Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 569
Offentligt
2442942_0001.png
København, den 30. august 2021
Til
Sundhedsministeren
Beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesordførerne
Sundhedsordførerne
PFOS i slukningsskum
Debatten om PFOS, PFAS og lignende stoffer, stammende fra brandslukningsskum, er efter 3F Københavns
Chaufførers og Brandfolkenes Cancerforening (BFC) velbegrundet.
Stofferne var indeholdt i kemisk slukningsskum frem til 2011. Hvorefter produkterne blev udfaset og
efterfølgende forbudt, grundet sundhedsfare og negative effekter på miljøet, samt optagelse i fødekæder.
De sundhedsskadelige effekter er særdeles veldokumenteret bl.a. i
”Håndbog
om undersøgelse og afværge
af forurening med PFAS-forbindelser, Teknik og Administration Nr. 2 2018”, udgivet af Regionens
Videncenter for Miljø og Ressourcer.
Det er anerkendt fakta at disse stoffer kan give alvorlige sundhedsmæssige problemer, så som leverskader,
nyreskader, kræftfremkaldende effekter, påvirkning af fosterudvikling, hormonforstyrrelser, påvirkning af
immunsystemet, påvirkning af lipidomsætning og øget kolesterolniveau.
Debatten om sammenhænge mellem udsættelsen for disse kemisk fremstillede stoffer og den
sundhedsmæssige effekt, vil selvfølgelig være præget af påvirkningsgraden.
Et er befolkningen i almindelighed, som udsættes for svag påvirkning gennem lokalt drikkevand.
Anderledes problematisk når det omhandler brandfolk, som er udsat for væsentlig påvirkning igennem
deres professionelle virke.
Debatten fortjener at føres på et saglig grundlag. Altså på konkret viden - ikke lægmandsvurderinger.
Kemisk cocktail
Disse PFAS-forbindelser er dog kun en lille del af de mange kræftfremkaldende stoffer som brandfolk
udsættes for, hvilket ligeledes er vel dokumenteret bl.a. af WHO´s International Agency for Research on
Cancer (IARC).
Side
1
af
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 569: Henvendelse af 1/9-21 fra 3F Københavns Chauffører om brandfolks udsættelse for potentielt sundhedsskadelige stoffer
Erhvervet som brandmand er det mest giftige civile erhverv og et erhverv hvor fuldstændig beskyttelse er
umuligt.
Når man tager forbehold for at en brandmand m/k gennemgår helbredsundersøgelser, fysiske tests osv. for
overhovedet at blive ansat, og som i øvrigt vedligeholder den gode fysik igennem karrieren, må brandfolk
derved betegnes som værende i en generelt sundere tilstand end den gennemsnitlige borger, så er det
særdeles bekymrende at brandfolkene er overrepræsenterede i 27 forskellige kræfttyper.
Netop derfor burde det ikke længere være en debat om hvorvidt brandmandsarbejde er
kræftfremkaldende, men snarere hvad man politisk vil gøre ved det.
Forebyggende tiltag er begyndt implementeret i nogle beredskaber, men langt fra i tilstrækkeligt omfang.
Politisk anerkendelse og screeningsprogram
3F Københavns Chauffører og BFC ønsker en politisk anerkendelse af disse kræftformer som
erhvervsbetinget for danske brandfolk.
Vi finder det bekymrende at dette endnu ikke er en realitet for brandfolk i Danmark, modsat den
anerkendelse vi ser i mange lande verden over. Førende er USA, Australien, og i særdeleshed Canada.
Et stort skridt på vejen kunne opnås med en politisk aftale/formodningslov, i lighed med aftale omfattende
frontpersonale som har arbejdet med Covid 19 patienter og selv bliver ramt af denne virus.
Med indførelsen af en sådan formodningslov, screeningsprogram og med investeringer i forebyggende
teknologi, viser tilgængelige tal fra Canada, som er det land der har flest års erfaring med præcist dette, at
det faktisk er en god forretning, hvis man udelukkende ser det ud fra et samfundsmæssigt økonomisk
perspektiv.
Vi har desuden en forhåbning om, at der kan iværksættes et screeningsprogram for alle danske brandfolk,
hvor de årligt vil blive undersøgt for visse kræftformer, hjertekar undersøgelser og et generelt
sundhedstjek.
Arbejdsmarkedets erhvervs sikring AES
Med den nuværende sagsbehandling i AES tilsidesættes brandfolks retssikkerhed og derfor nytter det ikke
blot at lade enkeltsager vurdere i erhvervssygdomsudvalget eller for den sags skyld blot at tilføje flere
sygdomme på erhvervssygdomslisten.
Den bevisbyrde, som den kræftramte brandmand m/k kræves at løfte, er stort set en umulig opgave, da
erhvervssygdomme aldrig eller sjældent kan bevises at stammer fra specifikke hændelser.
Sammenhænge kunne fremover sandsynliggøres, sammenligneligt med den politiske aftale om Corona.
Ret og rimeligt
Der er ca. 6.000 aktive brandfolk i Danmark som sætter deres liv og helbred på spil hver dag og som aldrig
vender ryggen til samfundet.
Det kan ikke være ret og rimeligt at samfundet så vender ryggen til den kræftramte brandmand m/k!
Side
2
af
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 569: Henvendelse af 1/9-21 fra 3F Københavns Chauffører om brandfolks udsættelse for potentielt sundhedsskadelige stoffer
2442942_0003.png
Der er efter vores opfattelse ikke brug for mere forskning og viden i forhold til den politiske anerkendelse af
kræftformer som erhvervssygdom for brandfolk. Dermed ikke sagt, at der ikke længere bør forskes og
undersøges for at optimere de forebyggende tiltag, snarere tværtimod!
Det vil til stadighed give mening med forskning og viden, men i en balance, der ikke forhaler den politiske
handling, som skal hjælpe brandfolk og dermed vores samfund.
"3F Københavns Chauffører og BrandFolkenes Cancerforening BFC står naturligvis til rådighed for yderligere
uddybning og dialog hvis det skønnes nødvendigt".
3F Københavns Chauffører
Svanevej 22
2400 København NV
[email protected]
Tommy Bækgaard Kjær
Formand
Brandfolkenes Cancerforening BFC
M Bechs Alle 160
2650 Hvidovre
[email protected]
Side 3 af 3