Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 387
Offentligt
2379962_0001.png
Overskrift i
Rengøring er
3 linjer
sort
uden
det nye
fremhævning
Underrubrik / Manchet
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0002.png
3F
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0003.png
Rengøring er det nye sort
Rengøring er blevet populært
blandt borgerne som aldrig før.
God rengøring er for mange
blevet synonym med tryghed
og tillid, når borgere benytter
daginstitutioner, skoler, bibli-
oteker, ældreplejen og man-
ge andre kommunale rum, vi
opholder os i.
Rengøring er det
nye sort
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0004.png
3F
Rengøring er ikke
‘bare’ rengøring
Coronakrisen har gjort det tydeligt, at en
høj hygiejnestandard på de steder, hvor
mange mennesker samles, har stor betyd-
ning for smitte- og sygdomsspredning. Det
gælder ikke mindst i den offentlige sektors
mange institutioner som fx skoler, dagin-
stitutioner og kontorarbejdspladser.
I denne forbindelse er vigtigheden af
rengøringskvaliteten blevet et centralt
element i den daglige drift af velfærds-
sektorens institutioner, ikke mindst blandt
sårbare grupper og i samfundskritiske
funktioner.
Forskning peger nemlig på, at rengøringen
kan have samme nytteværdi som fx øget
håndhygiejne – men kun, hvis rengørin-
gen er udført korrekt og efter gældende
professionelle standarder. Til gengæld er
det lettere at sikre en højere rengørings-
standard, end det er at sikre tilstrækkelig
håndhygiejne blandt et utal af brugere,
herunder mange børn.
Forbedret rengøring kan således have
betydelige samfundsmæssige gevinster,
da lavere sygdomsspredning medfører
færre sygedage og lukkedage, hvilket både
gavner den enkelte og samfundsøkono-
mien.
En ny undersøgelse viser, at en forbedring
af rengøringskvaliteten på det kommunale
område kan ske ved indsatser inden for
særligt fem områder: ved øget uddannelse
af rengøringspersonalet, gennem brugen
af synlig rengøring, gennem rengøring
efter konceptet ‘tillidsbaseret rengøring’,
ved forbedret arbejdsmiljø eller gennem et
styrket samarbejde mellem kommunen og
private leverandører.
Tiden er inde til, at såvel politikere som
beslutningstagere indser, at rengøring ikke
‘bare’ er rengøring. Det er en vigtig sam-
fundsmæssig funktion og et område, som
fortjener anerkendelse og respekt. Det er
ren fornuft.
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0005.png
Rengøring er det nye sort
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0006.png
3F
Bedre uddannelse giver
højere kvalitet,
mere
arbejdsglæde
og bedre
arbejdsforhold
I dag udføres rengøringen i de kommunale
institutioner typisk af personer med meget
begrænset uddannelse inden for området,
også på de institutioner, hvor vores børn
samles på daglig basis. Således har under
10 pct. af de kommunalt ansatte rengø-
ringspersonale opnået certificering som
enten rengøringstekniker eller serviceassi-
stent. Tallet er endnu lavere for de privat-
ansatte.
Det er på trods af, at der findes mange
muligheder for, at både de offentlige og
private arbejdsgivere kan få dækket store
dele af omkostningerne til personalets
uddannelse – bl.a. gennem Den kommu-
nale kompetencefond, Servicebranchens
Udviklingsfond og Danske Services Kom-
petencefond.
I de kommuner, hvor man prioriterer
uddannelse, er resultaterne tydelige. Kva-
liteten stiger – og det samme gør arbejds-
glæden.
Udover uddannelserne som rengørings-
tekniker eller serviceassistent tilbydes der
er lang række praksisnære kursusforløb
af både kortere og længere varighed i
AMU-regi. Disse kurser er ligeledes dækket
af kompetencefondene ovenfor, og kan
være et værdifuldt sted at starte for man-
ge.
Såvel AMU-kurserne som de formelle
uddannelser giver deltagerne viden, som
kan anvendes direkte i arbejdet, til glæde
for både brugerne på de kommunale og
ikke mindst rengøringspersonalet selv.
Det drejer sig bl.a. om viden om de mest
hensigtsmæssige produkter, materialer og
udstyr; viden om de mest egnede teknik-
ker, metoder og arbejdsgange, viden om
hygiejne og smittespredning samt viden
om ergonomi.
Et højt uddannelsesniveau fremhæves af
førende eksperter som et af de vigtigste
indsatsområder, hvis rengøringskvalite-
ten skal løftes. For rengøring er et fag, og
faglighed er noget man lærer.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0007.png
Rengøring er det nye sort
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0008.png
3F
Synlig rengøring øger
rengøringsstandarden
og skaber
et bedre
miljø
for brugere og
personale
Flere og flere kommuner overgår i disse år
fra usynlig til synlig rengøring, det vil sige
rengøring, som foregår i dagtimerne, mens
brugerne af de kommunale institutioner er
til stede.
Grundene hertil er mange, og fordelene er
både økonomiske, kvalitetsmæssige og
personlige.
For det første kan der opnås mere ren-
gøringstid for den samme økonomiske
ramme, da der ikke skal udbetales samme
grad af tillæg for aften- og natarbejde. Det
giver flere timer til rengøring.
For det andet har synlig rengøring store
indirekte effekter på rengøringsstandar-
den. Når rengøringspersonalet er synlige
blandt institutionens brugere påvirkes
brugernes adfærd. Langt flere bliver nu
mere tilbøjelige til at rydde op efter sig selv
og generelt tage større ansvar for, hvor-
dan lokalerne benyttes og efterlades. Det
gælder både børn og voksne.
8
For det tredje mener mange, at den synlige
rengøring på denne måde har en positiv
pædagogisk effekt for særligt børn og
unge. Nu ser man direkte, at skidtet ikke
forsvinder af sig selv og at det har en
betydning, hvordan vi hver især opfører os.
For det fjerde har synlig rengøring en
positiv betydning for rengøringspersona-
lets arbejdsglæde, tilfredshed og følelse
af ejerskab i forhold til opgaven. Ved synlig
rengøring oplever personalet nemlig at
være en større del af fællesskabet på de
institutioner, hvor de arbejder, hvilket giver
motivation og arbejdsglæde.
Endelig har synlig rengøring nogle andre
sidegevinster, som værdsættes højt af fx
forældre. Når der på denne måde er flere
ansvarlige voksne til stede på en skole –
også selvom opgaven er en anden – så er
der mere plads og rum til, at børnene kan
søge og få voksenkontakt. Og det styrker
også det lille miljø, som en skole eller dag-
institution er.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0009.png
Rengøring er det nye sort
9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0010.png
3F
Dialog og tillid kan
erstatte kontrol – og
medføre
højere kvalitet
og arbejdsglæde
Rengøringsområdet har i mange år været
styret gennem meget faste strukturer,
hvor alle opgaver var minutiøst beskrevet
og blev kontrolleret efter fast skabelon.
Det er stadig virkeligheden mange steder,
men flere og flere kommuner får i disse år
øjnene op for, at området med meget stor
gevinst kan styres på en helt anden måde.
Flere kommuner har nemlig indført kon-
ceptet ”tillidsbaseret rengøring”, som dæk-
ker over et styringssystem, hvor der gives
mere plads til rengøringspersonalets egen
faglige vurdering i forhold til den konkrete
udmøntning af rengøringen – i stedet for et
enøjet fokus på faste skemaer og kontrol.
I tillidsbaseret rengøring er der stadig
faste rammer og kvalitetsstandarder, som
fastlægges, men der er nu mulighed for at
tilrettelægge rengøringen mere fleksibelt i
en direkte dialog mellem rengøringsperso-
nalet og den enkelte institution – alt efter
de lokale behov.
Rengøringspersonalet får hermed bedre
adgang til at foretage en
faglig
vurde-
ring af, hvor, hvordan og hvornår rengø-
ringsindsatsen har den største effekt og
dermed giver bedst mening. Det betyder
bl.a. at faste frekvenser for fx gulvvask kan
fraviges, hvis kvalitetsstandarden fortsat
overholdes. Med andre ord, at det kun er
nødvendigt at vaske gulvene, når de er
beskidte, mens den tid, der så spares, kan
bruges et sted, som trænger mere den dag.
Samtidig åbner konceptet for en bedre og
mere direkte dialog mellem rengøringsper-
sonalet og de lokale ledere og brugere. Det
giver en værdsat fleksibilitet i rengøringen
og en større lokal medbestemmelse.
Sidst – men ikke mindst – tager rengø-
ringspersonalet godt imod konceptet. Det
styrker den faglige stolthed og giver en
større mening i arbejdet. Derudover bidra-
ger den øgede dialog også til at styrke
rengøringspersonalets tilhørsforhold til
arbejdspladsen.
10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0011.png
Rengøring er det nye sort
11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0012.png
3F
Et godt arbejdsmiljø
kan være mange ting
– men er
altid vigtigt
for både kvalitet og
arbejdsglæde
Rengøring er hårdt arbejde, både fysisk
og psykisk. Rengøringspersonalet skal
gøre rent i et stadigt højere arbejdstempo,
foretage mange tunge løft og repetitive
bevægelser samt håndtere kemikalier.
Samtidig er rengøring også et fag, hvor der
kan være udbredt grad af ensomhed på
jobbet, manglende tilknytning til arbejds-
pladsen samt bekymringer forbundet med
rengøringen som indtægtskilde – både for-
di det ofte kan være svært at få timer nok i
stillingen og fordi jobsikkerheden er lav.
For at sikre et godt arbejdsmiljø er det
derfor nødvendigt, at kommunerne – både
hvis rengøringen foregår i eget regi eller er
udliciteret – tager stilling til, hvordan der
kan sikres gode rammer for arbejdet.
Det handler både om, at stillingerne skal
være af en karakter, så man kan leve af
dem – 10-20 timer om ugen er svært for
mange at få til at hænge sammen.
Men det handler også om, at arbejdstakten
ikke bliver umenneskeligt høj. Som virkelig-
heden er i dag, skal rengøringspersonalet
nærmest foretage rengøringen i let løb for
at nå alle kvadratmeter inden for den givne
tid – og det er vel at mærke hele dagen,
hver dag.
Derudover bør det sikres, at medarbejder-
ne introduceres til ergonomisk korrekte
arbejdsstillinger og har adgang til maskiner
og udstyr, som kan minimere den fysiske
belastning. Det kan modvirke for tidlig
nedslidning og samtidig spare kommunen
for vikartimerne.
Endelig bør kommunerne sikre et godt
psykisk arbejdsmiljø, hvor der er fokus på
kollegialitet og fællesskab – det er særligt
vigtigt, da arbejdet jo meget ofte foreta-
ges alene eller i små grupper.
Et godt arbejdsmiljø – fysisk som psy-
kisk – medfører højere motivation, lavere
sygefravær, mindre nedslidning samt øget
trivsel og arbejdsglæde.
12
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0013.png
Rengøring er det nye sort
13
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0014.png
3F
Et tæt og tillidsfuldt
leverandørsamarbejde
giver
fleksibilitet
og
mere værdi for pengene
En lang række kommuner har hele eller
dele af rengøringsopgaven udliciteret.
Der er dog meget stor forskel på, hvordan
kommunerne griber samarbejdet med den
private leverandør – nogle er meget for-
melle, mens andre i stedet søger et mere
fleksibelt og tillidsbaseret samarbejde.
Ikke overraskende er erfaringerne bedst
med sidstnævnte tilgang. Et tæt og tillids-
fuldt leverandørsamarbejde sikrer nemlig
en øget fleksibilitet i rengøringsindsatsen,
hvilket bidrager til, at effekten af rengørin-
gen øges.
For at sikre et konstruktivt samarbejde skal
kommunen allerede i udbudsfasen gøre
sig nogle overvejelser. Her er det gavnligt
at involvere både kommunens institutioner
samt mulige leverandører, for at få input til
kontraktens indhold og udformning og for
at tage tilstrækkelig højde for institutioner-
nes varierende behov.
Samtidig bør kommunen gøre sig overve-
jelser om den ønskede kvalitetsstandard,
samt ikke mindst overveje, hvordan kvali-
tet, arbejdstakt og uddannelse afspejles
bedst muligt i udbudsmaterialet. Kommu-
nen har nemlig også en forpligtelse til at
sikre ordentlige vilkår for det rengørings-
personale, som skal udføre opgaven.
Endelig er det vigtigt, at kommunens
krav er både forståelige og opnåelige for
leverandørerne. I denne sammenhæng er
korrekt opmåling af arealerne naturlig-
vis af afgørende vigtighed. Samtidig bør
kommunen formulere fleksible kontrol- og
opfølgningsmekanismer, som ikke er for
mekaniske og bureaukratiske, men som
netop danner grundlaget for det tillidsful-
de samarbejde.
Kommunen bør altid holde sig for øje, at
uanset om rengøringsopgaven foretages i
eget regi eller udliciteres, så er det i sidste
ende altid kommunens ansvar at sikre
ordentlige rammer for rengøringen.
14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0015.png
Rengøring er det nye sort
15
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Henvendelse af 23/4-21 fra 3F vedr. foretræde om høj hygiejnestandard og lavere sygdomsspredning
2379962_0016.png
3F
Fagligt Fælles Forbund
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: 70 300 300
www.3f.dk