Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 441
Offentligt
2401577_0001.png
NOVAVIs FORSLAG
TIL
BEDRE ALKOHOL-
BEHANDLING
I DANMARK
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Præsentation fra Fonden Novavis foretræde den 25. maj 2021 om stof- og alkoholbehandling i Danmark
2401577_0002.png
FORSLAG TIL
BEDRE STYRING:
SIKRING AF ET REELT FRIT VALG:
For at sikre, at flest mulige i målgruppen
kommer i behandling, skal det sikres, at bor-
geren har et reelt frit valg, og det vil kræve,
at der er adkomst til både kommunale såvel
som private tilbud.
KRAV OM SUNDHEDSKORTSCANNING:
Alle skal scanne deres sundhedskort, når de
modtager alkoholbehandling, undtagen, hvis
de ønsker anonymitet overfor behandlings-
stedet.
Inspiration: Novavi følger denne praksis på alle
vores ambulatorier. Novavi respekterer selv-
følgelig de borgere, der ønsker anonymitet.
KRAV OM AT OPLYSE CPR-NUMMER TIL
KOMMUNEN, HVOR DER ER GIVET SAM-
TYKKE FRA BORGEREN, I FORBINDELSE
MED FAKTURERING:
For at sikre mest mulig gennemsigtighed i
faktureringen, bør CPR-nummeret på borge-
ren oplyses, under forudsætning af, at der er
givet samtykke. Det gør det muligt for kom-
munen at få et samlet billede af alkoholbe-
handlingens indsats og omfang.
Inspiration: Novavi følger denne praksis
og oplyser derfor CPR-nummeret på op til
80% af Novavis borgere i alkoholbehandling.
Novavi respekterer selvfølgelig de borgere,
der ønsker anonymitet.
NY TILSYNSMODEL: SOCIALTILSYNETS
TILSYNSMODEL SKAL MÅLRETTES AMBU-
LANT ALKOHOLBEHANDLING:
Den nuværende tilsynsmodel er målrettet
sociale tilbud, til borgere med bl.a. svære og
komplekse sociale problemer. Af den årsag
risikerer private leverandører at score lavt
på parametre, som ikke er forventet af et
behandlingstilbud. Det giver et misvisende
billede af kvalitet.
Inspiration: Langt den største del af borger-
ne i den ambulante alkoholbehandling hos
Novavi er ikke kendt i kommunen. De har
arbejde, familie og netværk, og klarer i det
hele taget sig selv. Det betyder, at der ikke er
behov for separat socialrådgiverbistand/be-
skæftigelsesindsats. Det betyder, at Novavi
som udgangspunkt, risikerer at få en lav
score ift. dette parameter, når Socialtilsynet
fører tilsyn med afsæt i nuværende tilsyns-
model.
KRAV OM SKRIFTLIGE SAMARBEJDS-
AFTALER:
Der skal være en skriftlig samarbejdsafta-
le, der sikrer tryghed og klarhed mellem en
given kommune og privat leverandør. Samar-
bejdsaftalen bør være skriftlig, for at undgå
fortolkningsspørgsmål.
1 af 4
NOVAVIs FORSLAG TIL
BEDRE ALKOHOLBEHANDLING
I DANMARK
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Præsentation fra Fonden Novavis foretræde den 25. maj 2021 om stof- og alkoholbehandling i Danmark
2401577_0003.png
FORSLAG TIL
BEDRE ØKONOMISK
STYRING:
KRAV OM AT SENDE FAKTURERINGS-
GRUNDLAG, DER PÅVISER BEHANDLINGS-
OMFANGET:
For at sikre mest mulig gennemsigtighed
i faktureringen skal behandlingsomfanget
fremgå. Herunder beskrivelse af periode, fase
og indsats.
Inspiration: Novavi følger denne praksis og
oplyser derfor behandlingsomfanget på
fremsendte fakturaer.
KRAV OM ÅRLIG FREMSENDELSE AF REVI-
SORERKLÆRING:
For at sikre mest mulig gennemsigtighed
skal alle private leverandører fremsende/
offentliggøre deres revisorerklæring overfor
de kommuner, de fakturerer. Det giver trans-
parens og en sikkerhed for juridisk regelef-
terlevelse, og at tallene oplyst i regnskabet
stemmer overens med udførte praksis. Det er
en validering af den private leverandør.
Inspiration: Novavi tilbyder alle kommunale
samarbejdspartnere denne mulighed.
KRAV OM MULIGHED FOR KOMMUNAL RE-
VISORGENNEMGANG:
For at sikre mest mulig gennemsigtighed i
samarbejdet bør kommunen kunne kræve en
kommunal revisorgennemgang af den private
leverandørs regnskab og balancer, der vedrø-
rer samarbejdet.
Inspiration: Novavi tilbyder alle kommunale
samarbejdspartnere denne mulighed.
KVALITETSKRAV SKAL AFSPEJLE SIG I
TAKSTFASTSÆTTELSEN (KOMPETENCER/
SPECIALKOMPETENCER, LEDELSE OG OR-
GANISERING MV.):
Der skal fastlægges en takstmodel der sikrer,
at takster beregnes på en ensartet og gen-
nemsigtig måde, så der etableres et reelt
grundlag for at sammenligne pris og kvalitet.
Som kvalitetsparametre bør autorisation,
uddannelse, specialkompetencer, metode
mv. indgå. Modellen skal fordre at udgifts-
områder, der understøtter kvalitet i alko-
holbehandlingen, medtages og synliggøres.
Endvidere skal modellen tage højde for de
forskelle, der vil være, alt efter om der er tale
om en kommunal eller privat aktør fx i forhold
til forsikring, likviditet, husleje mv.
2 af 4
NOVAVIs FORSLAG TIL
BEDRE ALKOHOLBEHANDLING
I DANMARK
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Præsentation fra Fonden Novavis foretræde den 25. maj 2021 om stof- og alkoholbehandling i Danmark
2401577_0004.png
FORSLAG TIL
BEDRE KVALITET I
BEHANDLINGEN:
BINDENDE KLINISKE RETNINGSLINJER
FOR ALKOHOLBEHANDLINGEN:
For at sikre kvalitet i alkoholbehandlingen
skal der være bindende kliniske retningslinjer
med afsæt i Sundhedsstyrelsens videns- og
evidensbaserede anbefalinger. Det vil højne
og ensrette kvaliteten af alkoholbehandlin-
gen i Danmark. Anbefalingerne sikrer samti-
digt et fælles grundlag for måling af effekt og
progression.
KRAV OM KLAR OG TYDELIG BEHANDLINGS-
PLAN FRA DIAGNOSE, OVER BEHANDLING
TIL OPFØLGNING, DER INVOLVERER RELE-
VANTE PARTER:
For at sikre en faglig entydighed og et klart
forløb for behandlingen af den enkelte borger
skal der udarbejdes en helhedsplan. Planen
skal klarlægge indsatsen fra diagnose, over
opstart af behandling til opfølgning.
KRAV OM AUTORISATION AF ALKOHOL-
BEHANDLERE:
Al alkoholbehandling i Danmark skal vareta-
ges af autoriserede alkoholbehandlere. En
autorisation, der ikke eksisterer i dag, men
som bør etableres. Det vil ligestille borgerne
på tværs af kommuner, uanset om den enkel-
te kommune selv leverer behandlingen eller
de har en aftale med en privat leverandør.
Det vil samtidig styrke grundlaget for, at al-
men praksis, sygehusansatte og de kommu-
nale medarbejdere er trygge ved at henvise
borgerne til tilbud, hvor der er sikkerhed for
efterlevelse af en række faglige kvalitetskrav.
SUPPLERENDE FINANSIERING TIL KOMMU-
NER, DER INVESTERER I STYRKET OPSPO-
RING OG ALKOHOLBEHANDLING:
En supplerende finansieringspulje, der beløn-
ner kommunale tiltag og indsatser i forhold til
tidligere opsporing og en forstærket indsats
for at få mennesker med et skadeligt forbrug
af alkohol tidligere i behandling.
Inspiration: Regeringen og Danske Regio-
ner har aftalt supplerende finansiering i det
regionale sundhedsvæsen, den såkaldte
nærhedsfinansiering. Modellen omfatter en
pulje på 1,5 mia. kr. om året, der udløses i
takt med, at regionerne efterlever fem krite-
rier, der medvirker til at flytte behandling ud
af sygehusene.
3 af 4
NOVAVIs FORSLAG TIL
BEDRE ALKOHOLBEHANDLING
I DANMARK
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Præsentation fra Fonden Novavis foretræde den 25. maj 2021 om stof- og alkoholbehandling i Danmark
2401577_0005.png
FAKTA
• Alkohol er en af de faktorer, der har størst indflydelse
på folkesundheden i Danmark
• Ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen er ca. 140.000 i dag
afhængige af alkohol
• 600.000 danskere har et skadeligt forbrug af alkohol
• Kun 15.000 borgere er årligt i behandling - svarende til
ca. 10 % af de afhængige
• Der går i gennemsnit 10-12 år før man kommer i
behandling
• 200 sygdomme er direkte relateret til stort
alkoholforbrug
• 3.000 dødsfald årligt grundet alkohol
• 70.000 tabte leveår årligt grundet alkohol
• 370.000 ekstra sygefraværsdage årligt grundet
alkohol
4 af 4
NOVAVIs FORSLAG TIL
BEDRE ALKOHOLBEHANDLING
I DANMARK