Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 482
Offentligt
2421434_0001.png
18.06.2021
MLJ
• Side
1 af 2
NYT FRA DE KLEMTE OG DE GLEMTE
Nyt fra de Klemte og de Glemte
er Alzheimerforeningen, Parkinsonforeningen, Pårørende i
Danmark og Ældre Sagens fælles erfaringsopsamling, hvor vi deler viden om, hvordan corona-
krisen påvirker vores medlemmers hverdag. Denne gang vil vi gøre opmærksom på, at vi desværre
forsat modtager henvendelser fra vores medlemmer om vilkårlige og efter vores opfattelse
uretmæssige besøgsrestriktioner på plejehjem og bosteder. Derudover oplever vi, at selvom der er
nedsat et klagenævn, der behandler visse klager over besøgsrestriktioner, så er klageadgangen for
beboere og pårørende generelt meget utilfredsstillende.
Klager over besøgsrestriktioner
Den nye epidemilov trådte i kraft den 1. marts 2021. Dermed er det nu
efter næsten 1�½ år med
omfattende besøgsrestriktioner
endelig muligt at klage til Ankenævnet for Besøgsrestriktioner
under Styrelsen for Patientklager.
Vi har for nyligt fået oplyst, at der dog kun kan klages til Ankenævnet for Besøgsrestriktioner, hvis
der er udstedt et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed:
https://www.aeldresagen.dk/presse/viden-om-aeldre/oevrige/2021-stps-besoegsrestriktioner-
290421
Plejehjemsbeboere og deres pårørende oplever, at selvom Styrelsen for Patientsikkerhed ikke har
udstedt et påbud, fastholder den enkelte leder eller kommune forskellige besøgsrestriktioner. Fordi
disse restriktioner ikke baserer sig på et påbud, kan der hverken klages til Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner eller andre klagenævn. I stedet kan der alene klages til kommunen, hvor
plejecenteret er beliggende, til Ankestyrelsens tilsyn med kommuner eller eventuelt til Folketingets
Ombudsmand.
Det er af flere grunde problematisk, at klageadgangen er forskellig alt efter om
besøgsrestriktionerne baserer sig på påbud om besøgsrestriktioner fra Styrelsen for
Patientsikkerhed, eller om de er besluttet lokalt i kommunen eller på plejecenteret.
Det forvirrer borgerne og er krænkende for retssikkerheden, at det er så svært at finde ud af, hvor
man kan klage. Derudover er det problematisk, at både Ankestyrelsen og Ombudsmanden selv
beslutter, om en klage giver anledning til at rejse en sag. Så selv hvis ens klage ender det rette sted,
kan man ikke være sikker på, at den rent faktisk vil blive behandlet.
Endelig er det dybt bekymrende, at en klage over besøgsrestriktioner skal behandles af en
kommune, som ofte selv har besluttet restriktionerne, uden mulighed for at sende klagen videre til
anden myndighed.
Oplevelser af besøgsrestriktioner
I vores rådgivning og i kontakten med vores medlemmer hører vi fortsat om:
Forskellige typer af besøgsrestriktioner
både ift. tidspunkt, besøgslængde og mødested, fx
hvem der må komme på besøg og hvor mange, der må besøge på en gang
Påbud om kun at gå ind på plejehjemmet via beboerens egen indgang
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 482: Henvendelse af 18/6-21 fra Alzheimerforeningen m.fl. om besøgsrestriktioner på plejehjem
2421434_0002.png
Forbud mod at færdes på fællesarealerne.
Konkrete eksempler fra vores kontakt med de berørte:
En hustru fortæller, at der på hendes mands plejehjem fortsat kun er adgang for besøgende
to timer om formiddagen og to timer om eftermiddagen. Hvis hun kommer uden for disse
tidsrum, skælder personalet hende ud.
Pårørende på et plejehjem fortæller, at de fortsat ikke må færdes på fællesarealerne, men at
personalet gerne må komme helt tæt på, også de personaler, som ikke er vaccinerede.
En mor til barn i specialskole har nu i 16 mdr. ikke haft adgang til sit barns skole. Hun
frygter, at barnet mister nærvær og tillid, fordi der ikke er mulighed for at etablere et
samarbejde mellem pårørende og professionelle om barnets trivsel.
Hustruen til mand på 63 år, der flyttede på plejehjem i maj 2020, fortæller, at der fortsat
ikke er aktiviteter på plejehjemmet, og at hendes mands besøgsven stadig ikke må komme.
En kvinde fortæller, at hun fortsat kun må komme på besøg gennem terrassedøren og ikke
må færdes i fællesrum.
Én klageadgang
Vi har igennem hele coronanedlukningen dokumenteret de store menneskelige omkostninger ved
den vilkårlige og ukorrekte forvaltning af regler og bekendtgørelser. Lige så lettede vi var over, at
den nye epidemilov gav mulighed for at få behandlet klager over besøgsrestriktioner, lige så
chokerede er vi nu over at opdage, at man som borger ikke har en jordisk chance for at regne ud,
hvor man kan klage, ligesom man ikke kan være sikker på, at klagen faktisk bliver behandlet,
medmindre den vedrører et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Der er et stort behov for, at myndighederne hurtigt tager affære og opretter en klageinstans, der
hurtigst muligt kan behandle alle klager om besøgsrestriktioner. Vi kan simpelthen ikke være
bekendt, at beboeres og pårørendes retsstilling er så utroligt usikker.
OM NYT FRA DE KLEMTE OG DE GLEMTE
Siden coronakrisens begyndelse har vores organisationer tilsammen modtaget rigtig mange henvendelser fra personer
i øget risiko for coronavirus og deres pårørende. Vi ligger derfor hver især inde med en betydelig viden om de
problemstillinger og udfordringer, som optager dem i deres dagligdag
en viden, som vi har besluttet at samle
sammen og dele med jer.
Formålet med erfaringsopsamlingen er at dokumentere og videreformidle, hvad der rør sig i virkelighedens verden til
relevante myndigheder og organisationer. På den måde håber vi, at vores viden kan give jer indblik i, hvordan
virkeligheden ser ud for svækkede personer og deres pårørende.
De tidligere udgaver af erfaringsopsamlingen kan læses her:
https://www.aeldresagen.dk/presse/viden-om-
aeldre/oevrige/2020-nyt-fra-de-klemte-og-de-glemte
2