Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 545
Offentligt
2435949_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Koordineret med:
Sagsnr.:2110843
Dok. nr.: 1860302
Dato: 23-08-2021
Kommissionens gennemførelsesretsakter til forordning 2021/953
af 14. juni 2021 om ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af
tredjelande og certifikater udstedt i overensstemmelse med
forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg
NYT NOTAT
1. Resumé
Det følger af forord i g
/95 o EU’s digitale co idcertifikat, at der ed
gennemførelsesretsakt kan etableres ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af
tredjelande og covidcertifikater udstedt af medlemslandene i overensstemmelse med
forordningen, såfremt en række betingelser er opfyldt, herunder bl.a. at det er muligt at
kontrollere tredjelandscertifikaternes ægthed og gyldighed.
Det er forventningen, at Kommissionen fremover vil fremkomme med yderligere forslag til
gennemførelsesretsakter, der etablerer ligestilling mellem covid-19-vaccinations-, test- og
restitutionscertifikater udstedt af tredjelande og certifikater udstedt i overensstemmelse
ed forord i g
/95 o EU’s digitale co idcertifikat. Gennemførelsesretsakterne
medfører, at medlemslande skal anse covid-19-certifikater, der er udstedt af de
pågældende tredjelande, og som Kommissionen har vurderet overholder krav i
forord i ge , so lige ærdige ed edle sla de es atio ale løs i ger for EU’s digitale
covidcertifikat og anerkende disse på samme betingelser. Tilsvarende skal de pågældende
tredjelande anerkende EU-medlemslandes certifikater på samme betingelser. Inden
Kommissionen fremsender de enkelte gennemførelsesretsakter, foretager Kommissionen
en individuel vurdering af, hvorvidt forordningens betingelser vedr. bl.a. muligheden for
kontrol af ægthed, gyldighed og integritet er opfyldt.
Schweiz blev primo juli 2021 som det første tredjeland omfattet af forordningens
bestemmelser om ligestilling af tredjelandes certifikater. Vatikanstaten og San Marino blev
omfattet af forordningens bestemmelser om ligestilling af tredjelandes certifikater primo
august 2021. Tyrkiet, Ukraine og Nordmakedonien er omfattet af forordningens
bestemmelser om ligestilling af tredjelandes certifikater pr. 20. august 2021.
Vedtagelse af gennemførelsesretsakter om ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af
tredjela de og certifikater udstedt i o ere sste
else ed forord i ge o EU’s digitale
covidcertifikat skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet beslutning om
indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder rejserestriktioner,
fortsat er overladt til de enkelte lande.
Regeringen agter også fremover at stemme for sådanne retsakter om etablering af
ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af tredjelande og covidcertifikater udstedt af
medlemslandene i medfør af forordningen mhp. at understøtte en bred anerkendelse af
det europæiske digitale covidcertifikat som en sikker, effektiv og verificerbar måde for
borgere at dokumentere deres covidstatus i forbindelse med grænseoverskridende rejser.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Orientering om ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af tredjelande og EU's digitale covidcertifikater, fra sundhedsministeren
2. Baggrund
Forordning nr. 2021/953 af 14. juni 2021 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept
af interoperable covid-19-vaccinations-, test-
og restitutio s ertifikater (EU’s digitale
covidcertifikat) udstikker en fælles ramme for interoperable covid-19-certifikater med
henblik på at sikre ensartede kriterier for udstedelse, kontrol og a
ept af EU’s digitale
covidcertifikat. Formålet er at understøtte indehaveres udøvelse af deres ret til fri
bevægelighed under COVID-19-pandemien og at bidrage til at understøtte den gradvise
lempelse af restriktioner, der er indført for at begrænse spredningen af COVID-19.
Med forordning nr. 2021/953 af 14. juni 2021 har Kommissionen beføjelse til at vedtage
gennemførelsesretsakter, der medfører, at certifikater udstedt af tredjelande og
Oversøiske Lande og Territorier skal accepteres i medlemslandene på samme betingelser,
hvor Kommissionen finder, at disse covid-19-certifikater er udstedt i overensstemmelse
med standarder, der svarer til dem, der fastsættes med forordningen. Dette har hjemmel i
forord i ge s artikel , stk. , so fastlægger, at ”Kommissionen
kan vedtage en
gennemførelsesretsakt, der foreskriver, at covid-19-certifikater udstedt af et tredjeland i
overensstemmelse med standarder og teknologiske systemer, der er interoperable med
tillidsra
e for EU’s digitale ovid ertifikat, og so gør
det muligt at kontrollere
certifikatets ægthed, gyldighed og integritet, og som indeholder de i bilaget anførte data,
skal anses som at svare til certifikater udstedt af medlemsstaterne i overensstemmelse
med denne forordning, med henblik på at lette indehavernes udøvelse af deres ret til fri
bevægelighed inden for Unionen.”,
og i forord i ge s artikel , stk. so fastlægger, at
”Kommissionen
kan vedtage gennemførelsesretsakter, der fastlægger, at covid-19-
certifikater udstedt af et tredjeland, med hvilket Unionen og medlemsstaterne har indgået
en aftale om fri bevægelighed for personer, som giver de kontraherende parter mulighed
for at begrænse en sådan fri bevægelighed af hensyn til folkesundheden på en
ikkeforskelsbehandlende måde, og som ikke indeholder en mekanisme for indarbejdelse
af EU-retsakter, svarer til dem, der er udstedt i overensstemmelse med denne
forord i g.”
Kommissionen vedtog den 8. juli 2021, at certifikater udstedt af Schweiz anses som at
svare til dem, der er udstedt i overensstemmelse med forordning, ligesom Schweiz på
baggrund af vedtagelsen blev forbundet til tillidsrammen,
jf. notat om etablering af lighed
elle co idcertifikater udstedt af Sch eiz og EU’s digitale co idcertifikater o ersendt
til
Folketingets Europaudvalg den 5. juli 2021.
Schweiz er dermed det første tredjeland, der
er omfattet af forordningens bestemmelser om ligestilling af tredjelandes certifikat.
Vatikanstaten og San Marino blev omfattet af forordningens bestemmelser om ligestilling
af tredjelandes certifikater primo august 2021. Tyrkiet, Ukraine og Nordmakedonien er
omfattet af forordningens bestemmelser om ligestilling af tredjelandes certifikater pr. 20.
august 2021.
Flere tredjelande forventes at anmode Kommissionen om at blive del af det etablerede
setup vedrøre de EU’s digitale ovid ertifikat.
Kommissionen forventes på den baggrund
at fremsende en række gennemførelsesretsakter, der har til formål at etablere ligestilling
mellem certifikater udstedt af tredjelande og certifikater udstedt i overensstemmelse med
EU’s digitale ovid ertifikat.
Der skal vedtages en individuel gennemførelsesretsakt for
hvert tredjeland. Gennemførelsesretsakterne medfører, at covid-19-certifikater udstedt af
det pågældende tredjeland skal anses som ligeværdige med de nationale løsninger for
EU’s digitale ovid ertifikater
og dermed accepteres på samme betingelser.
Inden vedtagelsen af hver enkelt gennemførelsesretsakt vedrørende certifikater fra
tredjelande skal Kommissionen iflg. forordningens artikel 8, stk. 2 og artikel 3,
stk.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Orientering om ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af tredjelande og EU's digitale covidcertifikater, fra sundhedsministeren
10, foretage en vurdering af, hvorvidt tredjelandet udsteder certifikater, der svarer til
dem, medlemslande udsteder i overensstemmelse med forordningen. Kommissionen skal
herunder vurdere, om certifikater udstedt af tredjelandet er interoperable med den
tillidsramme, der er fastsat i forordningen, hvilket gør det muligt at kontrollere
certifikaters ægthed, gyldighed og integritet.
Regeringen agter at stemme for retsakter, der etablerer ligestilling, for at understøtte en
bred anvendelse af det europæiske digitale covidcertifikat og derved understøtte gradvis
lempelse af restriktioner ved hjælp af en sikker, effektiv og verificerbar måde for borgere
at dokumentere deres covidstatus i forbindelse med grænseoverskridende rejser.
3. Formål og indhold
Med gennemførelsesretsakterne vedtages bestemmelser vedrørende certifikater udstedt
af tredjelande tilsvarende de bestemmelser, der blev vedtaget for at etablere ligestilling
mellem certifikater udstedt af Schweiz og certifikater udstedt i overensstemmelse med
EU’s digitale ovid ertifikat,
jf. notat om etablering af lighed mellem covidcertifikater
udstedt af Sch eiz og EU’s digitale co idcertifikater o erse dt til FEU de 5. juli
.
Det
indebærer følgende:
-
De individuelle gennemførelsesretsakter fastsætter, at covid-19-vaccinations-,
test- og restitutionscertifikater, som er udstedt af det pågældende tredjeland,
som den konkrete gennemførelsesretsakt omhandler, behandles lige med certifi-
kater udstedt i overe
sste
else ed forord i ge o EU’s digitale ovid erti-
fikat.
Gennemførelsesretsakterne fastsætter, at det pågældende tredjeland forbindes
til de tillidsra
e for EU’s digitale ovid ertifikat, der er eta leret i overe s-
stemmelse med forordningen.
Gennemførelsesretsakterne fastsætter med artikel 3, at beslutningerne får virk-
ning samme dag som offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
-
-
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører grænseoverskridende aktivitet, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det da ske Coro apas er reguleret ved BEK r.
af / /
”Beke dtgørelse o
behandling af personoplysni
ger i de digitale løs i g Coro apas”, so har hje
el i §
53 epidemiloven, lov nr. 285 af 27. februar 2021. Der er indsat solnedgangsklausul i
bekendtgørelsen til den 31. august 2021. Med BEK nr. 1521 af 30/06/2021 videreføres
gældende regler for behandling af personoplysninger i den digitale løsning Coronapas til
den 1. oktober 2021.
7. Konsekvenser
Retsakterne indebærer, at medlemslande skal anse covid-19-certifikater, der er udstedt af
de pågældende tredjelande, og som Kommissionen har vurderet overholder kravene i
forord i ge , so ligeværdige ed edle sla de es atio ale løs i ger for EU’s digitale
covidcertifikat og anerkende disse på samme betingelser. Tilsvarende skal de pågældende
tredjelande anerkende EU-medlemslandes certifikater på samme betingelser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Orientering om ligestilling mellem covidcertifikater udstedt af tredjelande og EU's digitale covidcertifikater, fra sundhedsministeren
Retsakterne vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Retsakterne vurderes ikke at indebære økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for det overordnede beskyttelsesniveau
Retsakterne skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet beslutning om
indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder rejserestriktioner,
fortsat er overladt til medlemslande.
8. Høring
Retsakterne skal ikke i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-
edle sla de e akker ge erelt redt op o , at tredjela de for i des til EU’s
digitale covidcertifikat.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser det positivt, at certifikater udstedt af tredjelande behandles på lige fod
med certifikater, der er udstedt i overensstemmelse med forordningen om
EU’s digitale
ovid ertifikat, og at EU’s digitale ovid ertifikat a erke des i tredjela de.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
FEU blev forelagt grund- og nærhedsnotat samt samlenotat om forordningen den 29.
marts 2021. Udenrigsministeren forelagde Kommissionens hovedforslag til det
europæiske coronapas til forhandlingsoplæg den 6. april 2021. FEU blev orienteret om
proces for accept af certifikater udstedt af tredjelande i forbindelse med notat om
etablering af lighed mellem covidcertifikater udstedt af Schweiz og certifikater udstedt i
overe sste
else ed EU’s digitale ovid ertifikat
oversendt til FEU den 5. juli 2021.
Side 4