Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 522
Offentligt
Livet so
diabetiker i de
da ske velfærdsstat
Emil Nørager Kruse, Sociolog.
I 1996 fik jeg som 4-årig konstateret type 1 diabetes. Dengang var den almene viden om diabetes
langt mere begrænset, end hvad den er i dag. Min mor var ude af den og kædede sygdommen
sammen med dårlig ernæring, og dét der var værre. På børnehospitalet i Glostrup blev vi taget godt
imod, og lægerne forsikrede os, at der i den nærmeste fremtid ville komme præparater, der ville
gøre det endnu mere overskueligt at leve med diabetes. På trods af den lange ventetid er der i dag,
25 år senere, endelig mulighed for at få et glukoseapparat, der via en sensor på armen kan måle
blodsukkeret automatisk, når man scanner den med sin smartphone. Det vil betyde, at jeg, såvel
som mange andre diabetikere, ikke længere behøver at bekymre os om ustabile målinger, der ikke
blot belaster vores organer, men også vores hverdag
for ikke at nævne de ømme og følelsesløse
fingrespidser, som jeg nu i et kvart århundrede har stukket over 100.000 gange. Til trods for
forhåbningens glæde, har det vist sig at være en anstrengende sag, der i sidste ende udstiller danske
kommuners manglende evne og vurdering til at tilbyde borgerne med diabetes de bedst mulige
betingelser for at leve med en kronisk sygdom.
I 2020 fik jeg anbefalet præparatet FreeStyle Libre
den førnævnte sensor til blodsukkermåling
af min diabeteslæge på Steno Diabetes Center. Jeg skulle blot sende en ansøgning afsted til
Københavns kommune. Tre uger efter blev min ansøgning afvist. Bevæggrunden var, at det ikke er
gunstigt for samfundsøkonomien, da det vil betyde en difference på plus 2.000,- kr. årligt. Jeg
klagede ved at gøre opmærksom på serviceloven, der påpeger, at kommunen skal yde støtte, når et
hjælpe iddel i ”væse tlig grad ka
afhjælpe borgerens nedsatte funktionsevne”. I stedet for at
revurdere min ansøgning valgte Københavns kommune blot at se bort fra min forklaring og afvise
min ansøgning igen, der herefter er endt hos ankestyrelsen. Sagen er nu den, at jeg ikke selv kan
gøre noget for at få det præparat, som er anbefalet af alle læger og fagfolk, der beskæftiger sig med
diabetes
(TV2 Østjylland).
FreeStyle Libre kan nemlig kun fås igennem de danske kommuner, og jeg
har end ikke mulighed for at betale differencen selv. Samtidigt har en aktindsigt, foretaget af
Diabetesforeningen, slået fast at kommunerne tildeler præparatet vilkårligt. Kommunerne i region
hovedstaden har for eksempel givet bevilling til 60 % ansøgere siden 2017, mens 14 % ansøgere har
fået bevilling i kommunerne i region Nordjylland
(Diabetesforeningen).
Jeg retter derfor
henvendelse til de politikere, der har med sundhedsområdet at gøre og i særdeleshed til vores
sundheds- og ældreminister, Magnus Heunicke, for at få svar på, hvorfor det danske
velfærdssamfund skal behandle os med diabetes 1 på en måde, der forekommer
usammenhængende og komplet vilkårlig?
Det skal naturligvis nævnes, at sagen allerede har fået opmærksomhed tidligere, da TV2 Østjylland
i 2019 zoomede ind på problematikken. Her blev sundhedsordførere fra Folketinget (SF,
Venstre,
Enhedslisten, DF)
adspurgt om deres holdninger til det nuværende system
(TV2 Øst).
De anerkendte
problematikken ved det nuværende system og pegede på fordelene ved at tilbyde FreeStyle Libre
til folk med diabetes 1. Det er nemlig ikke kun en fordel for den enkelte diabetiker, men også
samfundsøkonomien på længere sigt. Præparatet vil give mulighed for at mindske de
længerevarende følgevirkninger, som hospitalsvæsenet ville skulle tage sig af, såfremt ens
blodsukker forbliver ustabilt over længere tid. På daværende tidspunkt svarede Magnus Heunicke,
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 522: Henvendelse af 1/8-21 fra Emil Nørager Kruse, København N om Freestyle libre, Glukosemåler til diabetikere
2431673_0002.png
at han er tilfreds med, at de nye målere kun gives til folk med særlige behov. Yderligere fremhævede
han, at tildelingen af FreeStyle Libre var et skridt i den rigtige retning, for at hjælpe de patienter, der
ikke har så nemt ved at stikke sig selv i fingeren mange gange om dagen. Den sidste udtalelse er i
særdeleshed tvetydig, da det i min ansøgning hos Københavns kommune åbenbart ikke var nok til
at blive tildelt præparatet.
Mit opråb består derfor både i fremhæve den magteløshed, jeg selv har erfaret, såvel som den, jeg
forestiller mig, mange andre diabetikere må opleve. Jeg er dybt forundret over, hvordan det kan
lade sig hænde i et velfærdssamfund som det danske
at en anbefaling fra en læge først giver grund
til opmuntring og håb, for derefter at blive til skuffelse hos kommunen. I sammenligning med
Danmark skal det nævnes, at vores tyske naboer tilbyder FreeStyle Libre til alle diabetikere med en
sundhedsforsikring. Det gør kun frustrationen og uforståenheden større, da vi i Danmark plejer at
være stolte over den velfærdsmodel, vi over mange generationer har skabt.
Jeg håber derfor, at dette debatindlæg vil forøge opmærksomheden på et, måske for nogle,
ubetydeligt emne, der i diabetikeres hverdag betyder alverdens for at leve et godt liv. Forhåbentligt
giver det også stof til eftertanke til de politikere, der varetager sundhedsområdet. Vi bliver nemlig
nødt til at stille spørgsmålet, om det kan være rigtigt, at vi diabetikere, der lever i velfærds Danmark,
skal stille os tilfredse med den rigide og arbitrære behandling, som kommunerne tilbyder os?
Kilder:
1.
TV 2 Østjylland (23/10-2019).
Mille-Marie må selv skaffe diabetes-udstyr - risikerer at blive
snydt på nettet.
(https://www.tv2ostjylland.dk/ostjylland/mille-marie-ma-selv-skaffe-
diabetes-udstyr-risikerer-blive-snydt-pa-nettet)
2.
Diabetesforeningen (18/10-2020). Ny undersøgelse fastslår: Store kommunale forskelle i
tildeling af hjælpemiddel. (https://diabetes.dk/nyheder/2020/ny-undersogelse-fastslar-
store-kommunale-forskelle-i-tildeling-af-hjaelpemiddel)