Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2271930_0001.png
Oktober 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
regionernes grundlag
for den økonomiske
styring af sygehusene
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Rigsrevisionens notat om beretning om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene
2271930_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 14/2019 om regionernes
grundlag for den økonomiske styring af sygehusene
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 17. september 2020
13. oktober 2020
RN 712/20
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundheds- og ældreministe-
ren og regionerne vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og be-
retningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at beretningen sætter fokus på et vigtigt emne,
som regeringen løbende har og fortsat vil have stort fokus på. Ministeren deler fuldt ud
Statsrevisorernes synspunkt om, at beslutninger om budgetter, omprioriteringer, be-
sparelser mv. bør foretages på et oplyst grundlag.
Sundheds- og ældreministeren noterer sig, at regionerne anerkender behovet for stør-
re viden om sammenhængen mellem aktiviteter og resurser, men at regionernes rede-
gørelser afspejler et generelt synspunkt om, at god økonomistyring af hospitalerne ik-
ke bør fokusere så ensidigt på aktiviteter og resurser, som regionerne finder, at det er
tilfældet i undersøgelsen.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at data indhentet til den nationale omkostnings-
database ud over det primære formål, som er grundlag for den nationale DRG-takst-
fastsættelse, også har styringsrelevante informationer, der kan indgå i sygehusenes og
regionernes grundlag for at bl.a. foretage beslutninger om budgetter, omprioriterin-
ger, besparelser mv. Ministeriet vil derfor fortsat vedligeholde Omkostningsdatabasen
og søge at indgå aftaler med regionerne om et fælles arbejde for udvikling og forbed-
ring af databasen, som på sigt kan bidrage til en mere effektiv økonomistyring, så der
samlet set kan skabes bedre sammenhæng mellem resurseallokering, behov og aktivi-
teter.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Rigsrevisionens notat om beretning om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene
2
Region Hovedstaden oplyser i forhold til beretningens konklusioner om regionernes
anvendelse af egne data, at regionen fortsat vil udvikle brugen af mere tværgående
budgetanalyser på tværs af fx afdelinger til brug for omprioriteringer. Herved kan der
skabes bedre sammenhæng i resurseallokering, behov og aktivitet. Rigsrevisionen kan
konstatere, at oplysningerne i regionernes redegørelser herudover allerede fremkom
under undersøgelsen og er afspejlet i beretningen. Regionernes redegørelser afspejler
et generelt synspunkt om, at god økonomistyring af hospitalerne ikke bør fokusere så
ensidigt på aktiviteter og resurser, som regionerne finder er tilfældet i undersøgelsen.
Redegørelserne indeholder derfor ikke – bortset fra redegørelsen fra Region Hovedsta-
den – fremadrettede tiltag om anvendelsen af egne data om sammenhængen mellem
resurser og aktiviteter. Rigsrevisionen forventer dog, at regionerne forbedrer deres da-
tabaserede styringsgrundlag ved i højere grad at anvende data om sammenhængen mel-
lem aktiviteter og resurser fra de nationale data og/eller regionernes egne data.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med at indgå aftaler med regionerne om
et fælles arbejde for udvikling og forbedring af den nationale omkostningsdataba-
se, som på sigt kan bidrage til en mere effektiv økonomistyring
regionernes arbejde med at forbedre deres databaserede styringsgrundlag ved i hø-
jere grad at anvende data om sammenhængen mellem aktiviteter og resurser fra
de nationale data og/eller regionernes egne data.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2020 en beretning om regionernes grundlag for den øko-
nomiske styring af sygehusene. Beretningen handlede om, hvorvidt regionernes grund-
lag for den økonomiske styring af sygehusene i tilstrækkelig grad er baseret på viden
om sammenhængen mellem resurser og aktiviteter.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at re-
gionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene ikke i tilstrækkelig grad
sikrer, at resurserne udnyttes bedst muligt til gavn for patienterne og samfundsøko-
nomien. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at regionerne ikke har tilstrækkelig
databaseret viden om, hvad aktiviteterne koster, og om sammenhængen mellem sy-
gehusenes aktiviteter og resurser, hvilket vanskeliggør regionernes beslutninger om
budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Rigsrevisionens notat om beretning om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene
3
II. Gennemgang af sundheds- og ældreministerens og
regionernes redegørelser
Regionernes udnyttelse af nationale data om sammenhængen mellem
resurser og aktiviteter
5. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i alle tilfælde kan forklare forskel-
le i sygehusenes omkostninger og produktivitet, og at regionerne ikke i tilstrækkelig
grad udnytter de nationale data om sammenhængen mellem resurser og aktiviteter i
deres styring af sygehusene.
6. Det fremgik af beretningen, at Sundheds- og Ældreministeriet i samarbejde med
regionerne siden 2016 havde arbejdet på at forbedre den nationale omkostningsda-
tabase (herefter Omkostningsdatabasen) og dermed gøre den mere anvendelig for
regionernes økonomiske styring. Arbejdet var imidlertid blevet forsinket, og resulta-
tet levede endnu ikke til fulde op til regionernes forventning og ønsker.
7. Region Hovedstaden oplyser, at brugen af data fra Omkostningsdatabasen har sin
relevans, bl.a. i forbindelse med baggrundsanalyser for en konkret omlægning af op-
gaveløsningen på veldefinerede og udvalgte områder på et sygehus. Regionen bidra-
ger gerne til udviklingen af Omkostningsdatabasen og vil i regi af Danske Regioner fort-
sat arbejde for, at databasen kan udvikles og forbedres, så den på sigt kan bidrage til
en mere effektiv økonomistyring. Regionernes øvrige oplysninger i redegørelserne
fremkom under undersøgelsen og er afspejlet i beretningen.
8. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at Sundheds- og Ældreministeriet er enig i,
at data indhentet til den nationale omkostningsdatabase ud over det primære formål,
som er grundlag for den nationale DRG-takstfastsættelse, også har styringsrelevante
informationer, der kan indgå i sygehusenes og regionernes grundlag for at bl.a. foreta-
ge beslutninger om budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
Sundheds- og Ældreministeriet vil derfor fortsat vedligeholde Omkostningsdataba-
sen som grundlag for fastsættelsen af de nationale DRG-takster og søge at indgå af-
taler med regionerne om et fælles arbejde for udvikling og forbedring af databasen.
Formålet er bl.a., at Omkostningsdatabasen på sigt kan bidrage til en mere effektiv
økonomistyring, herunder at understøtte regionernes ambitioner om bl.a. værdibase-
ret styring. Målet er bl.a., at Omkostningsdatabasen kan udvikles til i højere grad at
skabe grundlag for undring og opmærksomhed i indledende budgetanalyser. Fx ved
at give anledning til forundring og opmærksomhed i forbindelse med, at regionerne
fortsætter udvikling af brugen af mere tværgående budgetanalyser på tværs af afde-
linger, sygehuse og det øvrige sundhedsvæsen, så der samlet set kan skabes bedre
sammenhæng mellem resurseallokering, behov og aktiviteter.
9. Rigsrevisionen finder det positivt, at Sundheds- og Ældreministeriet vil søge at indgå
aftaler med regionerne om et fælles arbejde for udvikling og forbedring af Omkost-
ningsdatabasen, som på sigt kan bidrage til en mere effektiv økonomistyring. Rigsre-
visionen vil fortsat følge Sundheds- og Ældreministeriets arbejde hermed.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Rigsrevisionens notat om beretning om regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene
4
Regionernes anvendelse af egne data om sammenhængen mellem re-
surser og aktiviteter
10. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad udnytter eg-
ne data om sammenhængen mellem resurser og aktiviteter i deres styring af sygehu-
sene. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at regionerne følger op på, om sygehu-
sene når deres mål, men at regionernes styringsgrundlag og ledelsesinformation ikke
er baseret på systematiske analyser af forskelle mellem sygehusenes resurseudnyt-
telse eller overblik over, om der er mulighed for at udnytte resurserne bedre på tværs
af sygehusene.
11. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at ministeren fuldt ud deler Statsrevisorer-
nes synspunkt om, at beslutninger om budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
bør foretages på et oplyst grundlag.
Sundheds- og ældreministeren noterer sig, at regionerne anerkender behovet for stør-
re viden om sammenhængen mellem aktiviteter og resurser, men at regionernes re-
degørelser afspejler et generelt synspunkt om, at god økonomistyring af hospitalerne
ikke bør fokusere så ensidigt på aktiviteter og resurser, som regionerne finder, at det
er tilfældet i undersøgelsen. Ministeriet oplyser videre, at regionerne anfører, at det
har været en bevidst ændring i styringsdagsorden at komme væk fra et snævert fo-
kus på produktivitet og aktivitet isoleret på sygehusene og i højere grad at styrke sam-
menhængen, herunder at sikre udflytning af aktivitet fra hospitalerne til behandling i
det nære sundhedsvæsen.
12. Region Hovedstaden oplyser, at regionen fortsat vil udvikle brugen af mere tvær-
gående budgetanalyser på tværs af fx afdelinger til brug for omprioriteringer, så der
skabes bedre sammenhæng i resurseallokering, behov og aktivitet. Regionerne har i
deres redegørelser generelt oplyst, hvordan de arbejder med resurseudnyttelse via
fx kapacitetsudnyttelse, overholdelse af budgetrammer og patientrettigheder. Op-
lysningerne fremkom under undersøgelsen og er afspejlet i beretningen.
Regionernes redegørelser afspejler et generelt synspunkt om, at god økonomistyring
af hospitalerne ikke bør fokusere så ensidigt på aktiviteter og resurser, som regioner-
ne finder er tilfældet i undersøgelsen. Redegørelserne indeholder derfor ikke – bort-
set fra redegørelsen fra Region Hovedstaden – fremadrettede tiltag om anvendelsen
af egne data om sammenhængen mellem resurser og aktiviteter.
Beretningen viser imidlertid, at regionerne ikke i tilstrækkeligt omfang har anvendt
egne data til at etablere et grundlag, der giver viden om sammenhængen mellem ak-
tiviteter og resurser. Eftersom regionerne heller ikke i tilstrækkelig grad har udnyttet
potentialet i de nationale data til at få denne indsigt, er konsekvensen, at regionerne
ikke har et gennemsigtigt grundlag til at vurdere, om der fx kan frigives resurser til
bedre og/eller mere behandling til gavn for patienterne. Rigsrevisionen forventer der-
for, at regionerne forbedrer deres databaserede styringsgrundlag ved i højere grad at
anvende data om sammenhængen mellem aktiviteter og resurser fra de nationale
data og/eller regionernes egne data, og vil følge dette arbejde.
Lone Strøm