Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2278348_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Koordineret med: SOA, NÆR-
SOM, JURPEM
Sagsnr.: 1908287
Dok. nr.: 1072563
Dato: 11-11-2020
HØRINGSUDKAST
Forslag til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland,
mellemkommunal refusion for socialtandpleje og
bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som senest ændret ved
§ 1 i lov nr. 1053 af 30. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
2.
3.
I
§ 81, stk. 3,
ændres: ”§ 80, stk. 1” til: ”§ 80”.
I
§ 237, 2. pkt.,
ændres: ”§ 80, stk. 1” til ”§ 80”.
I
§ 249
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Tilbyder en anden kommune end bopælskommunen tandpleje til borgere
med særlige sociale problemer, jf. 134 a, stk. 1, har denne kommune ret til
mellemkommunal refusion for udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra
bopælskommunen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at
levere ydelsen.«
I
§ 278, stk. 2,
udgår ”kapitel 36-38,”, ”247-250” ændres til: ”247”, og ”259,”
udgår.
4.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse på fortsat sygehusbehandling af
personer fra Færøerne og Grønland, som er påbegyndt før lovens ikrafttræden. For
sådanne sygehusbehandlinger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1 Indledning og baggrund
2 Lovforslagets hovedindhold
2.1 Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling til personer fra Færøerne og Grønland
2.1.1
Gældende ret
2.1.1.1 Den danske sundhedslovgivning
2.1.1.2 Den færøske sundhedslovgivning
2.1.1.3 Den grønlandske sundhedslovgivning
2.1.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2 Mellemkommunal refusion for udgifter til socialtandpleje
2.2.1
Gældende ret
2.2.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3 Bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne
2.3.1
Gældende ret
2.3.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3 Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5 Administrative konsekvenser for borgere
6 Miljømæssige konsekvenser
7 Forholdet til EU-retten
8 Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9 Sammenfattende skema
1 Indledning og baggrund
1.1 Indledning og baggrund
Regeringen ønsker at gøre reglerne om adgang til sygehusbehandling for Rigsfælleskabets
borgere under midlertidigt ophold inden for Rigsfælleskabet så ensartede som muligt.
Personer fra Færøerne og Grønland skal ikke alene have adgang til vederlagsfri akut
sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark, men også til såkaldt fortsat
sygehusbehandling, der ydes, når det under de foreliggende omstændigheder ikke
skønnes rimeligt at henvise personen til behandling i hjemlandet, herunder Færøerne og
Grønland, eller personen ikke tåler at blive flyttet til et sygehus i hjemlandet.
Folketinget (S, DF, V, LA og K) vedtog lov nr. 272 af 26. marts 2019 om ændring af
sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden
bopæl i Danmark) med henblik på at implementere beslutning med finansloven for 2018
om at ”tilvejebringe det fornødne retlige grundlag for, at udgifter for akut
sygehusbehandling kan opkræves af borgere fra tredjelande uden bopæl i Danmark.”
Loven medførte, at personer uden bopæl i Danmark ikke længere har ret til vederlagsfri
akut sygehusbehandling, medmindre andet fremgår af EU-reglerne eller medmindre det
undtagelsesvis skønnes rimeligt. Lovændringen medførte endvidere, at den bestemmelse i
sundhedsloven, der gav adgang til, at regionerne
kunne
opkræve betaling for
fortsat
sygehusbehandling af personer, som ikke har bopæl i Danmark, nu indebærer, at
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
regionerne
skal
opkræve betaling for
akut og fortsat
sygehusbehandling. Loven trådte i
kraft den 1. juli 2019.
Med loven blev personer fra Færøerne og Grønland sikret vederlagsfri akut
sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark. Men konsekvensen af, at
regionerne nu
skal
og ikke bare
kan
opkræve betaling for den fortsatte
sygehusbehandling, er, at også personer fra Grønland og Færøerne skal opkræves betaling
for fortsat sygehusbehandling.
Det grønlandske Departement for Sundhed har efter lovens vedtagelse påpeget, at
personer fra Grønland under midlertidigt ophold i Danmark er stillet dårligere end
danskere på midlertidigt ophold i Grønland. Det har ikke været hensigten med nævnte
lovændring. Derfor skal personer fra Færøerne og Grønland med dette lovforslag sikres
samme adgang til akut og fortsat sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark,
som herboende personer under midlertidigt ophold på Færøerne og i Grønland.
Der vil endvidere med lovforslaget blive skabt hjemmel til mellemkommunal refusion for
udgifter til socialtandpleje til de mest socialt udsatte borgere, såfremt en anden kommune
end bopælskommunen tilbyder tandpleje til borgere med særlige sociale problemer. I
forbindelse med indførelse af tilbud om socialtandpleje i sundhedsloven blev det
vedtaget, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet med tandplejeordningen.
Dette er en udfordring, da målgruppen for socialtandplejen er de mest socialt udsatte
borgere, herunder hjemløse. Med lovforslaget sikres, at det ikke bliver en hindring for
borgere, der er omfattet af tilbuddet om socialtandpleje, at borgeren eventuelt opholder
sig i en anden kommune end den kommune, hvor borgeren er bopælsregistreret.
Endelig foreslås det med lovforslaget at opdatere sundhedslovens territorialbestemmelse
for Færøerne. Den foreslåede ændring skal sikre overensstemmelse mellem den danske
og den færøske sundhedslovgivninger.
2
Lovforslagets hovedindhold
2.1 Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling til personer fra Færøerne og Grønland
2.1.1
Gældende ret
2.1.1.1 Den danske sundhedslovgivning
Udgangspunktet i sundhedsloven er, at personer, der har bopæl i Danmark, har ret til
sundhedslovens ydelser, jf. sundhedslovens § 7, stk. 1. Ved bopæl forstås i
sundhedslovens forstand folkeregistrering i Det Centrale Personregister (CPR), jf.
sundhedslovens § 7, stk. 2.
Personer, der ikke har bopæl i Danmark, har under midlertidigt ophold ret til akut og
fortsat sygehusbehandling efter reglerne i sundhedslovens § 80, jf. sundhedslovens § 8,
stk. 1.
Efter sundhedslovens § 80, stk. 1, yder regionen akut sygehusbehandling til personer, som
ikke har bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i regionen, ved sit eller ved
andre regioners sygehusvæsen (herefter benævnt akut sygehusbehandling). Akut
sygehusbehandling ydes i tilfælde af ulykke, pludseligt opstået sygdom og fødsel eller
forværring af kronisk sygdom m.v., jf. § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 657 af
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
28. juni 2019 om ret til sygehusbehandling m.v. (herefter benævnt
sygehusbekendtgørelsen). Herudover yder regionen efter sundhedslovens § 80, stk. 2,
behandling til disse personer, når det under de foreliggende omstændigheder ikke
skønnes rimeligt at henvise personen til behandling i hjemlandet, herunder Færøerne og
Grønland, eller personen ikke tåler at blive flyttet til et sygehus i hjemlandet (herefter
benævnt fortsat sygehusbehandling).
Regionerne opkræver betaling af patienten for akut og fortsat sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80, jf. sundhedslovens § 81, stk. 2.
Akut sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80, stk. 1, er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland, jf. sundhedslovens § 81, stk. 3. Det er opholdsregionen, der
afholder udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra Færøerne og Grønland, jf.
sundhedslovens § 237. Regionerne opkræver derimod betaling for fortsat
sygehusbehandling efter § 80, stk. 2, af personer fra Færøerne og Grønland, jf.
sundhedslovens § 81, stk. 2 og § 237. Regionen har en skønsmæssig adgang til
undtagelsesvis at yde behandlingen vederlagsfrit, når det under de foreliggende
omstændigheder skønnes rimeligt, jf. sundhedslovens § 81, stk. 2, 2. pkt., og
sygehusbekendtgørelsens § 5, stk. 3. Sådanne undtagelsestilfælde kan f.eks. være
behandling af hjemløse, uregistrerede migranter og andre personer, som ikke er i stand til
at betale herfor.
Endvidere har personer med bopæl på Færøerne eller i Grønland under midlertidigt
ophold her i landet ret til praksissektorens ydelser, tilskud til lægemidler, tilskud til
ernæringspræparater, befordringsgodtgørelse og tolkebistand i tilfælde af pludseligt
opstået eller forværret sygdom, ulykkestilfælde og lignende, jf. bekendtgørelse nr. 565 af
29. april 2015 om ydelser i praksissektoren m.v. til personer med bopæl på Færøerne eller
i Grønland under midlertidigt ophold her i landet. Disse ydelser ydes på samme vilkår, som
til herboende personer.
Personer med bopæl på Færøerne og Grønland, der opholder sig her i landet på
skoleophold eller i uddannelsesøjemed, har ret til sygehusbehandling m.v. på samme
vilkår, som gælder for herboende personer, jf. sygehusbekendtgørelsens § 9.
2.1.1.2 Den færøske sundhedslovgivning
Det er lagtingslov om sygehusvæsnet nr. 64 fra 17. maj 2005, som senest ændret med
lagtingslov nr. 46 fra 6. maj 2016 med tilhørende bekendtgørelser, der på Færøerne
regulerer, hvem der har ret til sundhedsydelser, hvornår og under hvilke betingelser.
Efter lagtingslov om sygehusvæsnet § 6, stk. 1, har personer, der ikke er bosiddende på
Færøerne, ret til vederlagsfri behandling m.m. i forbindelse med uheld, akut sygdom m.m.
eller hvis en kronisk sygdom pludselig forværres. Derudover har personer, der ikke er
bosiddende på Færøerne jf. § 6, stk. 2, ret til vederlagsfri behandling og fødselshjælp
m.m., når det efter omstændighederne ikke bliver skønnet forsvarligt at henvise personen
til behandling i hjemlandet, eller hvis personen er for svækket til at blive overflyttet til et
sygehus i hjemlandet.
Efter § 2 i bekendtgørelse om betaling for sygehusbehandling, skal personer der ikke er
omfattet af reglerne i § 1 om vederlagsfri behandling, betale for behandling, undersøgelse
m.m. som de modtager i det færøske sundhedsvæsen. Disse bestemmelser gælder også
for personer, der er omfatter af § 6 i lagtingslov om sygehusvæsnet.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
Dette indebærer jf. ovenforstående, at danskere der midlertidigt opholder sig på
Færøerne, bliver opkrævet betaling for behandling, undersøgelser m.m., såfremt denne
behandling ikke er omfattet af reglerne i lovens § 6. Dog er der en undtagelse til disse
regler. Efter § 5 i bekendtgørelse om betaling for sygehusbehandling, har personer med
fast bopæl i Danmark eller på Grønland, som er under uddannelse på Færøerne, ret til
vederlagsfri behandling i det færøske sundhedsvæsen.
2.1.1.3 Den grønlandske sundhedslovgivning
Ved ophold i Grønland er personer med bopæl i Danmark sikret adgang til akut sygehjælp
efter grønlandsk lovgivning. Det er Hjemmestyrets landstingsforordning nr. 15 af 6.
november 1997 om sundhedsvæsenets ydelser med senere ændringer og den tilhørende
bekendtgørelse nr. 17 af 13. september 2006 om sundhedsvæsenets ydelser til personer
med bopæl på Færøerne eller i Danmark under midlertidigt ophold i Grønland, der i
Grønland regulerer, hvem der har ret til gratis sygehjælp og under hvilke betingelser.
Efter bekendtgørelsens § 1 har personer, der har bopæl på Færøerne eller i Danmark,
under midlertidigt ophold i Grønland ret til gratis sygehjælp i tilfælde af akut opstået
sygdom eller akut forværret kronisk sygdom, ulykkestilfælde og lignende. Disse personer
har efter § 2, 1. pkt., ret til gratis lægeordineret transport fra bygd eller andet sted med
helårsbeboelse til distriktssygehuset i byen og fra distriktssygehuset til Dronning Ingrids
Hospital. Udgifterne til transport uden for helårsbeboelse samt transport til sygehus eller
behandlingsinstitutionen uden for Grønland afholdes af personen selv, jf.
bekendtgørelsens § 2, 2. pkt.
Efter bekendtgørelsens § 3, 1. pkt., ydes behandling med videre ikke ud over det
tidspunkt, hvor den pågældendes tilstand tillader rejse tilbage til Færøerne eller Danmark.
Behandling bør dog ikke nægtes, når det under hensyn til de foreliggende
omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise pågældende til behandling på Færøerne
eller i Danmark, jf. bekendtgørelsens § 3, 2. pkt.
2.1.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Personer, der ikke er bosiddende på Færøerne, har efter færøsk lovgivning ret til
vederlagsfri akut behandling under ophold på Færøerne. Derudover har disse personer ret
til vederlagsfri behandling m.m., når det efter omstændighederne ikke bliver skønnet
forsvarligt at henvise personen til behandling i hjemlandet eller hvis personen er for
svækket til at blive overflyttet til et sygehus i hjemlandet, hvilket svarer til fortsat
sygehusbehandling efter den danske sundhedslov.
Personer, der har bopæl på Færøerne eller i Danmark, har efter grønlandsk lovgivning ret
til vederlagsfri akut sygehjælp under midlertidigt ophold i Grønland. Disse personer har
endvidere ret til gratis lægeordineret transport fra bygd eller andet sted med
helårsbeboelse til distriktssygehuset i byen og fra distriktssygehuset til Dronning Ingrids
Hospital. Behandling med videre ydes ikke ud over det tidspunkt, hvor den pågældendes
tilstand tillader rejse tilbage til Færøerne eller Danmark. Behandling bør ikke nægtes, når
det under hensyn til de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise
pågældende til behandling på Færøerne eller i Danmark. Det svarer til fortsat
sygehusbehandling efter den danske sundhedslov.
Herboende personer har således ret til vederlagsfri akut og fortsat sygehusbehandling
under ophold på Færøerne og i Grønland, mens det efter dansk lovgivning alene er den
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
akutte behandling, der tilbydes vederlagsfrit til personer fra Færøerne og Grønland.
Med lov nr. 272 af 26. marts 2010 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og
fortsat sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) blev personer fra
Færøerne og Grønland undtaget fra krav om betaling for akut sygehusbehandling, således
at personer fra Færøerne og Grønland under midlertidigt ophold her i landet har ret til
vederlagsfri akut sygehusbehandling.
For personer fra Færøerne og Grønland udgjorde loven således ingen ændringer i relation
til disse personers ret til at modtage vederlagsfri akut sygehusbehandling under
midlertidigt ophold i Danmark. Men konsekvensen af, at regionerne nu skal – og ikke bare
kan – opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling, er, at også personer fra Grønland
og Færøerne opkræves betaling for fortsat sygehusbehandling.
Det grønlandske Departement for Sundhed har over for Sundheds- og Ældreministeriet
påpeget, at lovændringen har medført, at personer fra Færøerne og Grønland under
ophold i Danmark stilles dårligere, end herboende personer under midlertidigt ophold på
Færøerne og i Grønland, idet der nu opkræves betaling for fortsat sygehusbehandling fra
personer fra Færøerne og Grønland.
Det har ikke været tilsigtet, at personer fra Færøerne og Grønland under midlertidigt
ophold i Danmark skulle stilles dårligere end herboende personer under midlertidigt
ophold i Grønland. Muligheden for at regionerne
kunne
opkræve betaling for fortsat
sygehusbehandling fra personer fra Færøerne og Grønland eksisterede også før den 1. juli
2019. Der foreligger dog ikke oplysninger om, i hvilket omfang personer fra Færøerne og
Grønland er blevet opkrævet betaling for fortsat sygehusbehandling før den 1. juli 2019.
Det foreslås at gøre reglerne for Rigsfælleskabets borgere ved midlertidigt ophold inden
for Rigsfællesskabet så ensartede som muligt. Det indebærer, at personer fra Færøerne og
Grønland ikke alene har adgang til vederlagsfri akut sygehusbehandling, men også får
adgang til vederlagsfri fortsat sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark.
Lovforslaget indebærer, at retsstillingen hos personer fra Færøerne og Grønland
forbedres, også sammenlignet med retsstillingen før 1. juli 2019, hvor regionerne
kunne
opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling.
Det foreslås, at det er opholdsregionen, der afholder udgifter til fortsat sygehusbehandling
af personer fra Færøerne og Grønland, idet det også er opholdsregionen, der afholder
udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra Færøerne og Grønland.
Lovforslaget kræver ændring af vejledning nr. 9610 af 4. juli 2019 om opkrævning af
betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark,
og sygehusbekendtgørelsen.
Lovforslaget berører ikke sygehusbehandling af patienter, som er visiteret til behandling i
Danmark af hhv. det færøske og det grønlandske offentlige sygehusvæsen.
2.2
2.2.1
Mellemkommunal refusion for udgifter til socialtandpleje
Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 249, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet
med tandpleje efter sundhedslovens §§ 131, 133, 134 a og 135.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
2.2.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I forbindelse med indførelse af tilbud om socialtandpleje i sundhedsloven blev det
vedtaget, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet med tandplejeordningen.
Dette er en udfordring, da målgruppen for socialtandplejen er de mest socialt udsatte
borgere, herunder hjemløse.
Med forslaget til sundhedslovens
§ 249, stk. 2,
foreslås det, at i tilfælde af, at en anden
kommune end bopælskommune tilbyder tandpleje til borgere med særlige sociale
problemer, jf. § 134 a, stk. 1, har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for
udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen. Refusionen skal svare til
kommunens faktiske udgifter ved at levere ydelsen.
Med forslaget etableres mulighed for mellemkommunal refusion i tilfælde af, at en anden
kommune end bopælskommunen vælger at tilbyde borgere omfattet af målgruppen
svarende til kommunens faktiske udgifter ved at levere tandplejen.
Herved sikres, at det ikke bliver en hindring for borgere, der er omfattet af tilbuddet om
tandpleje efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, at borgeren opholder sig i en anden
kommune end den kommune, hvor borgeren er bopælsregistreret.
2.3
Ændring af sundhedslovens territorialbestemmelse
2.3.1 Gældende ret
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1, gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 2 og 3, hvorefter visse af sundhedslovens bestemmelser ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Sundhedslovens kapitel 36 vedrører forebyggende sundhedsydelser til børn og unge,
kapitel 37 kommunal tandpleje og kapitel 38 hjemmesygepleje. Sundhedslovens §§ 247-
250 regulerer finansieringen af henholdsvis kommunale forebyggende
sundhedsordninger, tandplejeydelser og hjemmesygepleje. Sundhedslovens § 259
regulerer finansieringen af regionale tandplejeydelser.
2.3.2 Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at sundhedslovens kapitel 36-38 om henholdsvis forebyggende
sundhedsydelser til børn og unge, kommunal tandpleje og hjemmesygepleje, §§ 248-250
om finansieringen af kommunale tandplejeydelser og hjemmesygepleje og § 259 om
finansieringen af regionale tandplejeydelser ikke vil kunne sættes i kraft for Færøerne.
Baggrunden for ændringen er, at Færøernes hjemmestyre ved lov nr. 316 af 17. maj 1995
om sundhedsvæsenet på Færøerne hjemtog reguleringen af bl.a. sundhedsplejeordning,
hjemmesygeplejeordning, skolelægeordning og tandplejeordning, jf. lovens § 1, stk. 2, nr.
3-6.
Territorialbestemmelsen i sundhedslovens § 278, stk. 2, er ved en fejl ikke blevet tilrettet i
overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsenet på Færøerne.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
Med de foreslåede ændringer af sundhedslovens § 278, stk. 2, bringes sundhedslovens
territorialbestemmelse i overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995, hvorefter
Færøernes hjemmestyre selv fastsætter regler om sundhedsvæsenets opgaver, ydelser og
administration for så vidt angår bl.a. sundhedsplejeordning, hjemmesygeplejeordning,
skolelægeordning og tandplejeordning. De foreslåede ændringer medfører i praksis
således ikke en ændring af retstilstanden, men sikrer overensstemmelse mellem de to
lovgivninger.
3
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der er stor usikkerhed om de økonomiske konsekvenser for regionerne. Det skyldes bl.a.,
at staten ikke har oplysninger om de faktiske regionale indtægter fra personer fra
Færøerne og Grønland, der bliver berørt af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Det bemærkes, at Færøerne og Grønland beregningsteknisk hverken er henregnet til
tredjelande eller EU-/EØS-lande. Udgifterne forbundet med at tilbyde vederlagsfri fortsat
sygehusbehandling til personer fra Færøerne og Grønland har således ikke indgået i
forudsætningerne for den tidligere DUT-forhandling i forbindelse med lov nr. 272 af 26.
marts 2019 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat sygehusbehandling
af visse personer uden bopæl i Danmark), som indebar mindreudgifter for regionerne.
Det skønnes, at de offentlige merudgifter vil udgøre 1-2,5 mio. kr. Der er tale om et meget
usikkert skøn.
Det vurderes, at de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning – 1) enkle og klare
regler, 2) digital kommunikation, 3) muliggør automatisk sagsbehandling, 4) sammenhæng
på tværs – ensartede begreber og genbrug af data, 5) tryg og sikker datahåndtering, 6)
anvendelse af offentlig infrastruktur, og 7) forebygger snyd og fejl – er fulgt i lovforslaget.
Regionerne har i dag ansvaret for opkrævning af betaling fra privatpersoner og
forsikringsselskaber for akut og fortsat sygehusbehandling fra personer, som midlertidigt
opholder sig i Danmark uden at have bopæl her i landet, og opkrævning af betaling for
akut sygehusbehandling fra personer fra Færøerne og Grønland. Regionerne skal fra 1. juli
2021 ikke længere opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling fra personer fra
Færøerne og Grønland.
I forhold til de organisatoriske forhold samt administrative omstillings- og
driftskonsekvenser er der med lovforslaget tale om tilpasning af eksisterende opgaver. Der
er ikke tale om nye opgaver for regionerne. Der er derimod tale om bortfald af opgaver i
form af opkrævning af betaling for fortsat sygehusbehandling fra personer fra Færøerne
og Grønland. Der er desuden tale om forenklede sagsgange, da det ikke længere vil være
nødvendigt at skelne mellem akut sygehusbehandling og fortsat sygehusbehandling.
Lovforslagets øvrige elementer vurderes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5
Administrative konsekvenser for borgere
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
2278348_0009.png
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. november til den 9. december 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre psykiatri –
Landsforeningen for Pårørende, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening,
Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale Netværk,
Erhvervsstyrelsen, Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for Psykiatriske Sygeplejersker,
Finanstilsynet, FOA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og
Pension, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig fagbevægelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af Statsautoriserede Fodterapeuter, LAP – Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening, Rådet
for Socialt Udsatte, Statsforvaltningen, Sundhed Danmark, Yngre Læger, 3F og Ældresagen.
9
Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Der er tale om bortfald af opgaven
i form af opkrævning af betaling
for fortsat sygehusbehandling fra
personer fra Færøerne og
Grønland. Der er desuden tale om
forenklede sagsgange, da det ikke
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Det skønnes, at de offentlige
merudgifter vil udgøre 1-2,5 mio. kr.
Der er tale om et meget usikkert skøn,
og der er derfor stor usikkerhed om de
økonomiske konsekvenser for
regionerne. Merudgiften vil skulle
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
2278348_0010.png
længere vil være nødvendigt at
skelne mellem akut
sygehusbehandling og fortsat
sygehusbehandling.
forhandles med Danske Regioner.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Nej
X
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 81, stk. 3, er akut
sygehusbehandling efter § 80, stk. 1, vederlagsfri for personer fra Færøerne og Grønland.
Det er opholdsregionen, der afholder udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. sundhedslovens § 237. Regionerne opkræver derimod betaling
for fortsat sygehusbehandling efter § 80, stk. 2, af personer fra Færøerne og Grønland, jf.
sundhedslovens § 81, stk. 2, og § 237. Regionen har en skønsmæssig adgang til
undtagelsesvis at yde behandlingen vederlagsfrit, når det under de foreliggende
omstændigheder skønnes rimeligt, jf. sundhedslovens § 81, stk. 2, 2. pkt., og
sygehusbekendtgørelsens § 5, stk. 3. Sådanne undtagelsestilfælde kan f.eks. være
behandling af hjemløse, uregistrerede migranter og andre personer, som ikke er i stand til
at betale herfor.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i
§ 81, stk. 3,
til at sygehusbehandling efter § 80 er
vederlagsfri for personer fra Færøerne og Grønland.
Ændringen medfører, at både akut og fortsat sygehusbehandling er vederlagsfri for
personer fra Færøerne og Grønland under midlertidigt ophold i Danmark.
Side 10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
Med personer fra Færøerne og Grønland forstås personer med bopæl på Færøerne eller i
Grønland, men også hjemløse danske statsborgere med grønlandsk eller færøsk baggrund,
der opholder sig i Danmark uden at være folkeregistreret med bopæl i det Centrale
Personregister (CPR).
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 237, 2. pkt., afholder
opholdsregionen udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra Færøerne og
Grønland, jf. § 80, stk. 1, jf. § 81, stk. 3. Regionen opkræver derimod betaling for fortsat
sygehusbehandling efter § 80, stk. 2, af personer fra Færøerne og Grønland, jf.
sundhedslovens § 81, stk. 2 og § 237, 1. pkt.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i
§ 237, 2. pkt.
til, at opholdsregionen afholder
udgifter til sygehusbehandling i medfør af § 80 af personer fra Færøerne og Grønland.
Ændringen medfører, at opholdsregionen afholder udgifter til både akut og fortsat
sygehusbehandling af personer fra Færøerne og Grønland.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens § 249, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet
med tandpleje efter §§ 131, 133, 134 a og 135.
Med forslaget til sundhedslovens
§ 249, stk. 2,
foreslås det at tilbyder en anden kommune
end bopælskommune tandpleje til borgere med særlige sociale problemer, jf. § 134 a, stk.
1, har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for udgifter til tandpleje efter §
134 a, stk. 1, fra bopælskommunen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter
ved at levere ydelsen.
Med forslaget etableres mulighed for mellemkommunal refusion i tilfælde af, at en anden
kommune end bopælskommunen vælger at tilbyde borgere omfattet af målgruppen i
sundhedslovens § 134 a, stk. 1, tandpleje omfattet af sundhedslovens § 134 a, stk. 1.
Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere tandplejen efter
sundhedslovens § 134 a, stk. 1.
Herved sikres, at det ikke bliver en hindring for borgere, der er omfattet af tilbuddet om
tandpleje efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, at borgeren eventuelt opholder sig i en
anden kommune end den kommune, hvor borgeren er bopælsregistreret.
Til nr. 4
Efter sundhedsloven § 278, stk. 1, gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk.
2 og 3.
Efter § 278, stk. 2, kan §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 36-38, kapitel 61, kapitel 66-
68, og §§ 247-250, 254, 259, 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274
og 276 ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Sundhedslovens kapitel 36 vedrører forebyggende sundhedsydelser til børn og unge,
kapitel 37 kommunal tandpleje og kapitel 38 hjemmesygepleje. Sundhedslovens §§ 247-
250 regulerer finansieringen af henholdsvis kommunale forebyggende
Side 11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
sundhedsordninger, tandplejeydelser og hjemmesygepleje. Sundhedslovens § 259
regulerer finansieringen af regionale tandplejeydelser.
Det foreslås, at ”kapitel 36-38,” udgår af sundhedslovens
§ 278, stk. 2,
at ”247-250”
ændres til ”247”, og at ”259,” udgår af bestemmelsen.
Det betyder, at sundhedslovens kapitel 36-38 om henholdsvis forebyggende
sundhedsydelser til børn og unge, kommunal tandpleje og hjemmesygepleje, §§ 248-250
om finansieringen af kommunale tandplejeydelser og hjemmesygepleje og § 259 om
finansieringen af regionale tandplejeydelser ikke vil kunne sættes i kraft for Færøerne.
Baggrunden for ændringen er, at Færøernes hjemmestyre ved lov nr. 316 af 17. maj 1995
om sundhedsvæsenet på Færøerne hjemtog reguleringen af bl.a. sundhedsplejeordning,
hjemmesygeplejeordning, skolelægeordning og tandplejeordning, jf. lovens § 1, stk. 2, nr.
3-6.
Territorialbestemmelsen i sundhedslovens § 278, stk. 2, er ved en fejl ikke blevet tilrettet i
overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsenet på Færøerne.
Med de foreslåede ændringer af sundhedslovens § 278, stk. 2, bringes sundhedslovens
territorialbestemmelse i overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995, hvorefter
Færøernes hjemmestyre selv fastsætter regler om sundhedsvæsenets opgaver, ydelser og
administration for så vidt angår bl.a. sundhedsplejeordning, hjemmesygeplejeordning,
skolelægeordning og tandplejeordning. De foreslåede ændringer medfører i praksis
således ikke en ændring af retstilstanden, men sikrer overensstemmelse mellem de to
lovgivninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås i
stk.
2, at lovens § 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse på fortsat
sygehusbehandling af personer fra Færøerne og Grønland, som er påbegyndt før lovens
ikrafttræden. For sådanne sygehusbehandlinger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Bestemmelsen har den virkning, at der ikke vil blive opkrævet betaling for
fortsat sygehusbehandling af personer fra Færøerne og Grønland, der påbegyndes på et
sygehus den 1. juli 2021 eller senere. Regionerne opkræver betaling fra personer fra
Færøerne og Grønland for fortsat sygehusbehandling, som påbegyndes før den 1. juli
2021.
Til § 3
Det fremgår af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for Grønland
og Færøerne, jf. dog stk. 2 og 3. Efter stk. 2 kan §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 36-
38, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247-250, 254, 259, 266-268, 272-274 og 276 ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da sundhedslovens bestemmelser, som
berøres af lovforslaget, det vil sige §§ 81, 237, 249 og 278, ligeledes ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Side 12
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Side 13
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne), fra sundheds- og ældreministeren
2278348_0014.png
Gældende formulering
Lovforslaget
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
903 af 26. august 2019 med senere
ændringer, foretages følgende ændringer:
§1
1.
§ 81.
---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Sygehusbehandling efter § 80,
stk. 1, er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland.
Stk. 4.
---
Stk. 5.
---
I
§ 81, stk. 3,
ændres: ”§ 80, stk.
1” til: ”§ 80”.
§ 237.
Opholdsregionen kan afholde
udgifter til sygehusbehandling efter § 80,
jf. § 81, stk. 2, 2. pkt. Opholdsregionen
afholder udgifter til sygehusbehandling af
personer fra Færøerne og Grønland, jf. §
80, stk. 1, jf. § 81, stk. 3.
2.
I
§ 237, 2. pkt.,
ændres: ”§ 80,
stk. 1” til ”§ 80”.
§ 249.
Bopælskommunen afholder udgif-
ter forbundet med tandpleje efter §§ 131,
133, 134 a og 135.
3.
I
§ 249
indsættes som
stk. 2:
Stk. 2.
Tilbyder en anden kommune
end bopælskommunen tandpleje til
borgere med særlige sociale
problemer, jf. 134 a, stk. 1, har denne
kommune ret til mellemkommunal
refusion for udgifter til tandpleje efter
§ 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen.
Refusionen skal svare til kommunens
faktiske udgifter ved at levere
ydelsen.«
§ 278.
---
Stk. 2.
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-62,
kapitel 36-38, kapitel 61, kapitel 66-68, og
§§ 247-250, 254, 259, 266-268, § 271, st.
1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274 og
276 kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med
de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
4.
I
§ 278, stk. 2,
udgår ”kapitel 36-
38,”, ”247-250” ændres til:
”247”, og ”259,” udgår.
Side 14