoriske helbredstjek i forbindelse med ældres kørekortfornyelse afskaf-
fet. I forbindelse med afskaffelsen af alderstjekket blev lægernes forpligtelse til at være
opmærksomme på sammenhængen mellem helbred og kørekort hos deres patienter sam-
tidig skærpet. Der har fra forskellige organisationers side været udtrykt bekymring for, om
trafiksikkerheden forringes som følge af afskaffelsen. Bekymringen relaterer sig især til, at
risikoen for demens stiger med alderen, ligesom synet gradvist forringes. Det er endnu for
tidligt at sige noget om effekten af regelændringen på baggrund af ulykkesstatistikken.
Anbefaling :
Det anbefales, at der igangsættes en evaluering af den nye ordning, så snart
det er muligt. På baggrund af en sådan evaluering vil man være i stand til at vurdere, hvor-
vidt der er et reelt behov for yderligere skridt til at forhindre, at (ældre) personer med
manglende føreevne kører bil.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet samt Færdselsstyrelsen.
6.6. Styrkelse af det regionale trafiksikkerhedsarbejde (politikredse)
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Undervisning og kommunikation, Lovgivning, sanktion og kontrol, Vej-
udformning og trafikregulering, Andet (samarbejde).
Baggrund :
Der er positive erfaringer med den lokale organisering af trafiksikkerhedsar-
bejdet, som allerede i dag foregår i et antal politikredse. Det giver synergi, innovation og
motivation blandt aktørerne, og det bør derfor bredes mere ud.
Anbefaling :
Det anbefales, at det lokale arbejde forankres i politikredsene med følgende
potentielle deltagere : Kommune (teknik- og skoleforvaltninger), politikredse, regioner,
skadestuer, erhvervsliv og civilsamfundsorganisationer.
Ressort :
Kommunerne, politikredse, regioner.
34
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0035.png
Hovedkategori 6 – Forskning og samarbejde
6.7. Digitalt hastighedskort
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Andet (samarbejde).
Baggrund :
Et nationalt digitalt hastighedskort er et digitalt kortgrundlag, hvori hastig-
hedsgrænserne på vejnettet i Danmark er geokodede. Kortgrundlaget er dynamisk, så
det hele tiden afspejler de gældende faste og midlertidige hastighedsgrænser. Etable-
ringen af et digitalt hastighedskort er en forudsætning for etableringen af intelligente
hastighedstilpasningssystemer.
Anbefaling :
Det anbefales, at arbejdet med at få oprettet og fordelt ansvaret for det
digitale hastighedskort prioriteres højt.
Ressort :
Transport- og Boligministeriet, Vejdirektoratet.
6.8. Håndbog : Kommunale trafiksikkerhedsplaner
Fokusområder :
Eneulykker, Frontalkollisioner, Krydsulykker, Lette trafikanter, Unge
bilførere.
Indsatskategorier :
Andet.
Baggrund :
Internationale erfaringer peger på, at det er vigtigt for en positiv udvikling
på trafiksikkerhedsområdet, at der arbejdes efter en politisk vedtaget plan. Den na-
tionale handlingsplan bør derfor følges op af kommunale handlingsplaner for at sikre
størst mulig positiv udvikling på trafiksikkerhedsområdet.
Anbefaling :
Det anbefales, at der udarbejdes en håndbog med inspiration til kom-
munernes arbejde med at udvikle en kommunal trafiksikkerhedsplan. Håndbogen skal
indeholde inspiration til inddragelse af interessenter, udnyttelse af ulykkesdata fra flere
datakilder, fokus på vejtekniske indsatser samt inspiration til ændret adfærd i trafikken
og styrket kommunal trafiksikkerhedsorganisation.
Ressort :
Vejdirektoratet, KL, Rådet for Sikker Trafik og politiet.
35
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0036.png
Strategiske initiativer baseret på
rammer og udfordringer
Foto : Vejdirektoratet
36
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0037.png
De foreslåede indsatser er kendetegnet ved at
være relativt konkrete og afgrænsede, selvom der
også er stor variation. Trafiksikkerhedsarbejdet be-
står imidlertid også af de vedvarende aktiviteter,
der ikke altid er så lette at konkretisere, men som
er vigtige at synliggøre. I dette afsnit er de strate-
giske initiativer, som også er omtalt i notatet Mål og
Strategi, samlet.
Strategiske overvejelser vedr.
trafikantadfærd, undervisning og
kommunikation
Sikkerhed hele livet
Der er forskellige udfordringer i trafikken, afhæn-
gigt af hvor man er i livet. Påvirkning af trafikant-
adfærd gennem uddannelse og kommunikation til
alle aldersgrupper har spillet en afgørende rolle for
den positive udvikling, og undervisning og målret-
tet kommunikation til relevante grupper vil derfor
fortsat være afgørende.
Forskning, formidling og videndeling
Viden, der ikke formidles og deles, kan ikke anven-
des af alle. Færdselssikkerhedskommissionen op-
fordrer derfor alle aktører på trafiksikkerhedsområ-
det, der tilvejebringer ny viden gennem forskning,
udvikling eller afprøvning i praksis, til at offentlig-
gøre denne viden og lade andre aktører få gavn
deraf.
Færdselssikkerhedskommissionen er af den opfat-
telse, at Danmark og de danske aktører bør :
• Deltage aktivt i trafiksikkerhedsarbejdet – både
på europæisk og internationalt plan
• Fremme harmonisering og udbredelse af
køretøjssikkerhedsteknologier på tværs af
landegrænser
• Deltage aktivt i koordinerede indsatser på tværs
af landegrænser inden for udvikling af trafiksik-
kerhedsmæssige initiativer
• Aktivt inspirere og hjælpe øvrige lande til at
højne trafiksikkerheden
• Aktivt søge inspiration fra lande, der har bedre
trafiksikkerhed end Danmark.
Strategiske initiativer på området
• Styrkelse af trafikundervisningen gen-
nem hele skolen, fra indskoling til og med
ungdomsuddannelserne
• Ny køreuddannelse med et styrket fokus på
risikoforståelse
Påvirkning af trafikantadfærd gennem kampag-
ner, trafikpolitik i virksomheder og målrettet
kommunikation til relevante grupper
• Målrettede informations- og kommunikations-
indsatser, som hjælper den enkelte trafikant
med at navigere i forhold til nogle af de ændrin-
ger, som vi står overfor
• Civilkontrol, hvor trafikanter bliver bedre til at
sige fra over for andres risikoadfærd
• Fortsatte indsatser inden for kommunikation,
vejteknik og køretøjsteknologi til at sikre bedre
overholdelse af hastighedsgrænser og tilpas-
ning af hastighed
• Sprittuskørsel – Målrettet behandlingstilbud til
spritusbilister med alkoholmisbrug
• Udbredelse af viden om uopmærksomhed og
målrettede kommunikationsindsatser rettet
mod specifikke typer af uopmærksom trafikant-
adfærd, f. eks. brugen af håndholdt mobiltelefon
under kørsel.
Kampagner og kommunikation med fokus på
orientering i kryds
Politikontrol – Fortsat målrettet hastighedskon-
trol af motorkøretøjer, sele- og hjelmkontrol,
uopmærksomhedskontrol, samt kontrol og
sanktion af cyklisters og fodgængeres risiko-
adfærd. Særlig fokus på kontrol og sanktion af
el-cyklers og små motoriserede el-køretøjers
tuning
• Fokus på bedre trafikkultur.
Foto : Vejdirektoratet
37
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0038.png
Erhvervstransport og private firmaer
Der er et stort trafiksikkerhedsmæssigt potentiale
i at forbedre sikkerheden blandt erhvervschauf-
fører og i forbindelse med anden kørsel udført af
private aktører. Det er vigtigt, at der bliver samlet
op og formidlet erfaringer fra effektive tiltag til de
private aktører, sådan at man sikrer, at indsatsen er
målrettet.
Mulige indsatser :
Krav stillet af det offentlige ved køb af gods- og
persontransport, renovationskørsel mv.
• Certificeringsordning
• Virksomhedspolitik – retningslinjer for
trafiksikkerhed
• Forsikringspræmier afhængig af kørsel
• Uddannelse af chauffører
Strategi vedr. politiets og vejmyndig-
hedernes trafiksikkerhedsarbejde
Målrettet kontrol med trafikanter
Det overordnede formål med politiets færdsels-
indsats er at øge færdselssikkerheden ved at
nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne.
Den nationale strategiske indsats på området ram-
mesættes af den nationale operative strategi på
færdselsområdet (2016-2020).
Politiets nationale operative strategi (2016-2020)
rummer tre fokusområder :
• For høj hastighed
Politiet har tre redskaber til rådighed til
hastighedskontrol :
◦ Automatisk hastighedskontrol (ATK)
Lasermålinger
◦ Videobiler/motorcykler.
• Spiritus-, narko- og medicinkørsel
Når det gælder kontrol af spiritus-, narko-
og medicinkørsel, har politiet tre typer af
kontroller :
◦ Kontrol af tilfældigt udpegede trafikanter
◦ Kontrol af trafikanter udpeget på mistanke
Totalkontroller hvor vejen blokeres, og hvor
samtlige trafikanter standses og kontrolleres.
• Uopmærksomhed og distraktion
Hos dansk politi kontrolleres uopmærksomhed i
trafikken især som brug af håndholdt mobiltele-
fon (fra 2019 : Brug af håndholdt teleudstyr).
Foto : Havarikommissionen, Christoffer Askman
38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
Trafiksikkerhed på kommunale veje og stier
Kommunernes indsats på færdselssikkerheds-
området er afgørende for at udvikle og skabe et
trygt og sikkert liv for borgerne. Kommunerne har
også gode muligheder for at igangsætte aktiviteter
for at forbedre trafiksikkerheden.
Strategiske overvejelser vedr.
køretøjers teknologiske udvikling
Den teknologiske udvikling giver en masse mu-
ligheder inden for transportområdet og vil være
et vigtigt element i kampen for at reducere an-
tallet af ulykker og antallet af dræbte i trafikken.
Men med udviklingen følger også en række ud-
fordringer, hvilket stiller store krav til aktørerne på
transportområdet.
Ambitionen for det lokale samarbejde kan være
at :
• Fremme en mere sikker adfærd og trafikkultur
• Arbejde for at trafiksikkerhed i højere grad ind-
går i undervisningen i skolerne
• Øge evidens og viden for de kommunale beslut-
ninger om trafiksikkerhed
• Styrke samarbejdet mellem nationale og lokale
myndigheder om finansiering af trafiksikker-
hedsarbejdet i kommunerne
• Styrke videndeling mellem kommuner og del-
tage i det nationale og internationale sam-
arbejde om trafiksikkerhed.
Forslag til strategiske initiativer der kan bidrage til
at få trafiksikkerheden i fokus i udviklingen og ikke
mindst udbredelsen af ny teknologi i køretøjer :
• Understøtte nye organisatoriske setup, som kan
understøtte teknologisk udvikling, der har fokus
på trafiksikkerhed
• Tilladelser skal gå hånd i hånd med trafiksikker-
heden, dvs. at hensynet til trafiksikkerheden al-
tid skal inddrages, inden man træffer beslutning
• Tæt samarbejde mellem myndigheder og
producenter
• Benyt afgiftssystemet til at fremme den tekno-
logiske udvikling
Gennem relevante uddannelser (fx køreuddan-
nelsen, ved uddannelse af chauffører mv.) sik-
res fortrolighed med de nye teknologier
• Fokus på, hvorledes infrastrukturen og de nye
køretøjer spiller sammen
• Aktivt påvirke arbejdet i EU ift. køretøjstekniske
krav mv.
• Ændret afgiftspolitik ift. nyt sikkerhedsudstyr
• Sikre adgang til brug af data – med persondata-
sikkerhed for øje.
Trafiksikkerhed på statsvejnettet
På statsvejnettet registreres ca. 30 % af alle trafik-
dræbte og ca. 20 % af de tilskadekomne i de politi-
registrerede ulykker. Trafiksikkerhedsforbedringer
på statsvejnettet kan derfor bidrage betydeligt til
at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i
Danmark.
Strategiske initiativer :
• Massetiltag
• Mødefrie veje
• Systematisk ulykkesbekæmpelse
• Fokus på forbedring af lette trafikanters
sikkerhed
• Trafiksikkerhedsrevision og -inspektion.
Særligt på motorveje :
• Differentierede hastighedsbegrænsninger på
motorveje
Initiativer, der mindsker vognbaneskift på
motorveje
Initiativer, der understøtter samkørsel
• Understøttelse af ny teknologi, der kan være
med til at forhindre ulykker.
39
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2021-2030, fra transportministeren
2313814_0040.png