Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Regionsrådsformænd
12. oktober 2020
Patientbefordring - ulige adgang til sundhedsydelser
Mange patienter oplever, at befordringsområdet er en jungle, som det kræver store menneskelige ressourcer både at
finde rundt i og at anvende. De indviklede regler for patienttransport er med til at skabe ulighed i sundhed. Det
forstærkes kun af, at de personer, der er afhængige af befordring, oftest er de patienter med sociale og
sundhedsmæssige udfordringer.
Derfor er det helt afgørende, at transport til behandling for patienter, der ikke selv kan komme til behandling, ses som
en integreret del af behandli
ge og ikke so et særskilt ”tillægsgode”. Et su dhedsvæse af høj kvalitet er i tet
værd, hvis patienterne stilles ulige i forhold til muligheden for at møde op. Så er sundhedsvæsenet blot med til at
skabe ulighed
–
og derudover er det både dyrt og ineffektivt.
Udfordringerne med befordringstilbuddene betyder desværre, at der er patienter, der ikke kan overskue, hvordan de
skal komme frem til behandling, og derfor er det ikke alle, der gennemfører deres behandling. I en undersøgelse fra
Region Sjælland (2017) har 40.700 patienter undladt at bruge sundhedsvæsenets tilbud i løbet af et år pga.
transportproblemer. Det gælder især patienter over 80 år, multisyge og personer omfattet af forløbsprogrammer.
Muligheden for at blive transporteret til og fra behandling må aldrig afhænge af, om man har pårørende, der kan køre
en, om man har mulighed for at køre i egen bil, eller om man har ressourcer til at gennemskue reglerne. Ligeledes er
det afgørende, at man som patient har de samme rettigheder, uanset om behandlingen foregår hos egen læge, i
kommunen eller på sygehus, og at transporten varetages af kvalificeret personale.
Reglerne for befordring er en patientrettighed på lige fod med de øvrige patientrettigheder og skal håndteres med
samme vægt og med sundhedsvæsenets forståelse for, at det har en enorm betydning både for gennemførelsen af
den enkelte behandling, men også for patientens samlede oplevelse af et velfungerende sundhedsvæsen.
I forbindelse med behandling bliver patienterne mødt af et befordringsregelsæt, der er helt utidssvarende,
uigennemsigtigt, bureaukratisk og yderst mangelfuldt i forhold til nutidens sundhedsvæsen. Der opleves meget stor
forskel på kvalitet og service på tværs af landets fem regioner og 98 kommuner. Der er mange forskellige aktører og
mange forskellige regler, og det er rigtig svært for patienterne at overskue.
Bureaukratiet og de omkostninger, der er forbundet med tilkendelse af kørsler/ vurdering af retten til kørsel samt
klagesager forbundet hertil, er midler og tid, der med fordel kan bruges andre steder i sundhedsvæsenet.
Der er behov for et samlet blik på befordringsområdet, så kvaliteten og ligheden i tilbuddene øges. Det kræver, at
transport til behandling for svækkede patienter med nedsat funktionsevne og handicap ses som en integreret del af
behandlingen.
Vi vil derfor opfordre til,
•
•
at der sker en gennemgribende revision af befordringsreglerne, således at patienter, der ikke selv kan
transportere sig, får samme adgang til sundhedsydelser som andre.
at der etableres et tydeligt regelsæt i sundhedsloven, der sikrer transport og ledsagelse af svækkede
patienter.
1