Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 421
Offentligt
Jeg har prøvet mange kanaler for at få optikeren til at være den forpost i
synsplejen, som det var tiltænkt, da faget blev en del af sundhedssektoren.
Nu prøver jeg jer.
Fra den ene dag til den anden blev kunder til patienter i optikbutikker.
Der var ikke mange, der så, hvor banebrydende autorisationen var i
arbejdsdelingen mellem optikere og øjenlæger
og hvor meget sikkerhed det
ville give for patienterne.
Jeg tror primært det skyldes, at politikerne i første omgang sagde nej til
autorisationen. Den kom så nærmest pludselig nogle år senere, og nogle af os,
der havde arbejdet med den, var ikke længer i de organisationer, vi havde
repræsenteret.
Der er heller ikke mange patienter, der ved, hvad der kan forventes af
optikerne. Det er ikke kommunikeret ud. Det er også en del af problemet.
Mange optikere har meget imponerende udstyr, men de har ikke det mest
basale, nemlig en synsfeltscreener. Og hvis de har en, bruger de den ikke.
Den opleves tidskrævende at anvende, og der kommer ikke et flot billede ud.
Men optikeren lever ikke op til sit ansvar, hvis synsfeltet ikke undersøges.
Der er mange sørgelige historier som den med Knud Romer - den går jeg ud
fra, I kender.
Mit barnebarn blev svigtet i hele to synsundersøgelser hos en øjenlæge, det
har ændret livskvaliteten for en hel familie - og det fik ingen konsekvenser for
øjenlægen.
Nu har jeg besluttet at synliggøre, hvad der kan forventes, af en
synsundersøgelse hos en optiker - og sætte fokus på samarbejdet med
øjenlægerne. Målet er at få synsplejen til at fungere, som det var tiltænkt.
Vi har i Danmark nok den mest ambitiøse lovgivning på synsområdet. Det
skulle sikre tidlig opsporing af synstruende øjensygdomme.
Det virker bare ikke godt nok.
Optikeren er uddannet til at undersøge hele synsfunktionen, men i langt de
fleste tilfælde er der kun fokus på det at se skarpt.
Vi skal få patienterne til at spørge:
Hvad med mit synsfelt.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Præsentation fra Bjarne Hansens foretræde 6. maj 2021 om bedre synspleje i Danmark
Hvis patienterne vidste, hvad optikeren
eller lægen for den sags skyld
kunne opdage ved en grundig synsundersøgelse, ville de slet ikke turde
komme hos hverken optikere eller øjenlæger, hvor der ikke blev foretaget en
synsfeltundersøgelse.
En grundig undersøgelse af synsfeltet, hvor der ikke er noget galt, behøver
ikke vare mere end ti minutter. Og de fleste patienter klarer de otte minutter
selv.
Det er derfor, jeg spørger:
Hvad laver Styrelsen for Patientsikkerhed?
Ved Styrelsen, hvad der er optikerens arbejdsområde og ansvar. Når
kontrollanterne ser på et journalkort, ved de åbenbart ikke, hvad der er vigtigt
at se efter.
Det giver jo ingen mening at foretage en kontrol, når det helt basale ikke
undersøges.
Jeg stiller gerne op alle steder og fortæller, hvad der ligger bag loven om
autorisation af optikere - og hvor enkelt det er at lave en grundig
funktionsundersøgelse.
Jeg synes, der er svigt på flere niveauer, men nu håber jeg, at I vil hjælpe
med at få fokus på det mest basale i tidlig opsporing af synstruende
øjensygdomme
og svulster i hjernen, der trykker på synsnerven.
Med den rigtige synsundersøgelse hos optikeren vil mange synstruende
øjensygdomme blive opdaget på et så tidligt stadie, at patientens synstab - og
i nogle tilfælde førlighed - minimeres. Samtidig vil antallet af falske positive
være tæt på nul. Summen vil være færre henvisninger til øjenlæge.
Og med et godt samarbejde mellem optiker og øjenlæge kan optikeren hjælpe
med at visitere patienter, når der er travlt i klinikken hos øjenlægen.
Jeg kan forstå, at nogle øjenlæger arbejder med et program, der skal sikre, at
de patienter, der har brug for en akuttid, kommer hurtigt til.
Det er ikke mit indtryk, at det fungerer alle steder. En simpel målestok er også
den korte telefontid, mange øjenlæger har.
Der er nok at tage fat på, og det ligger lige for. Vi behøver ikke at vente på en
task force.
Jeg håber, I vil se på mine forslag.