Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 427
Offentligt
2393915_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: SUMKGE
Koordineret med:
Sagsnr.: 2108635
Dok. nr.: 1735779
Dato: 14-05-2021
Samlenotat
vedrørende Rådets afgørelse om den holdning, der skal
indtages på Den Europæiske Unions vegne ved
Verdenssundhedsforsamlingens 74. samling, KOM (2021) 233 endelig
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg
1.
Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne ved Verdenssundhedsforsamlingen 74. samling, KOM
(2021) 233 endelig
- Vedtagelse
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Orientering om kopi af samlenotat og grund- og nærhedsnotat om Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på Verdenssundhedsforsamlingens 74. samling, fra sundhedsministeren
2393915_0002.png
1. Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne ved Verdenssundhedsforsamlingen 74. samling, KOM
(2021) 233 endelig
Vedtagelse
NYT NOTAT
1. Resume
Forslaget vedrører fastlæggelsen af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske
Unions vegne ved den kommende Verdenssundhedsforsamling i WHO i forbindelse med
den forventede vedtagelse af en beslutning om den nærmere proces for etablering af en
international traktat (rammekonvention) med forankring i WHO om bekæmpelser af
pandemier.
Med forslaget lægger Kommissionen op til, at EU og medlemslandene skal arbejde for, at
Den Europæiske Union får mulighed for at deltage i forhandlingsprocessen og for at
tiltræde en kommende rammekonvention som en regional organisation for økonomisk
integration.
Regeringen lægger op til, at Danmark støtter etableringen af en pandemitraktat med
forankring i WHO som den ledende globale aktør på sundhedsområdet. En traktat
vurderes at kunne bidrage væsentligt til at sætte politisk retning, styrke det multilaterale
samarbejde på sundhedsområdet og mobilisere ressourcer til et område, hvor der er behov
for en stærkere global indsats. Regeringen kan i den forbindelse støtte forslaget om at give
Unionen mulighed for at deltage i forhandlingerne og tiltræde en kommende traktat.
2. Baggrund
Formanden for Det Europæiske Råd (DER) fremlagde i efteråret 2020 en idé om etablering
af en international traktat om pandemier forankret i WHO med det formål at forebygge og
sikre bedre håndtering af pandemier.
Forslaget blev senest drøftet ved DER i februar i år, hvor det af konklusionerne fremgår, at
EU vil fremme den globale sundhedssikkerhed, bl.a. ved at styrke WHO og arbejde hen
imod en international pandemitraktat.
WHO´s generaldirektør støtter forslaget, ligesom G7-landene og senest en tværregional
gruppe af 25 lande har udtrykt opbakning til forslaget via en erklæring, heriblandt
Tyskland, Frankrig, Spanien, Grækenland, Italien, Rumænien, Holland, Portugal, UK,
Sydkorea, Chile og Norge.
Som opfølgning på en beslutning på Verdenssundhedsforsamlingen i maj 2020 igangsatte
WHO’s ge eraldirektør
en uafhængig evaluering af den WHO-ledede internationale
håndtering af COVID-19. Evalueringen skal danne grundlag for anbefalinger til en styrkelse
af de glo ale kapa itet til hå dteri g af pa de ier og heru der til e styrkelse af WHO’s
indsats. Resultaterne af evalueringsarbejdet, som foregår i forskellige spor, vil foreligge op
til Verdenssundhedsforsamlingen den 24. maj til 1. juni 2021. Det er l forventningen, at
evalueringen blandt andet vil indeholde anbefalinger til traktatforslaget.
Formålet med en pandemitraktat vil være at bygge videre på de erfaringer,
verdenssamfundet har draget af COVID-19 pandemien og opbygge en robust politisk
ramme, der forpligter medlemslandene til globalt samarbejde om sundhedssikkerhed. En
traktat vil således danne en juridisk bindende ramme for at kunne opstille principper,
prioriteter og mål for et samarbejde om et globalt pandemiberedskab.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Orientering om kopi af samlenotat og grund- og nærhedsnotat om Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på Verdenssundhedsforsamlingens 74. samling, fra sundhedsministeren
Verdenssundhedsforsamlingen forventes i maj 2021 at vedtage en procesbeslutning, der
igangsætter en mellemstatslig proces om etablering af et internationalt bindende
instrument til forbedring af globalt beredskab og indsats ved fremtidige pandemier og
andre sundhedskriser til vedtagelse i starten af 2022 eller snarest derefter. Konkret ventes
det, at det vil blive besluttet at arbejde frem mod en pandemitraktat i form af en såkaldt
rammekonvention med forankring i WHO.
Traktaten vil være baseret på artikel 19 i WHO´s forfatning og vil derfor kunne vedtages
med to-tredjedeles flertal i Verdenssundhedsforsamlingen.
I henhold til artikel 19 har
Verdenssundhedsforsamlingen myndighed til at forhandle og vedtage traktater for de
emner, som hører under WHO´s kompetence. En traktat skal forhandles af alle 194
medlemslande i WHO, og det er op til det enkelte medlemsland at bestemme, hvorvidt
man vil tilslutte sig traktaten.
3. Formål og indhold
Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til rådsafgørelse, der fastsætter at
Den Europæiske Union støtter igangsættelsen af en proces med henblik på etablering af
en rammekonvention om pandemiberedskab og -respons, og at Unionen skal have
mulighed for at deltage som kontraherende part i en sådan konvention.
Der lægges endvidere op til, at den kommende procesbeslutning ved
Verdenssundhedsforsamlingen skal give Unionen mulighed for at deltage i
forhandlingsprocessen med henblik på Unionens eventuelle tiltrædelse af en kommende
konvention som en regional organisation for økonomisk integration.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 168 (folkesundhed), stk. 3 og 5,
sammenholdt med artikel 218 (indgåelse af aftaler med tredjelande og internationale
organisationer), stk. 9.
Af artikel Traktatens artikel 168, stk. 7 fremgår det, at Unionens indsats skal respektere
medlemsstaternes ansvar for udformningen af deres sundhedspolitik samt for
organisation og levering af sundhedstjenesteydelser og behandling på sundhedsområdet.
Da sundhedsområdet således hovedsageligt falder under EU-medlemslandenes
kompetence, vil der i relation til en kommende konvention være tale om blandet
kompetence. Ud over sundhedsområdet er det muligt, at en kommende konventionen vil
berøre andre politikområder, som er reguleret på EU-niveau, herunder handel, fri
bevægelighed, det indre marked, databeskyttelse, udviklingssamarbejde mv.
Hvis Kommissionen skal have bemyndigelse til at forhandle på medlemslandenes vegne,
vil det forventeligt kræve, at Rådet vedtager forhandlingsdirektiv med henblik på, at EU
forhandler traktatindholdet på vegne af EU27. Rådets juridiske tjeneste (RJT) har i den
forbindelse oplyst, at forslaget ikke giver Kommissionen bemyndigelse til at forhandle på
EU’s veg e.
Det vil Rådet skulle træffe beslutning om på et senere tidspunkt på baggrund
af Traktatens artikel 218(3).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i forbindelse med forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til Artikel 168 i traktaten, der vedrører folkesundhed. Af artikel
168, stk. 3 fremgår det, at Unionen og medlemsstaterne fremme samarbejdet med
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Orientering om kopi af samlenotat og grund- og nærhedsnotat om Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på Verdenssundhedsforsamlingens 74. samling, fra sundhedsministeren
tredjelande og med de internationale organisationer, der beskæftiger sig med
folkesundhed.
Artikel 168, stk. 5 vedrører muligheden for vedtagelse af tilskyndelsesforanstaltninger
med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden og navnlig bekæmpelse af
større grænseoverskridende trusler mod sundheden.
Af artikel 218, stk. 9 fremgår det bl.a., at Rådet vedtager på forslag fra Kommissionen til
fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på Unionens vegne i et organ nedsat
ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har retsvirkninger.
Verdenssundhedsforsamlingen er et organ, der er nedsat ved en aftale, nemlig statutterne
for Verdenssundhedsorganisationen, der blev undertegnet den 22. juli 1946.
Regeringen deler overordnet Kommissionens betragtninger om forslagets retsgrundlag og
finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådsafgørelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er general opbakning fra medlemslandene til en styrket rolle for
Unionen vedrørende global sundhed og herunder til Unionens deltagelse i de kommende
forhandlinger. Samtidig arbejder flere lande for en tydeliggørelse af
kompetencefordelingen mellem EU og medlemslandene skrevet ind i forslaget, når det
gælder de kommende forhandlinger om selve indholdet i en pandemitraktat. Der arbejdes
med konkrete ændringsforslag, som Danmark forventes at kunne støtte.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger op til, at Danmark støtter etableringen af en pandemitraktat med
forankring i WHO som den ledende globale aktør på sundhedsområdet. En traktat
vurderes at kunne bidrage væsentligt til at sætte politisk retning, styrke det multilaterale
samarbejde på sundhedsområdet og mobilisere ressourcer til et område, hvor der er
behov for en stærkere global indsats.
Regeringen er i den forbindelse enig i, at Unionen bør have mulighed for at bidrage til
forhandlingerne inden for de områder, hvor EU har kompetence, ligesom EU bør kunne
tiltræde en eventuel kommende traktat.
På den baggrund forventer regeringen at kunne støtte Rådsafgørelsen, således at EU
samlet arbejder for, at der igangsættes en proces i WHO med henblik på etablering af en
rammekonvention om en pandemitraktat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4