Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPSILJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 2107430
Dok. nr.: 1767139
Dato: 16-06-2021
Notat
Status: Sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for Patientklager – 1. kvartal 2021
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G den 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om løbende orientering af SUU om udvik-
lingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager (STPK) for 1. kvartal 2021.
Indledende bemærkninger
Sundhedsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De cen-
trale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar 2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
I handleplanen var det forudsat, at der i spor 2 primo 2020 ville ligge 9.702 klagesager og 2.070 erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020 til afvikling i perioden 2020-2022. Styrelsen for Patientklager afviklede imidlertid flere klage- og erstatnings-
ankesager i 2019, end det var ventet i handleplanen. De faktiske sagsmængder for spor 2 udgør 9.133 klagesager og 1.751
erstatningsankesager til afvikling i 2020 og 2021.
Det skal indledningsvist bemærkes, at Styrelsen for Patientklager samlet set bliver et halvt år forsinket med at indfri handlepla-
nens centrale målsætninger, betydende at målet nås medio 2022. Dette med særligt hensyn til den gennemsnitlige sagsbehand-
ling, samt de ophobede klagesager indkommet før 2020. Forsinkelsen er udmeldt på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
De primære årsager til forsinkelsen fremgår sidst i notatet under særlige opmærksomhedspunkter.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatningsankesager i henholds-
vis spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Spor 1 - Nye sager
7,4
Spor 2 - Gamle sager
21,8
Samlet
13,7
3. kvartal 2021
4. kvartal 2021
2021 i alt
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
3. kvartal 2021
Spor 1 - Nye sager
4,2
Spor 2 - Gamle sager
17,4
Samlet
4,7
pågældende kvartal.
4. kvartal 2021
2020 i alt
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det