Enhed:
SUNDJUR
Sagsbeh.:
DEPKATB
Sagsnr.:
2007933
Høringssvar til Udkast til Forslag til Lov om epidemier m.v.
(epidemiloven)
Den danske befolkning har ikke givet samtykke til hasteændringerne i epidemiloven 17. marts
2020, som skete under foruroligende omstændigheder og tilsyneladende også på baggrund af
falske forudsætninger. Flere af Folketingets partier har efterfølgende kritiseret, at ændringerne gav
Sundhedsministeren alt for vidtgående beføjelser, som ikke kunne kontrolleres af Folketinget, men
regeringen har nu fremlagt et forslag til ny epidemilov, som – hvis vedtaget – ville give
sundhedsministeren endnu mere vidtgående, ja faktisk uhørte beføjelser. Lovforslaget lægger (især
med Kapitel 3, § 8 til og med § 18) op til at give især Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsministeren, politiet og relevante private virksomheder (“juridiske personer”) vidtgående
beføjelser til blandt andet tvangsmedicinering, tvangsvaccinering, tvangsindlæggelse og
afspærringer af større eller mindre områder, hvilket er fuldstændig uhørt i sit indhold og omfang.
Vi opfordrer Folketinget og dets medlemmer til IKKE at pådrage sig medskyld i den forbrydelse
imod den danske befolkning, som det ville være at vedtage lovforslaget i denne udformning.
1) Forslaget til den nye permanente epidemilovgivning giver alt for vidtgående beføjelser til
Sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen. Særligt
indeholder lovforslaget en ny kategori af sygdom kaldet “samfundskritisk sygdom”.
Det er et helt massivt og grundlæggende problem, at Sundhedsministeren m.m. tillægges
ekstremt grænseoverskridende og vidtgående beføjelser – eller ”hals- og håndsret” – hvis
det fastslås, at en ”samfundskritisk sygdom” truer eller spredes i det danske samfund.
Endnu mere massivt bliver dette problem, når man bliver klar over, at det er
Sundhedsministeren alene, der skal afgøre, om en sygdom er samfundskritisk. Med andre
ord giver loven Sundhedsministeren fri mulighed for at afgøre, at han kan tildele sig selv
diktatoriske beføjelser uden at skulle inddrage de folkevalgte.
-
Det er meget bekymrende, at begrebet ”samfundskritisk sygdom” ikke er præcist
defineret, men kun defineres som ”en sygdom, der kan medføre alvorlige forstyrrelser i
vigtige samfundsfunktioner”. Hermed gives Sundhedsministeren stort set frit spil til at
afgøre, hvornår der er tale om en ”samfundskritisk sygdom”:
-
Det er uacceptabelt, at Sundhedsministeren alene kan definere og afgøre, om der er tale om
en ”samfundskritisk sygdom”, idet skiftende Sundhedsministre sjældent har den
sundhedsfaglige baggrund til at kunne tage sådanne beslutninger, og det politiske fokus
herved alt for let kan overgå det sundhedsmæssige hensyn. Samtidig er definitionen af en
alment farlig sygdom, samt definitionen på en pandemi allerede så vage, at almindelig
influenza eller den nuværende SARS-COV-2, som begge er forholdsvist milde, kan falde
ind under epidemiloven, hvis den vedtages i sin nuværende form, og dermed blive
reguleret helt unødigt strengt som en samfundskritisk sygdom”.
2) Da regeringen i forbindelse med SARS-COV-2 har tilsidesat proportionalitetsprincippet til
fordel for et påstået forsigtighedsprincip, er vi ligeledes bekymrede for den til enhver tid
siddende regerings evne til og intention om at vurdere de psykologiske, fysiologiske og