Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 456
Offentligt
2408922_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 02-06-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCAN
Sagsnr.: 2109083
Dok. nr.: 1752643
Samlenotat
vedrørende EPSCO-rådsmøde i Luxembourg den 15. juni
2021
1.
Forslag til forordning om styrkelse af Det Europæiske Lægemiddelagenturs rolle i
forbindelse med kriseberedskab og krisestyring med hensyn til lægemidler og
medicinsk udstyr, KOM (2020) 725 endelig
- Generel Indstilling
Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 851/2004 om oprettelse af
et Europæisk Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme, KOM (2020)
726 endelig
-
Fremskridtsrapport
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om alvorlige
grænseoverskridende sundhedstrusler og om ophævelse af afgørelse nr.
1082/2013/EU, KOM (2020) 727 endelig
-
Fremskridtsrapport
Rådskonklusioner om adgangen til medicinsk udstyr og lægemidler
-
Vedtagelse
COVID-19 – Opdatering på pandemisituationen
-
Udveksling af synspunkter
2.
3.
4.
5.
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0002.png
Forslag til forordning om styrkelse af Det Europæiske Lægemiddelagenturs
rolle i forbindelse med kriseberedskab og krisestyring med hensyn til lægemid-
ler og medicinsk udstyr, KOM (2020) 725 endelig
- Generel indstilling
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 4. januar 2021 er mar-
keret med streg i margin.
1. Resume
Kommissionen har den 11. november 2020 fremsat en pakke af initiativer, som skal bi-
drage til at styrke EU’s beredskab over for kommende sundhedskriser, herunder forslag om
styrkelse af det Europæiske Lægemiddelagenturs rolle i forbindelse med kriseberedskab og
krisestyring med hensyn til lægemidler og medicinsk udstyr.
Forordningens overordnede mål er, at Lægemiddelagenturet (European Medicines Agency,
EMA) skal rustes til bedre at håndtere alvorlige situationer som den aktuelle pandemi. Det
skal blandt andet ske gennem en styrket monitorering af forsyning og efterspørgsel på læ-
gemidler og medicinsk udstyr samt ved nedsættelse af en indsatsgruppe, der i sundhedskri-
ser bl.a. skal give videnskabelig rådgivning.
Det forventes, at forordningen vil have lovgivningsmæssige konsekvenser for områderne
for lægemidler og medicinsk udstyr. Dette skal dog afklares nærmere. Ift. de økonomiske
konsekvenser oplyser Kommissionen, at forordningsforslaget vil medføre udgifter under
EU-budgettet på 133,8 mio. euro over perioden 2021-27. Derudover vil der være udgifter
på nationalt niveau til varetagelse af nye opgaver. Forordningen vil endvidere få konse-
kvenser for erhvervslivet, der skal levere flere data i medfør af forslaget.
De foreslåede ændringer i EMA’s mandat flugter med initiativer, der allerede er iværksat i
regi af EMA og de nationale lægemiddelmyndigheder i EU for at understøtte håndteringen
af de udfordringer, som COVID-19-krisen har afstedkommet og fortsat afstedkommer.
Forslaget ventes sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (EPSCO) med henblik på
generel indstilling. Regeringen lægger op til, at Danmark tilslutter sig forslaget.
2. Baggrund
I sin tale om Unionens tilstand i 2020 opfordrede kommissionsformand Ursula von der
Leyen til, at EU skulle tage ved lære af den aktuelle krise og opbygge et stærkere europæ-
isk samarbejde på sundhedsområdet. Samarbejdet på sundhedsområdet skal sikre, at EU
er bedre i stand til at forebygge, forberede og håndtere sundhedskriser, herunder relation
til de sundhedsmæssige, samfundsmæssige og økonomiske forhold.
Den 11. november 2020 præsenterede Kommissionen på den baggrund en sundhedspakke
indeholdende en meddelelse og tre forordningsforslag om henholdsvis Det Europæiske
Lægemiddelagentur (EMA), Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med
Sygdomme (ECDC) og om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
Kommissionen har ved KOM (2020) 725 af den 11. november 2020 fremsendt forslag til
forordning om styrkelse af Det Europæiske Lægemiddelagenturs rolle i forbindelse med
kriseberedskab og krisestyring med hensyn til lægemidler og medicinsk udstyr. Forslaget
er modtaget i dansk sprogversion 7. december 2020.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 114 og artikel 168 stk. 4c og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Erfaringerne med den aktuelle COVID-19-pandemi har vist, at EU’s evne til at koordinere
arbejdet for at sikre tilgængeligheden af lægemidler og medicinsk udstyr og fremme ud-
vikling af dem på nuværende tidspunkt er begrænset. Det skyldes bl.a. at der ikke er etab-
leret formelle strukturer med henblik på at løfte denne type af opgaver, som er særligt ak-
tuelle i en sundhedskrise som den aktuelle COVID-19-pandemi. Således har der i forbin-
delse med COVID-19-krisen på kort tid skulle etableres en række ad hoc-løsninger for at
begrænse risikoen for mangel på medicin og medicinsk udstyr.
For bedre at kunne håndtere sundhedskriser i fremtiden er der behov for at styrke EMA
således, at agenturet og EU rustes til at kunne agere hurtigt, effektivt og koordineret i al-
vorlige situationer som den foreliggende.
Forslaget ventes sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (EPSCO) med henblik
på generel indstilling.
3. Formål og indhold
Det fremsatte forslag til forordning vil komplementere og yderligere udbygge det mandat,
som EMA allerede er udstyret med i medfør af den gældende forordning
1
.
Forslaget skal endvidere gøre EMA i stand til bedre at kunne agere hurtigt, effektivt og ko-
ordineret i alvorlige situationer og sundhedskriser som den aktuelle COVID-19-pandemi.
Forslaget er en del af Kommissionens sundhedspakke, der indeholder en række af foran-
staltninger, som er tæt forbundne, og som tilsammen vil udgøre samlet forbedret ramme
for håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler på tværs af EU.
Anerkendelsen af en folkesundhedsmæssig krisesituation i overensstemmelse med forsla-
get til forordning om grænseoverskridende sundhedstrusler vil udløse aktivering af de
strukturer, der etableres i dette forslag.
Kommissionen bemærker, at forordningsforslaget er udtryk for en skræddersyet tilgang til
håndtering af lægemidler og medicinsk udstyr i forhold til kriseberedskab med fokus på
den offentlige sundhed. Mekanismerne vil blive komplementeret af yderligere tiltag, der
vil blive lanceret i forbindelse med den såkaldte lægemiddelstrategi, der vil adressere
strukturelle udfordringer for den samlede sektor. Forslaget er generisk og tiltagene er ikke
kun fokuseret på COVID-19.
Overordnede mål
Forordningsforslaget skal bidrage til at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau ved at
styrke EU’s evne til at håndtere og reagere på sundhedskriser i forhold til at sikre tilstræk-
kelig adgang til lægemidler og medicinsk udstyr. Derfor skal forordningen blandt andet
også bidrage til sikring af et velfungerende indre marked for lægemidler og medicinsk ud-
styr under sundhedskriser.
1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 726/2004 af 31. marts 2004
om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veterinær-
medicinske lægemidler og om oprettelse af et europæisk lægemiddelagentur
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0004.png
Med henblik på at styrke kriseberedskabet lægger forslaget blandt andet op til, at potenti-
elle og aktuelle mangelsituationer for kritiske lægemidler og kritisk medicinsk udstyr skal
monitoreres, herunder også at lægemiddeludbydernes lagre monitoreres. Dette med hen-
blik på at kunne adressere en folkesundhedsmæssig krisesituation, der defineres som ”en
folkesundhedsmæssig krisesituation på EU-plan” som Kommissionen anerkender jf. for-
ordningsforslaget om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler
2
, eller for lægemid-
ler en ”større hændelse”, der defineres som en hændelse
3
, der kan udgøre en alvorlig ri-
siko for folkesundheden i forbindelse med lægemidler i mere end ét medlemsland. EMA
underretter Kommissionen og medlemslandene, hvis der er behov for at adressere en ak-
tuel eller umiddelbart forestående ”større hændelse”.
I forslaget lægges der også op til, at der nedsættes styregrupper for henholdsvis lægemid-
ler og medicinsk udstyr. Styregrupperne skal have deltagelse fra EMA, Kommissionen og
medlemslandene og skal blandt andet monitorere forsyningen og efterspørgslen på kriti-
ske lægemidler og kritisk medicinsk udstyr samt udarbejde lister for kritiske lægemidler og
kritisk medicinsk udstyr, der vurderes vitale under en given sundhedskrise.
Styregrupperne skal understøttes af deres respektive arbejdsgrupper, hvis medlemmer
samtidig er ankerpersoner i de nationale lægemiddelmyndigheder. De nationale lægemid-
delmyndigheder kommer dermed til at spille en væsentlig rolle i arbejdet, herunder i rela-
tion til den løbende monitorering af forsyningen og efterspørgslen på kritisk udstyr og læ-
gemidler.
Der foreslås derudover at nedsætte en ekspertdrevet indsatsgruppe (emergency
task
force),
som i forbindelse med folkesundhedsmæssige krisesituationer skal yde videnskabe-
lig rådgivning og vurdere tilgængelige videnskabelige data. Gruppen skal endvidere levere
videnskabelig støtte for at facilitere kliniske forsøg i forhold til produkter, der kan be-
handle den eller de sygdomme, som potentielt har udløst krisen. Der lægges op til, at EMA
skal understøtte indsatsgruppen i forhold til at sikre udvikling og drift af IT-værktøjer til
brug for udveksling af data, herunder sundhedsdata genereret uden for kliniske forsøg.
Det fremgår ikke af forslaget, hvilke konkrete data der er tale om.
Der lægges også op til, at der skal udvikles en platform til vaccinemonitorering, hvor EMA
under folkesundhedsmæssige krisesituationer skal koordinere et arbejde vedrørende uaf-
hængige effektivitets- og sikkerhedsstudier på baggrund af data fra medlemslandene. Ko-
ordineringen skal ske i et tæt samarbejde med ECDC.
Forordningsforslaget lægger endvidere op til en styrkelse af de nugældende regler for kli-
niske forsøg, herunder at reglerne skal understøtte udviklingen af lægemidler, der har po-
tentiale til at kunne behandle, forebygge eller diagnosticere sygdomme, der udløser fol-
kesundhedsmæssige krisesituationer.
2
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler og om ophævelse af afgørelse nr. 1082/2013/EU, KOM (2020) 727 endelig.
3
En sådan hændelse omfatter en dødelig trussel eller anden alvorlig trussel mod sundheden af biolo-
gisk, kemisk, miljømæssig eller anden oprindelse eller en hændelse, der kan påvirke forsyningen af
lægemidler eller deres kvalitet, sikkerhed og virkning. En sådan hændelse kan føre til mangel på læ-
gemidler i mere end ét medlemsland og nødvendiggør en hurtig koordinering på EU-plan for at sikre
et højt niveau for beskyttelse af menneskers sundhed.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0005.png
Specifikke mål, indikatorer og indsatsområder
Konkret indeholder forordningsforslaget tiltag, der skal styrke agenturet (EMA) i relation
til følgende:
-
Monitorering og afbødning af potentielle og aktuelle mangelsituationer for
lægemidler og medicinsk udstyr, der vurderes kritiske i forhold til at kunne håndtere
en given krisesituation, herunder for lægemidlers vedkommende også en større
begivenhed, der kan påvirke den offentlige sundhed.
Rettidig udvikling af lægemidler af høj kvalitet, der er sikre og effektive, med særligt
fokus på en given folkesundhedsmæssig krisesituation. Dette indebærer bl.a.
rådgivning om lægemidler, der har potentiale til at kunne behandle, forebygge eller
diagnosticere de sygdomme, der har udløst en krisesituation. Rådgivningen skal både
kunne omfatte lægemidler, der er under udvikling og lægemidler, der benyttes i
nationalt regi i forbindelse med de såkaldte ”compassionate use” programmer, der i
Danmark håndteres gennem udleveringstilladelser samt lægemidler, der er godkendt
til en anden indikation, men som vurderes at have potentiale til også at kunne
benyttes til behandling, forebyggelse og diagnosticering af den sygdom, der har udløst
krisen.
Etablering af agile og bæredygtige strukturer til koordinering af ekspertpanelerne for
medicinsk udstyr, der gennem lovgivningen for medicinsk udstyr er tillagt kompetence
til at vurdere højrisikofyldt udstyr, og som i dette forslag også tillægges kompetence
til at vurdere udstyrstyper, der vurderes relevant i forhold til kriseberedskab og
krisehåndtering.
-
-
Forslaget lægger endvidere op til at sikre samarbejde med andre agenturer i EU i en krise-
situation. Der tænkes i denne sammenhæng navnlig på ECDC og på et kommende EU-
agentur for kriseberedskab- og indsats på sundhedsområdet, HERA, som Kommissionen
forventer at fremsætte forslag om.
Indehavere af markedsføringstilladelser for lægemidler og fabrikanter af medicinsk udstyr
skal efter forslaget fremsende en række data med henblik på, at styregrupperne og deres
respektive arbejdsgrupper kan varetage opgaver med at overvåge risikoen for mangelsitu-
ationer i en given krisesituation.
En række af disse oplysninger kan være forretningsfølsomme, hvorfor det også påhviler
EMA at have bevågenhed herpå og dertil sikre at denne type oplysninger ikke frigives til
offentligheden i forbindelse med, at der i forslaget samtidig er lagt op til en høj grad af
transparens omkring agenturets samlede opgavevaretagelse.
I forhold til arbejdet med at tilvejebringe data omkring forsyningssikkerheden ligger der
også en række forpligtelser for erhvervet i forhold til de produkter, der er omhandlet af
den liste, der skal udarbejdes af arbejdsgrupperne for de lægemidler og medicinsk udstyr,
der vurderes vitale under sundhedskrisen. Det kan i den forbindelse nævnes, at grossister
og apoteker i Danmark under COVID-19 har været pålagt at indberette deres lagre af ud-
valgte kritiske lægemidler.
Samme forpligtelse er med forslaget pålagt medlemslandene. Det drejer sig bl.a. om eksi-
sterende og estimerede data omkring efterspørgsel for medicinsk udstyr. Der kan tillige
blive tale om, at medlemslandene skal tilvejebringe data omkring lagerbeholdninger fra
grossister samt andre, der er beføjede til at levere de omhandlede produkter til offentlig-
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0006.png
heden. Yderligere information om f.eks. salgsvolumen samt ordinationsvolumen, der kan
være af værdi i forhold til at kunne lave en prognose for en potentiel eller aktuel mangelsi-
tuation skal også deles af medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Det forventes at forslaget
skal behandles i Parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at forslag til forordning om en styrket rolle for EMA i krisebe-
redskab og håndteringen af lægemidler og medicinsk udstyr er fremsat med hjemmel i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 114 og artikel 168 stk.
4c. Det fremhæves i denne sammenhæng, at formålet med forslaget er at sikre et smidigt
samarbejde omkring det indre marked, herunder i krisesituationer, ligesom det tillige er et
formål at sikre kvalitet og sikkerhed for lægemidler og medicinsk udstyr, der udvikles i kri-
setider. Denne tilgang er også i overensstemmelse med det retsgrundlag, der generelt an-
vendes i forbindelse med EU-lovgivningen om lægemidler og medicinsk udstyr
4
.
Kommissionen anfører, at sundhedskriser af en størrelsesorden som COVID-19 har betyd-
ning for alle EU’s medlemslande, som på egen hånd formentlig ikke vil være i stand til på
tilstrækkelig vis at håndtere krisen. Det anføres endvidere, at mangelsituationer omkring
lægemidler og medicinsk udstyr under kriser kan føre til risiko for disproportional lagerop-
bygning eller restriktioner i forhold til det indre marked med negative konsekvenser til
følge for den frie bevægelighed.
En koordineret håndtering på EU-niveau i forhold til at monitorere og minimere risici for
dobbeltarbejde giver et bedre overblik over mangelsituationer af interesse for hele Unio-
nen, hvilket kan sætte medlemslandene bedre i stand til at forberede sig på en mere eller
mindre pludselig stigning i efterspørgslen på lægemidler og medicinsk udstyr, ligesom eks-
portrestriktioner samt umådeholden og ukoordineret lageropbygning kan undgås.
Kommissionen understreger endvidere, at forslaget ikke griber ind i medlemslandenes be-
føjelser i forbindelse med tilrettelæggelse af sundhedsydelser.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet de overord-
nede mål og indsatsområder i forordningsforslaget vurderes at kunne tilføre merværdi
både nationalt og på EU-plan. Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må anses
for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
F.eks. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF af 6. november 2001 om oprettelse af
en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler, Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 726/2004 af 31. marts 2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og
overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse af et europæisk læge-
middelagentur, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/746 af 5. april 2017 om me-
dicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og om ophævelse af direktiv 98/79/EF og Kommissionens afgø-
relse 2010/227/EU.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0007.png
6. Gældende dansk ret
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark.
Forordningen berører gældende dansk ret for så vidt angår beredskabet for medicinsk ud-
styr, hvor der med hjemmel i § 12 f i epidemiloven er fastsat to bekendtgørelser om sær-
lige foranstaltninger vedrørende forsyning af medicinsk udstyr og personlige værnemidler
samt desinfektionsmidler
5
.
For så vidt angår beredskabet for lægemidler berører forordningsforslaget, som dette
fremgår på nuværende tidspunkt, ikke direkte dansk ret. Reguleringen af beredskabet for
lægemidler findes i dansk ret særligt i lægemiddellovens § 76 og i to bekendtgørelser om
henholdsvis udlevering og spredning af lægemidler i forsyningsmæssige nødsituationer,
krig og øvrige lignende situationer.
6
Herudover er der med hjemmel i den nuværende epi-
demilov fastsat et særligt lægemiddelberedskab til håndteringen af forsyningen af læge-
midler i forbindelse med COVID-19.
7
Imidlertid udestår fortsat en nærmere afklaring af visse elementer i forslaget, herunder
vedrørende databeskyttelse. Med det forbehold er det regeringens vurdering, at forord-
ningsforslaget ikke vil være i konflikt med nugældende danske eller EU-retlige bestemmel-
ser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark. Som nævnt ovenfor udestår fortsat en
afklaring af visse spørgsmål i relation til i visse elementer i forslaget, herunder bestemmel-
serne om databeskyttelse. Med det forbehold er det regeringens vurdering, at der hver-
ken er nugældende danske eller EU-regler, som forordningsforslaget vil være i konflikt
med.
Der vurderes dog at være mulighed for, at lægemiddelloven senere skal opdateres, afhæn-
gig af det i gangværende arbejde med en ændring af epidemiloven, og herunder lægemid-
delloven, i det omfang der måtte være et overlap til forordningen.
Forordningen vil give Kommissionen mulighed for at træffe foranstaltninger med henblik
på at afbøde den potentielle eller faktiske mangel på lægemidler og medicinsk udstyr.
Kommissionen har i forbindelse med forhandlingerne mundtligt bekræftet, at sådanne for-
anstaltninger vil have vejledende, og således ikke-bindende karakter.
Endvidere gælder er der behov for at afdække eventuelle lovgivningsmæssige konsekven-
ser for medicinsk udstyr. Medicinsk udstyr samt udstyr til in vitro diagnostisk underlægges
inden længe nye og omfattende EU-regelsæt, i hvilken forbindelse der fortsat arbejdes på,
5
Bekendtgørelse nr. 2039 af 15/12/2020 om særlige foranstaltninger vedrørende forsyning af medi-
cinsk udstyr og personlige værnemidler i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019
(COVID-19) og bekendtgørelse nr. 2040 af 15/12/2020 om særlige foranstaltninger vedrørende for-
syning af desinfektionsmidler i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
6
Bekendtgørelse nr. 940 af 16. september 2008 om spredning af lægemiddellagre i forsyningsmæs-
sige nødsituationer og i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger og bekendtgø-
relse nr. 941 af 19. september 2008 om udlevering af lægemidler i forsyningsmæssige nødsituatio-
ner og i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger, som senere ændret.
7
Bekendtgørelse nr. 1248 af 16. august 2020 om lægemiddelberedskabet i forbindelse med håndte-
ring af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), som senere ændret.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0008.png
hvorledes de skal omsættes i praksis. Forslaget tager hensyn til den konsekvensanalyse,
der blev foretaget som forberedelse til forordning (EU) 2017/745 og forordning (EU)
2017/746.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionen oplyser, at forordningsforslaget vil medføre udgifter under EU-budgettet
for 133,8 mio. euro over perioden 2021-27.
Da der til forslaget ikke er knyttet en konsekvensanalyse kan der kun foretages en meget
overordnet vurdering af et forventet forøget ressourcetræk i medlemslandene.
For at kunne styrke EMA i det nødvendige og tilstrækkelige omfang, kræves det, at der
også i medlemslandene sker en styrkelse i forhold til at sikre tilstedeværelsen af de natio-
nale eksperter og øvrige understøttende kompetencer, således at det er muligt at trække
på dem i krisesituationer. Den foreliggende kompromistekst indeholder bestemmelser
om, at de nationale kompetente myndigheder i et vist omfang vil kunne godtgøres for res-
sourcetrækket på nationale repræsentanter og eksperter for deres arbejde i krisesituatio-
ner. De specifikke rammer for en sådan godtgørelse er ikke endeligt fastlagt.
Det vil endvidere være nødvendigt at etablere strukturer til sikring af kontinuerlig overvåg-
ning med henblik på at kunne agere rettidigt, når en krisesituation er under opsejling. Den
løbende understøttelse af dette arbejde vil ligeledes afstedkomme et vist ressourcetræk i
medlemslandene. Det samme gælder i forhold til de nye tiltag i relation til kliniske forsøg,
Forslaget indebærer generelt øget udveksling af data, som samlet set må forventes at in-
debære et ikke ubetydeligt ressourcetræk, herunder til at indhente data som myndighe-
derne ikke nødvendigvis er i besiddelse af på nuværende tidspunk samt til IT-understøt-
telse. Hertil kommer krav om indberetning af data fra producenterne.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Overordnet vurderes forslaget at kunne bidrage til at sikre en stabil forsyning af lægemid-
ler og medicinsk udstyr under fremtidige sundhedskriser. Forslaget vurderes således at
kunne bidrage til et højere sundhedsbeskyttelsesniveau.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Danmarks Apotekerforening
bemærker, at der er behov for at få afklaret, hvilke oplysnin-
ger EMA, jf. forslagets artikel 9, stk. 3, litra h og artikel 11, kan indhente fra grossister og
juridiske personer, der har tilladelse til at udlevere lægemidler til offentligheden samt
præciseret, at oplysninger om fx lagerbeholdning på det enkelte apotek alene kan tilgås af
de nationale myndigheder, og at oplysninger alene kan anvendes til at overvåge, fore-
bygge eller afbøde forsyningsproblemer.
Apotekerforeningen gør opmærksom på, at det på tilsvarende vis skal afklares, hvilke op-
lysninger EMA kan indhente vedr. medicinsk udstyr. Apotekerforening opfordre til, at den
danske regering sikrer sig, at national kompetence på sundhedsområdet respekteres fuldt
ud.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL)
er overordnet positiv
over for initiativer, der kan bidrage til at styrke beredskabet i forhold til såvel nuværende
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0009.png
som evt. fremtidige sundhedskriser. IGL advarer imod alene at lade virksomhederne bære
hele den økonomiske risiko ved etableringen af medicinlagre.
Foreningen for parallelimportører af medicin (FPM)
mener, at udgangspunktet for en styr-
ket EU-indsats for at afbøde sundhedskriser og medicinmangel er et velfungerende indre
marked, hvor lægemidler og udstyr kan handles og distribueres uhindret over grænserne.
FPM bakker derfor op om en styrkelse af EMA's mandat for så vidt, at dette bidrager til at
modvirke hindringer i samhandlen, styrker samarbejdet mellem medlemslandene, og ind-
satsen koncentreres om de lægemidler, som er i reel risiko for forsyningssvigt. FPM opfor-
dre til, at den danske regering arbejder for, at krav til indberetning af data ikke bliver unø-
digt bebyrdende for virksomhederne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabet har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet (EPSCO) den 15. juni 2021
med henblik på generel indstilling. Det forventes, at der vil være opbakning til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig i udgangspunktet positiv over for forordningsforslaget.
De foreslåede ændringer i agenturets mandat flugter med initiativer, der allerede er
iværksat i regi af EMA og de nationale lægemiddelmyndigheder i EU. Disse initiativer har
understøttet håndteringen af de udfordringer, som COVID-19 krisen har afstedkommet og
fortsat afstedkommer.
Regeringen bemærker dog, at der fortsat visse spørgsmål, som skal afklares, herunder
vedrørende databeskyttelse. Med det forbehold er det regeringens vurdering, at forord-
ningsforslaget ikke vil være i konflikt med nugældende danske eller EU-retlige bestemmel-
ser.
I forhold til forordningens bestemmelser om indsamling og udveksling af data, er der be-
hov for en yderligere afklaring af, hvilke data fra medlemslande og virksomheder, der fore-
slås indsamlet og herunder om der er tale om følsomme oplysninger, hvor det er afgø-
rende at sikre databeskyttelse og fortrolighed. Fra dansk side er det også væsentligt af få
afklaret, hvorledes dette skal spille sammen med det eksisterende danske set-up for ind-
samling af data fra hhv. grossister og apoteker. Det bør ligeledes efter regeringens opfat-
telse være klart, hvornår der eventuelt er tale om udveksling af følsomme oplysninger,
hvor det er afgørende at sikre databeskyttelse og fortrolighed.
Samlet set er regeringen enig i, at samarbejde på europæisk niveau inden for de foreslå-
ede indsatsområder vil kunne tilføre merværdi i forhold til at udvikle og styrke en hurtigt,
effektivt og koordineret indsats i alvorlige situationer som den aktuelle pandemi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse med sund-
heds- og ældreministerens forelæggelse den 26. november 2020 om den uformelle video-
konference den 2. december 2020 for EU’s sundhedsministre.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0010.png
2. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 851/2004 om opret-
telse af et Europæisk Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme,
KOM (2020) 726 endelig
- Fremskridtsrapport
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 4. januar 2021 er mar-
keret med streg i margin.
1. Resume
Kommissionen har den 11. november 2020 fremsat en pakke af initiativer, som skal bi-
drage til at styrke EU’s beredskab over for kommende sundhedskriser, herunder forslag til
forordning om at give Europæisk Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme
(ECDC) et udvidet mandat, bl.a. med henblik på at styrke centerets kapacitet til at analy-
sere data og levere sundhedsfaglig rådgivning, herunder i form af anbefalinger til medlem-
slandene.
Forordningens overordnede formål er at styrke ECDC’s rolle og mandat i tværgående for-
beredelse, overvågning, risikovurdering samt respons til fremtidige grænseoverskridende
sundhedstrusler. I forslaget lægges der endvidere op til, at centeret skal kunne varetage en
evaluerings- og undersøgelsesproces i forhold til medlemslandenes nationale beredskabs-
planer, ligesom der etableres en sundhedsindsatsgruppe, som kan mobiliseres med henblik
på at assistere medlemslandene i håndteringen af sygdomsudbrud lokalt.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Ift. økonomiske konse-
kvenser, så oplyser Kommissionen at det udvidede mandat til ECDC, vil medføre udgifter
under EU-budgettet for 157,4 mio. euro over perioden 2021-27. Endvidere vil forordnings-
forslaget i sin nuværende form medføre betydelige opgaver for de nationale myndigheder
som led i et styrket samarbejde om sundhedsberedskabet på EU-niveau.
Regeringen er positivt indstillet over for et udvidet mandat til ECDC og følgelig tættere ko-
ordination af indsatsen mod grænseoverskridende sundhedstrusler på EU-plan. Det er i den
forbindelse vigtigt, at der tages hensyn til medlemslandenes kompetence og ansvar for at
fastlægge konkrete indsatser i medlemslandene.
Regeringen finder det samtidig vigtigt at sikre, at samarbejdet tilrettelægges på en hen-
sigtsmæssig og effektiv måde, så det sikres, at initiativerne giver merværdi i håndteringen
af grænseoverskridende sundhedstrusler, også i forhold til de ressource der vil være for-
bundet hermed.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (EPSCO) den 15. juni 2021 med henblik på
en fremskridtsrapport.
2. Baggrund
I sin tale om Unionens tilstand i 2020 opfordrede kommissionsformand Ursula von der
Leyen til, at EU skulle tage ved lære af den aktuelle krise og opbygge et stærkere europæ-
isk samarbejde på sundhedsområdet. Samarbejdet på sundhedsområdet skal sikre, at EU
er bedre i stand til at forebygge, forberede og håndtere sundhedskriser, herunder relation
til de sundhedsmæssige, samfundsmæssige og økonomiske forhold.
Den 11. november 2020 præsenterede Kommissionen på den baggrund en sundhedspakke
indeholdende en meddelelse og tre forordningsforslag om henholdsvis Det Europæiske
Side 10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0011.png
Lægemiddelagentur (EMA), Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med
Sygdomme (ECDC) og om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
Kommissionen har ved KOM (2020) 726 af den 11. november 2020 fremsat forslag til for-
ordning om styrkelse af Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Syg-
dommes rolle i forbindelse med beredskab og håndtering af fremtidige grænseoverskri-
dende sundhedskriser. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 7. december 2020.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 168 stk. 5 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
ECDC har siden begyndelsen af den igangværende COVID-19-pandemi løbende fremsendt
videnskabelige vurderinger af trusselsniveauet og foranstaltninger, der kunne være gavn-
lige i bekæmpelsen af COVID-19. ECDC har løbende monitoreret den epidemiologiske ud-
vikling med data for medlemslandene. I den forbindelse har der løbende været behov for,
at ECDC har udarbejdet analyser over smittespredning og pandemiens udvikling, herunder
med henblik på koordination af tiltag vedrørende rejser.
Blandt andet på baggrund af de foreløbige erfaringer fra COVID-19-pandemien har Kom-
missionen vurderet, at der var behov for at tilpasse ECDC’s mandat på en række områder.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (EPSCO) den 15. juni 2021 med henblik på
en fremskridtsrapport.
3. Formål og indhold
Det fremsatte forslag til forordning vil komplementere og yderligere udbygge det mandat,
som ECDC allerede er udstyret med i medfør af den gældende forordning
8
. Formålet er at
styrke håndteringen af fremtidige grænseoverskridende sundhedstrusler og i den forbin-
delse at tillægge ECDC en række nye opgaver for og beføjelser.
Centerets styrkede rolle og nye opgaver
Med forslaget lægges der op til, at ECDC skal tilvejebringe analyser og videnskabelige råd
samt udtrykke holdninger til og understøtte de tiltag, som medlemslandene måtte iværk-
sætte med henblik på håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler. Dette indbe-
fatter også udarbejdelse af risikovurderinger, analyse af epidemiologiske data, epidemio-
logisk modellering samt forudsigelse af scenarier.
ECDC får dertil mandat til at give anbefalinger til håndtering af aktuelle og fremspirende
trusler fra smitsomme sygdomme både på EU-niveau og nationalt niveau samt – hvis det
findes nødvendigt – på regionalt niveau. ECDC skal ydermere udarbejde vejledninger til
behandling af smitsomme sygdomme og understøtte medlemslandene i håndtering af epi-
demier og sygdomsudbrud.
Som led i disse opgaver skal ECDC monitorere de nationale sundhedssystemers kapacitet i
forhold til håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler. ECDC får til opgave at ud-
vikle europæiske planer for forebyggelse, beredskab og respons i forhold til fremtidige
pandemier, hvilket skal bidrage til øget parathed i medlemslandene. ECDC skal endvidere
sammen med Kommissionen varetage en evaluerings- og undersøgelsesproces af medlem-
8
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 851/2004 af 21. april 2004 om opret-
telse af et europæisk center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme
Side 11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0012.png
slandenes nationale beredskabsplaner. Blandt andet skal ECDC hvert tredje år gennemføre
en vurdering af medlemslandenes nationale beredskabsplaner.
Derudover skal ECDC sikre koordination af et netværk af såkaldte referencelaboratorier.
Netværket skal bidrage til at opspore, identificere og karakterisere smitsomme syg-
domme, som kan true folkesundheden. Disse referencelaboratorier skal blandt andet
være med til at ensrette testmetoder for sygdomme inden for EU.
Endelig får ECDC til opgave at sikre, at en såkaldt EU sundhedsindsatsgruppe (EU
Health
Task Force)
kan mobiliseres med henblik på at assistere medlemslandene i deres håndte-
ring af sygdomsudbrud på lokalt plan. ECDC skal i den forbindelse kunne gennemføre mis-
sioner i medlemslandene. EU sundhedsindsatsgruppen skal koordineres med og komple-
mentere kapaciteterne under EU’s civilbeskyttelsesmekanisme.
For at ECDC kan varetage disse opgaver, skal centrets kapacitet til epidemiologisk overvåg-
ning og analyse af udbrud af smitsomme sygdomme styrkes. Dertil skal ECDC bidrage til at
definere prioriteter inden for forskningen samt bistå medlemslandene med videnskabelig
og teknisk assistance, herunder træningsaktiviteter.
I seneste kompromisforslag fra formandskabet er der flere steder indsat referencer til tæt
koordination og samarbejde med WHO, der skal understøtte effektive arbejdsgange.
Medlemslandenes forpligtelser
Med nye opgaver og beføjelser for ECDC følger tilsvarende nye forpligtelser for medlem-
slandene. Forordningen forudsætter således, at medlemslandene fortsat kommunikerer
data om grænseoverskridende sundhedstrusler til ECDC i passende tid og inden for gæl-
dende protokoller og standarder. Dette omfatter blandt andet videnskabelige og tekniske
data og information, som er relevant for, at centeret kan løse sine opgaver, herunder bl.a.
at opdage, forebygge, respondere til grænseoverskridende sundhedstrusler.
Som led heri forpligter medlemslandene sig også til at rapportere enhver potentielt græn-
seoverskridende sundhedstrussel til ECDC, når denne identificeres. I den forbindelse skal
medlemslandene gøre ECDC opmærksom på tiltag, som måtte være iværksat, samt tilveje-
bringe enhver information, som måtte være relevant for koordineret respons på EU-ni-
veau.
I seneste kompromisforslag lægges der også op til, at der udpeges nationale kontaktpunk-
ter eller ECDC-forbindelsesmedarbejdere hos myndighederne i medlemslandene. Disse
skal sikre en kontinuerlig kontakt med og inddragelse af medlemslandenes eksperter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslaget skal behandles i
Parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at forslaget om ændring af forordningen, der etablerer Det Eu-
ropæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme, er fremsat med hjemmel
i TEUF artikel 168, stk. 5, som giver Rådet og Europa-Parlamentet beføjelse til at vedtage
tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden
– herunder særligt med henblik på bekæmpelsen af store grænseoverskridende sundheds-
trusler gennem monitorering og tidlig advisering.
Side 12
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0013.png
Kommissionen anfører, at selvom medlemslandene er ansvarlige for håndteringen af of-
fentlige sundhedskriser nationalt, så kan ingen individuelle lande takle grænseoverskri-
dende sundhedskriser alene. Under TEUF artikel 2, stk. 5 fremgår det, at EU på visse områ-
der og på de betingelser, der er fastlagt i traktaterne, har beføjelse til at gennemføre tiltag
for at understøtte, koordinere eller supplere medlemslandenes indsats, uden at denne be-
føjelse dog træder i stedet for medlemslandenes beføjelser på disse områder.
Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler har pr. definition implikationer, som ræk-
ker ud over de enkelte medlemslande. I en global verden bevæger personer og varer sig
på tværs af grænser i stort omfang, hvilket medfører at sygdomme og smittebærende va-
rer hurtigt cirkuleres over hele kloden. Nationale tiltag for offentlig sundhed bør således
være koordineret med henblik på at indfange yderligere smitte og minimere konsekven-
serne af disse trusler.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens betragtning, idet de foreslåede
overordnede mål og indsatsområder i forordningsforslaget vurderes at kunne tilføre mer-
værdi både nationalt og på EU-plan. Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må
anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Særligt i forhold til de foreslåede procedurer for evaluering og revision af medlemslande-
nes nationale beredskabsplaner samt procedurer for koordination af konkrete responstil-
tag er det fortsat regeringens vurdering, at det ikke fremgår tilstrækkeligt tydeligt af såvel
dette forslag som af forordningsforslaget om alvorlige grænseoverskridende sundheds-
trusler, at fastlæggelsen af nationale beredskabsplaner samt beslutninger om konkrete
sundhedstiltag til håndtering af en sundhedskrise henhører under medlemslandenes kom-
petence, jf. også særskilt notat om forordningsforslaget om alvorlige grænseoverskri-
dende sundhedstrusler, KOM(2020) 727.
6. Gældende dansk ret
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark. Forordningen berører gældende
dansk ret på Statens Serum Instituts (SSI) område vedr. Sundhedsloven (SUL) § 222, hvor-
efter SSI som led i varetagelsen af instituttets myndighedsopgave har adgang til at videre-
give oplysninger mp. at opfylde dets internationale forpligtelser.
Derudover vedrører forordningsforslaget områder i dansk lovgivning, som blandt andet er
reguleret i:
Epidemiloven, LBK nr. 1444 af 01/10/2020
Sundhedsloven, LBK nr. 903 af 26/08/2019
Lægemiddelloven, LBK nr. 99 af 16/01/2018
Beredskabsloven, LBK nr. 314 af 03/04/2017
Planlægning af sundhedsberedskab, VEJ nr. 9321 af 01/04/2017
Bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet, BEK nr. 971 af
28/06/2016
WHO’s internationale sundhedsregulativer (International Health Regulations,
IHR), som Danmark har tilsluttet sig
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelsen af forordning om udvidet mandat til ECDC vurderes ikke at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Indholdsmæssigt består ændringerne i særdeleshed i forpligtelser
for Danmark til at indsamle og bidrage med data og ressourcer til et styrket samarbejde
Side 13
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0014.png
via ECDC og Udvalget for Sundhedssikkerhed (HSC). Forordningen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Da der til forslaget ikke er knyttet en konsekvensanalyse, kan der kun foretages en meget
overordnet foreløbig vurdering af et forventet forøget ressourcetræk i forbindelse med
forslaget. Det vurderes dog, at forordningsforslaget i sin nuværende form vil medføre be-
tydelige opgaver for de nationale myndigheder som led i et styrket samarbejde om sund-
hedsberedskabet på EU-niveau.
Sundhedsberedskab og krisehåndtering på sundhedsområdet trækker betydelige ressour-
cer hos sundhedsmyndighederne i medlemslandene. Et styrket samarbejde på EU-niveau
vil med stor sandsynlighed pålægge medlemslandene flere opgaver, men må samtidig for-
ventes at gøre de nationale sundhedsmyndigheder bedre rustede til at håndtere sund-
hedskriser i fremtiden, ligesom samarbejdet alt andet lige må forventes at resultere i en
mere effektiv indsats i de enkelte medlemslande og på tværs af EU.
Kommissionen oplyser, at de yderligere tiltag i forordningsforslaget for ECDC, vil medføre
udgifter under EU-budgettet for 157,4 mio. euro over perioden 2021-27.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vedtagelse af forordningsforslaget om en styrkelse af ECDC forventes at kunne bidrage til
at sikre et styrket kriseberedskab ved fremtidige sundhedskriser og dermed til et højere
sundhedsbeskyttelsesniveau.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Danmarks Apotekerforening
opfordrer til, at den danske regering sikrer sig, at national
kompetence på sundhedsområdet respekteres fuldt ud.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL)
anfører, at IGL generelt har en positiv holdning til initiativer, der kan bidrage til at styrke
beredskabet i forhold til såvel nuværende som evt. fremtidige sundhedskriser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved den uformelle videokonference for sundhedsministre i EU den 16. juli 2020 gav en
lang række medlemslande – herunder Danmark – udtryk for, at ECDC’s mandat og ressour-
cer burde styrkes med henblik på bedre at kunne understøtte medlemslandenes sund-
hedsberedskab og krisehåndtering.
Forhandlingerne om det foreliggende forslag blev indledt i november 2020. Der har i de lø-
bende drøftelser generelt været bred støtte til et tæt, europæisk samarbejde på sund-
hedsområdet, herunder styrket mandat til ECDC.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (EPSCO) den 15. juni med
henblik på en fremskridtsrapport. Der vurderes ikke at være større udeståender i drøftel-
serne af dette forslag, der dog skal ses i tæt sammenhæng med forslaget om grænseover-
skridende sundhedstrusler. Blandt andet er der ikke endelig afklaring af samspillet mellem
ECDC og Sundhedssikkerhedsudvalget i forhold til de løbende vurderinger af medlemslan-
denes beredskabsplaner. Det forventes, at der kan se hurtig fremdrift i forhandlingerne,
når disse udeståender er afklaret.
Side 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0015.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig grundlæggende positiv over for et styrket samarbejde om sundheds-
sikkerhed EU og herunder forslaget om et styrket mandat til ECDC og følgelig tættere ko-
ordination af indsatsen mod grænseoverskridende sundhedstrusler på EU-plan.
Det er i den forbindelse vigtigt, at der tages hensyn til medlemslandenes kompetence og
ansvar for at fastlægge konkrete indsatser i medlemslandene. Samtidig skal samarbejdet
tilrettelægges på en effektiv måde, idet der blandt andet skal tages højde for ressource-
trækket hos de nationale myndigheder og for mulige overlap og snitfalder i forhold til
WHO.
Under disse forudsætninger vurderes et udvidet mandat til ECDC at kunne bidrage til at
styrke medlemslandenes grundlag for at træffe beslutninger vedrørende den nationale
epidemihåndtering.
Regeringen hæfter sig ved, at de nye opgaver, der tillægges ECDC, forventeligt vil kræve
indberetning af betydelige mængder af data fra medlemslandene og dermed et markant
forøget ressourceforbrug. F.eks. vil der under en pandemi være en række forhold, der kan
ændre sig dagligt, herunder antal indlagte, sengekapacitet, udmeldte responstiltag mv.
Ved fastlæggelsen af indberetningsforpligtelserne er det afgørende, at der findes den
rette balance, så indretningerne skaber merværdi og ikke indebærer unødvendige byrder i
en situation, hvor systemet i forvejen er presset.
Tilsvarende vil det være vigtigt, at ECDC’s rådgivning i forhold til de nationale sundheds-
bredskab tilrettelægges på en hensigtsmæssig måde. Regeringen er i den forbindelse for-
beholden over for forslaget om, at der løbende skal gennemføres evalueringer af de natio-
nale beredskabsplaner, og herunder at medlemslandene forpligtes til at udarbejde hand-
lingsplaner med henblik på at imødekomme de af ECDC anbefalede tiltag.
Regeringen mener generelt, at ECDC’s rolle først og fremmest er og skal være at bidrage
med viden, også gerne gennem beskrivelse af god praksis og feltepidemiologiske undersø-
gelser.
Det vurderes overordnet, at de forslåede ændringer i reguleringen af ECDC’s virke og her-
under de nye elementer i forslaget har en merværdi for håndteringen af grænseoverskri-
dende sundhedstrusler både nationalt og på EU-niveau.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse med sund-
heds- og ældreministerens forelæggelse den 26. november 2020 om den uformelle video-
konference for EU’s sundhedsministre den 2. december 2020.
Side 15
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0016.png
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om alvorlige grænse-
overskridende sundhedstrusler og om ophævelse af afgørelse nr.
1082/2013/EU, KOM (2020) 727 endelig
Fremskridtsrapport
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 4. januar 2021 er mar-
keret med streg i margin.
1. Resume
Kommissionen har den 11. november 2020 fremsat en pakke af initiativer, som skal bi-
drage til at styrke EU’s beredskab over for kommende sundhedskriser, herunder forslag til
forordning om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
Forslaget skal gøre det muligt for EU at handle hurtigere og implementere tiltag vedrø-
rende beredskab og respons over for grænseoverskridende sundhedskriser. Der lægges
blandet andet op til at udvide mandatet for Udvalget for Sundhedssikkerhed (Health
Security Committee, HSC) ift. koordination af medlemslandenes håndtering af grænseover-
skridende sundhedstrusler. Derudover foreslås det at styrke HSC’s rolle i forhold til evalue-
ring og vurdering af medlemslandes sundhedsbredskab, og herunder at Det Europæiske
Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sydomme (ECDC) hvert tredje år skal gennem-
føre en vurdering af medlemslandenes nationale beredskabsplaner.
Forslagets overordnede formål er at styrke samarbejdet om sundhedsberedskab og hånd-
tering af grænseoverskridende sundhedstrusler i EU med henblik på at sikre mere effektiv
indsats i de enkelte lande og i EU som helhed.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Ift. de økonomiske kon-
sekvenser oplyser Kommissionen, at forslaget om udvidede rammer for samarbejde om
håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler vil medføre udgifter under EU-budget-
tet for 381,4 mio. euro over perioden 2021-2027.
Regeringen stiller sig grundlæggende positiv over for et styrket samarbejde om sundheds-
sikkerhed EU, og herunder at man ser på mulighederne for en stærkere koordineret indsats
i tilfælde af grænseoverskridende sundhedstrusler. Forslaget vurderes på en række punkter
at kunne medføre betydelige byrder for de nationale sundhedsmyndigheder. Regeringen
arbejder fortsat på at sikre, at forslaget harmonerer med nationale systemer og dertil at
undgå unødvendige byrder.
Regeringen finder det generelt vigtigt at sikre, at den overordnede kompetencefordeling
på sundhedsområdet respekteres, og at EU-samarbejdet om sundhedssikkerhed tilrette-
lægges på en hensigtsmæssig og effektiv måde. I den forbindelse er der blandt andet be-
hov for at afklare mulige snitflader og overlap til WHO.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (EPSCO) den 15. juni 2021 med henblik på
en fremskridtsrapport.
2. Baggrund
I sin tale om Unionens tilstand i 2020 opfordrede kommissionsformand Ursula von der
Leyen til, at EU skulle tage ved lære af den aktuelle krise og opbygge et stærkere europæ-
isk samarbejde på sundhedsområdet. Samarbejdet på sundhedsområdet skal sikre, at EU
Side 16
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0017.png
er bedre i stand til at forebygge, forberede og håndtere sundhedskriser, herunder relation
til de sundhedsmæssige, samfundsmæssige og økonomiske forhold.
Den 11. november 2020 præsenterede Kommissionen på den baggrund en sundhedspakke
indeholdende en meddelelse og tre forordningsforslag om henholdsvis Det Europæiske
Lægemiddelagentur (EMA), Det Europæiske Center for Forebyggelse og Kontrol med Syg-
domme (ECDC) og om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
Kommissionen har ved KOM (2020) 726 af den 11. november 2020 fremsendt forslag til
forordning om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, der ophæver Europa-Par-
lamentet os Rådets afgørelse fra 2013
9
. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 7.
december 2020.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 168 stk. 5 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
I lyset af de foreløbige erfaringer med håndtering af COVID-19-pandemien lægger Kom-
missionen med forslaget op til en udbygget retlig ramme for håndtering af grænseover-
skridende sundhedstrusler inden for EU.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (EPSCO) den 15. juni 2021 med henblik på
en fremskridtsrapport.
3. Formål og indhold
Forordningsforslaget ophæver den gældende rådsafgørelse fra 2013 og etablerer en ny
retlig ramme for samarbejdet om håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundheds-
trusler
10
. Med henvisning til den aktuelle COVID-19 sundhedskrise lægges der med forsla-
get op til at udvide rammerne for fælles koordineret overvågning af, forberedelse på samt
håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler med henblik på at sikre en mere kon-
sistent og koordineret indsats på tværs af medlemslande i fremtiden.
Med forslaget vil
Udvalget for Sundhedssikkerhed
(Health
Security Committee, HSC)
frem-
over kunne mødes i en højniveau-gruppe med henblik på drøftelse af emner af politisk be-
tydning og i tekniske arbejdsgrupper til drøftelse af specifikke emner af faglig karakter.
HSC får dertil med forslaget til opgave i samarbejde med Kommissionen og ECDC at vare-
tage koordination mellem medlemslandene i forbindelse med udarbejdelsen i beredskabs-
og indsatsplanlægning samt koordinere risiko- og krisekommunikationen og medlemslan-
denes indsats over for alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
HSC skal kunne vedtage udtalelser og vejledninger – herunder responsplaner for medlem-
slandene. I den forbindelse forpligter medlemslandene sig til at koordinere deres respons-
planer med Kommissionen med henblik på at sikre overensstemmelse med EU's bered-
skabs- og indsatsplan. Samtidig skal medlemslandene underrette Kommissionen og HSC
om enhver væsentlig revision af den nationale plan.
9
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE Nr. 1082/2013/EU af 22. oktober 2013 om alvor-
lige grænseoverskridende sundhedstrusler og om ophævelse af beslutning nr. 2119/98/EF
10
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE Nr. 1082/2013/EU af 22. oktober 2013 om al-
vorlige grænseoverskridende sundhedstrusler og om ophævelse af beslutning nr. 2119/98/EF
Side 17
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0018.png
Endelig forpligter medlemslandene sig til hvert andet år at forelægge en rapport for Kom-
missionen om deres beredskabs- og indsatsplanlægning og gennemførelsen på nationalt
plan. Informationen fra medlemslandene skal gøres tilgængelig for
HSC,
der sammen med
ECDC og andre relevante EU myndigheder skal udarbejde en rapport, der vurderer og eva-
luerer medlemslandes beredskabsplaner og kommer med anbefalinger på baggrund heraf.
I forlængelse heraf lægges der op til, at ECDC hvert tredje år skal gennemføre en vurdering
af medlemslandenes implementering af de nationale beredskabsplaner. Medlemslandene
forpligtes til at udarbejde en handlingsplan, som adresserer de af ECDC foreslåede ændrin-
ger til den nationale beredskabsplan, herunder bl.a. justering af national lovgivning og
træningsinitiativer på nationalt niveau.
I det seneste kompromisforslag fra formandskabet lægges der i stedet op til, at medlem-
slandene hvert tredje år indsender rapporten om national beredskabs- og indsatsplanlæg-
ning til Kommissionen. Der lægges også op til, at ECDC kun hvert fjerde år skal gennemføre
en vurdering af medlemslandenes implementering af de nationale beredskabsplaner. De
konkrete kriterier og procedurer for evalueringen kan fastsættes ved gennemførelses-
retsakter. Bestemmelsen om national opfølgning på vurderingen indgår fortsat i forslaget
med er blødt op i forhold til det nærmere indhold.
Med udgangspunkt i de rapporter, som medlemslandene forelægger for Kommissionen
hvert andet år, samt resultaterne fra ECDC’s vurdering af medlemslandenes beredskabs-
planer, vil Kommissionen hvert andet år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en sta-
tusrapport omhandlende fremskridt med hensyn til beredskabs- og indsatsplanlægning på
EU-plan. Kommissionen kan vedtage henstillinger om beredskabs- og indsatsplanlægning
rettet til medlemslandene på grundlag af rapporten.
I det seneste kompromisforslag er det præciseret, at Kommissionen alene kan vedtage
henstillinger om beredskabs- og indsatsplanlægning med henblik på at komplementere
medlemslandenes indsats.
Kommissionen kan allerede i dag formelt erklære en sundhedskrise på EU-niveau, herun-
der pandemilignende situationer, hvor alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler
sætter den offentlige sundhed i fare på tværs af EU's medlemslande. Med forslaget lægges
der op til, at Kommissionens vurdering sker på baggrund af rådgivning fra en rådgivende
komité bestående af uafhængige eksperter, som Kommissionen udpeger. Der lægges end-
videre op til, at Kommissionen koordinerer herom med Verdenssundhedsorganisationen,
WHO.
I den seneste kompromistekst lægges der op til, at Kommissionens rådgivende komité skal
baseres sin rådgivning fra anbefalinger fra ECDC og WHO. Der er ligeledes flere steder ind-
sat referencer til tæt koordination og samarbejde med WHO, der skal understøtte effek-
tive arbejdsgange.
Hvis en situation betegnes af Kommissionen som en sundhedskrise, kan tiltag til at hånd-
tere krisen iværksættes, herunder med støtte fra ECDC, som kan mobilisere EU sundheds-
indsatsgruppen (EU
Health Task Force).
Kommissionen får endvidere beføjelser til at komplementere medlemslandene gennem
vedtagelsen af anbefalinger om midlertidige sundhedstiltag i medlemslandene.
Side 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0019.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om forordningsforlaget.
Forslaget skal behandles i Parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresik-
kerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at forslaget om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrus-
ler er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168, stk. 5, som giver Rådet og Europa-Parla-
mentet beføjelse til at vedtage tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse
og forbedring af folkesundheden.
Kommissionen anfører, at selvom medlemslande er ansvarlige for håndteringen af offent-
lige sundhedskriser nationalt, kan ingen individuelle lande håndtere grænseoverskridende
sundhedskriser alene. Under TEUF artikel 2, stk. 5 fremgår det, at EU på visse områder og
på de betingelser, der er fastlagt i traktaterne, har beføjelse til at gennemføre tiltag for at
understøtte, koordinere eller supplere medlemslandenes indsats, uden at denne beføjelse
dog træder i stedet for medlemslandenes beføjelser på disse områder.
Forslaget bygger ifølge Kommissionen på erfaringerne fra COVID-19 krisen og lægger på
den baggrund op til, at eksisterende strukturer og mekanismer styrkes for bedre beskyt-
telse, forebyggelse, beredskab og respons imod alle sundhedsrisici. Forslaget vil særligt
skabe europæisk merværdi gennem udviklingen af en EU sundhedskrise- og pandemibe-
redskabsplan, der bl.a. skal komplementeres af nationale planer og afrapportering af ka-
paciteter, et styrket monitoreringssystem, styrkede evner til at håndgæve koordineret re-
spons på EU niveau gennem HSC og en styrket mekanisme for anerkendelse af offentlige
sundhedskriser.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet de foreslåede
overordnede mål og indsatsområder i forordningsforslaget vurderes at kunne tilføre mer-
værdi både nationalt og på EU-plan. Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må
anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Særligt i forhold til de foreslåede procedurer for evaluering og revision af medlemslande-
nes nationale beredskabsplaner samt procedurer for koordination af konkrete responstil-
tag er det dog regeringens umiddelbare vurdering, at det ikke fremgår tilstrækkeligt tyde-
ligt af såvel dette forslag som forordningsforslaget om ECDC, at fastlæggelsen af nationale
beredskabsplaner samt beslutninger om konkrete sundhedstiltag til håndtering af en
sundhedskrise henhører under medlemslandenes kompetence, jf. også særskilt notat om
forordningsforslaget om ECDC, KOM(2020) 726
11
.
6. Gældende dansk ret
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark. Forordningsforslaget om grænseover-
skridende sundhedstrusler berører gældende dansk ret på Statens Serum Instituts (SSI)
område vedr. SUL § 222, hvorefter SSI som led i varetagelsen af instituttets myndigheds-
opgave har adgang til at videregive oplysninger med henblik på at opfylde dets internatio-
nale forpligtelser.
Derudover vedrører forordningsforslaget områder i dansk lovgivning, som blandt andet re-
guleret i:
11
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EF) nr.
851/2004 om oprettelse af et europæisk center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme
Side 19
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
Epidemiloven, LBK nr. 1444 af 01/10/2020
Sundhedsloven, LBK nr. 903 af 26/08/2019
Lægemiddelloven, LBK nr. 99 af 16/01/2018
Beredskabsloven, LBK nr. 314 af 03/04/2017
Planlægning af sundhedsberedskab, VEJ nr. 9321 af 01/04/2017
Bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet, BEK nr. 971 af
28/06/2016
WHO’s internationale sundhedsregulativ (IHR, International Health Regulations),
som Danmark har tilsluttet sig
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelsen af forordningsforslaget om grænseoverskridende sundhedstrusler vurderes
ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Indholdsmæssigt består ændringerne i
særdeleshed i forpligtelser for Danmark til at indsamle og bidrage med data og ressourcer
til et styrket samarbejde via ECDC og HSC. Forordningen vil være direkte gældende i Dan-
mark.
Økonomiske konsekvenser
Sundhedsberedskab og krisehåndtering på sundhedsområdet trækker betydelige ressour-
cer hos sundhedsmyndighederne i medlemslandene. En styrket samarbejde på EU-niveau
vil med stor sandsynlighed pålægge medlemslandene flere opgaver, men vil samtidig for-
venteligt gøre de nationale sundhedsmyndigheder bedre rustede til at håndtere sund-
hedskriser i fremtiden, ligesom samarbejdet alt andet lige må forventes at resultere i en
mere effektiv indsats i de enkelte medlemslande og på tværs af EU.
Kommissionen oplyser, at de yderligere tiltag i forordningsforslaget om alvorlige grænse-
overskridende sundhedstrusler vil medføre udgifter under EU-budgettet for 381,4 mio.
euro over perioden 2021-27.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vedtagelse af forordningsforslaget om grænseoverskridende sundhedstrusler forventes
overordnet at kunne bidrage til at sikre et styrket kriseberedskab ved fremtidige sund-
hedskriser og dermed til et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Danmarks Apotekerforening
opfordrer til, at den danske regering sikrer sig, at national
kompetence på sundhedsområdet respekteres fuldt ud.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL)
anfører, at IGL generelt har en positiv holdning til initiativer, der kan bidrage til at styrke
beredskabet i forhold til såvel nuværende som evt. fremtidige sundhedskriser, ikke mindst
ift. forslaget til en ny forordning om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, der
skal styrke beredskab og overvågning og forbedre datarapportering, men også øge koordi-
nering, lageropbygning og indkøb af kriserelevante produkter, herunder lægemidler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne i Rådet blev indledt med en drøftelse på arbejdsgruppeniveau den 18.
november 2020, hvor Kommissionen præsenterede hele lovgivningspakken for EMA, ECDC
og grænseoverskridende sundhedstrusler.
Side 20
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0021.png
Det ventes, at der vil være generel opbakning til et styrket samarbejde om sundhedsbe-
redskab og håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler. Samtidig påpeger flere
medlemslande vigtigheden af, at nationale kompetencer i forhold til udarbejdelse af be-
redskabsplaner og håndtering af sundhedstrusler respekteres, ligesom der efterspørges
tilstrækkelig tid til at behandle forslaget grundigt med henblik på at sikre en god fremtidig
ramme for sundhedsbredskabet i EU.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig grundlæggende positiv over for et styrket samarbejde om sundheds-
sikkerhed EU, og herunder at man ser på mulighederne for en stærkere koordineret ind-
sats i tilfælde af grænseoverskridende sundhedstrusler.
Regeringen deler således Kommissionens vurdering af, at der på baggrund af erfaringerne
fra COVID-19 er behov for at justere de nuværende rammer, herunder HSC’s funktion og
rolle. Der skal i den forbindelse sikres sammenhæng på tværs af de relevante strukturer på
EU-niveau, og herunder at HSC’s mandat tager højde for ECDC ’s funktion og rolle samt øv-
rige koordinerende EU-fora som eksempelvis IPCR (EU's integrerede mekanisme for poli-
tisk kriserespons).
Regeringen er som udgangspunkt forbeholden over for, at der løbende skal gennemføres
omfattende vurderinger af de nationale beredskabsplaner, og hertil særligt at medlem-
slandene i den forbindelse forpligtes til at udarbejde handlingsplaner med henblik på at
imødekomme de tiltag, som ECDC måtte anbefale, da dette må siges at være medlemslan-
denes ansvar.
Dertil er regeringen forbeholden over for forslaget om etablering af en rådgivende eks-
pertkomité, der alene er udpeget af Kommissionen, og at Kommissionen med forslaget får
beføjelser til at vedtage anbefalinger om midlertidige sundhedstiltag i medlemslandene.
Regeringen mener som udgangspunkt, at videnskabelig og faglig rådgivning bør komme fra
ECDC og WHO.
På en række punkter er der således fortsat behov for at få de forslåede ændringer på om-
rådet yderligere belyst for at kunne vurdere den forventede merværdi for håndteringen af
grænseoverskridende sundhedstrusler. I den forbindelse er det vigtigt, at fordelene ved
forslagets initiativer står mål med det forventede ressourcetræk. Regeringen vil således
fortsat arbejde for, at dette afklares nærmere med henblik på at sikre, at forslaget har-
monerer med nationale systemer og undgå unødvendige byrder.
Regeringen vil desuden fremhæve behovet for at få tilstrækkelig tid til at behandle forsla-
get grundigt med henblik på at sikre en god fremtidig ramme for sundhedsbredskabet. I
den forbindelse vil det være relevant at kunne trække på evalueringer af den hidtidige ind-
sats mod COVID-19, herunder den i gangværende evaluering i WHO.
Regeringen finder det generelt vigtigt at sikre, at den overordnede kompetencefordeling
på sundhedsområdet respekteres, og at de fremtidige rammer for EU-samarbejdet om
sundhedssikkerhed tilrettelægges på en hensigtsmæssig og effektiv måde. I den forbin-
delse er der blandt andet behov for at afklare mulige snitflader og overlap til WHO.
Side 21
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse med sund-
heds- og ældreministerens forelæggelse den 26. november 2020 om den uformelle video-
konference den 2. december 2020 for EU’s sundhedsministre.
Side 22
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0023.png
4. Rådskonklusioner om adgangen til medicinsk udstyr og lægemidler
Vedtagelse
NYT NOTAT
1. Resume
Formandskabet har fremsendt rådskonklusioner vedrørende adgangen til lægemidler og
medicinsk udstyr. Rådskonklusionerne har til hensigt at styrke adgangen til og øge tilgæn-
gelighed af lægemidler, og sikre overkommelige priser på lægemidler og medicinsk udstyr,
hvilket i dag udgør gør store udfordringer for sundhedssystemerne i EU.
Rådskonklusionerne fokuserer på de strukturelle behov, der er for at løse de udfordringer,
som regeringerne står over for, når det kommer til behovet for at sikre rettidig adgang til
innovative lægemidler og medicinsk udstyr, der giver patienter og sundhedssystemet værdi.
Samtidig lægges der vægt på, at generiske lægemidler, biosimilære lægemidler og ældre
produkter, der er vigtige for patienter og sundhedssystemer, ligeledes skal være tilgænge-
lige.
Rådskonklusionerne har i sig selv ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen stiller sig positiv over for rådskonklusionerne. Regeringen er overordnet enig i
rådskonklusionernes fremhævelse af lægemidlers og medicinsk udstyrs vigtige rolle i sund-
hedssystemerne, samt behovet for at sikre, at disse er tilstrækkeligt og kontinuerligt tilgæn-
gelige i EU.
Rådkonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (EPSCO) den 15. juni 2021 med henblik
på vedtagelse.
2. Baggrund
COVID-19-pandemien har fremhævet problemerne med adgang og tilgængelighed til læge-
midler og medicinsk udstyr, som EU står over for. Samtidig har pandemien forværret det
voksende problem med mangel på lægemidler og medicinsk udstyr. Det er blevet klart, at
afbrydelsen af forsyningskæder, både på globalt plan og inden for EU, er yderst kritisk især
under en pandemi. De grundlæggende årsager til mangelsituationer vedrører imidlertid
både produktions- og kvalitetsudfordringer, såvel som økonomiske udfordringer. Formand-
skabet har derfor fremlagt rådskonklusionerne med henblik på at fremme en helhedsorien-
teret og koordineret tilgang til udfordringerne på nationalt og europæisk niveau og i hele
forsyningskæden.
Derudover har pandemien understreget betydningen af samarbejdet mellem medlemslan-
dene og støtten fra Kommissionen i håndteringen af fælles udfordringer. Formandskabet
ser derfor et behov for at styrke den fælles tilgang til grænseoverskridende sundhedstrusler
og dermed en europæisk sundhedsunion.
Formandskabet lægger desuden op til en fælles koordineringsindsats for at sikre, at ingen
medlemslande efterlades i opsvinget fra COVID-19-pandemien. I kølvandet på COVID-19 ses
der et behov for at styrke EU’s modstandsdygtighed og tilliden til den europæiske sociale
model ved at fremme en Union baseret på de fælles værdier om solidaritet, konvergens og
samhørighed.
Side 23
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne adresserer tre overordnede mål. Det drejer sig om følgende:
Styrke adgangen til lægemidler og medicinsk udstyr
Øge tilgængeligheden til lægemidler og medicinsk udstyr
Sikre overkommelige priser og real-world evidens
Med henblik på at styrke
adgangen til lægemidler og medicinsk udstyr
understreger råds-
konklusionerne først og fremmest lægemidlers og medicinsk udstyrs vigtige rolle i sund-
hedssystemerne, samt behovet for at sikre, at disse er tilstrækkeligt og kontinuerligt tilgæn-
gelige i EU.
Derudover lægger rådskonklusionerne vægt på en række initiativer, herunder Kommissio-
nens lægemiddelstrategi for Europa, Kommissionens igangværende undersøgelse af de
grundlæggende årsager til forsyningssvigt, samt det såkaldte strukturerede dialoginitiativ
(The Structured Dialogue Initiative) for en bedre forståelse af de globale forsyningskæders
funktion samt identificering af årsager og drivkræfter for sårbarheder og afhængigheder,
der udgør en trussel mod levering af kritiske lægemidler og aktive farmaceutiske ingredien-
ser (API'er).
Rådskonklusionerne bemærker, at lovgivningsmæssig fleksibilitet og forenkling er et lang-
sigtet mål, og at dette bør undersøges nærmere i den kommende proces om revision af
lægemiddellovgivningen.
Opdateringen af den industrielle strategi for Europa fra maj 2021 skaber et miljø for en kon-
kurrencedygtig og effektiv europæisk lægemiddelindustri, og sammenhængen mellem den
industrielle strategi for Europa og lægemiddelstrategien understreges i forhold til at skabe
de nødvendige økonomiske incitamenter til at fremme API-produktion og styrke produk-
tionskapaciteten for kritiske lægemidler inden for EU og diversificere forsyningslinjerne for
at styrke EU's sundhedssuverænitet.
Rådskonklusionerne fremhæver herudover vigtigheden af EU's sundhedsunionspakke, der
blev fremsat den 11. november 2020 og det kommende forslag om oprettelse af et nyt EU-
agentur for kriseberedskab- og indsats på sundhedsområdet (HERA).
Rådskonklusionerne bemærker endvidere behovet for, at medlemslandene er tilstrækkeligt
forberedte på anvendelsen af forordningen om kliniske forsøg, og anerkender, at medicinsk
udstyr og in vitro-diagnostisk medicinsk udstyr (IVD) spiller en vigtig rolle for at garantere
tilgængelighed og adgang til sikre og innovative apparater for de europæiske patienter og
sundhedspersonale.
Rådskonklusionerne tilskynder Kommissionen til at udvikle en komplet oversigt over EU’s
produktionskapacitet, samt til at styrke forsyningskædernes langsigtede modstandsdygtig-
hed, især for lægemidler, hvor patentet er udløbet, og hvor Europas afhængighed fra tred-
jelande er større.
Kommissionen opfordres også til at foreslå vedtagelse af foranstaltninger for at sikre tilgæn-
gelighed, især af kritiske lægemidler i kriseperioder med betydelig stigning i efterspørgslen,
samt til tidlig og systematisk informationsudveksling mellem nationale myndigheder og
Kommissionen om årsagerne til mangel i forbindelse med kvalitets- og fremstillingsproble-
mer, især når de har stor indvirkning på folkesundheds- og produktionsanliggender i andre
medlemslande og / eller tredjelande.
Side 24
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
Med henblik på at øge
tilgængeligheden til lægemidler og medicinsk udstyr
bemærker rå-
dskonklusionerne blandt andet, at Kommissionens lægemiddelstrategi indeholder en kom-
mende revision af den generelle lægemiddellovgivning og understreger væsentligheden af,
at den nuværende europæiske regulatoriske ramme tilpasses, således at adgangen til læge-
midler af høj kvalitet, effektivitet og sikkerhed sikres for borgerne i EU.
Det fremhæves, at IVD-forordningen (medicinsk udstyr til in vitro diagnostik) har medført
adskillige væsentlige forbedringer, som sætter høje standarder for kvalitet og sikkerhed af
IVD. I den forbindelse anerkendes den indsats, der har været iværksat for at sikre en effektiv
implementering af IVD-forordningen, men der udtrykkes samtidig bekymring for konse-
kvenserne af COVID-19 for paratheden i forhold til implementeringen samt for, om der er
tilstrækkelig kapacitet hos de bemyndigede organer.
Medlemslandene inviteres til at forsætte arbejdet med produkter, hvor patentet er udløbet,
navnlig initiativet om nyanvendelse som et redskab til at stimulere forskning og facilitere
markedsføringstilladelse, særligt på forsømte områder.
Medlemslandene og Kommissionen opfordres videre til at diskutere de regulatoriske spor
og et sæt alment accepterede kriterier, som kan finde anvendelse på lægemidler til børn og
sjældne sygdomme og til at overveje nye mekanismer og incitamenter for udvikling sat i
forhold til uopfyldte mediciske behov.
Medlemslandene og Kommissionen opfordres ligeledes til at overveje nye metoder til inve-
stering i udviklingen af nye lægemidler til uopfyldte medicinske behov og bemærker, at
HERA under et offentligt lederskab på dette punkt kunne have en væsentlig rolle i forhold
til at imødekomme uopfyldte medicinske behov, bekæmpelsen af antimikrobiel resistens
(AMR) og dertil kræft.
Endvidere opfordres medlemslandene og Kommissionen til at samarbejde om modeller til
at definere og identificere uopfyldte medicinske behov samt områder af folkesundheds-
mæssig betydning, som for eksempel AMR, med henblik på at sikre, at offentlig finansiering
anvendes hensigtsmæssigt i forhold til de behov, der opstår.
Kommissionen og medlemslandene inviteres til at styrke det regulatoriske system med pas-
sende redskaber til at håndtere nye teknologier og kombinationsprodukter, og understreger
hastigheden af innovation og udfordringer med produktudviklingen, som kræver fornøden
ekspertise og en samarbejdsorienteret tilgang mellem sektorerne.
Med henblik på at sikre
overkommelige priser og real-world evidens
fremhæver rådskon-
klusionerne blandt andet, at evidens er centralt for understøttelse af beslutningsproces-
serne og fremhæver, at for at ligestille evidenskrav blandt interessenter er det nødvendigt
med en systematisk og permanent dialog.
Det anerkendes, at real world evidens (RWE) komplementerer regulatorisk viden, reducerer
evidensgab i beslutninger om medicinske teknologivurdering (Health Technology Asses-
sment, HTA) og understøtter medicinske beslutninger om bedste behandlingsmuligheder.
Rådskonklusionerne hilser initiativet til et europæisk sundhedsdataområde (European He-
alth Data Space, EHDS) velkomment i forhold til at fremme digitale sundhedsløsninger, løfte
datakvaliteten og etablere en stærk infrastruktur for data governance og sikre indbyrdes
kompatibilitet.
Side 25
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
Rådskonklusionerne opfordrer medlemslandene til at styrke de regionale samearbejder på
tværs af grænser for at sikre en mere effektiv anvendelse af sundhedsteknologier og offent-
lige ressourcer for at fjerne forhindringer for et mere lige og bæredygtigt sundhedssystem.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være opbakning til rådskonklusionerne blandt medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig positiv over for rådskonklusionerne.
Regeringen er enig i rådskonklusionernes fremhævelse af lægemidlers og medicinsk ud-
styrs vigtige rolle i sundhedssystemerne, samt behovet for at sikre, at disse er tilstrække-
ligt og kontinuerligt tilgængelige i EU.
Regeringen kan endvidere tilslutte sig den positive tilgang til Kommissionens lægemiddel-
strategi, idet fortsat og sikker forsyning af lægemidler kun kan sikres ved hjælp af en lang-
sigtet strategi baseret på multidisciplinære sundhedspolitiske tiltag.
Regeringen er endvidere enig i væsentligheden af Kommissionens igangværende initiativer
til afdækning af de grundlæggende årsager til forsyningssvigt samt dialoginitiativet om de
globale forsyningskæders funktion.
Endelig støtter regeringen rådskonklusionernes fokus på uopfyldte medicinske behov, her-
under antimikrobiel resistens (AMR).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 26
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
2408922_0027.png
5. COVID-19 – Opdatering på pandemisituationen
Udveksling af synspunkter
NYT NOTAT
1. Resume
På rådsmødet den 15. juni 2021 lægger formandskabet op til en drøftelse om COVID-19 og
herunder en opdatering på pandemisituationen.
Formandskabets oplæg til drøftelsen foreligger endnu ikke, men det forventes, at drøftel-
sen vil have fokus på den fremadrettede håndtering af COVID-19 pandemiens udvikling
både nationalt og på tværs af landene.
Aktuelt er mange EU-lande ved at genåbne og tilbagerulle restriktioner i forbindelse med,
at en større andel af den europæiske befolkning vaccineres. Smitteniveauet i Europa er
fortsat bekymrende, men der ses en tendens til aftagende smitte. I Danmark er smitteni-
veauet let stigende, imens antallet af nye indlæggelser er let faldende.
Regeringen finder det positivt, at der i forlængelse af tidligere drøftelser i sundhedsmini-
sterkredsen lægges op til fortsat koordination og sparing om håndteringen af COVID-19 på
tværs af medlemslandene.
2. Baggrund
På rådsmødet den 15. juni 2021 lægger formandskabet op til en drøftelse om COVID-19 og
herunder en opdatering på pandemisituationen.
Status på overvågning af epidemien og vaccinationsindsatsen
Aktuelt er mange EU-lande ved at genåbne og tilbagerulle restriktioner i forbindelse med,
at en større andel af den europæiske befolkning vaccineres. Smitteniveauet i Europa er
fortsat bekymrende, men der ses fortsat en tendens til aftagende smitte. I Danmark er
smitteniveauet let stigende, imens antallet af nye indlæggelser er let faldende.
På nuværende tidspunkt testes der i Danmark dagligt omkring 10 % af befolkningen. Dan-
mark har kapacitet til at sekventere over 10.000 prøver om ugen og sekventerer for nuvæ-
rende omkring 90 % af alle positive PCR-prøver. Formålet med sekventeringen af de posi-
tive COVID-19 er dels at finde forandringer i virus, dels at sikre hurtig smitteopsporing ift.
relevante mutationer.
Den 31. maj 2021 har 26,4 % af danskerne svarende til ca. 2.130.570 fået deres første stik,
mens 21,4 % af befolkningen er færdigvaccineret.
De danske sundhedsmyndigheder har besluttet at tage vaccinerne fra AstraZeneca og Jo-
hnson & Johnson ud af massevaccinationsprogrammet. Dette har bl.a. medført en mindre
forskydning i vaccinationsplanen, således at alle danskere over 16 år forventes at være til-
budt første stik med en vaccine i midten af september. Med virkning fra den 21. maj 2021
er der indført en frivillig tilvalgsordning, som giver borgerne mulighed for at vælge vacci-
nation med AstraZeneca og Johnson & Johnson vaccinerne og dermed få mulighed for at
blive vaccineret tidligere end efter det generelle vaccinationsprogram.
Side 27
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
Genåbning af Danmark
I Danmark er restriktioner for forsamlinger, erhverv, hjemmearbejde og anvendelsen af
værnemidler fortsat en stor del af COVID-19-håndteringen. Den seneste fase af genåbnin-
gen trådte i kraft den 21. maj 2021.
Brugen af coronapas bidrager til epidemikontrollen og har været en forudsætning for
genåbningen på flere områder. Coronapasset indeholder dokumentation for, hvorvidt bor-
geren har overstået infektion med COVID-19 inden for de seneste 8 måneder, er vaccine-
ret eller har fået første dosis vaccine inden for mellem 14 og 42 dage eller har en negativ
COVID-19-test som er højst 72 timer gammel. Coronapasset giver adgang til bl.a. frisører,
forlystelsesparker og biografer.
Der er indført en model for automatisk nedlukning, så lokalt afgrænsede områder, hvor
der ses høj smitte, skal lukke en række institutioner (bl.a. skoler og kulturaktiviteter). End-
videre iværksættes en lokal indsats i forhold til test og smitteopsporing.
Som led i genåbningen er det lille indendørs forsamlingsforbud hævet til 50 personer, og
det lille udendørs forsamlingsforbud hævet til 100 personer. Pr. 11. juni 2021 hæves det
lille indendørs forsamlingsforbud til 100 personer, mens det lille udendørs forsamlingsfor-
bud ophæves. Dertil er bl.a. alle skoler og videregående uddannelser åbne med fysisk
fremmøde og en række smitteforebyggende tiltag, herunder anbefalinger og krav om test
mm. Detailhandlen er åben med arealkrav og krav om brug af mundbind eller visir.
For restauranter og cafeer gælder det, at indendørsservering på serveringssteder mv. er
åbnet med krav om coronapas, og at udendørsservering er åbnet uden krav om corona-
pas. Restauranter og caféer mv. skal holde lukket for gæster mellem kl. 23 og kl. 5. Sidste
udskænkning af alkohol må ikke ske senere end kl. 22. Det gælder dog ikke visse private
arrangementer som f.eks. bryllupper og fødselsdage mv. Der er krav om anvendelse af
mundbind eller visir for gæster ved indendørsservering. Dette gælder dog ikke, når gæsten
sidder ned.
Der er åbnet for alle faciliteter inden for idræts-, fritids- og foreningslivet. Der er derud-
over på bl.a. kultur- og erhvervsområdet åbnet for afholdelse af en række større arrange-
menter og forsamlinger under iagttagelse af en række smitteforebyggende tiltag, herun-
der bl.a. coronapas og sektionering.
Det er med den seneste aftale om genåbning besluttet, at vaccination kan give et gyldigt
nationalt coronapas allerede 14 dage efter første stik. Hidtil har det danske coronapas
først været gyldigt 14 dage efter andet stik. En negativ test giver et gyldigt coronapas i 72
timer efter testen, hvorfor coronapasset fordrer en høj testkapacitet.
3. Formål og indhold
Formandskabet har sat en drøftelse om COVID-19 og herunder en opdatering på pandemi-
situationen på dagsordenen for rådsmødet.
Formandskabets oplæg til drøftelsen foreligger endnu ikke, men det forventes, at drøftel-
sen vil have fokus på den fremadrettede håndtering af COVID-19-pandemien både natio-
nalt og på tværs af landene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i forbindelse med drøftelsen.
Side 28
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Samlenotat vedrørende EPSCO-rådsmødet i Luxembourg den 15. juni 2021, fra sundhedsministeren
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelses medfører i sig selv ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at landene vil give en status på, hvordan den nationale situation ser ud, og
at ECDC (Europæisk Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme) vil give en sta-
tus på smittetallene på tværs af EU-landene og mere generelt i verden.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at der i forlængelse af tidligere drøftelser i sundhedsmini-
sterkredsen lægges op til fortsat koordination og sparring om håndteringen af COVID-19
på tværs af medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 29