Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2274443_0001.png
Den 19. september 2020
Til Sundheds- og Ældreminister Magnus Heunicke
Sundheds- og Ældreordførere Per Larsen
Stinus Lindgreen
Lars Boje
Henrik Dahl
Martin Geertsen -
Liselott Blixt
Peder Hvelplund
Kirsten Normann Andersen
Torsten Gejl
Rasmus Horn
Jane
Heitmann
Karina Adsbøl
Birgitte Vind
Mette Thiesen
Der er et lovpligtigt Ældreråd i hver kommune. Disse Ældreråd arbejder vidt forskelligt, alt efter hvorledes
man hver især tolker Lovteksten vedr. Ældrerådene. Og på hvilket niveau man ønsker at lægge sit arbejde.
Når Halsnæs Ældreråd har taget beslutning om at henvende sig til ministeren og alle ordførerne inden for
Sundheds- og Ældreområdet, er det baseret på, at vi igennem de sidste 8
10 år har været meget fokuseret
på Plejehjemsforholdene for vore borgere. Vi har i hele perioden haft en plads i alle kommunens Centerråd,
som desværre nu i mange kommuner er nedlagt efter det ikke mere var lovpligtigt (i Halsnæs Kommune
nedlagt i 2019). Centerrådene er ude i kommunerne erstattet af forskellige ordninger som f.eks. Bruger/
Pårørenderåd eller andet.
Vi har fulgt lovgivningen meget nøje, og har altid sat os ind i cirkulærer/ vejledninger, når vi har udarbejdet
Høringssvar
ikke kun til store sager som, nye Politikområder, Kvalitetsstandarder, Tilsynsrapporter m.v.
men også til flere mere enkle vedtagelser og ændringer. Vi har årligt udarbejdet omkring 40-50 Høringssvar,
hvor vi er gået ind i hver enkel sag på et meget sagligt grundlag.
I 2016 ophørte de lovbestemte årlige Embedslægetilsyn
disse var uanmeldte
og i vores kommune havde
disse besøg stor betydning. Ved det sidste besøg (2016) på et af plejecentrene blev der konstatere store fejl
og mangler, som medførte, at der blev givet flere påbud med krav om opretning inden 3 mdr. To år før
havde man konstateret så gode forhold, at man det efterfølgende år var fritaget for dette uanmeldte
besøg. Men på de to år, ændrede forholdene sig så voldsomt, som her beskrevet. Både forvaltning og
politikere gav udtryk for stor forundring, men det er Ældrerådets opfattelse, at det var en klar følgevirkning
af, at man ikke kunne forvente Embedslægens tilsyn før om to år. Disse uanmeldte tilsyn havde en meget
stor forebyggende effekt. Derfor anbefaler vi stærkt, at de genetableres.
I 2017 blev landets Ældreråd orienteret om at Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) fremover ville føre
tilsyn med plejecentrene, hvor man også havde mulighed for at give påbud. Dog ville der kun blive
foretaget ca. 100 tilsyn på landets plejecentre årligt, da Styrelsen også skulle føre tilsyn med andre
sundhedsfaglige institutioner, som ikke tidligere havde været underlagt sådanne tilsyn. Dog kunne STPS
også, ved henvendelser om bekymrende forhold på et plejecenter, efter nøje vurdering efterfølgende
aflægge tilsynsbesøg. Halsnæs Ældreråd følte sig beroliget og tilfreds med denne melding, men havde også
den opfattelse, at det ikke var Ældrerådet, der skulle henvende sig til STPS, da man skulle opveje det mod,
hvorledes politikerne og forvaltningen ville reagere på et sådant tiltag - og hvad så, hvis Styrelsen ikke fik
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Henvendelse af 19/9-20 fra Halsnæs Ældreråd om tilsyn med ældreplejen
afdækket situationen tilstrækkeligt?
hvorledes ville vi så stå, som det rådgivende element over for
politikerne, som vores funktion jo er?
Efterfølgende har det vist sig, at der var slet ingen grund til, at vi eller borgerne skulle føle os dækket ind.
Hvad Ældrerådet ikke var orienteret om var, at disse tilsyn slet ikke kunne erstatte Embedslægens tilsyn.
Man havde besluttet at gennemføre et fire-årigt project med
Dialog- og Læringstilsyn,
og her havde man
inddraget bl.a. Danske Ældreråd og Ældresagen. De havde tilsluttet sig denne form for tilsyn, hvor man
fokuserede på, om medarbejdere forstod de skriftlige instrukser, og evnede at udføre dem på den rigtige
måde. Ydermere foregik disse tilsyn efter man havde givet et forvarsel på 6 uger om datoen og på hvilke
områder, man ville fokusere. Man havde ligeledes 14 dage før tilsynet bedt Plejehjemsledelsen om finde 3
pårørende, som var villige til at tale med tilsynspersonen/ personerne og ligeledes finde 3 beboere, som
også ville stille sig til rådighed for tilsynet. Projectet ville efter en fire-årig periode blive evalueret. Man
havde bare ikke orienteret om denne ændring af tilsynene
hvilket forvaltningen heller ikke havde fundet
nødvendigt. I den senere korrespondance med STPS gjorde de også opmærksom på, at disse tilsyn ikke er
et personrettet tilsyn, om den enkelte borger modtager den hjælp, som vedkommende har behov for eller
har ret til
se venligst under bilag: Skrivelse til STPS 14.10.20, 27.10.20 og svarskrivelse fra STPS 21.10.20.
På et Temamøde i efteråret 2019 for Ældrerådene i Region Hovedstaden, hvor også STPS var
indlægsholdere, fremkom Halsnæs Ældreråd med disse oplysninger og udtalte kritik af denne form for
tilsyn. Man kunne konstatere, at hovedparten af Region Hovedstadens Ældreråd heller ikke var klar over, at
det ikke var uanmeldte tilsyn, man førte på disse ca. 100 tilsyn årligt. Der blev fremført mange kritiske
bemærkninger, og da Halsnæs Ældreråd meddelte, at vi ville gå videre med sagen og henvende os til
Styrelsen for Patientsikkerhed, var der stor opbakning fra de deltagende Ældreråd. Når vi valgte at køre
sagen selv, og ikke lade det gå igennem vores organisation Danske Ældreråd, skyldes det, at vi også på dette
møde fik at vide, at Danske Ældreråd havde haft en repræsentant fra administrationen siddende i den
arbejdsgruppe, der havde truffet beslutningen om at indføre dette project
Dialog- og Læringstilsyn
som
erstatning for de tidligere Embedslæge tilsyn, som var uanmeldte. Dog fører de nogle uanmeldte tilsyn, hvis
de mener, bekymringshenvendelserne er alvorlige nok. Og Danske Ældreråd havde efterfølgende oplyst os
om, at man ikke ville kunne bakke os op, fordi man selv havde støttet dette forslag.
Desuden havde sekretariatslederen i en samtale om vores henvendelse til STPS udtalt, at de ikke gerne så,
at vi arbejdede for at få Embedslægens tilsyn tilbage, da det var disse midler, som STPS nu havde fået til
rådighed, og de havde netop indskrænket tilsynene på plejecentrene for at kunne føre tilsyn med andre
sundhedsfaglige områder, hvor man virkelig havde haft brug for tilsyn.
Når vi gør så meget ud af at beskrive indsatsen fra STPS som tilsynsmyndighed på Plejehjemsområdet, skal
det ses i lyset af, at man i forbindelse med alle de udmeldinger, der nu er
fre ko
et efter TV ’s
Plejehjemsudsendelse
fra både politikere, embedsmænd og organisationer - netop henviser til at
Styrelsen for Patientsikkerhed vil være de rigtige, til at foretage de nødvendige uanmeldte tilsyn, hvilket vi
bestemt ikke kan anbefale, ud fra deres hidtidige vurdering af, hvad der er nødvendigt. Trods vores
henvendelse til STPS
deres svarskrivelse og vores tilbagemelding, som også har været beskrevet i
Frederiksborg Amtsavis, har man ikke følt anledning til at ændre på situationen.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Henvendelse af 19/9-20 fra Halsnæs Ældreråd om tilsyn med ældreplejen
Alle de puljepenge, der fra Christiansborg er udgået til kommunerne som: Ældrepuljen
Værdighedspuljen
i 2016
Klippekortordningen til hjemmeboende svage Ældre i 2016
Klippekortordning til beboere på
pleje e tre e i
og ”Bedre Be a di g i Ældrepleje ” i
har ikke givet det nødvendige løft af
edar ejdersta e i de daglige e a di g af ”Var e Hæ der” ( vi ser hellere eteg else
”Basis edar ejdere”, år det gælder Sosu-medarbejderne) – da ”Var e Hæ der” hos de fleste også
dækker over sygeplejersker
fysioterapeuter m.v.
Det er i vores øjne (og hos mange andre) en stor fejl, at give disse puljepenge til kommunerne uden at
øremærke dem mere konkret, da man ofte kanaliserer dem over i andre opgaver, som man mener har akut
brug for et tilskud. Kun ved
”Bedre e a di g i Ældrepleje ” var der krav o , at de gik til udvidelse af
medarbejdertimer bl.a. til at lade deltidsmedarbejdere gå op i tid eller ny- ansættelser, men stadig ikke krav
om at øge basismedarbejderne til den fundamentale omsorg og pleje - både fysisk og mentalt. Det er alt for
uværdige forhold, man mange steder byder vore svageste borgere
Vi står nu i en brydningstid, hvor chancen for at etablere en hel ny struktur på plejecentrene er til stede, -
ikke blot lave lappeløsninger.
Derfor er det vores anbefaling, at man vender tilbage til, at lederen bliver
synlig og tilgængelig for både beboere, pårørende og medarbejdere i dagligdagen. En leder, som står i
spidsen for ændring af medarbejderkulturen, og som magter at gennemføre en omlægning af en igennem
mange år negativ opbygget medarbejderkultur, hvor medarbejderne har alt for travlt til, at der kan
gennemføres en både innovativ og medfølende omsorg og pleje, som vil give medarbejderne arbejdsglæde
og stolthed for deres arbejdsfunktion tilbage. Men det kræver flere hænder. Man ønsker også at sosu-
medarbejderne på plejecentrene skal have efteruddannelse, men så længe man ikke tilfører flere personer,
kan man ikke gennemføre dette, da der ikke altid indsættes vikarer, men ofte forventer at kollegaerne
tager mere arbejde på sig.
Det fremgår også i to externe konsulentrapporter (i 2016 0g 2017), som er foretaget i Halsnæs Kommune.
Der konkluderer rapporten: at selv om ledelsen tager afsæt i en vurdering af den nødvendige bemanding,
ud fra en faglig vurdering af en forsvarlig bemanding og fordeling af ressourcer og kompetancer i forhold til
opgaver og tyngde, konstaterer konsulentfirmaet, at vagtplanerne ikke opfylder den nødvendige
bemanding, og at det ikke er muligt at realisere den planlagte bemanding p.g.a. fravær og begrænset
økonomi. Efterfølgende har man ansat udviklingssygeplejersker m.v.
men ingen udvidelse af basis-
medarbejdere. Dette kan læses i Ældrerådets Årsberetning 2016 og Årsberetning 2017 på Halsnæs
Kommuners Hjemmeside under Ældrerådet.
Ved denne henvendelse vil Halsnæs Ældreråd gøre opmærksom på, at situationen i Århus ikke er
enkeltstående. Lignende situationer finder sted overalt i landet. I kan roligt tro os. Men selvfølgelig har i
ikke selv været ude for sådanne hændelser. I Halsnæs Ældreråd, har vi flere gange drøftet, hvordan det kan
være, at politikerne ikke er klar over, at man selvfølgelig altid vil sikre sig, at sådanne situationer ikke vil
kunne forekomme hos deres pårørende.
De fleste mennesker, med tilknytning til sektoren, udtrykker overraskelse over, at situationen har udviklet
sig, som
TV ’s udse delse har
beskrevet, men det viser bare, at man altid vælger at tro mindre på de
pårørende end personaler, ledere og de ansvarlige forvaltninger, og derfor er vi begyndt at tvivle på, om
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Henvendelse af 19/9-20 fra Halsnæs Ældreråd om tilsyn med ældreplejen
man nu udnytter denne situation på den helt rigtige måde, og får lavet nogle meget gennemgribende tiltag,
for at vore svage ældre borgere kan får en værdig afslutning på et langt liv - for nogle et godt liv
men for
andre et liv fuld af modgang og sorger. Denne tvivl skyldes, at der nu kommer flere og flere særmeldinger
fra politisk hold på Christiansborg. De fleste er særdeles gode og konstruktive hver for sig, men mange af
dem kan ikke forenes i en helhed.
Det stormøde, der nu er tilrettelagt den 30.09./ 01.10, risikerer at ende med en alt for ukoordineret samlet
indsats, og vi har så forpasset en situation, hvor en gennemgribende ændring er mulig, blot fordi man hver
især kun har indsigt eller erfaring med en del af problemet. Og så er der de enkelte politiske partiers
holdninger til løsningsmodeller, hvor man ikke altid tager højde for helheden, men kun enkelte sider af
problemstillingen.
Selv om det aldrig er velset, at nogen fremhæver, at de er i besiddelse af meget væsentlige kompetancer,
som dækker et stort spektrum af værdifuld viden, tilegnet igennem en årrække på et problematisk område,
vil vi i Halsnæs Ældreråd alligevel påpege, at det har været af stor værdi, at man igennem flere år har siddet
i et Centerråd som observatør, og kan opfange både de sagte og usagte problemer, som hersker i samspillet
mellem medarbejdere/ledelse - pårørende/ medarbejdere og pårørende/ledelse. Derfor tillader vi os at
fremkomme med følgende anbefalinger:
-
-
-
-
-
At ledelsesopgaven omdefineres
At man genindfører Embedslægens uanmeldte årlige tilsyn
At man genindfører lovpligtig Centerråd eller Bestyrelse på hvert Plejecenter
At man Indfører mindstenormering af basishænder på plejecentrene
At de lovpligtige kommunale tilsyn skal foretages af en uvildig instans og ikke i et
ansættelsesforhold til kommunen.
Halsnæs Ældreråd stiller sig gerne til rådighed for en uddybende redegørelse over for både
enkeltpersoner, partier eller andre grupperinger, ligesom vi håber at kunne modtage en indbydelse til
at deltage i det kommende stormøde for formand og næstformand.
På vegne af Halsnæs Ældreråd
Poula Thrane
Formand
Der er som fil medsendt: Skrivelse til STPS den 14.10.20 - Svarskrivelse fra STPS den 21.10.20. og
fornyet skrivelse til STPS den 27.10.20
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Henvendelse af 19/9-20 fra Halsnæs Ældreråd om tilsyn med ældreplejen