Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 489
Offentligt
2422479_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPSILJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 2107430
Dok. nr.: 1767139
Dato: 16-06-2021
Notat
Status: Sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for Patientklager – 1. kvartal 2021
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G den 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om løbende orientering af SUU om udvik-
lingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager (STPK) for 1. kvartal 2021.
Indledende bemærkninger
Sundhedsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De cen-
trale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar 2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
I handleplanen var det forudsat, at der i spor 2 primo 2020 ville ligge 9.702 klagesager og 2.070 erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020 til afvikling i perioden 2020-2022. Styrelsen for Patientklager afviklede imidlertid flere klage- og erstatnings-
ankesager i 2019, end det var ventet i handleplanen. De faktiske sagsmængder for spor 2 udgør 9.133 klagesager og 1.751
erstatningsankesager til afvikling i 2020 og 2021.
Det skal indledningsvist bemærkes, at Styrelsen for Patientklager samlet set bliver et halvt år forsinket med at indfri handlepla-
nens centrale målsætninger, betydende at målet nås medio 2022. Dette med særligt hensyn til den gennemsnitlige sagsbehand-
ling, samt de ophobede klagesager indkommet før 2020. Forsinkelsen er udmeldt på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
De primære årsager til forsinkelsen fremgår sidst i notatet under særlige opmærksomhedspunkter.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatningsankesager i henholds-
vis spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Spor 1 - Nye sager
7,4
Spor 2 - Gamle sager
21,8
Samlet
13,7
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
2021 i alt
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
3. kvartal 2021
Spor 1 - Nye sager
4,2
Spor 2 - Gamle sager
17,4
Samlet
4,7
pågældende kvartal.
4. kvartal 2021
2020 i alt
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 489: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 1. kvartal 2021, fra sundhedsministeren
2422479_0002.png
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager i efter 1. kvartal er 13,7 måneder, hvilket er et mindre fald sammenlignet
med gennemsnittet for 2020 som var på 14,0 måneder.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for erstatningsankesager efter 1. kvartal er 4,7 måneder, hvilket er 2 måneder mindre
sammenlignet med gennemsnittet for 2020 som var på 6,7 måneder.
Som angivet indledningsvist samt i statusrapporteringen for december 2020 estimerer STPK, at målet om en gennemsnitlig sags-
behandlingstid på 9 måneder tidligst er realiseret fra 2. halvår 2022. Målsætningen i handleplanen er fra 2022 og frem.
Status for afvikling af sager
I tabel 3 vises samlet status for styrelsens sagsafvikling i 2021 for både spor 1 og 2.
Tabel 3
Samlet status for sagsafviklingen i 2021
1. kvartal
2021
Klagesager i alt
Målsætning i handleplan
2.425
Antal afsluttede sager
2.290
Afvigelse fra målsætning
-135
Erstatningsankesager i alt
Målsætning i handleplan
Antal afsluttede sager
Afvigelse fra målsætning
2. kvartal
2021
3. kvartal
2021
4. kvartal
2021
2021 i alt
2.425
2.290
-135
0
718
790
72
718
790
72
Som det fremgår, har Styrelsen for Patientklager i 1. kvartal 2021 samlet set afviklet 135 færre klagesager og 72 flere erstat-
ningsankesager end forudsat i handleplanen. Differencen i forhold til klagesagerne skal særligt ses i lyset af konsekvenserne af
COVID-19, der uddybes i afsnittet ”særlige
bemærkningspunkter”.
I tabel 4-7 nedenfor gives en status for sagsafviklingen i spor 1 og spor 2 for hhv. klagesager og erstatningsankesager.
Status på sagsafvikling i spor 1 (nye sager)
Tabel 4
Antal modtagne og afviklede klagesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Klagesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Antal sager primo
5.602
6.270
Antal indkomne sager
2.144
Antal afviklede sager
Målsætning
1.366
1.639
Realiseret
1.476
Antal sager ultimo
6.270
Tabel 5
Antal modtagne og afviklede erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Erstatningsankesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Antal sager primo
1.026
1.053
Antal indkomne sager
795
Antal afviklede sager
Målsætning
532
771
Realiseret
768
Antal sager ultimo
1.053
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
2021 i alt
5.602
2.144
6.268
1.476
6.270
1.565
1.698
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
2021 i alt
1.026
795
2.955
768
1.053
715
937
Styrelsen for Patientklager har i 1. kvartal i spor 1 afviklet 1.476 klagesager og 768 erstatningsankesager. Det er 110 klagesager
og 236 erstatningsankesager flere end målsætningen var i handleplanen for 2021.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 489: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 1. kvartal 2021, fra sundhedsministeren
2422479_0003.png
Status på sagsafvikling i spor 2 (ophobede sager)
Styrelsen for Patientklager skal i årene 2020 og 2021 afvikle i alt 9.133 ophobede klagesager og 1.751 ophobede erstatningsan-
kesager indkommet
før
1. januar 2020. Heraf skal der efter handleplanen afvikles 4.852 klagesager og 1.034 erstatningsankesa-
ger i 2021,
jf. tabel 6-7.
Tabel 6
Antal afviklede klagesager i spor 2 (ophobede sager)
Spor 2 - Klagesager
1. kvartal 2021
Antal sager primo - total
2.411
Afsluttede sager
Målsætning i handleplan
1.059
Realiseret
814
Antal sager ultimo - total
1.597
2. kvartal 2021
1.597
1.269
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
1.210
1.314
2021 i alt
2.411
0
4.852
814
1.597
* Angiver den samlede mængde klagesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 4.852 til afvikling i 2021 som forudsat i handleplanen.
Tabel 7
Antal afviklede erstatningsankesager i spor 2 (ophobede sager)
Spor 2 - Erstatningsankesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Antal sager primo - total
30
8
Afsluttede sager
Målsætning i handleplan
186
269
Realiseret
22
Antal sager ultimo - total
8
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
251
328
2021 i alt
30
0
1.034
22
8
* Angiver den samlede mængde erstatningsankesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 1.035 til afvikling i 2020.
Primo januar 2021 var der kun ca. 2.400 verserende klagesager, fordi der var afsluttet en større andel af disse en forudsat i
handleplanen,
jf. tabel 6.
Primo januar 2021 var der desuden kun 30 verserende erstatningsankesager,
jf. tabel 7.
Styrelsen for
Patientklager har i 1. kvartal i spor 2 afviklet 814 klagesager og 22 erstatningsankesager,
jf. tabel 6-7.
Antallet af afviklede sager
er under målsætningen i handleplanen, men når det sammenholdes med det lavere antal sager primo 2021, ligger Styrelsen for
Patientklager bedre end målsætningen i handleplanen.
Størstedelen af de resterende spor 2-sager forventes afsluttet i 2021, herunder samtlige erstatningsankesager, men nedgangen
i produktion og forlænget sagsoplysningstid i regionerne som følge af COVID-19 vurderes at forsinket målet om, at alle spor 2-
sager skal være afsluttet med udgangen af 2021, med op til 6 måneder,
jf. statusrapporten for december 2020.
For erstatnings-
ankesager var det forudsat i handleplanen, at der i 2021 skulle afsluttes 1.035 spor 2-sager. Der var primo januar 2021 imidlertid
kun 30 verserende spor 2-sager, og med udgangen af 1. kvartal blot 8 spor 2-sager, som alle forvente afsluttet i 2021.
Særlige opmærksomhedspunkter
Effekt af Covid-19
Til udvalgets orientering skal ministeriet oplyse, at Styrelsen for Patientklagers sagsafvikling er blevet negativt påvirket af COVID-
19. Det skyldes, at regionerne i forbindelse med et stort fokus på COVID-19-indsatserne ikke har kunnet prioritere ressourcer til
oplysning af sager til brug for den indledende sagsbehandling i Styrelsen for Patientklager. På nuværende tidspunkt er der ven-
tetid hos regionerne på i gennemsnit ca. 4 måneder pr. sag og en ventetid på afholdelse af dialogsager i regionerne på ca. 3
måneder pr. sag som følge af COVID-19. Den gennemsnitlige tid til hhv. sagsoplysning og afholdelse af dialogsager var før marts
2020 på ca. 30-40 dage.
Udlån af medarbejdere
Fra medio december 2020 til udgangen af januar 2021 udlånte styrelsen op til 100 medarbejdere til STPS, der hjalp med booking
af tider til COVID-19 test og isolationsopkald. Udlånet er nu afsluttet, og produktionen er fra marts måned tilbage på det forven-
tede niveau. STPK bistår indtil foreløbigt ultimo maj 2021 med 4-5 ÅV til at drift af smitteopsporingsenhed bemandet med stu-
denter.
Opgradering af sagsbehandlingssystem forsinket
Det indgår som en del af forudsætningerne i handleplanen, at styrelsens sagsbehandlingssystem (KMD Workzone) opgraderes
til en nyere version, som skal understøtte mere effektive og automatiserede arbejdsgange. Workzone inklusiv tilhørende modu-
ler forventes pt. fuldt implementeret fra 2. kvartal 2021, hvilket er 10-12 måneder senere end forudsat. Forsinkelsen skyldes en
opprioritering af COVID-19 relaterede opgaver.
Side 3