Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 587
Offentligt
2451517_0001.png
Input til møde i Folketingets Sundhedsudvalg den 28. september
2021
Tandlægeforeningen mener, at ændringen af autorisationslovens regler for
overdragelse af klinikker mellem tandlæger kan få uheldige konsekvenser for
patienter og tandsundheden. Derfor vil Tandlægeforeningen anmode om, at
der stilles et ændringsforslag til autorisationsloven, så tandlægeklinikker igen
bliver ligestillet med de øvrige sundhedsgrupper til glæde og gavn for såvel
patienter som tandlægeklinikker.
For bagrundinformation om loven se side 2.
Fem konsekvenser af ændring af autorisationsloven
1. Patienter kan havne i ingenmandsland
Hvis patienten ikke giver samtykke inden et evt. salg, vil deres journal blive
overført til Styrelsen for Patientsikkerhed. Patienterne opdager ikke nødven-
digvis, at deres journal ikke længere er hos tandlægen. Som konsekvens vil
de ikke blive indkaldt til regelmæssige kontroller, og det kan føre til dårligere
tandsundhed hos patienten.
2. Især de svageste patienter rammes
Især de svageste patienter er udsatte. Al erfaring viser, at det er denne pati-
entgruppe, der er sværest at få kontakt til, og klinikkerne bruger typisk eks-
tra ressourcer til at få dem til regelmæssige kontroller. Uden et samtykke vil
journalen havne hos Styrelsen for Patientsikkerhed, og den nye tandlæge vil
ikke kunne kontakte patienten, da der ikke findes data på patienten.
3. Tandlægemanglen i yderområderne kan blive værre
Salg af tandlægeklinikker er vanskeliggjort, fordi patientgrundlaget er blevet
usikkert. Samtidig ligger der et så stort arbejde i at få indhentet eksplicit
samtykke fra hver enkelt patient inden et salg, at nogle helt opgiver at sælge,
og i stedet vælger at sende alle journaler til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det vil ramme hårdest i yderområderne, hvor det allerede er vanskeligt at af-
hænde klinikker.
4. Journaler kan gå tabt
Det er kun patienten, der kan indhente journalen fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed. Igen risikerer man, især ved de svageste patienter, at behandlingshi-
storik går tabt. Samtidig kan patienterne miste muligheden for at få erstat-
ning ved eventuel tidligere fejlbehandling. Hvis en journal ikke kan fremskaf-
fes, stiller det patienten dårligere i forhold til en mulig klagesag eller
patientskadeerstatningssag.
5. Et hurtigt salg er umuligt
Tandlægeklinikker, der skal afhændes hurtigt fx pga. sygdom eller død, bliver
ramt ekstra hårdt. Da det kun er den sælgende/overdragende tandlæge, der
må kontakte patienterne for samtykke, bliver et dødsbo værdiløst. Igen risi-
kerer patienterne at blive taberne.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 587: Henvendelse fra Tandlægeforeningen vedr. foretræde om ændring af autorisationsloven
2451517_0002.png
Det betyder loven
Der skal indhentes patientsamtykke ved enhver ændring i tandlægeklinik-
kens cvr.nr.
Det kan fx være, hvis tandlægen vælger at få en ny partner, sælger sin
klinik, omstrukturerer fra I/S til ApS etc. Dette gælder også, selv om pati-
enten ikke skal have en ny tandlæge, og der dermed heller ikke bliver æn-
dret i den person, der har adgang til journalen.
Samtykket skal gives eksplicit, og det skal gives inden et eventuelt
salg/ændring. Man kan ikke indhente samtykke på forhånd.
Ovenstående gælder kun i forbindelse med tandklinikker. Andre erhverv,
der ligeledes optager patientjournaler, er ikke omfattet.
Baggrund for loven
Lovændringen blev bl.a. begrundet i en bekymring for, at kapitalfonde i
forbindelse med opkøb af tandlægeklinikker fik adgang til patienternes
journaler.
Sundhedsminister Magnus Heunicke har imidlertid redegjort for, at det føl-
ger af sundhedslovens kapitel 9, at det alene er sundhedspersoner, der
har adgang til journaler, og at de kun må tilgå journalerne, når dette gø-
res i forbindelse med en aktuel behandling af patienten.
Frygten for uautoriseret adgang til journaler er derfor ubegrundet.
Lovændringen blev indført, selv om såvel Sundhedsministeren som Styrel-
sen for Patientsikkerhed afviste, at det var nødvendigt eller formålstjen-
ligt.