Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2279862_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPPER
Koordineret med:
Sagsnr.: 2005830
Dok. nr.: 1445322
Dato: 12-11-2020
NOTAT
Status for sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for
Patientklager – 3. kvartal 2020
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G d. 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om
løbende orientering af SUU om udviklingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i
Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager pr. 3. kvartal 2020.
Indledende bemærkninger
Sundheds- og Ældreministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet
en handleplan for perioden 2019-2022. De centrale målsætninger i relation til
sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager
og 6 måneder for erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er
afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar
2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
I handleplanen var det forudsat, at der i spor 2 primo 2020 ville ligge 9.702 klagesager og
2.070 erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020 til afvikling i perioden 2020-
2022. Styrelsen for Patientklager afviklede imidlertid flere klage- og erstatningsankesager i
2019, end det var ventet i handleplanen. De faktiske sagsmængder for spor 2 udgør 9.133
klagesager og 1.751 erstatningsankesager til afvikling i 2020 og 2021.
Konkret afvikledes i alt 5.485 klagesager i 2019 mod en målsætning på 4.898 sager,
svarende til 587 flere afviklede klagesager. Tilsvarende afvikledes i alt 2.769
erstatningsankesager i 2019 mod en målsætning på 2.592 sager, svarende til 177 flere
afviklede erstatningsankesager.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for
klage- og erstatningsankesager i spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 3. kvartal 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2279862_0002.png
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
Spor 1 - Nye sager
Spor 2 - Gamle sager
Samlet år-til-dato*
1. kvartal 2020
1,4
14,9
14,6
2. kvartal 2020
2,8
15,1
14,3
3. kvartal 2020
4,4
16,1
14,0
4. kvartal 2020
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
Spor 1 - Nye sager
Spor 2 - Gamle sager
Samlet år-til-dato*
1. kvartal 2020
0,9
7,6
7,4
2. kvartal 2020
3,0
7,9
6,8
3. kvartal 2020
3,9
11,4
6,6
4. kvartal 2020
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk
for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det pågældende kvartal.
Det bemærkes, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager i spor 1 (nye sager)
efter 1. kvartal var meget lav, og at den som forventeligt er steget i 2. og 3. kvartal. Den
ventes at stige yderligere frem mod 2022 efterhånden som sagerne indkommet efter 1.
januar 2020 afvikles.
Stigningen i sagsbehandlingstiden i spor 2 er forventeligt, da der i øjeblikket afvikles gamle
sager og i takt med, at der afvikles sager med nyere modtagelsesdato, vil
sagsbehandlingstiden falde som forudsat i handleplanen.
Det bemærkes ligeledes, at sagsbehandlingstiden samlet set er faldende trods stigende
sagsbehandlingstid i både spor 1 og 2, fordi den lave sagsbehandlingstid i spor 1 trækker
den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid ned pga. relativt stort volumen.
Status for afvikling af sager
I tabel 3 vises samlet status for styrelsens sagsafvikling i 1. og 2. kvartal 2020.
Tabel 3
Samlet status for sagsafviklingen i 2020
1. kvartal 2020
Klagesager i alt
Målsætning i handleplan 2020
Antal afsluttede sager 2020
Afvigelse fra målsætning
Erstatningsankesager i alt
Målsætning i handleplan 2020
Antal afsluttede sager 2020
Afvigelse fra målsætning
915
1.015
100
897
1.007
110
856
746
-110
2.668
2.768
100
1.822
2.325
503
2.382
2.350
-32
2.475
2.396
-79
6.679
7.071
392
2. kvartal 2020
3. kvartal 2020
4. kvartal 2020
2020 i alt
Som det fremgår, har styrelsen efter 3. kvartal samlet set afviklet 392 flere klagesager og
100 flere erstatningsankesager end forudsat i handleplanen.
I tabel 4-7 neden for gives en status for sagsafviklingen i spor 1 og spor 2 for hhv.
klagesager og erstatningsankesager.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 3. kvartal 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2279862_0003.png
Status på sagsafvikling i spor 1 (nye sager)
Tabel 4
Antal modtagne og afviklede klagesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Klagesager
Antal sager primo
Antal indkomne sager
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo
1. kvartal 2020
0
2.134
878
185
1.949
2. kvartal 2020
1.949
1.668
1.147
481
3.136
3. kvartal 2020
3.136
2.184
1.192
863
4.457
1.292
4. kvartal 2020
2020 i alt
0
5.986
4.509
1.529
3.136
Tabel 5
Antal modtagne og afviklede erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 – Erstatningsankesager
Antal sager primo
Antal indkomne sager
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo
1. kvartal 2020
0
637
656
39
598
2. kvartal 2020
598
749
642
437
910
3. kvartal 2020
910
561
613
604
867
702
4. kvartal 2020
2020 i alt
0
1.947
2.613
1.080
910
For både klage- og erstatningsankesager gælder, at der er afviklet færre nye sager end
forudsat i handleplanen. Til gengæld er der afviklet flere ophobede sager, jf. neden for om
spor 2, da styrelsen har prioriteret at afvikle ældre sager først. Styrelsen ligger efter 3.
kvartal samlet set over målsætningerne i handleplanen hvad angår sagsafviklingen.
Status på sagsafvikling i spor 2 (ophobede sager)
Styrelsen for Patientklager skal i årene 2020 og 2021 afvikle i alt 9.133 ophobede
klagesager og 1.751 ophobede erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020. Heraf
skal der efter handleplanen afvikles 4.851 klagesager og 1.035 erstatningsankesager i 2020
– resten skal afvikles i 2021.
Styrelsen for Patientklager har efter 3. kvartal 2020 afviklet i alt 5.542 klagesager og 1.688
erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020, og ligger efter 2. kvartal 2020 over
målsætningerne i handleplanen, jf. tabel 6 og 7.
Tabel 6
Antal afviklede klagesager i spor 2 (ophobede sager)
Spor 2 - Klagesager
Antal sager primo - total
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo - total
1. kvartal 2020
9.133*
944
2.140
6.993
2. kvartal 2020
6.993
1.235
1.869
5.124
3. kvartal 2020
5.124
1.283
1.533
3.591
3.591
1.389
4. kvartal 2020
2020 i alt
9.133*
4.851
5.542
3.591
* Angiver den samlede mængde klagesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 4.851 til afvikling i 2020.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 3. kvartal 2020, fra sundheds- og ældreministeren
2279862_0004.png
Tabel 7
Antal afviklede erstatningsankesager i spor 2 (ophobede sager)
Spor 2 – Erstatningsankesager
Antal sager primo - total
Målsætning for antal afsluttede
sager i handleplan 2020
Realiseret antal afsluttede sager
2020
Antal sager ultimo - total
1. kvartal 2020
1.751*
259
976
775
2. kvartal 2020
775
255
570
205
3. kvartal 2020
205
243
142
63
63
278
4. kvartal 2020
2020 i alt
1.751*
1.035
1.688
63
* Angiver den samlede mængde erstatningsankesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 1.035 til
afvikling i 2020.
Særlige opmærksomhedspunkter
Effekt af Covid-19
Til udvalgets orientering skal ministeriet oplyse, at Styrelsen for Patientklagers
sagsafvikling risikerer at blive påvirket negativt af COVID-19. Det skyldes, at regionerne i
forbindelse med stort fokus på COVID-19-indsatserne ikke har kunnet prioritere
ressourcer til oplysning af sager til brug for den indledende sagsbehandling i Styrelsen for
Patientklager. Den aktuelle situation indebærer, at sagsbehandlingen af den enkelte sag
forlænges med den tid, som styrelsen afventer materiale fra regionerne, da materiale til
oplysning af sagerne er en forudsætning for den videre behandling. Ophobningen af sager
hos regionerne medfører også, at antallet af afgørelser, der kan træffes i 2020 er under
pres, og at situationen potentielt kan fortsætte ind i 2021.
Data trukket i oktober viser, at der ligger ca. 2.100 sager til oplysning hos regionerne.
Heraf er ca. 700 dialogsager. Udviklingen følges tæt.
Opgradering af sagsbehandlingssystem forsinket
Endvidere skal det til udvalgets orientering oplyses, at leverancen af opgradering af
styrelsens sagsbehandlingssystem pt. er forsinket ca. 10 måneder. Opgraderingen skal
sikre øget automatisering og effektivisering af styrelsens arbejdsgange, og indgår som del
af handleplanen. Opgraderingen ventes på nuværende tidspunkt gennemført primo 2021.
Tandområdet
På tandområdet er der en særlig udfordring, idet det er blevet tiltagende vanskeligt at få
de tandlægefaglige medlemmer (vedr. praktiserende tandlæger) til at deltage på
nævnsmøder. Det har medført, at det ikke har været muligt at afvikle de sager, der
afgøres af Disciplinærnævnet i samme tempo, som sekretariatet udfærdiger
afgørelsesudkast. Som følge heraf er der pt. 100 sager, som alene afventer
nævnsbehandling. Styrelsen har en vedvarende dialog med Tandlægeforeningen vedr.
udpegning af medlemmer.
Mangel på sagkyndige
Der er aktuelt mangel på sagkyndige inden for visse lægefaglige specialer, hvilket kan give
forlænget sagsbehandlingstid for visse sagstyper. Det drejer sig om infektionsmedicin,
gastromedicin, mammakirurgi, almen medicin, radiologi samt psykiatri. Styrelsen har
iværksat forskellige initiativer for imødekomme udfordringen og forsøger at rekruttere
sagkyndige gennem forskellige kanaler inden for de nævnte områder.
Udviklingen som følge af ovenstående følges nøje. Eventuelle negative effekter på
styrelsens sagsafvikling – herunder afløb på sagsafvikling i 2021 – er under afklaring.
Side 4