Center for Sundhed
Kongens Vænge 2, 3400 Hille-
rød
NOTAT
Til:
Sundhedsministeriet
Opgang
Telefon
Direkte
Web
B og D
3866 6002
38666064
regionh.dk
Dato: 15. september 2021
Redegørelse for ’mistede opkald’/overløbs-
opkald ved 1-1-2 i Region Hovedstaden
Sundhedsministeriet har i forlængelse af artikel i Berlingske den 10/9-21 an-
modet Region Hovedstaden om en redegørelse for forholdene vedr. såkaldte
’mistede opkald’ til regionens 1-1-2 vagtcentral.
Baggrund og beskrivelse af processer for 1-1-2 opkald
’Mistede opkald’ er opkald som betegnes forskelligt på tværs af regionerne,
bl.a. som time-out og overløbsopkald.
Når en borger i Region Hovedstaden ringer 1-1-2, besvares opkaldet af en
medarbejder på 1-1-2 alarmcentralen hos Hovedstadens Beredskab (HBR) el-
ler hos Rigspolitiet. Denne medarbejder vurderer den aktuelle problemstilling
på baggrund af samtalen med borgeren og beslutter, hvorvidt opkaldet skal
stilles videre til Politiets vagtcentral, til en vagtcentral for Brand & Redning el-
ler til regionens vagtcentral.
I den nedenstående figur illustreres de mulige processer ifm. et opkald til 1-1-
2, som HBR eller Rigspolitiet viderestiller til Region Hovedstadens Vagtcen-
tral: