Aalborg 7/5-2021
Kære Sundhedsudvalg
Vi takker mange gange for tilladelse til foretræde den 6/5-2021. vedr. Egholmmotorvejen og
Vejdirektoratets gennemsnits beregnede støjkort.
Hermed fremsendes svar på Julie Skovsby spørgsmål.
Indledningsvist vil vi nævne, at vi er glade for, at I lyttede til Henrik Sakstrups fortælling om, hvor
misvisende og mangelfulde Vejdirektoratets kortillustrationer er. Det er netop disse misvisende
kortillustrationer, der ligger til grund for den politiske beslutning om vedtagelse af nye
motorvejsstrækninger, herunder Egholmmotorvejen.
De misvisende støjillustrationer giver risiko for, at politikerne træffer beslutninger med
uoverskuelige støj- og sundhedsmæssige konsekvenser for borgere i nærliggende boligområder.
Ja, de er sådan set den direkte årsag hertil. De beskytter på ingen måde beboere mod
støjbelastning over 58 db – næsten tvært imod
Som overlæge Martin A. Nørgaard forklarede, er der mange kendte sundhedsmæssige
konsekvenser af støj. Der er faktisk tale om det næst største sundhedsmæssige problem i Vest
Europa.
De misvisende støjkort har dertil meget alvorlige personlige konsekvenser for de borgere, der
agerer i tillid til Vejdirektoratets illustrationer og køber eller bygger i områder, der på papiret er
uden støj. Rune Birkemose Jakobsens fortælling fra Silkeborg bekræfter, hvor alvorligt dette er.
Hvor afmægtig borgeren er, når realiteterne viser sig anderledes end støjkortene, og der ingen
myndigheder er, der vil påtage sig ansvaret for afhjælpning.
Det går simpelthen ikke.
Der er derfor behov for lovgivning, der giver borgerne nogle rettigheder og
sundhedsmyndighederne nogle beføjelser i forhold til vejnettets støjpåvirkning af borgerne. Både
forebyggende, og når støjniveauet bliver for højt. Det kan ikke overlades til Vejdirektoratet, men
må varetages af Sundhedsmyndighederne.
Vi er derfor enormt glade for Julie Skovsby spørgsmål, som vi vil besvare i det følgende.
Julie Skovsby spurgte: Hvordan beregnes støjniveauet i dag forud for et vejprojekt?
Som det er i dag, er det Vejdirektoratets trafikprognose for kun en periode på 10 år frem, der
ligger til grund for støjberegningen.
Det er et meget kort sigte, der indebærer, at trafiktallene underestimeres. Konsekvensen er, at
myndighederne planlægger ud fra alt for lave trafiktal og dermed et lavere støjniveau, end
realiteterne bliver.
Det er aktuelt et faktum, at trafikken er stigende – og kan stige i princippet helt til vejen har
opnået sin maksimale kapacitet. De kortsigtede beregningerne medfører derfor også, at det ikke
1