Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 346
Offentligt
2367318_0001.png
Etiske op ærkso hedspu kter
ved i dførsle af coro apas
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
2367318_0002.png
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
INDHOLD
Indledning ................................................................................................................. 3
Opmærksomhedspunkter ......................................................................................... 3
Balancen mellem frihed for nogen og begrænsning for andre .......................................... 3
Coronapassets bredde ....................................................................................................... 4
Balanceret risikominimering og tidsperspektiv ................................................................. 5
Integritet og sikkerhed ...................................................................................................... 6
International koordination og solidaritet .......................................................................... 6
Bekymringer .............................................................................................................. 7
Etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
© Det Etiske Råd 2021
ISBN: 978-87-92915-27-2
www.etiskraad.dk
2/8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
INDLEDNING
Indførelse af et coronapas indebærer mange dilemmaer der skal afvejes sundheds-
mæssigt, praktisk og etisk. Et coronapas kan derfor udformes på mange måder,
hver med sine fordele og udfordringer. Af hensyn til overskueligheden har Det Eti-
ske Råd i denne udtalelse taget afsæt i den udformning, som et markant flertal af
Folketingets partier blev enige om i en rammeaftale for genåbning af Danmark, der
blev offentliggjort 22. marts 2021. Aftalen omfatter en detaljeret plan for, hvordan
samfundsnedlukningen gradvist kan ophæves, og mange af de nye åbningstiltag er
vedtaget under forudsætning af anvendelsen af coronapas. Rammeaftalen forhol-
der sig samtidig til en række etiske spørgsmål, og omfatter flere hensynsmæssige
tiltag, fx for at undgå unødig diskrimination af nogle befolkningsgrupper.
I en samfundskrise, der som COVID-19-epidemien truer menneskers helbred og
samtidig påvirker bevægelsesfriheden, bliver etikken vedkommende for mange.
Det Etiske Råd ønsker derfor at påpege vigtigheden i, at potentielle etiske udfor-
dringer må overvejes og inkluderes i både det udviklingsarbejde, og de beslutnings-
processer, som angår coronapas. Således må der, i afvejningen af nytte og risiko i
forbindelse med passets indførsel, tages højde for etiske aspekter som privatliv, in-
tegritet, autonomi, trivsel, tillid, sikkerhed samt solidaritet
nationalt såvel som
internationalt. Rådet finder endvidere, at proportionalitetsprincippet bør være sty-
rende for de tiltag, der iværksættes.
Grundlæggende finder Det Etiske Råd, at der i den politiske rammeaftale er taget
en række vigtige hensyn. Med coronapasset som forudsætning for deltagelse i ud-
valgte samfundsaktiviteter, vil risikoen for smittespredning i samfundet mindskes,
hvilket vil få stor betydning for begrænsningen af epidemien. Samtidig vil borgere i
særlige risikogrupper beskyttes mod COVID-19, som for deres vedkommende i vær-
ste tilfælde kan være livstruende. Ved at lade sig vaccinere mod COVID-19 beskytter
man ikke bare sig selv men også andre, og netop den kollektive beskyttelse er en af
de primære årsager til at gøre vaccinen let tilgængelig for alle. Der indgår flere an-
dre elementer i den politiske rammeaftale om genåbning af Danmark. Rådet me-
ner, at det er af stor betydning at fastholde disse, og vil herudover rejse en række
øvrige vigtige etiske opmærksomhedspunkter, som man bør holde sig for øje.
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
Balancen mellem frihed for nogen og begrænsning for andre
Beslutningen om at anvende coronapas som en del af genåbningen af samfundet
berører en vigtig balance, fordi frihed for nogen samtidig kan begrænse friheden
for andre. Grundlæggende har coronarestriktionerne været en indskrænkning i alle
borgeres frihed. Et coronapas indebærer i den konkrete situation en øget frihed for
de personer, der har coronapasset, og i princippet en fortsat indskrænkning i frihe-
den til borgere der ikke har et. Denne frihedsindskrænkning kan diskuteres ud fra
en sundhedsmæssig- og en retfærdighedsbetragtning
herunder om proportiona-
litetsprincippet er overholdt.
3/8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
For mange mennesker opleves samfundsnedlukning og restriktioner, fx for forsam-
linger, stærkt begrænsende. Samtidig er de mange tiltag for at forhindre smitte-
spredning nødvendig for mennesker, som er særligt sårbare over for en COVID-19
infektion. Hensynet til en sårbar del af befolkningen, risikerer dog at skabe nye ud-
satte grupper eller forværre situationen for andre, som fx de der oplever en større
grad af ensomhed og isolation fra omverdenen. Således kan der menneskeligt og
også samfundsøkonomisk være en gevinst ved at sætte effektivt ind i gennemførs-
len af en sikker og omfattende samfundsgenåbning. Flere erhvervsdrivende er
hårdt ramt af manglende omsætning og en høj grad af uvished i forhold til egen og
medarbejderes fremtid. Sammenlignet med en samfundsgenåbning uden immuni-
tets- eller testkrav, vil der med coronapasset potentielt kunne sikres større tryghed
og mulighed for hurtigere genåbning. At vende tilbage mod en samfundstilstand
som før epidemien kan for mange således være af afgørende betydning for livskva-
liteten.
Der er dog også modsatrettede hensyn at være opmærksom på. Såvel som corona-
passet kan skabe større frihed for de som har det, vil det også risikere at virke mod-
sat for de mennesker, som ikke har det. For denne befolkningsgruppe vil et krav om
coronapas kunne opfattes som frihedsbegrænsende og unødvendig forskelsbe-
handling. Dette rejser en relevant problematik, som Det Etiske Råd præsenterer i
de følgende opmærksomhedspunkter. Det er vigtigt at skabe en løsning, som sigter
mod opretholdelsen af lige rettigheder for alle forskellige grupper af mennesker.
Coronapassets bredde
Efterhånden som COVID-19 vaccineprogrammet rulles ud, vil der i første omgang
kun være nogle grupper i samfundet, som har haft mulighed for at blive vaccineret,
og dermed vil de kunne få adgang til de aktiviteter, som reguleres af et coronapas.
Det vil dog også efterhånden blive tydeligt, at det ikke er alle mennesker, som kan
eller må vaccineres. Fx er det for gravide, børn under 16 år og visse borgere med
andre sygdomme slet ikke muligt at lade sig vaccinere, uanset om det måtte være
et ønske eller ej.
Andre dele af befolkningen vil af forskellige årsager aktivt fravælge at lade sig vac-
cinere, og der kan være en vis risiko for, at denne del af befolkningen vil opleve det
som en form for indirekte tvang at skulle fremvise et coronapas, for at få lov til at
deltage aktivt i samfundet på lige fod med andre. Heraf udspringer et etisk di-
lemma. Det Etiske Råd mener, at det er vigtigt, at frivilligheden i forhold til vaccine-
valg opretholdes, lige som det også er betydningsfuldt at tage hensyn til udsatte
befolkningsgrupper og til den overordnede folkesundhed.
Ved som planlagt i rammeaftalen at lade et negativt testresultat eller immunitet
efter en tidligere COVID-19 infektion være et gyldigt alternativ til vaccination i co-
ronapasset, vil den uvaccinerede del af befolkningen kunne opnå muligheder tilsva-
rende de vaccineredes. Dette anerkender Det Etiske Råd som en løsning, der kan
være medvirkende til at begrænse risikoen for en opdeling af befolkningen i et A-
4/8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
og B-hold, som der fra flere sider har været rejst en reel bekymring for, med co-
ronapassets indførelse. Rådet opfordrer derfor til, at den model for coronapassets
bredde fastholdes fremover. Endvidere mener rådet, at alle relevante former for
tests skal kunne indgå i coronapasset, så længe de er foretaget inden for en tids-
grænse som vurderes forsvarlig, og så længe testene kan godkendes i forhold til
sikkerhed og pålidelighed. Der bør således ifølge rådet satses på at gøre både vac-
cinationer, COVID-19 test og dermed også coronapasset så lettilgængelig som mu-
ligt for alle borgere.
Balanceret risikominimering og tidsperspektiv
Coronapasset åbner muligheden for, at man potentielt kan skabe større frihed for
et flertal i samfundet og samtidig risikominimere i forhold til smittespredning. Hvis
vaccinerne virker efter hensigten og effektivt nedbringer antallet at alvorlige CO-
VID-19 sygdomstilfælde, vil restriktionerne gradvist kunne ophæves for alle. For at
tilgodese flest muligt i befolkningen, og for at undgå unødvendig kontrol, anbefaler
Det Etiske Råd i lighed med det politiske udspil, at coronapassets anvendelsesom-
råde gradvist nedjusteres, således at det kun anvendes, så længe det har en bety-
delig effekt i forhold til epidemikontrol.
I den første fase af genåbningen, hvor immuniteten i befolkningen stadig ikke er
udbredt, vil det kunne være nødvendigt at anvende coronapasset i flere forskellige
sammenhænge som fx i forbindelse med åbningen af liberale serviceerhverv eller
kulturliv. Senere i vaccinationsforløbet, når befolkningsimmuniteten bliver mere
omfattende, skal anvendelsen af coronapasset begrænses og herefter udfases. Ef-
terhånden som vaccinationsprogrammet udrulles, er det forventeligt, at corona-
passet kan erstattes af mindre indgribende tiltag som fx krav til afstand eller anven-
delse af mundbind.
I den politiske rammeaftale er det planlagt, at der skal nedsættes ekspertgrupper,
til at komme med anbefalinger i forbindelse med den gradvise samfundsgenåbning.
Det Etiske Råd påskønner en dynamisk proces på baggrund af løbende situations-
vurderinger og finder det vigtigt at rækkevidden for coronapassets anvendelse ind-
skrænkes i videst muligt omfang, efterhånden som det bliver muligt. I den sammen-
hæng vil rådet understrege vigtigheden af, at denne følgegruppe inkluderer rele-
vante etiske betragtninger i sin vurdering. Herudover anser rådet det for yderst vig-
tigt, at fastholde den solnedgangsklausul på anvendelsen af coronapasset, som er
aftalt.
Det kan være vanskeligt at forudsige den præcise periode, hvor et coronapas kan
komme til at spille en rolle, da dette kan afhænge af fx epidemiudviklingen, ændrin-
ger i virus, og de forskellige vacciners effekt på længere sigt. Det er velkendt at virus
kontinuerligt ændrer sig ved tilfældige genetiske mutationer, og disse ændringer
kan måske få en betydning for vaccinernes virkning. Under COVID-19-epidemiens
udvikling i verden er der opstået flere forskellige coronavirus-stammer, og altså kan
vi fremover meget vel risikere, løbende at skulle forholde os til nye virusmutationer,
hvilket således tilføjer endnu et komplicerende aspekt til overvejelserne om co-
ronapassets anvendelse på sigt. Måske vil det blive nødvendigt at booste kroppens
5/8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
immunforsvar ved hjælp af genvaccinationer eller med helt nye vacciner, og dette
kan eventuelt betyde, at coronapasset må opdateres undervejs. Disse mulige sce-
narier understøtter ligeledes ideen om, at der allerede fra coronapasset introduk-
tion tages højde for, at den givne situation løbende må overvåges, også på længere
sigt.
I fremtiden kan sådanne uafklarede faktorer, spille en vigtig rolle for, hvilke etiske
spørgsmål som bringes i spil. Disse mulige usikkerheder i forhold til fremtiden med
COVID-19-epidemien kan give anledning til tvivl og bekymringer, også om corona-
passet. I den forbindelse opfordrer Det Etiske Råd til fuld transparens og klare ud-
meldinger i myndighedernes formidling til befolkningen for at fremme forståelse,
tillid og forsat opbakning.
Integritet og sikkerhed
Coronapasset kan give anledning til bekymring om databeskyttelse, fordi person-
følsomme oplysninger om helbred og immunitetsstatus generelt er private og skal
beskyttes mest muligt, af hensyn til det enkelte menneskes integritet. Derfor er det
vigtigt at overveje, hvordan kontrollen af coronapasset gennemføres. Vil den fx
skulle foretages af de ansatte i en forretning eller af frivillige medarbejdere på en
festival, med de praktiske udfordringer det vil kunne rejse, når mange mennesker
skal betjenes hurtigt? Det kan lægge et vist pres på mindre virksomheder at skulle
afsætte ressourcer til kontrol, samtidig med at det medmenneskelige aspekt også
risikerer at udfordres i de tilfælde, hvor kunder må afvises fx pga. mangelfuld do-
kumentation.
For mange kan det være grænseoverskridende at skulle udlevere oplysninger om,
hvorvidt man som ejer af et coronapas har ladet sig vaccinere, tidligere har haft
COVID-19 eller blot er testet negativ, til tilfældige coronapas-kontrollører. Det Eti-
ske Råd anbefaler derfor, at der udvikles løsninger, som er lette at aflæse hurtigt,
og som begrænser adgangen til detaljerede personfølsomme oplysninger mest mu-
ligt. En måde at beskytte personoplysningerne i coronapasset på er at indføre et
simpelt system, hvor passet alene fungerer som adgangsbillet uden af angive, hvor-
vidt dette er baseret på test-, vaccine- eller immunitetsstatus. Et simpelt rød/grøn-
system eller fx adgang/ikke-adgang kan være en god måde, hvormed anonymitet
og funktionalitet potentielt kan forenes.
Et andet vigtigt hensyn at tage i udviklingen af coronapasset vedrører borgere, som
ikke kan anvende en digital løsning. I denne forbindelse finder Det Etiske Råd, at
det er afgørende, at det med den politiske aftale er bestemt, at disse borgere vil få
mulighed for at fremvise fysisk dokumentation både for COVID-19 test og vaccina-
tion. I denne forbindelse bør der ligeledes tages hensyn til nogle borgeres særlige
udfordringer i forhold til fremmøde og tilvejebringelse af dokumentation for et ne-
gativt testresultat inden for forældelsesgrænsen.
International koordination og solidaritet
I international sammenhæng vil coronapasset kræve en fælles koordineret indsats
i forbindelse med implementering og kontrol ved rejser mellem forskellige lande.
6/8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
Flere steder er myndighederne umiddelbart positivt indstillede over for ideen om
et coro apas, fx er a i Israel i ga g ed at i dføre et såkaldt ”gree passport”
som adgangsgivende til udvalgte samfundsaktiviteter. Herudover har EU-kommis-
sionens formand præsenteret et forslag om et europæisk digitalt pas. Passet, som
skal fremme sikker og fri bevægelse inden for EU, skal som det danske coronapas
omfatte dokumentation for både negative testresultater og immunitet efter vacci-
nation eller infektion.
Nogle steder er der dog rejst bekymring, fx påpegede den britiske premierminister
i marts måned nødvendigheden i at undersøge de mulige etiske problematikker
nærmere, mens det tyske etiske råd umiddelbart fraråder indførslen af et COVID-
19 immunitetspas, på baggrund af de usikkerheder der stadig findes i forhold til
vaccination og immunitet over for den nye coronavirus. I deres anbefalinger lægges
bl.a. vægt på, usikkerhed i forhold til om COVID-19-vaccinerne hindrer transmission
af virus, og at restriktionerne skal lettes for alle borgere, efterhånden som vaccina-
tionsprogrammet skrider frem, og når antallet af alvorlige COVID-19-sygdomstil-
fælde falder.
Det kan være relevant at overveje, hvilken betydning de forskellige landes holdnin-
ger til coronapasset kan have, fx i forhold til regulering, gensidig fleksibilitet og kon-
trol af ind- og udrejsende. Nogle lande kan være meget afhængige af at kunne åbne
for turister og vil derfor opnå stor gavn af en fælles løsning til sikring af rejseaktivi-
teten. Et andet vigtigt perspektiv at have med er også, at der kan være betydelig
international variation i udrulning af COVID-19-vaccinen og i forhold til testfacilite-
ter. Forskelle i fx økonomi, infrastruktur, planlægningsindsats og muligheder for at
sikre sig tilstrækkeligt med værnemidler eller nok uddannet sundhedspersonale
kan gøre, at mennesker i nogle lande vil have bedre muligheder for at blive vacci-
nerede eller COVID-19-testede end andre. Tilsvarende kan der være internationale
forskelle i adgangen til vaccine, fx fordi nogle lande i verden har opkøbt mange vac-
cinedoser på forhånd.
I den sammenhæng anbefaler Det Etiske Råd, at myndighederne forholder sig til,
hvordan der bedst kan udvises international solidaritet over for mennesker, fra
lande hvor det kan være vanskeligt at få et officielt coronapas, således at uligheden
i verden ikke øges yderligere med coronapassets indførsel.
BEKYMRINGER
I forbindelse med behandlingen af dette emne har Det Etiske Råd modtaget en
række henvendelser fra borgere, som har udtrykt deres bekymringer for uønskede
negative effekter af coronapasset. Bekymringerne bygger bl.a. på en frygt for, at
coronapassets indførsel og anvendelse vil kunne risikere at forårsage unødvendig
forskelsbehandling, og i sidste ende potentielt diskrimination, af borgere i samfun-
det. Menneskerettigheder, personlig frihed, sikkerhed og integritet frygtes at blive
udfordret, hvis der gøres forskel på muligheden for fri bevægelig og selvbestem-
melse, for de som kan fremvise et coronapas, og de som ikke kan eller vil dette.
7/8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 346: Udtalelse fra Det Etiske Råd om etiske opmærksomhedspunkter ved indførslen af coronapas
ETISKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED INDFØRSLEN AF CORONAPAS
Det Etiske Råd mener, at det er vigtigt at lytte til alle borgere, og forholde sig til de
reelle bekymringer som rejses. Et krav om COVID-19-vaccination eller testning er
indgreb i bevægelsesfriheden, som for nogen vil opfattes acceptabelt og nødven-
digt, men som for andre vil opleves mere eller mindre frihedsbegrænsende og stig-
matiserende, i perioden det opretholdes. Hensynet til menneskers integritet og ret
til selvbestemmelse er vigtigt, af respekt for det enkelte menneskes værd. Samtidig
kan anerkendelsen af dette hensyn være af afgørende betydning for opretholdel-
sen af befolkningens tillid til myndighederne.
Det er derfor også relevant at være opmærksom på, på hvilket grundlag den enkelte
borger træffer beslutningen om testning og vaccination. Klar kommunikation og
transparens i forhold til beslutningsgrundlag og proces, både hvad angår COVID-19-
vaccinen samt coronapasset og dets anvendelsesmuligheder, er vigtigt for, at hver
enkelt kan træffe beslutninger på så oplyst et grundlag som muligt med kendskab
til både positive og negative risici for sig selv og andre.
8/8