Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 419
Offentligt
Foretræde Sundhedsudvalget
6. maj 2021
Vejstøj og 3. Lim>ordsforbindelse
Støj, miljø og sundhedsproblemer
Borgerbevægelsen v/
MarFn A. Nørgaard, overlæge, lektor, dr. med.
Rune Birkemose Jakobsen, udviklingschef, MSc (Silkeborg)
Louise Faber, advokat, PhD-jur
Henrik Sakstrup, Pensioneret Pilot
Alle data og henvisninger er fra officielle kilder.
EEA, Det Europæiske Miljøagentur, VVM, NORD2000
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0002.png
Introduk)on
Jeg vil starte med at takke Sundhedsudvalget for at vi er Fldelt Fd Fl deVe foretræde.
Vi er
Henrik Sakstrup, pensioneret pilot fra Mærsk Air, Sterling Air og jagerpilot i Forsvaret
Louise Faber, Advokat PhD-Jur
Rune Birkemose Jakobsen, Undviklingschef, MSc, fra Silkeborg
MarFn Nørgaard, Hjertekirurgisk overlæge, dr. med. og lektor ved Aalborg Universitet
Aalborg er ifølge EEA’s rapport fra 2019 Danmarks mest støjplagede by.
Aalborg er imidlerFd en ”skæv” by, forstået på den måde, at støjen primært optræder i øst, hvor
motorvejen løber, og borgerne søger derfor mod vest hvor de rekreaFve områder befinder sig, når de vil
bort fra støjen.
Vest for jernbanebroen findes ud over store boligområder, tre lystbådehavne, tre roklubber, tre
kajakklubber, et stort nyt frilu^sbad, søspejdere, lys_iskere, stand-up paddleboardere, og vinterbadere og
et stort antal borgere som går ture i de skove og eng-områder som findes syd og nord for >orden, samt på
øen Egholm, som ligger midt i >orden.
Det er et område meget tæt på Aalborgs bymidte hvor borgerne både bor, rekreerer sig og dyrker sport.
Regeringen ønsker med sit trafikudspil nu at anlægge en Egholm-motorvej, og dermed ramme byen ind
mellem to motorveje.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0003.png
”En dag vil menneskeheden
bekæmpe støj
med samme ubarmhjer8ghed
som vi bekæmper
kolera og pest”
Robert Koch (1843-1910)
Tysk læge og Nobelpristager
Mikrobiologiens fader
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0004.png
Er støj et sundhedsproblem?
WHO har klassificeret trafikstøj som
det næststørste sundhedsproblem I
VestEuropa
(e@er par)kelforurening)
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0005.png
Støj er sundhedsskadeligt
> 75-85 dB over længere )d:
• 
Høretab
>40-55 dB:
• 
Irrita)on
• 
Angst
• 
UdmaQelse
• 
Stress
• 
Forhøjet blodtryk
• 
Kranspulsåresygdom
• 
Slag)lfælde
• 
Stofski@esygdomme (f.eks. Sukkersyge, forhøjet cholesteroltal mm.)
• 
Søvnforstyrrelser
• 
Indlæringsvanskeligheder hos børn
Ref.: Lancet. 2014 April 12; 383(9925): 1325–1332
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0006.png
Hvor sundhedsskadeligt ?
• 
• 
• 
Beboere langs motorveje er ca. 10 db mere generet end beboere langs byveje
Mange dødsfald – ca. 800/år (YLL)
Særdeles generende - langt før 58 db
Samfundsøkonomiske omkostninger er store:
3,4 milliarder (Transport og bygningsudvalget 2016)
4,4 milliarder (TRU Høring 20/1-2020, COWI)
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0007.png
DK er langt hårdere belastet end andre sammenlignelige lande?
25
20
People exposed > Lden 55 db (All areas) – sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
15
DK
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0008.png
People exposed > Lden 55 db – sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
25
+16%
20
Noise development 2012-2017
15
DK
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0009.png
People exposed > Lden 55 db – sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
25
+16%
20
Noise development 2012-2017
15
DK
-21%
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0010.png
Aalborg er mest belastet
Kilde: EEA-rapport 20/2019
Ingen tysk by er lige så støjbelastet
Hvorfor står det så sløjt )l i DK ?
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
Beregningsmåden er misvisende
Ingen ved hvad støjniveauet er:
• 
på hverdage?
• 
i myldreFden?
• 
i medvind?
• 
når trafikken sFger år for år?
• 
ved vejens maksimale kapacitet?
da deVe ikke beregnes
Tænk hvis vejbroers bæreevne beregnedes på samme
måde – så ville de kollapse e^er få år.
Det man regner med at borgerne kan holde Fl, er
åbenbart mere elasFsk.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0012.png
Den nye Silkeborgmotorvej er et typisk eksempel
VVM rapport 303, Vejdirektoratet (Silkeborgmotorvejen) som har beregnet støjen på en posiFon ved
den sort plet plet på kortet, Lden 51db.
Familier købte byggegrunde baseret på VVM støjberegningerne, og havde ingen mulighed for
gennemskue den reelle støj. Normalt er grænseværdier peak værdier, ved støj er det en
gennemsnitsbetragtning.
”Hvis min byggegrund ligger udenfor det grønne område, så må alt jo være godt”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0013.png
Støj langt værre en forventet – desværre
ikke tilfældigt!
Aktuel støjmåling i 2017 på samme posiFon (VVM Lden 51db) som viser en støj på
84 db, som trafikken sFger i løbet af e^ermiddagen, med udsving på op Fl 100 db.
Medvind
Aktuel måling
83 db
51 db
VVM beregning 51 db
(3 db er en fordobling af lyden - logaritmisk skala*)
Sådan en stor usikkerhed fra VVM-rapportens Lden-beregning er derfor uacceptabel.
Lden beregningen fra VVM-rapporten kan ikke stå alene. VD s)ller ingen garan)er
Borgerne lades i s)kken
* Long, Marshall (2006): “Architectural AcousFcs.” Elsevier Academic Press, New York, USA.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
Konsekvenser for borgerne
• 
Dagligdagen fyldt med støj, bekymringer og
stress afledt af støjen
• 
Støj i soveværelset, trods investering i
lydvinduer
• 
Støj på terrassen og i grønne områder
• 
Huse sælges under markedsværdien ->
økonomiske problemer for familier.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0015.png
Et af problemerne er at man kun regner på
lave midlerFdige trafiktal og dermed lave støjgener
Støjkort fra VVM 2011
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0016.png
Støjkort fra VVM 2021
Støjfordobling på de fleste strækninger på blot 10 år
Hvis anlæg var startet i 2011 ville vi allerede i dag have
mange beboelser belastet med over 58db
Derfor er den poliFske beslutning i 2014 om linjeføring taget på fejlagFgt grundlag
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0017.png
Er vindretningen virkelig regnet med?
Ingen forskel på støjudbredelse øst og vest for vejen over vand.
NORD2000 tager ikke Flstrækkeligt hensyn Fl den fremherskende vindretning
Silkeborg-problemet: Ikke kun trafikprognose fejl, også medvind og sFgende terræn
Bekræ@et af eksperter.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0018.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
VVM 2011 havde
deVe støjkort:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0019.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
Mere reelt støjkort:
26.000 borgere vil
2/3 af året med
vestenvind blive
belastet med
sundhedsskadelig
støj.
NORD2000
Hverdagsstøj i let vestlig vind
Baseret på 40 års vindmøllestaFsFkker
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0020.png
Støjdæmpning ikke
prak)sk muligt
Vejdirektoratets oplysninger
• 
Lindholm Høje
4 km i 10-11m højde
• 
Hasseris Enge
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
Til gengæld vil en
østløsning
med opgradering af E45 rundt om Aalborg inkl.
støjreducerende Fltag
reducere støjen med 10 db = 50% for min.
20.000 beboere
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0022.png
Egholm
Trafikaflastning
i tunnel
24%
6.700 HDT
4 år
10 år
26.000
beboere
belastes
Ødelægges
7,3 mia
Østløsning
100%
63.700 HDT
34 år
få år
20.000
beboere
aflastes
Bevares
4,3 mia
Forskel
76%
57.000 HDT
30 år
hur)gere
46.000
beboere
Stor
3,0 mia
Virkning
Støj
Natur
Pris
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0023.png
Egholm-løsning:
Hvad er bedst for folkesundheden:
Øst-løsning
• 
En omfartsvej vest om Aalborg Fl 7,3 mia. kr
• 
eller et ekstra tunnelrør ved Lim>orden og en
udbygning af E45 fra Aalborg Fl Vejle med
støjdæmpning for de overskydende 3,0 mia.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0024.png
I mellemFden udviser kommunen manglende forståelse
og respekt for sundhedsskadelig støj.
Børnehave
Allerede i planlægningsfasen er der bygget beboelse og børnehave, der er placeret i
støjzoner over 58db. Ingen grænseværdier eller hensigtserklæringer overholdes.
Der er ingen lovgivning på området.
NB: E^er beslutning om linjeføring i 2014, er ny bebyggelse opført, men ikke medtaget i VVM.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0025.png
Hvis vejstøj skal reduceres i Danmark, kræver det
• 
at støjgrænserne sænkes
• 
supplerende støjberegninger og ændret praksis på
området
så poliFkere får et retvisende grundlag at vurdere
støjgenerne på ved nye vejprojekter
Da andre lande formår deVe, burde det også være muligt
i Danmark
Er Sundhedsministeren villig Fl at ændre denne praksis?
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0026.png
Afrunding
SundhedspoliFk er et naturligt fokuspunkt både for befolkningen og vore poliFkere, dels fordi sundhedsudgi^er er
en stor budgetpost, men primært fordi det handler om vores livskvalitet og leveFd.
De fleste som kommer i foretræde her beder nok om flere penge men det gør vi ikke. Vi er her for at bede om
færre penge, men klogere investeringer set i et sundhedsmæssigt perspekFv.
Motorvejsbyggerier og sundhed behøver nemlig ikke at være hinandens modsætninger.
For borgerne i Aalborg, vil den måde motorvejskapaciteten udbygges på have særdeles stor betydning for både
folkesundhed, sundhedsudgi^er og livskvalitet.
7 milliarder kroner er rigFg mange penge. Til sammenligning har det nye supersygehus i Aalborg et totalt budget på
5,5 milliarder.
Egholm-motorvejen er beregnet at ville koste omkring det dobbelte af det en øs_orbindelse vil koste, inklusive et
nyt tunnelrør og støjredukFon af E45 rundt om Aalborg.
En Egholm-motorvej vil få Aalborgs største samlede rekreaFve område omkring >orden Fl at forsvinde, og
Danmarks mest støjplagede by vil blive yderligere støjplaget og sundhedsbelastet.
DeVe er en enestående mulighed for at skabe en bæredygFg grøn og sund mobilitetsplan som fremFdssikrer mod
et problem, frem for at skabe et nyt stort støj- og sundhedsproblem nu og for fremFdige generaFoner.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0027.png
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0028.png
• 
Vi vil gerne appellere Fl, at I skaber lovgivning
som varetager sundhedsmæssige hensyn Fl
borgerne ved planlægningen og etableringen
af motorveje, samt løbende sikrer støjen
overholder fastsaVe grænseværdier.
• 
Tak for Jeres opmærksomhed!
Ekstra slides følger:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
Ekstra slides herunder:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0030.png
60
Borgernes holdning
50
For Øst-løsning
Der er foretaget 3 meningsmålinger hvor
der er spurgt Fl for- og imod de 2
løsninger. 1 måling er udført af Aalborg
Universitet og 2 af Jysk Analyse A/S.
Alle havde samme resultat på nær ganske
få procenter.
40
30
For Egholm
20
10
0
Via Egholm
Ekstrarør i Øst
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0031.png
Kun støj over 58db medtages i beregningerne i VVM, selv om generne starter ved
langt lavere støjniveauer.
Dall Villaby er særdeles
hårdt støjbelastet.
StøjredukFon på E45 fratrækkes i støjbelastningen for Egholmlinjen,
hvilket er stærkt kriFsabelt og misvisende.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 419: Materiale fra Borgerbevægelsen.dks foretræde den 6. maj 2021 om sundhedsskadelig vejtrafikstøj
2391957_0032.png
Ændring i db pr. 10.000 flere
køretøjer (ATD)
3,5
3
db ændring
2,5
2
1,5
Serie1
1
0,5
0
10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 70.000 80.000 90.000
Antal køretøjer/døgn (ATD)
• 
Trafikmængden ændrer meget på støjen ved lave trafiktal,
• 
Men ikke ved store trafiktal.
• 
Derfor ændres støjen ikke mærkbart
på E45 med en Egholmlinje. Fra 86t HDT Fl 73t = -0,65 db
• 
VD vurderer 1-2 db støjredukFon på E45 med Egholm-linjen – ikke hørbart