Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 458
Offentligt
2410418_0001.png
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Henvendelse fra Nationalt Videncenter for Hovedpine og Migræne- og Hovedpineforeningen vedr. foretræde om bedre behandlingsmuligheder på migræne- og hovedpineområdet
2410418_0002.png
Forord
Hovedpine er en folkesygdom, vi skal gøre noget ved
De fleste oplever at have hovedpine i løbet af deres liv. For dem, der kun har oplevet
lettere, forbigående hovedpine, kan det være svært at forstå, at hovedpine kan være
et problem. Men for os, der lider af en tilbagevendende hovedpinesygdom, er det
invaliderende. Man dør ikke af hovedpine, og det smitter ikke, men det forringer
livskvaliteten kraftigt.
Hovedpine er en folkesygdom, der rammer bredt, og som er årsag til rigtig mange
sygedage. Den rammer oftest kvinder i den erhvervsaktive alder, men for alle ramte
forringer det de allerbedste år – der hvor man studerer, gør karriere, får børn og
bidrager til fællesskabet. Hovedpine er ikke kun et problem for den enkelte, men et
problem, der skal gøres noget ved for samfundets skyld.
I Danmark har vi et rigtig godt udgangspunkt: Dansk Hovedpinecenter, Rigshospitalet
tilhører verdenseliten inden for specialiseret behandling og forskning; Nationalt
Videnscenter for Hovedpine blev oprettet i 2018 som det første af sin slags i verden;
og i 2019 blev hovedpine udpeget som et særligt fokusområde for den systematiske
efteruddannelse af de alment praktiserende læger.
Medicinrådet har endeligt godkendt de nye banebrydende behandlinger, der kan
forebygge migræne, men indtil videre har man valgt at begrænse adgangen til
behandlingerne, så kun et fåtal af de allerhårdest ramte kan få den. I Sverige og Norge
er behandlingen tilgængelig for alle, der er berettiget til forebyggende behandling.
Som patient er det hårdt at vide, at der er en vej ud af smertehelvedet, men at
bureaukratiske forhindringer holder døren låst.
Selv med den begrænsede adgang sætter de nye behandlinger systemet under pres
og tydeliggør, at indsatsen mod hovedpine skal løftes bredt. De fleste med hovedpine
behandles i almen praksis, så det er afgørende, at kvaliteten er top her. For de hårdt
ramte skal adgangen til den specialiserede hovedpinebehandling sikres, så alle får
samme lige adgang til den rette behandling uanset, hvilken region man bor i.
Som patientforeninger ved vi, at behovet for en samlet indsats er større end
nogensinde. Det kan vi, og det skal vi.
Danmarks Patientforening for Hovedpineramte
Migræne og Hovedpineforeningen
Migræne danmark
Trigeminus Foreningen
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Henvendelse fra Nationalt Videncenter for Hovedpine og Migræne- og Hovedpineforeningen vedr. foretræde om bedre behandlingsmuligheder på migræne- og hovedpineområdet
2410418_0003.png
1. INTRODUKTION
Idékatalogets formål er at:
Beskrive barrierer og udfordringer for behandling af hovedpine i Danmark
Formulere løsningsforslag til de faglige udfordringer på hovedpineområdet
Idékataloget er udarbejdet af Nationalt Videnscenter for Hovedpine.
1
1.1. Kort om hovedpine
Der findes mere end 200 forskellige typer hovedpine. Hovedpine kan være en af
mange forskellige sygdomme, men hovedpine er også en følgelidelse til mange andre
sygdomme.
Mere end 700.000 danskere lider af tilbagevendende hovedpine. For knap 200.000 er
tilstanden kronisk.
Hovedpine er årsag til rigtig mange sygedage. Alene migræne er årsag til omkring 15
procent af alt sygefravær, og de samfundsøkonomiske omkostninger ved migræne er
ligeledes omfattende: 420 mio. kr. i behandling og 1.2 mia. kr. i tabt produktion årligt.
1.2. Kort om behandling af hovedpine
Langt de fleste, der henvender sig til sundhedsvæsenet med hovedpine, håndteres fra
almen praksis - i samarbejde med fysioterapeuter, psykologer mv. Udredning af de
almindeligste hovedpinetyper kræver ikke særligt udstyr, og medicinsk behandling af
hovedpineanfald er billig og kan ordineres fra almen praksis.
Hovedpine kan ikke kureres eller fjernes helt, men forebyggende behandling kan ofte
reducere antal dage med hovedpine og intensitet af anfald betragteligt.
Ved komplicerede tilfælde, sjældne hovedpinelidelser eller manglende effekt af
igangsat behandling viderehenvises til privatpraktiserende neurolog, neurologisk
afdeling eller hovedpineklinik.
2. DE STØRSTE UDFORDRINGER
Hvad er de største udfordringer for forbedring af udredning, behandling og
forebyggelse af hovedpine i Danmark?
2.1. Hovedpine er en overset og negligeret folkesygdom
Der mangler generelt viden om, at hovedpine er en reel lidelse.
Som forarbejde til idékataloget er der gennemført interview med Lars Bendtsen, overlæge
ved Dansk Hovedpinecenter, Rigshospitalet; privatpraktiserende neurolog Jacob Møller
Hansen; praktiserende læge Roar Maargaard og overlæge Dagmar Beier ved Hovedpineklinik
og Neurologisk klinik, Odense Universitetshospital. Interviewene kortlagde, hvilke udfordringer
og løsninger man så i hver enkelt sektor. Interviewene blev gennemført af kommunikations-
bureauet Effector.
Side 1 af 5
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Henvendelse fra Nationalt Videncenter for Hovedpine og Migræne- og Hovedpineforeningen vedr. foretræde om bedre behandlingsmuligheder på migræne- og hovedpineområdet
2410418_0004.png
Mange mennesker med hovedpine ved ikke, hvad de selv kan gøre for at forebygge
deres hovedpine, eller at diagnose og behandling hos praktiserende læge,
fysioterapeut eller andre faggrupper kan være gavnligt.
Manglende viden om simpel hovedpinediagnostik og -behandling samt det forhold, at
hovedpine ofte er et følgesymptom, betyder, at hovedpine er fagligt udfordrende eller
bliver overset på tværs af faggrupper.
Det er et fælles problem, der skal løftes på alle niveauer. De fleste hovedpinepatienter
håndteres fra almen praksis, hvorfor det er alfa og omega at understøtte arbejdet her,
men det er ikke det eneste niveau, hvor der er behov. Der er brug for uddannelse i
hovedpine og bedre kommunikationsgange og samarbejde på tværs af sektorer.
2.2. Forsinket behandling og flaskehalse
Hovedpineklinikkerne oplever, at de får henvist patienter, hvor der ikke er afprøvet
almindelige hovedpinebehandlinger før henvisning til klinikken. Det fører til
unødvendig forsinkelse af korrekt behandling, og samtidig fylder disse patienter på
ventelisterne og er med til at forsinke adgang til specialiseret behandling for dem, der
har brug for den.
På hovedpineklinikkerne oplever man også, at patienter med svære symptomer
henvises for sent, hvilket forværrer prognosen for behandlingen og øger de sociale
konsekvenser af en invaliderende hovedpinelidelse.
For almen praksis kan det være en udfordring at overtage behandlingen efter afsluttet
forløb i specialistregi. Særligt i tilfælde hvor effekt af behandling udebliver.
2.3. Centralisering i adgang til godkendt banebrydende medicin
Forebyggende medicinsk behandling har hidtil bestået i blodtrykssænkende medicin,
antidepressiv medicin eller anden ikke migrænespecifik medicin - og ofte med
bivirkninger til følge.
Nye CGRP-antistofbehandlinger
2
er langt mere effektive og har ganske få bivirkninger.
Indtil videre er de godkendt til en meget begrænset gruppe patienter og udskrives kun
på hovedpineklinikkerne.
Det har ført til flere henvisninger til klinikkerne, men der er ikke tilført ressourcer til at
dække de medicin- og personaleudgifter, som igangsætningen af behandlingen har
medført. Behandlingen igangsættes derfor kun for et fåtal af en allerede begrænset
population af patienter, der lever op til kriterierne for adgang til behandlingen.
Samtidig øges de i forvejen lange ventetider til klinikkerne, hvilket også går ud over de
øvrige grupper hovedpinepatienter.
2.4. Geografisk ulighed i adgang til behandling
Der er stor forskel i adgangen til specialiseret behandling af hovedpine mellem
regionerne. Region H har landets største hovedpineklinik, Region Syd har flere mindre
2
CGRP-antistof virker ved at blokere et signalstof kaldet ”calcitonin gen-relateret peptid”
Side 2 af 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Henvendelse fra Nationalt Videncenter for Hovedpine og Migræne- og Hovedpineforeningen vedr. foretræde om bedre behandlingsmuligheder på migræne- og hovedpineområdet
2410418_0005.png
klinikker, Region Midt har et par klinikker, Region Nord har én klinik med begrænset
åbningstid og Region Sjælland har ingen.
Samtidig er der stor forskel i antallet af praktiserende neurologer på tværs af
regionerne med færrest i Region Sjælland og Region Nord.
De regionale forskelle i indgange afspejles i, hvor mange patienter der modtager
specialiseret behandling.
Ambulante patienter i specialiseret behandling per 100.000 indbyggere i 2017
Region H
Region Syd
Region Midt
Region Sjælland
Region Nordjylland
50
100
150
Migræne
Spændingshovedpine
Andre hovedpinelidelser
Bearbejdet fra Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med hovedpinesygdomme, som
medfører nedsat funktionsevne, Sundhedsstyrelsen, 2019
Forskelle i adgang til behandling er siden 2019 forstærket efter godkendelsen af de
nye CGRP-antistofbeha
For børn og unge er uligheden endnu mere markant. Der findes kun to hovedpine-
klinikker for børn og unge: En i Herlev og en i Esbjerg. Hovedpineklinikken for børn og
unge på Herlev hospital behandler kun børn og unge fra Region Hovedstaden.
Hovedpineklinikken for børn og unge i Esbjerg modtager patienter fra hele landet.
3. SÅDAN LØSER VI UDFORDRINGERNE
Hvordan sikrer vi, at flere hovedpinepatienter får adgang til den rette behandling?
3.1. Vidensdeling og oplysning
Der er behov for en kontinuerlig indsats for at skabe opmærksomhed om, at personer,
der lider af tilbagevendende hovedpine, kan hjælpes.
Følgende kan være med til at løse dette:
Målrettet folkeoplysning om hovedpine til den generelle befolkning,
kommuner, arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner mv.
Opbygning af vidensportal til mennesker med hovedpine og pårørende samt
fagpersoner på hovedpineområdet. Der skal være let adgang til
evidensbaserede værktøjer, herunder quick guides, vejledninger,
opslagsværker og andre redskaber
Uddannelsestilbud til sundhedspersonale, der behandler mennesker med
hovedpine
Side 3 af 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Henvendelse fra Nationalt Videncenter for Hovedpine og Migræne- og Hovedpineforeningen vedr. foretræde om bedre behandlingsmuligheder på migræne- og hovedpineområdet
2410418_0006.png
3.2. Retningslinjer, redskaber og samarbejde
Det er vigtigt, at sundhedsfagligt personale er løbende opdateret på viden om
hovedpine og retningslinjer for at sikre ensartet høj kvalitet i udredning og behandling
af hovedpine på det rette niveau.
Følgende kan være med til at løse dette:
Der skal udarbejdes nationale kliniske retningslinjer for behandling af de
hyppigste hovedpinesygdomme
Implementering af patientindrapporterede oplysninger via digitale løsninger
kan understøtte kvaliteten i behandlingen og lette arbejdsgange for almen
praksis. Samtidig vil det give mulighed for at monitorere kvaliteten af
behandlingen og bidrage til at forbedre indsats og resultater
Optimering af patientforløb, som i højere grad kan gennemføres og
koordineres i samarbejde mellem almen praksis og praktiserende neurologer
eller klinikker
Implementering af indsatser fra ’Anbefalinger for tværsektorielle forløb for
mennesker med hovedpinesygdomme, som medfører nedsat funktionsevne’
Sundhedsstyrelsen, 2019
3.3. Bredere adgang til godkendt, banebrydende behandling
En decentralisering af CGRP-antistofbehandling vil betyde, at flere mennesker, der er
berettiget til behandlingen, vil kunne igangsættes.
Ifølge de nuværende krav er CGRP-antistofbehandling forbeholdt en lille gruppe af
patienter, som lider af kronisk migræne. I Norge, Sverige og mange andre lande
tilbydes behandlingen til alle patienter, der har behov for forebyggende behandling.
Følgende kan være med til at løse dette:
Muliggøre behandling med CGRP-antistof flere steder end på
hovedpineklinikkerne
Alle migrænepatienter, der har behov for forebyggende behandling, bør
kunne tilbydes CGRP-antistofbehandling
3.4. Adgang til højt specialiseret tværfaglig behandling i alle regioner
For at sikre geografisk lighed i adgang til behandling bør der være hovedpineklinikker i
alle regioner, som tilbyder tværfaglig behandling. Desuden er der behov for
ressourcemæssig prioritering af de eksisterende hovedpineklinikker for at imødegå de
lange ventetider.
Følgende kan være med til at løse dette:
Prioritering af ressourcer til at oprette flere hovedpineklinikker eller udvide
eksisterende
Prioritering af ressourcer til personale, både speciallæger og
specialsygeplejersker
Aflastning af speciallægerne på hovedpineklinikkerne ved at klinikkerne kan
lave flere opgaver om til sygeplejerskeforløb
Side 4 af 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Henvendelse fra Nationalt Videncenter for Hovedpine og Migræne- og Hovedpineforeningen vedr. foretræde om bedre behandlingsmuligheder på migræne- og hovedpineområdet
2410418_0007.png
4. EN LANGSIGTET INDSATS
For at forbedre livskvaliteten for mennesker ramt af hovedpine og sikre kvaliteten i
behandlingen, er der behov for en langsigtet og vedholdende indsats.
4.1. Permanentgørelse af Nationalt Videnscenter for Hovedpine
Etableringen af Nationalt Videnscenter for Hovedpine i 2018 var første skridt for at
løfte en monumental opgave.
Videnscenteret er i dag centrum for aktiviteter og samarbejder på tværs af stat,
region, kommuner, civilsamfund og industri. Det er den centrale kilde til
evidensbaseret viden om hovedpine og hovedpinebehandling for alle med hovedpine
samt læger og andre, der ser mennesker med hovedpine i deres daglige arbejde, om
det er på klinik eller i forvaltning.
Nationalt Videnscenter for Hovedpine er en afgørende aktør til gennemførsel af
løsningerne præsenteret i afsnit 3.1 og 3.2. Det kræver en langsigtet og systematisk
indsats. Nationalt Videnscenter for Hovedpine skal derfor sikres permanent bevilling.
4.2. Ned med hovedpine – National Handleplan for Hovedpine
Der er brug for en national handleplan. Den skal understøtte udviklingen af
hovedpineområdet og føre til bedre udnyttelse af nuværende kapaciteter og
ressourcer samt målrettede investeringer, der fører til en kraftig reduktion i
individuelle og samfundsmæssige omkostninger.
Handleplanen bør udarbejdes i et bredt samarbejde mellem Nationalt Videnscenter
for Hovedpine, Sundhedsstyrelsen, regionerne, kommunerne, de alment
praktiserende læger, faglige selskaber og patientforeningerne.
Side 5 af 5