Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Til adressaterne på vedlagte høringsliste
Dato: 01-09-2021
Enhed: SØA
Sagsbeh.: DEPNKTH
Sagsnr.: 2110419
Dok. nr.: 1855129
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Mellemkommunal refusion for kommunale
sundhedsydelser til borgere på specialiserede sociale
botilbud)
Hermed fremsendes udkast til
forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Mellemkommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til borgere på
specialiserede sociale botilbud)
i høring.
Der er i de seneste år gennemført en række analyser af strukturen på området vedr.
kommunernes forsynings- og finansieringsansvar for borgere i tilbud efter lov om
social service (herefter serviceloven). Analyserne har identificeret en række
udfordringer.
Der var derfor i Aftalen om Kommunernes Økonomi for 2019 enighed mellem
regeringen og KL om at igangsætte en analyse, som skal bidrage med
løsningsmodeller, der kan fremme en omkostningseffektivt organisering, der samtidig
sikrer den bedst mulige indsats og progression for borgeren.
Mange borgere i tilbud efter serviceloven har behov for både sociale og
sundhedsfaglige indsatser under deres ophold.
Efter sundhedsloven er det den kommune, hvor borgeren henholdsvis opholder sig
eller har bopæl, der er ansvarlig for at tilbyde borgeren de kommunale
sundhedsydelser, borgeren måtte have behov for samt at afholde udgifterne dertil.
Det betyder, at når en borger får ophold på et offentligt eller privat specialiseret
socialt tilbud, der er beliggende i en anden kommune end handlekommunen, og
samtidig flytter bopælsadresse til tilbuddet, er det den kommune, hvor tilbuddet er
beliggende, der efter sundhedsloven er forpligtet til at levere de kommunale
sundhedsindsatser til borgeren, som denne har behov for, og afholde eventuelle
udgifter hertil.
På baggrund af de drøftelser mellem parterne, som blev gennemført i det arbejde,
der blev iværksat som følge af Aftalen om Kommunernes Økonomi for 2019, vurderes
dette uhensigtsmæssigt ift. at understøtte velfungerende sociale tilbud, fordi det kan
mindske det kommunale incitament til at drive specialiserede sociale tilbud til gavn
for såvel egne som andre kommuners borgere. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt
at ændre gældende regler på en måde, som kan fjerne barrieren for, at der oprettes
nye specialiserede tilbud, og at eksisterende specialiserede tilbud bevares uanset
beliggenhed.