Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 438
Offentligt
2400338_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: SUMKGE
Koordineret med:
Sagsnr.: 2108391
Dok. nr.: 1753649
Dato: 21-05-2021
NOTAT
Orientering til Folketingets Sundhedsudvalg om WHO´s
verdenssundhedsforsamling (WHA) fra 24. maj-1. juni 2021 og om
prioriteter for Danmarks medlemskab af WHO´s globale bestyrelse
Indledning
WHO´s verdenssundhedsforsamling (World Health Assembly, WHA) afholdes i Genève fra
den 24. maj til den 1. juni 2021 (virtuelt). Verdenssundhedsforsamlingen er WHO´s øverste
beslutningsorgan og har deltagelse fra alle WHO´s 194 medlemslande.
Dagsordenen for mødet omfatter både specifikke sundhedspolitiske og faglige emner,
WHO’s udget
for den kommende budgetperiode 2022-2023 og mere administrative
spørgsmål vedrørende WHO´s organisation.
Den samlede dagsorden er meget omfattende og afspejler, at WHO beskæftiger sig med en
lang række sundhedsfaglige emner inden for global sundhed som f.eks. universel sundheds-
dækning, håndtering af sundhedskriser samt fremme af sundhed og velvære.
Det helt centrale emne ved dette års forsamling bliver det globale sundhedsberedskab og
den globale håndtering af COVID-19 pandemien under WHO´s ledelse med fokus på krise-
håndtering og vaccineudrulning. I den forbindelse vil det også blive drøftet, hvordan WHO
kan styrkes med henblik på håndtering af globale sundhedskriser i fremtiden men også med
fokus på WHO´s normative rolle som retningsgivende organ på sundhedsområdet generelt.
Endvidere lægges der op til, at Verdenssundhedsforsamlingen skal vedtage en beslutning
om at påbegynde en proces frem mod etablering af en international pandemitraktat.
Verdenssundhedsforsamlingen forventes at godkende Færøernes optagelse som associeret
medlem af WHO.
Danmark vil på mødet blive valgt til at indtræde i WHO´s globale bestyrelse for de kom-
mende tre år, dvs. 2021-2024.
Uddybende
Den globale håndtering af COVID-19 pandemien under WHO´s ledelse
Som opfølgning på en beslutning ved Verdenssundhedsforsamlingen i maj 2020 igangsatte
WHO’s ge eraldirektør e uafhæ gig evalueri g af de WHO-ledede
internationale
håndtering af COVID-19. Evalueringen skal danne grundlag for anbefalinger til en styrkelse
af den globale kapa
itet til hå dteri g af pa de ier og heru der til e styrkelse af WHO’s
indsats. Resultaterne af evalueringsarbejdet, som foregår i forskellige spor, foreligger nu til
Verdenssundhedsforsamlingen den 24. maj til 1. juni 2021.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 438: Orientering om WHO´s verdenssundhedsforsamling (WHA) fra 24. maj til 1. juni 2021 og om prioriteter for Danmarks medlemskab af WHO´s globale bestyrelse, fra sundhedsministeren
Der er bl.a. udført en evalueri
g af et uafhæ gigt pa el, det såkaldte ”I depe de t Pa el
for Prepared ess a d Pa de i Respo se” IPPR .
Denne evaluering er både klar i sin kritik
af den nuværende internationale håndtering af pandemien og i sine anbefalinger til,
hvordan verdenssamfundet kan forberede sig til en kommende pandemi. Evalueringen
nævner, at landene ikke var tilstrækkeligt forberedte på en global sundhedskrise og at
systemerne i WHO for at erklære en pandemi ikke var effektive nok. Samtidig reagerede alt
for mange lande for langsomt, da pandemien blev erklæret af WHO.
Rapporten kommer med en række anbefalinger til at styrke det internationale system for at
være bedre forberedt til at kunne håndtere en fremtidig pandemi, herunder et stærkere
globalt lederskab, en styrkelse af WHO og en styrkelse af landenes egne beredskaber.
På WHO´s globale bestyrelsesmøde i WHO i januar 2021 blev det besluttet, at der frem mod
Verdenssundhedsforsamlingen i maj 2021 skulle arbejdes på en resolution om styrkelsen af
WHO, særligt i forbindelse med håndteringen af internationale sundhedskriser. EU har påta-
get sig at lede dette arbejde.
Resolutionen, som nu skal vedtages på Verdenssundhedsforsamlingens møde lægger op til
at styrke det globale sundhedskriseberedskab og respons ledet af WHO. Fokus er her bl.a.
på styrket gennemførelse af de internationale sundhedsregulativer (International Health
Regulations, IHR), globale systemer til overvågning og varsling af udbrud, tidlig og øge
viden- og datadeling, forbedrede nationale og globale beredskaber til at håndtere udbrud
og sikre imod pandemier, samarbejde på tværs af sektorer om f.eks. omgang med vilde dyr
og fødevarer m.v.
Der skal samtidig arbejdes på at sikre mere bæredygtig finansiering af WHO og det
internationale sundhedssamarbejde, og på at indføre procedurer der styrker
edle sstater e rolle i WHO og pålægger WHO’s ledelse at ko sultere ed
medlemsstaterne forud for vigtige beslutninger.
En international pandemitraktat
Formanden for Det Europæiske Råd (DER) fremlagde i efteråret 2020 en idé om etablering
af en international traktat om pandemier forankret i WHO med det formål at forebygge og
sikre bedre håndtering af pandemier.
Forslaget blev senest drøftet ved DER i februar i år, hvor det af konklusionerne fremgår, at
EU vil fremme den globale sundhedssikkerhed, bl.a. ved at styrke WHO og arbejde hen
imod en international pandemitraktat.
WHO´s generaldirektør støtter forslaget, ligesom en tværregional gruppe af lande har ud-
trykt opbakning til forslaget via en erklæring, heriblandt Tyskland, Frankrig, Spanien, Græ-
kenland, Italien, Rumænien, Holland, Portugal, UK, Sydkorea, Chile og Norge. Andre lande,
heriblandt USA og Rusland har været mere tøvende. Blandt andet har USA ikke ønsket at
påbegynde forhandlinger om en traktat allerede før sommeren, som det var foreslået.
Formålet med en pandemitraktat vil være at bygge videre på de erfaringer,
verdenssamfundet har draget af COVID-19 pandemien og opbygge en robust politisk
ramme, der forpligter medlemslandene til globalt samarbejde om sundhedssikkerhed. En
traktat vil således danne en juridisk bindende ramme for at kunne opstille principper,
prioriteter og mål for et samarbejde om et globalt pandemiberedskab.
På Verdenssundhedsforsamlingen lægges der op til, at der skal vedtages en beslutning om
at påbegynde en proces hen imod udarbejdelsen af en pandemitraktat.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 438: Orientering om WHO´s verdenssundhedsforsamling (WHA) fra 24. maj til 1. juni 2021 og om prioriteter for Danmarks medlemskab af WHO´s globale bestyrelse, fra sundhedsministeren
Traktatens indhold er ikke defineret endnu og står derfor åbent, men det som bl.a. har væ-
ret i spil er at etablere en rammekonvention, som sikrer et juridiske forpligtende samar-
ejde u der WHO’s forfat i g og fulde a dat.
Modellen for en traktatproces bliver formentlig, at det på Verdenssundhedsforsamlingen
bliver besluttet, at
generaldirektøren skal indkalde til en særlig samling, som skal findested
senest i november 2021 dedikeret til etableringen af en mellemstatsligslig traktatproces,
der skal udarbejde og forhandle en WHO-konvention, andet instrument eller aftale om pan-
demisk beredskab og respons.
Det forventes, at en pandemitraktat vil være baseret på artikel 19 i WHO´s forfatning og vil
derfor kunne vedtages med to-tredjedeles flertal i Verdenssundhedsforsamlingen.
I
henhold til artikel 19 har Verdenssundhedsforsamlingen myndighed til at forhandle og
vedtage traktater for de emner, som hører under WHO´s mandat. En traktat skal forhandles
af alle 194 medlemslande i WHO, og det er op til det enkelte medlemsland at bestemme,
hvorvidt man vil tilslutte sig traktaten.
Regeringen lægger op til, at Danmark støtter etableringen af en pandemitraktat med
forankring i WHO som den ledende globale aktør på sundhedsområdet. En traktat vurderes
at kunne bidrage væsentligt til at sætte politisk retning, styrke det multilaterale samarbejde
på sundhedsområdet og mobilisere ressourcer til et område, hvor der er behov for en
stærkere global indsats. Regeringen har ikke taget stilling til dansk tilslutning til en
kommende traktat. Det vil afhandle af indholdet og de konkrete forpligtelser, der måtte
følge med.
Færøerne
Færøernes ansøgning om optagelse som associeret medlem vil blive præsenteret af
Danmark ved mødet og forventes at være uproblematisk, da ansøgningen ligger klart inden
for WHO’s regler og hidtidige
praksis. Færøerne vil fremover have egen plads ved WHA og
mulighed for direkte at engagere sig i det multilaterale sundhedssamarbejde gennem WHO.
Andre emner
Endelig vil Verdenssundhedsforsamlingen beskæftige sig med en bred vifte af specifikke
sundhedsfaglige problemstillinger. Fra dansk side vil fokus blandt andet rette sig mod
dagsordenspunkterne vedrørende patientsikkerhed, mental sundhed som følge af
COVID19, lokal produktion af medicin, personer med handikap, diabetes,
sundhedspersonale, sygepleje og jordmoderskab, vold mod børn og socialt betinget
sundhed.
Sammen med en gruppe like-mindede lande har Danmark været med til at arbejde for, at
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR) bliver styrket i WHO ved at have fuld
gengivelse af ordlyd fra verdensmål 5.6 om adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder i relevante resolutioner.
Danmarks indtræden i WHO´s globale bestyrelse
Efter
e afste i g i WHO’s
Europaregion i efteråret 2020 blev Danmark indstillet til en
plads i WHO´s globale bestyrelse. Den endelige beslutning træffes ved Verdenssundheds-
forsamlingen, hvorefter Danmark ventes at indtræde i bestyrelsen, som mødes den 2. juni
2021.
Det er Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, som repræsenterer Danmark i WHO´s
globale bestyrelse. Danmark har bestyrelsesposten for en periode på tre år fra 2021-2024. I
forbindelse med Danmarks indtræden i bestyrelsen er der fastlagt en række
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 438: Orientering om WHO´s verdenssundhedsforsamling (WHA) fra 24. maj til 1. juni 2021 og om prioriteter for Danmarks medlemskab af WHO´s globale bestyrelse, fra sundhedsministeren
danske prioriteter i et dansk positions papir for arbejdet i bestyrelsen. Positionspapiret er
vedlagt dette notat til orientering. Prioriteterne er: En styrkelse af WHO, fokus på kroniske
sygdomme, herunder mental sundhed, universel sundhedsdækning og One Health perspek-
tivet. Prioriteterne omtales kort i det følgende:
Danmark støtter overordnet et stærkt internationalt samarbejde om global sundhed og
WHO`s ledende rolle heri. Danmark vil som medlem af WHO´s globale bestyrelse arbejde
for den fortsatte udvikling af WHO´s arbejde og funktioner med særligt fokus på WHO´s
normative rolle som retningsgivende organ på sundhedsområdet.
Styrkelse af WHO
Når det gælder en styrkelse af WHO, er det vigtigt for Danmark at styrke WHO´s normative
rolle so ret i gsgive de orga på su dhedso rådet, da WHO’s a efali ger er afgø-
rende for den nationale håndtering af kriser, men også rækker ud over sundhedsberedskab
og krisehå dteri g. Da ark vil derfor ar ejde for, at WHO’s eredska og eka is er til
håndtering af sundhedskriser styrkes samtidig med, at WHO fortsat kan varetage og udvikle
sine øvrige kerneopgaver.
I arbejdet med reformprocessen er det blandt vigtigt at arbejde for en mere bæredygtig fi-
nansiering af WHO. Danmark støtter en styrket multilateral sundhedsarkitektur og et styr-
ket WHO, ikke i dst i lyset af det uvære de ud rud af COVID-19. Dette afspejles la dt
andet i regeringens beslutning om en fordobling af Danmarks frivillige bidrag til WHO.
Ikke-smitsomme sygdomme
Danmark vil have fokus på ikke-smitsomme sygdomme, som risikerer at blive en stor byrde
for kommende generationer og samtidig er en væsentligt årsag til for tidlig død især i lav og
mellem-indkomstlandene. Forekomsten af ikke-smitsomme sygdomme øger uligheden i
sundhed, da mere sårbare og socialt dårligt stillede synes at blive hårdere ramt af ikkesmit-
somme sygdomme and andre grupper i samfundet. De fire store kroniske sygdomsområder
er hjerte-kar sygdomme, kræft, diabetes og kronisk luftvejssygdom. Dårlig mental sundhed
bliver ofte overset som den femte store kroniske sygdom. Derfor er mental sundhed en
væsentlig prioritet for Danmark i WHO. Hertil kommer, at COVID-19 pandemien har vist, at
sundhedskriser også kan have negativ indflydelse på den mentale sundhed. Det er derfor
vigtigt at styrke indsatsen inden for mental sundhed, når det gælder arbejdet i WHO.
Universel sundhedsdækning
I forhold til universel sundhedsdækning er det en nøgleprioritet for Danmark at sikre lige
adgang for alle til sundhedsydelser af høj kvalitet, herunder essentiel medicin og vacciner.
Behandling og pleje skal ydes på baggrund af individuelle behov og ikke afhænge af andre
forhold, herunder køn, seksuel orientering, race, religion, politisk overbevisning eller social
og økonomisk status. Styrkelse af det primære sundhedsvæsen er her afgørende, ligesom
det primære sundhedsvæsen kan spille en vigtig rolle i forebyggelse og kontrol af ikke-smit-
somme sygdomme.
Danmark vil endvidere fortsat arbejde for en rettighedsbaseret tilgang til WHO´s arbejde og
fortsat lægge stærk vægt på ligestilling mellem kønnene, herunder kvinder og pigers ret-
tigheder og fremme seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder som afgørende for at
forbedre sundheden for alle i alle aldre. Danmark vil også arbejde for at styrke WHO´s kapa-
citet til at yde støtte til sårbare lande og samfund i opbygningen af bæredygtige sundheds-
systemer og lige adgang til sundhedsydelser for alle.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 438: Orientering om WHO´s verdenssundhedsforsamling (WHA) fra 24. maj til 1. juni 2021 og om prioriteter for Danmarks medlemskab af WHO´s globale bestyrelse, fra sundhedsministeren
One Health perspektivet
Herudover vil Danmark fortsat støtte WHO´s arbejde med at forebygge antibiotikaresistens
ud fra et One Health perspektiv. I 2018 initierede Danmark etableringen af det internatio-
nale center for antibiotikaresistensløsninger (ICARS). ICARS arbejder i et One Health per-
spektiv for at udvikle omkostningseffektive og evidensbaserede løsninger til forebyggelse
og nedbringelse af antibiotikaresistens til støtte for lav- og mellem-indkomstlandene i deres
arbejde med antibiotikaresistens. Danmark vil arbejde for at fremme samarbejdet mellem
WHO og ICARS.
Danmark støtter også One Health perspektivet, når det gælder sundhed, klima og miljø.
Danmark vil tilskynde WHO til at levere viden og dokumentation om sundhedsmæssige
konsekvenser af klimaændringer og miljøfaktorer og til at udvikle anbefalinger vedrørende
miljømæssigt bæredygtig og klimavenlig praksis i sundhedsvæsenet såsom bæredygtige
hospitaler og medicinsk affald.
Side 5