Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2278325_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPMKDP
Koordineret med:
Sagsnr.: 2014586
Dok. nr.: 1422246
Dato: 11-11-2020
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om assisteret reproduktion
(Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk
indikation)
§1
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
æ dres ”
i op til 5 år”
til: ”indtil
det tidspunkt, hvor den kvinde, der
skal føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion som
følge af § 6”,
og
efter
”destrueres” i dsættes: ”, jf. dog stk. 2”.
2.
§ 15, stk. 1, 2.
og
3. pkt.,
ophæves.
3.
I
§ 15
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
De i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på medicinsk indikation, kan opbevares i
op til 5 år, hvorefter æggene skal destrueres.”
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for opbevaring af ubefrugtede og befrugtede
menneskelige æg, der er nedfrosset inden tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
1.1.
1.2.
Indledning og baggrund
Indledning
Baggrund
2. Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på
medicinsk indikation
2.1.
2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
Gældende ret
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Regeringen ønsker med lovforslaget at sikre, at kvinder og par, som har behov for
fertilitetsbehandling, og i den forbindelse har fået nedfrosset befrugtede æg, skal kunne
opbevare disse så længe de i henhold til loven kan ydes behandling med assisteret
reproduktion (fertilitetsbehandling). Det er regeringens opfattelse, at sunde og raske æg
ikke bør destrueres, alene fordi de har været opbevaret i 5 år, ligesom regeringen mener,
at kvinder og par i fertilitetsbehandling ikke bør skulle igennem endnu en krævende proces
med hormonstimulation og ægudtagning, når der allerede eksisterer nedfrosne æg, der kan
benyttes i forsøget på at opnå graviditet.
Regeringen vil med lovforslaget også sikre, at ubefrugtede eller befrugtede æg, som
kvinder, der rammes af alvorlig sygdom, får nedfrosset, fordi behandlingen af deres sygdom
kan beskadige æggene, heller ikke længere skal destrueres efter 5 år. Regeringen er af den
opfattelse, at disse kvinder skal have ret til selv at beslutte, hvornår de ønsker at gøre brug
af deres nedfrosne æg (frem til det tidspunkt, hvor det ikke længere er muligt for dem at
modtage fertilitetsbehandling).
1.2. Baggrund
Der blev den 5. maj 2020 stillet et borgerforslag om at ophæve den gældende
opbevaringsgrænse på 5 år, så de nedfrosne æg kan opbevares indtil det tidspunkt, hvor
kvinden fylder 46 år og derfor ikke længere kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Regeringen er enig i, at det bør være denne grænse, der er afgørende for, hvor længe de
nedfrosne æg, der udtages i forbindelse med fertilitetsbehandling og sygdom, kan
opbevares.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
På baggrund af borgerforslaget, og den offentlige debat, som borgerforslaget affødte,
opfordrede sundheds- og ældreministeren Det Etiske Råd til at vurdere de etiske aspekter
forbundet med en eventuel forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode for befrugtede
og ubefrugtede æg. Det Etiske Råd offentliggjorde den 29. september 2020 en udtalelse,
hvor et samlet Etisk Råd anbefalede en forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode for
både befrugtede og ubefrugtede æg.
På den baggrund indgik regeringen og Folketingets partier den 18. oktober 2020 Aftale om
ophævelse af 5-års grænsen for opbevaring af menneskelige æg nedfrosset i forbindelse
med fertilitetsbehandling og sygdom. Det fremgår af aftalen, at regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og
Susanne Zimmer (UFG) finder, at den nuværende opbevaringsgrænse på 5 år for
ubefrugtede og befrugtede menneskelige æg har en række uønskede konsekvenser, idet
tidsbegrænsningen for opbevaring bl.a. indebærer, at kvinder og par i fertilitetsbehandling
får destrueret deres sunde og raske æg, alene fordi æggene har været nedfrosset i 5 år. Idet
der ikke foreligger en sundhedsfaglig begrundelse for 5-års grænsen, ønsker partierne
derfor at ophæve 5-års grænsen.
2.
Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på
medicinsk indikation
2.1. Gældende ret
Efter § 15, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v. (herefter: lov om assisteret reproduktion) kan befrugtede og ubefrugtede
menneskelige æg opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal destrueres. Den ansvarlige
læge kan beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt,
hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det
registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan
tilbagekalde en beslutning om at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år, hvis
betingelserne for forlængelsen ikke i længere er opfyldt. 5-års grænsen for opbevaring
gælder uanset, om æggene er nedfrosset i offentligt eller privat regi.
I § 15, stk. 2, i lov om assisteret reproduktion, er det bestemt, at opbevarede befrugtede
æg skal destrueres i tilfælde af kvindens død eller i tilfælde af parrets separation eller
skilsmisse eller samlivets ophør. Det er den behandlende sundhedsperson, der skal sikre, at
de opbevarede befrugtede æg destrueres.
Det følger af § 15, stk. 3, i lov om assisteret reproduktion, at den behandlende
sundhedsperson i tilfælde af mandens død skal sikre, at der sker destruktion af de
opbevarede befrugtede æg, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke fra manden til,
at kvinden kan anvende hans sæd eller æg, som er befrugtet med hans sæd, til behandling
med assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) efter mandens død, jf. lovens § 23, stk.
3.
Af § 15, stk. 4, i lov om assisteret reproduktion, følger det, at den behandlende
sundhedsperson skal sikre, at der sker destruktion af opbevarede, ubefrugtede æg, hvis den
kvinde, der har afgivet æggene, dør, medmindre æggene er doneret til forskningsformål
eller doneret med henblik på at fremkalde en graviditet hos en anden kvinde.
Det er i § 6 i lov om assisteret reproduktion bestemt, at assisteret reproduktion ikke må
finde sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45
år.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
Forbuddet mod at behandle kvinder ældre end 45 år gælder både for fertilitetsbehandling
i offentligt regi og i privat regi.
Efter § 1 a i lov om assisteret reproduktion må regionsrådene på deres sygehuse kun yde
behandling med assisteret reproduktion til enlige kvinder, der ikke har børn, og par, der ikke
har fælles børn. Til en enlig kvinde eller et par, som har fået et barn ved assisteret
reproduktion, og som efter endt behandling fortsat har nedfrosne æg, kan regionsrådene
dog, inden for den tilladte opbevaringsperiode på 5 år, tilbyde at opsætte æg med henblik
på, at den enlige kvinde eller parret kan få flere børn.
Der er i bekendtgørelse nr. 672 af 8. maj 2015 om assisteret reproduktion, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 887 af 28. juni 2016, fastsat nærmere regler om bl.a. opbevaring af
menneskelige æg. I bekendtgørelsens § 3 det bestemt, at opbevaring af menneskelige æg
kun må ske med henblik på senere tilbageføring til den kvinde, der har afgivet ægget,
donation til forskningsformål eller donation med henblik på at fremkalde en graviditet hos
en anden kvinde. Donation af befrugtede menneskelige æg er dog kun tilladt til
forskningsmæssige formål, jf. bekendtgørelsens § 8.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der blev den 5. maj 2020 stillet et borgerforslag om at forlænge den tilladte
opbevaringsperiode for nedfrosne æg, der er udtaget i forbindelse med
fertilitetsbehandling. I borgerforslaget blev det foreslået at ophæve den nuværende
opbevaringsgrænse på 5 år for opbevaring af nedfrosne befrugtede og ubefrugtede æg, så
æggene vil kunne opbevares indtil kvinden fylder 46 år og derfor ikke længere kan modtage
assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) i Danmark.
På baggrund af borgerforslaget, og den offentlige debat som borgerforslaget affødte,
opfordrede sundheds- og ældreministeren Det Etiske Råd til at vurdere de etiske aspekter
forbundet med en eventuel forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode for befrugtede
og ubefrugtede æg. På foranledning heraf kom Det Etiske Råd den 29. september 2020 med
en udtalelse, hvor et samlet Etisk Råd anbefalede en forlængelse af den tilladte
opbevaringsperiode for både befrugtede og ubefrugtede æg (15 medlemmer anbefalede
en ophævelse af 5-års grænsen for opbevaring, og 2 medlemmer anbefalede en forlængelse
af den tilladte opbevaringsperiode til 10 år). 3 af rådets medlemmer udtrykte dog
bekymring i forhold til forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode for æg, der er udtaget
og nedfrosset på ikke-medicinsk indikation til evt. fremtidig brug
såkaldt ”social
freezing”).
Rådsmedlemmernes bekymring var særligt knyttet til, hvordan ændringen vil kunne påvirke
kvinders stilling på arbejdsmarkedet og udviklingen af tilbud, som gør det let at være
børnefamilie, samt den generelle indstilling til det at få børn.
På den baggrund indgik regeringen og Folketingets partier den 18. oktober 2020 Aftale om
ophævelse af 5-års grænsen for opbevaring af menneskelige æg nedfrosset i forbindelse
med fertilitetsbehandling og sygdom. Det fremgår af aftalen, at regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og
Susanne Zimmer (UFG) finder, at den nuværende opbevaringsperiode på 5 år har en række
uønskede konsekvenser, idet tidsbegrænsningen for opbevaring bl.a. indebærer, at kvinder
og par i fertilitetsbehandling får destrueret deres sunde og raske æg, alene fordi æggene
har været nedfrosset i 5 år. Idet der ikke foreligger en sundhedsfaglig begrundelse for 5-års
grænsen, ønsker partierne derfor at ophæve 5-års grænsen.
Det fremgår endvidere af aftalen, at aftalepartierne ved at ophæve 5-års grænsen for
opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling, ønsker
at
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
sikre, at kvinder (og par) ikke skal gennemgå en unødvendig og krævende proces med
hormonstimulation og ægudtagning, hvis der allerede eksisterer nedfrosne æg, der kan
benyttes i forsøget på at opnå graviditet.
Det fremgår desuden af aftalen, at det ved at ophæve 5-års grænsen for opbevaring af æg,
der nedfryses i forbindelse med sygdom, er aftalepartiernes ønske at sikre, at kvinder, der
har været ramt af sygdom, selv kan beslutte, hvornår de ønsker at gøre brug af deres
nedfrosne æg (frem til det tidspunkt, hvor det ikke længere er muligt for dem at modtage
fertilitetsbehandling).
Med indgåelsen af aftalen er der bred enighed i Folketinget om at ophæve 5-års grænsen
for opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling, og æg, der
nedfryses i forbindelse med sygdom, samt at det afgørende for, hvor længe de nedfrosne
æg kan opbevares, herefter skal være aldersgrænsen for at modtage fertilitetsbehandling i
Danmark, som efter de gældende regler er, når kvinden fylder 46 år.
Det foreslås således, at der ikke længere skal gælde en 5-års grænse for opbevaring af æg,
der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling, og æg, der nedfryses i forbindelse
med sygdom (fx forud for kemobehandling, der kan beskadige æggene). Det afgørende for,
hvor længe de pågældende æg vil kunne opbevares, vil herefter i stedet være kvindens
alder, idet opbevaringsgrænsen vil være svarende til den i lovens § 6 fastsatte aldersgrænse
for at modtage fertilitetsbehandling i Danmark. Med den gældende bestemmelse i lovens §
6 vil det indebære, at de pågældende æg kan opbevares indtil det tidpunkt, hvor kvinden,
der skal føde barnet, er ældre end 45 år.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er sundhedsfagligt belæg for en bestemt
tidsgrænse for opbevaring af ubefrugtede eller befrugtede æg. Biologisk er risikoen for
cellebeskadigelse knyttet til selve nedfrysnings- og optøningsprocedurerne, som er de
samme uanset opbevaringstidens længde.
Med den foreslåede ændring vil alle æg, der er udtaget på medicinsk indikation
(sundhedsfaglig begrundelse), kunne opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal
føde barnet, fylder 46 år. Grænsen for opbevaring af de pågældende æg vil gælde uanset,
om æggene er nedfrosset i offentligt eller privat regi, og uanset, om der er tale om
befrugtede eller ubefrugtede æg. I praksis vil det som udgangspunkt være befrugtede æg,
der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling, mens det kan være både ubefrugtede
og befrugtede æg, der nedfryses i forbindelse med sygdom.
Lovforslaget ændrer ikke ved opbevaringsperioden for æg, der ikke udtages på medicinsk
indikation, idet den gældende opbevaringsgrænse på 5 år vil blive bibeholdt for disse æg.
Det vil være ensbetydende med, at æg, der udtages på ikke-medicinsk indikation, fortsat vil
skulle destrueres efter 5 års opbevaring. Som æg, der udtages på ikke-medicinsk indikation,
regnes æg, der udtages uden at der foreligger en sundhedsfaglig begrundelse herfor, idet
æggene nedfryses til evt. fremtidig brug med henblik på at udsætte graviditet (såkaldt
”so ial freezi g”
. Af samme grund vil det som alt overvejende hovedregel være
ubefrugtede æg, der nedfryses på ikke-medicinsk indikation. Udtagning og nedfrysning af
æg på ikke-medicinsk indikation tilbydes ikke i det offentlige sundhedsvæsen og er derfor
alene muligt mod egenbetaling på private fertilitetsklinikker.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Den gældende opbevaringsgrænse på 5 år for opbevaring af befrugtede og ubefrugtede æg
gælder også for æg, der udtages og nedfryses i forbindelse med sygdom. I tilfælde af alvorlig
sygdom kan den ansvarlige læge dog beslutte at forlænge den tilladte
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
opbevaringsperiode ud over 5 år og indtil det tidpunkt, hvor kvinden fylder 46 år (og ikke
længere kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark). Der gælder ikke en tilsvarende
tidsgrænse for opbevaring af sæd, der nedfryses i forbindelse med sygdom.
Lovforslaget vurderes at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser, idet der med
forslaget om at ophæve den gældende opbevaringsgrænse på 5 år for opbevaring af æg,
der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling og sygdom, hvorved æggene vil kunne
opbevares indtil kvinden grundet hendes alder ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling i Danmark (efter de gældende regler, når kvinden fylder 46 år) vil ske
en større ligestilling af kvinder og mænds adgang til at få opbevaret kønsceller, der
nedfryses forud for sygdomsbehandling, der kan beskadige kønscellerne.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for regionerne i form af øgede
udgifter til opbevaring af og behandling med de befrugtede og ubefrugtede æg, der
nedfryses i forbindelse fertilitetsbehandling og sygdom, som opbevares ud over den
nuværende grænse for opbevaring på 5 år. Forslaget skønnes at medføre en samlet
merudgift for regionerne på 2,6 mio. kr. årligt.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige, ligesom det vurderes, at lovforslaget overholder principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for private
fertilitetsklinikker i form af en mindre stigning i indtægter som følge af et øget antal
oplægninger af nedfrosne befrugtede æg udtaget i forbindelse med fertilitetsbehandling,
der efter forslaget vil kunne opbevares i længere tid end i dag.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have mindre, positive administrative konsekvenser for borgerne,
idet borgerne med forslaget får mulighed for at benytte de nedfrosne æg i en længere
periode, ligesom kvinder, der rammes af alvorlig sygdom, ikke længere vil være afhængige
af en læges beslutning om at forlænge opbevaringsperioden, for at kunne opbevare deres
nedfrosne æg i længere tid end 5 år.
7. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX til den XX været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
2278325_0007.png
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Positive konsekvenser i form af større
ligestilling af kvinder og mænds adgang
til at få opbevaret kønsceller, der
nedfryses forud for sygdomsbehandling,
der kan beskadige kønscellerne
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Positive konsekvenser i form af en
mindre stigning i indtægter som følge af
et øget antal oplægninger af nedfrosne
befrugtede æg udtaget i forbindelse
med fertilitetsbehandling
Mindre, positive administrative
konsekvenser for borgerne i form af
mulighed for længere opbevaring,
ligesom kvinder, der rammes af alvorlig
sygdom, ikke længere vil være
afhængige af en læges beslutning om at
forlænge opbevaringsperioden
Ingen
Ingen
Forslaget skønnes at medføre en
merudgift på 2,6 mio. kr. årligt for
regionerne i form af øgede udgifter til
opbevaring af og behandling med de
befrugtede og ubefrugtede æg, der
nedfryses i forbindelse
fertilitetsbehandling og sygdom
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Administrative konsekvenser for
borgerne
Klima og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 15, stk. 1, 1. pkt. i lov om assisteret reproduktion kan
befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal
destrueres. I § 15, stk. 1, 2.pkt., er det bestemt, at den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre
end 45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede
parforhold eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Af § 15, stk. 1, 3. pkt., fremgår det,
den ansvarlige læge kan tilbagekalde en beslutning om at forlænge opbevaringsperioden
ud over 5 år, hvis betingelserne for forlængelsen ikke i længere er opfyldt.
I den gældende bestemmelse i § 6 i lov om assisteret reproduktion er det bestemt, at
assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke må finde sted i de tilfælde, hvor den
kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder ældre
end 45 år gælder både for fertilitetsbehandling i offentligt og privat regi.
Efter den gældende bestemmelse i § 1 a i lov om assisteret reproduktion må regionsrådene
på deres sygehuse kun yde behandling med assisteret reproduktion til enlige kvinder, der
ikke har børn, og par, der ikke har fælles børn. Til en enlig kvinde eller et par, som har fået
et barn ved assisteret reproduktion, og som efter endt behandling fortsat har nedfrosne
æg, kan regionsrådene dog, inden for den tilladte opbevaringsperiode på 5 år, tilbyde at
opsætte æg med henblik på, at den enlige kvinde eller parret kan få flere børn.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at
”i
op til 5 år”
æ dres til ”i dtil det tidspu kt, hvor
den kvinde, der skal føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med assisteret
reproduktio so følge af § 6”
i
§ 15, stk. 1, 1. pkt.
Med den foreslåede ændring vil grænsen
på 5 år for opbevaring af befrugtede og ubefrugtede æg blive ophævet for æg, der udtages
i forbindelse med fertilitetsbehandling og i forbindelse med sygdom. Dvs. alle æg, der
udtages på medicinsk indikation (sundhedsfaglig begrundelse). Med den foreslåede
ændring vil det afgørende for, hvor længe æggene vil kunne opbevares, herefter være
kvindens alder, idet opbevaringsgrænsen vil være svarende til den i lovens § 6 fastsatte
aldersgrænse for at modtage fertilitetsbehandling i Danmark. Med den gældende
bestemmelse i lovens § 6 vil det indebære, at de pågældende æg kan opbevares indtil det
tidpunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, er ældre end 45 år. Grænsen for opbevaring
af de pågældende æg vil gælde uanset, om æggene er nedfrosset i offentligt eller privat regi
og uanset, om der er tale om befrugtede eller ubefrugtede æg.
Med den foreslåede ændring vil æg, der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling,
kunne opbevares indtil det tidpunkt, hvor kvinden pga. alder (jf. lovens § 6) ikke længere
kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Som æg, der udtages i forbindelse med fertilitetsbehandling, regnes æg, der udtages som
led i
såkaldt ”reage sglas eha dli g”. Dvs.
almindelig IVF-behandling (In Vitro Fertilisation),
hvor de udtagne æg befrugtes ved, at hvert æg placeres i en petriskål og tilsættes omkring
100.000 sædceller, eller ICSI-behandling (Intra Cytoplasmatisk Sperm Injektion), hvor de
udtagne æg befrugtes ved at injicere en enkelt sædcelle i hvert æg. Æggene udtages med
henblik på befrugtning
enten med sæd fra kvindens partner eller fra en sæddoner
og
oplægning i kvindens egen livmoder, eller i tilfælde af ægdonation i recipientens
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
(modtagerens) livmoder (assisteret reproduktion ved hjælp af både donoræg og donorsæd
kræver dog sundhedsfaglig begrundelse).
Det bemærkes, at de udtagne æg befrugtes i umiddelbar forlængelse af ægudtagningen, og
i det omfang det lykkes at befrugte flere æg, oplægges det antal, som forsvarligt kan
oplægges i én behandlingscyklus (som udgangspunkt ét æg), mens de resterede befrugtede
æg som udgangspunkt nedfryses med henblik på evt. senere oplægning. I praksis vil det
således som udgangspunkt være befrugtede æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling.
Er der efter graviditet fortsat nedfrosne befrugtede æg, vil disse æg med den foreslåede
ændring af § 15, stk. 1, 1. pkt. i lov om assisteret reproduktion, kunne opbevares og
oplægges med henblik på fornyet graviditet indtil kvinden fylder 46 år (den gældende
aldersgrænse for at modtage fertilitetsbehandling i lovens § 6). Hvis de nedfrosne
befrugtede æg er overskydende fra en graviditet opnået ved fertilitetsbehandling i offentlig
regi, vil de overskydende befrugtede æg kunne opbevares og oplægges i kvindens livmoder,
indtil kvinden fylder 46 år, med henblik på, at kvinden/parret kan få flere børn, som en del
af det offentlige fertilitetsbehandlingstilbud, jf. den gældende bestemmelse i § 1 a, 2. pkt.,
i lov om assisteret reproduktion.
Med den foreslåede ændring vil også æg, der nedfryses i forbindelse med sygdom, kunne
opbevares indtil det tidpunkt, hvor kvinden pga. alder ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling.
Som æg, der udtages i forbindelse med sygdom, regnes æg, der udtages i tilfælde, hvor
kvinden rammes af en alvorlig sygdom, hvis effektive behandling kræver fx kemobehandling
med cellebeskadigende effekt eller strålebehandling med ovariebeskadigelse (beskadigelse
af æggestokkene) m.v. til følge, og kvinden derfor forinden behandlingens påbegyndelse får
tilbudt at få udtaget og nedfrosset æg med henblik på at kunne opnå graviditet ved
oplægning af ægget efter endt sygdom. Æggene vil sædvanligvis blive nedfrosset
ubefrugtede, men kan også befrugtes, inden de nedfryses.
Det bemærkes, at kvinder, der rammes af alvorlig sygdom, og som tilbydes nedfrysning af
æg forud for behandlingen, som udgangspunkt også vil få tilbudt at få nedfrosset ovarievæv
i stedet for eller som supplement til at få nedfrosset æg.
I den gældende § 15, stk. 1, 2. pkt., eksisterer der allerede mulighed for, at kvinder, der
rammes af alvorlig sygdom, eller kvinder, hvor den anden part i ægteskabet, det
registrerede parforhold eller forholdet rammes af alvorlig sygdom, kan få forlænget
opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre end 45 år,
hvis den ansvarlige læge træffer beslutning herom. Med den foreslåede ændring i § 1, nr.
1, vil kvinder, der rammes af alvorlig sygdom, som de tilbydes nedfrysning af æg forud for
behandlingen af, imidlertid være garanteret at kunne få opbevaret deres nedfrosne æg,
indtil det tidspunkt, hvor kvinden pga.
alder ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling. Adgangen til den forlængede opbevaring af de æg nedfrosset pga.
alvorlig sygdom vil dermed ikke længere bero på en konkret lægefaglig vurdering.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 15, stk. 1, 2. pkt., i lov om assisteret reproduktion, kan
den ansvarlige læge beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det
tidspunkt, hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Efter 3.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
pkt. kan den ansvarlige læge tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., når betingelserne
efter 2. pkt. ikke længere er opfyldt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at ophæve
§ 15, stk. 1, 2.
og
3. pkt.
i lov om assisteret
reproduktion. Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af den foreslåede ændring af §
15, stk. 1, 1. pkt., som følger af lovforslagets § 1, nr. 1, idet dispensationsmuligheden i den
gældende § 15, stk. 1, 2. pkt., hvorefter den ansvarlige læge kan beslutte at forlænge
opbevaringsperioden ud over de tilladte 5 år i tilfælde af alvorlig sygdom, ikke længere vil
være relevant, såfremt 5-års grænsen for opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling og sygdom, ophæves som foreslået med lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i § 15, stk. 1, 1. pkt. i lov om assisteret reproduktion kan
befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal
destrueres. I § 15, stk. 1, 2.pkt., er det bestemt, at den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre
end 45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede
parforhold eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan efter § 15,
stk. 1, 3. pkt. tilbagekalde en beslutning om at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år,
hvis betingelserne for forlængelsen ikke længere er opfyldt.
I den gældende bestemmelse i § 6 i lov om assisteret reproduktion er det bestemt, at
assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke må finde sted i de tilfælde, hvor den
kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder ældre
end 45 år gælder både for fertilitetsbehandling i offentligt og privat regi.
I § 1, nr. 3, foreslås der indsat et nyt stykke i §
15, stk. 2.
Med den foreslåede ændring vil
den gældende opbevaringsgrænse på 5 år for opbevaring af befrugtede og ubefrugtede æg,
som fremgår af den gældende § 15, stk. 1, blive bibeholdt for æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation. Det vil være ensbetydende med, at æg, der udtages på ikke-medicinsk
indikation, fortsat vil skulle destrueres efter 5 års opbevaring.
Som æg, der udtages på ikke-medicinsk indikation, regnes æg, der udtages og nedfryses til
evt. fremtidig brug uden at der foreligger en sundhedsfaglig begrundelse herfor.
Nedfrysningen er i stedet begrundet i sociale forhold, idet æggene nedfryses med henblik
på at udsætte en evt. graviditet til et senere tidspunkt, hvor det passer bedre ind i kvindens
livssituation
såkaldt ”so ial freezi g”
. Der er således tale om æg, der udtages uden at der
på tidspunktet for udtagningen er et konkret ønske om at opnå graviditet, hvorfor det som
alt overvejende hovedregel vil være ubefrugtede æg, der nedfryses på ikke-medicinsk
indikation.
Det kræver en sundhedsfaglig begrundelse af få udtaget æg i offentlig regi, og udtagning af
æg på ikke-medicinsk indikation med henblik på at udsætte evt. graviditet tilbydes derfor
ikke som en del af det offentlige tilbud om fertilitetsbehandling. Nedfrysning af æg på ikke-
medicinsk indikation tilbydes derfor kun i privat regi og mod egenbetaling.
Idet fertilitetsbehandling ikke må finde sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde
barnet, er ældre end 45 år, jf. § 6 i lov om assisteret reproduktion, kan kvinder, der får
udtaget og nedfrosset æg på ikke-medicinsk indikation på private fertilitetsklinikker, uanset
at 5-års grænsen for opbevaring ikke skulle være udløbet, alene gøre brug af de nedfrosne
æg, indtil de tidspunkt, hvor de, fylder 46 år.
Ændringen medfører desuden, at det nuværende stk. 2-4 i § 15 bliver stk. 3-5.
Side 10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Det foreslås endvidere, at loven finder anvendelse for opbevaring af de ubefrugtede og
befrugtede menneskelig æg, der er nedfrosset inden tidspunktet for lovens ikrafttræden,
så disse æg ikke skal destrueres efter udløbet af den på tidspunktet for æggenes
nedfrysnings gældende opbevaringsgrænse på 5 år.
Til § 3
Det følger af § 32 i lov om assisteret reproduktion, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at den ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Side 11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Udkast til lovforslag om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på medicinsk indikation), fra sundheds- og ældreministeren
2278325_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om assisteret reproduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august
2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
æ dres ”
i op til 5 år”
til: ”i dtil det tidspu kt, hvor
den kvinde,
der skal føde barnet, ikke længere kan
modtage behandling med assisteret
reproduktio so følge af § 6”, og efter
”destrueres” i dsættes: ”, jf. dog stk. 2”.
2.
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
§ 15.
Befrugtede og ubefrugtede
menneskelige æg kan opbevares i op til
5 år, hvorefter æggene skal destrueres.
Den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over
5 år og indtil det tidspunkt, hvor
kvinden er ældre end 45 år, hvis den
enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig
sygdom. Den ansvarlige læge kan
tilbagekalde en beslutning i medfør af 2.
pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke
længere er opfyldt.
Stk. 2.
I tilfælde af kvindens død eller i
tilfælde af parrets separation eller
skilsmisse eller samlivets ophør skal den
behandlende sundhedsperson sikre, at
de opbevarede befrugtede æg
destrueres.
Stk. 3-4. ---
3.
I
§ 15
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
De i stk. 1 nævnte æg, der ikke
udtages på medicinsk indikation, kan
opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene
skal destrueres.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for
opbevaring af ubefrugtede og befrugtede
menneskelige æg, der er nedfrosset inden
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 12