Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
2358758_0001.png
Februar 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
adgangen til
specialiseret palliation
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Orientering om den fortsatte behandling af beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundhedsministeren
2358758_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 18/2019 om adgangen til
specialiseret palliation
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 22. december 2020
20. januar 2021
RN 701/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundheds- og ældreministe-
ren og regionerne har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes be-
mærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at beretningen sætter fokus på et meget væsent-
ligt område, og at der er meget brugbar information i beretningens afdækning af regio-
nernes arbejde med udvikling af den specialiserede palliation. Ministeren oplyser, at
regionerne tager kritikken fra Statsrevisorerne til efterretning – både om den manglen-
de lige adgang for kræftpatienter og ikke-kræftpatienter og den manglende systemati-
ske og effektive identifikation af behov for specialiseret palliation. Ministeren oplyser
videre, at ministeren tilslutter sig Rigsrevisionens opfattelse af, at udfordringerne med
adgangen til specialiseret palliation bl.a. kan adresseres i Task Force for Patientforløb
på Kræft- og Hjerteområdet, da implementeringen af ”Anbefalinger for den palliative
indsats” og ”Forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse med kræft”
følges i dette regi.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at Danske Regioners Sundhedsudvalg i august
2020 har udarbejdet et fælles positionspapir, som bl.a. skal ses som et svar på Rigsrevi-
sionens undersøgelse. Positionspapiret indeholder 4 overordnede pejlemærker og 15 an-
befalinger, som skal styrke den palliative indsats. Regionerne oplyser, at de har iværk-
sat eller vil iværksætte initiativer, der skal understøtte, at patienters adgang til specia-
liseret palliation i højere grad bliver baseret på patientens behov.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Sundheds- og Ældreministeriets og regionernes arbejde med at sikre adgang til spe-
cialiseret palliation i regi af Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet
hvorvidt patienters ventetid til specialiseret palliation udvikler sig i en positiv ret-
ning.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Orientering om den fortsatte behandling af beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundhedsministeren
2
I. Baggrund
Palliation
Palliation skal sikre tidlig iden-
tifikation og lindring af de lidel-
ser og problemer, der er for-
bundet med en livstruende
sygdom, både for patienten
og for de pårørende. Basal pal-
liation ydes af egen læge, på
et sygehus, i eget hjem eller af
den kommunale hjemmepleje,
mens specialiseret palliation
ydes af et hospital eller af ét
af de 19 selvejende hospicer,
som regionerne har drifts-
overenskomst med. I 2019
blev ca. 11.000 patienter hen-
vist til specialiseret palliation.
2. Rigsrevisionen afgav i august 2020 en beretning om adgangen til specialiseret pal-
liation. Beretningen handlede om, hvorvidt regionerne sikrer, at patienter ved behov
har adgang til specialiseret palliation. Det er patientens behov, og ikke hvilken bagved-
liggende sygdom patienten har, der bør afgøre, om patienten har adgang. Undersøgel-
sen tog udgangspunkt i forløbet, fra patientens behov for palliation blev identificeret,
til patienten blev modtaget i en specialiseret palliativ enhed på hospitalet eller på et
hospice. Undersøgelsen baserede sig på, at den palliative indsats bør påbegyndes tid-
ligt ved at identificere patientens behov, så den enkelte patient sikres optimal lindring.
Når patientens behov er identificeret, skal det være klart, hvilke kriterier der skal være
opfyldt, før patienten kan henvises og efterfølgende visiteres til specialiseret palliation,
så det så vidt muligt undgås, at patienten henvises forgæves. Det skal tilstræbes, at
patienter, der er henvist og visiteret til specialiseret palliation, modtages i en speciali-
seret enhed på hospitalet eller på et hospice uden lang ventetid.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at re-
gionerne ikke havde sikret, at patienter med livstruende sygdomme ved behov havde
adgang til specialiseret palliation. Statsrevisorerne fandt det ligeledes utilfredsstillen-
de, at regionerne ikke i tilstrækkeligt omfang havde sikret en systematisk og effektiv
identifikation af den enkelte patients behov for specialiseret palliation.
Task Force for Patient-
forløb på Kræft- og
Hjerteområdet
Task Force for Patientforløb
på Kræft- og Hjerteområdet
har til opgave at sikre fagligt
optimale forløb på kræft- og
hjerteområdet. Taskforcen
har fokus på patientens sam-
lede forløb fra mistanke om
kræft- eller hjertesygdom til
udredning, behandling (hel-
bredende og livsforlængen-
de), opfølgning, rehabilitering
og senfølger.
Taskforcen består af repræ-
sentanter fra Danske Regio-
ner, de 5 regioner, KL, Sund-
heds- og Ældreministeriet og
Sundhedsstyrelsen (formand).
Sundheds- og Ældreministeri-
et og regionerne følger op på
implementeringen af anbefa-
lingerne for det palliative om-
råde i taskforcen.
Det fremgik også af beretningen, at det er Rigsrevisionens vurdering, at der er indika-
tioner på, at der er forskel i adgangen til specialiseret palliation mellem patienter med
kræft og patienter med andre sygdomme end kræft. De indikationer bygger på Sund-
hedsstyrelsens antagelse om, at behovet for palliation er det samme for alle med en
livstruende sygdom. Der er imidlertid ikke viden om, hvorvidt patienter med kræft og
patienter med andre sygdomme har samme behov for specialiseret palliation, og det
fremgår derfor af beretningen, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at Sundheds- og
Ældreministeriet og regionerne bør adressere den manglende identificering af behov
for palliation som første led i at sikre, at adgangen til specialiseret palliation i højere
grad bliver baseret på patientens behov. Dette kan fx ske i regi af Task Force for Pa-
tientforløb på Kræft- og Hjerteområdet.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af sundheds- og ældreministerens og
regionernes redegørelser
Behovsvurderinger og henvisninger
5. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at regionerne ikke i tilstrækkeligt om-
fang havde sikret en systematisk og effektiv identifikation af den enkelte patients be-
hov for specialiseret palliation.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Orientering om den fortsatte behandling af beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundhedsministeren
2358758_0004.png
3
Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad havde sikret, at
patienter ved behov blev henvist til specialiseret palliation uanset sygdom, og at der
var betydelige forskelle på tværs af regionerne i, hvor mange patienter der blev hen-
vist til specialiseret palliation, og hvor mange der blev tilbagevist. Statsrevisorerne be-
mærkede også, at det ikke altid var klart for de henvisende læger, hvilke kriterier der
skulle være opfyldt i visitationen til specialiseret palliation, så det så vidt muligt kunne
undgås, at patienter blev henvist forgæves.
6. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at beretningen sætter fokus på et meget
væsentligt område, og at der er meget brugbar information i beretningens afdækning
af regionernes arbejde med udvikling af den specialiserede palliation. Ministeren op-
lyser, at regionerne tager kritikken fra Statsrevisorerne til efterretning – både om den
manglende lige adgang for kræftpatienter og ikke-kræftpatienter og den manglende
systematiske og effektive identifikation af behov for specialiseret palliation.
7. Det fremgik af beretningen, at det var Rigsrevisionens opfattelse, at Sundheds- og
Ældreministeriet og regionerne burde adressere den manglende identificering af be-
hov for palliation som første led i at sikre, at adgangen til specialiseret palliation i hø-
jere grad blev baseret på patientens behov, fx i regi af Task Force for Patientforløb på
Kræft- og Hjerteområdet.
8. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at ministeren tilslutter sig, at udfordringerne
med adgangen til specialiseret palliation bl.a. kan adresseres i Task Force for Patient-
forløb på Kræft- og Hjerteområdet, da implementeringen af ”Anbefalinger for den pal-
liative indsats” og ”Forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse med
kræft” følges i dette regi.
9. Regionerne har i august 2020 i regi af Danske Regioner udarbejdet et positionspa-
pir for udvikling af den palliative indsats. Med positionspapiret fra Danske Regioners
Sundhedsudvalg er det besluttet at arbejde med en fælles regional position, som iføl-
ge sundheds- og ældreministeren bl.a. skal ses som et svar på Rigsrevisionens under-
søgelse. Positionspapiret indeholder 4 overordnede pejlemærker og 15 anbefalinger,
som skal styrke den palliative indsats og sikre, at alle patienter og patientgrupper med
behov får tilbudt specialiseret palliation. De 4 overordnede pejlemærker fremgår af
boks 1.
Sundhedsstyrelsens
vejledninger
Sundhedsstyrelsen har ud-
stedt 2 gældende vejledninger,
der indeholder anbefalinger til
indholdet af den palliative ind-
sats.
Den ene vejledning er Sund-
hedsstyrelsens ”Anbefalinger
for den palliative indsats” fra
2017. Formålet er at løfte kva-
liteten af indsatsen og skabe
lighed i adgangen til de pallia-
tive tilbud overalt i landet uan-
set sygdom.
Den anden vejledning er Sund-
hedsstyrelsens ”Forløbspro-
gram for rehabilitering og pal-
liation i forbindelse med kræft”
fra 2018, som skal sikre kvali-
tet og sammenhæng i indsat-
sen ved rehabilitering og pal-
liation. Forløbsprogrammet
anbefaler, at relevante aktører
systematisk vurderer behovet
for palliation hos personer
med kræft tidligst muligt efter
diagnosetidspunktet og løben-
de herefter.
Boks 1
Overordnede pejlemærker fra Danske Regioners positionspapir
for udvikling af den palliative indsats
1. Vi vil gøre op med uligheden i, hvem der får lindrende behandling.
2. Vi vil skabe bedre rammer for at dø i eget hjem.
3. Vi vil sætte tidligt ind med lindrende behandling og understøtte flere uhelbredeligt
syge i at træffe et aktivt valg om deres behandlingsforløb.
4. Vi vil bryde tabuet om døden i sundhedsvæsenet, og patienternes og de pårørendes
ønsker skal være vores rettesnor.
Kilde:
Danske Regioner.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Orientering om den fortsatte behandling af beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundhedsministeren
4
10. Regionerne oplyser, at de har iværksat eller vil iværksætte initiativer, der skal un-
derstøtte, at patienters adgang til specialiseret palliation i højere grad bliver baseret
på patientens behov.
11. Region Hovedstaden oplyser, at der – for at imødekomme en løbende behovsvur-
dering og deraf en mere ensartet henvisning – er nedsat en national klinisk koordina-
tionsgruppe. Koordinationsgruppen har til formål at udarbejde relevante spørgeske-
maer for at sikre et standardiseret grundlag for arbejdet med PRO-data (patientrap-
porterede data) nationalt på det palliative område for i første omgang patienter med
hjerte-, nyre- og lungesygdom samt kræft. Der forventes at foreligge resultater i løbet
af 2021.
Region Hovedstaden oplyser videre, at regionen arbejder på at udbrede den palliati-
ve indsats til patienter med anden diagnose end kræft. Senest er der med budgettet
for 2021 afsat yderligere 3 mio. kr. årligt til at udvide de udgående palliative teams til
at understøtte flere livstruende syge patienters ønske om at blive længst muligt og dø
i eget hjem. Regionen har endvidere nedsat en følgegruppe med repræsentanter fra
alle specialiserede palliative afdelinger, relevante specialer på hospitalerne og repræ-
sentanter fra regionens hospices, kommuner og almen praksis, der følger udviklingen
af de udgående palliative teams, der også skal behandle patienter med anden diagno-
se end kræft.
Tilbagevisning
Når en henvisning bliver tilba-
gevist, får patienten ikke et til-
bud om specialiseret palliation.
En tilbagevisning kan fx ske,
fordi patienten ikke vurderes
at opfylde visitationskriterier-
ne.
12. Region Sjælland oplyser, at regionen anerkender, at der i samarbejde med andre
regioner er en opgave i at klarlægge patientforløb og visitationskriterier. Relevante sy-
gehuse i Region Sjælland er derfor i gang med at afdække området vedrørende tilba-
gevisning af henvisninger med henblik på at minimere antallet af tilbageviste henven-
delser til den specialiserede palliation.
13. Region Syddanmark oplyser, at regionen har afsat midler fra 2021 og frem til at
styrke den regionale indsats på området (8 mio. kr. i 2021 og 10 mio. kr. fra 2022 og
frem).
14. Region Midtjylland oplyser, at regionens budgetforlig for 2021 indebærer, at regio-
nen har en ambition om at sikre, at patienterne får en værdig afslutning på livet. Det
skal ske ved at sikre, at hospitalerne tidligt opsporer og identificerer patienternes be-
hov for en palliativ indsats uanset patienternes diagnose, og ved, at hospitalerne hen-
viser patienterne til en specialiseret indsats ved det palliative team eller hospice, når
patienterne har behov herfor.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Orientering om den fortsatte behandling af beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundhedsministeren
5
Region Midtjylland oplyser, at Sundhedsstyrelsens ”Anbefalinger for den palliative ind-
sats” og ”Forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse med kræft” fort-
sat er i gang med at blive udfoldet og implementeret i regionerne. Region Midtjyllands
reviderede samarbejdsaftale om palliation er under udarbejdelse og forventes politisk
godkendt i løbet af 2021. Det overordnede formål med samarbejdsaftalen om pallia-
tion er at sikre en sammenhængende palliativ indsats på tværs af sektorerne for pati-
enterne og de pårørende og ikke mindst sikre, at patienterne tilbydes en palliativ ind-
sats, som tager udgangspunkt i de behov og ønsker, den enkelte patient har. I den for-
bindelse er der bl.a. fokus på at skabe lighed i adgangen til de palliative indsatser for
målgruppen uanset diagnose eller social baggrund og at understøtte, at de patienter,
der har behov for en palliativ indsats, løbende og systematisk får vurderet deres be-
hov og får en palliativ indsats svarende til deres ønsker og behov på det rette specia-
liseringsniveau.
15. Region Nordjylland oplyser, at der i budgettet for 2021 er afsat ekstra 1,5 mio. kr. til
fremme af den palliative indsats for regionens patienter. I udmøntningen af disse mid-
ler, vil regionen arbejde på at sikre en systematiseret identifikation af, hvilke patienter
der har behov for en specialiseret indsats.
Region Nordjylland oplyser videre, at regionen fremadrettet vil intensivere arbejdet
med at sikre alle patienters adgang til specialiseret palliation, uanset om det drejer sig
om patienter med kræft eller patienter med andre sygdomme end kræft. Det er be-
sluttet, at der i Region Nordjylland i foråret 2021 skal udarbejdes en plan for palliation
i regionen.
16. Rigsrevisionen finder sundheds- og ældreministerens tilkendegivelser og regioner-
nes initiativer positive. Rigsrevisionen vil fortsat følge Sundheds- og Ældreministeriets
og regionernes arbejde med at sikre adgang til specialiseret palliation i regi af Task
Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet.
Modtagelse og ventetid
17. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at regionerne ikke havde sikret, at pa-
tienter med livstruende sygdomme ved behov havde adgang til specialiseret pallia-
tion. Statsrevisorerne bemærkede, at der i perioden 2016-2019 ikke var sket tydelige
forbedringer i adgangen til specialiseret palliation. Målet om, at 90 % af patienterne
skal modtages inden for 10 dage, var således ikke nået i perioden 2016-2019 med ri-
siko for, at patienterne døde eller blev for dårlige, inden de modtog tilbuddet.
18. Det fremgik af beretningen, at mange henviste patienter ikke nåede at blive mod-
taget, inden de blev for dårlige eller døde, og mange af de patienter, der nåede at blive
modtaget, ventede for længe på specialiseret palliation.
19. Region Hovedstaden er den region, hvor færrest patienter har den første behand-
lingskontakt senest 10 dage efter modtagelse af henvisningen. Region Hovedstaden
oplyser, at en mulig supplerende forklaring på dette kan være, at patienterne henvises
tidligere. Region Hovedstaden tilslutter sig imidlertid, at der er behov for fokus på tid-
ligere identificering af palliative behov og en tidlig indsats på såvel basal som specia-
liseret niveau afhængig af den enkelte patients behov.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Orientering om den fortsatte behandling af beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundhedsministeren
6
20. Region Sjælland oplyser, at regionen medgiver, at der er udfordringer med at give
patienterne tilbud om specialiseret palliation inden for 10 dage, og inden deres tilstand
bliver for dårlig. Region Sjælland vil derfor sikre en systematisk afklaring af det palliati-
ve behov og en mere optimal udnyttelse af den eksisterende kapacitet, som vurderes
at være tilstrækkelig, idet regionens specialiserede palliation leverer pladser til andre
regioner.
21. Region Syddanmark oplyser, at budgetforliget for 2020 bl.a. indeholder en opnor-
mering af specialiserede palliative teams på sygehusene, som skal bidrage til, at den
specialiserede indsats i endnu højere grad end i dag kan tilbydes i rette tid til alle pati-
enter med behov.
22. Region Midtjylland oplyser, at regionen løbende følger det palliative område gen-
nem årlige rapporter om aktiviteten på hospices. Fremadrettet vil området blive fulgt
endnu tættere, idet der i Region Midtjyllands samarbejdsaftale om palliation er lagt op
til, at der lokalt afholdes audit én gang årligt.
23. Region Nordjylland oplyser, at regionen fremadrettet vil arbejde endnu mere på at
sikre alle patienters adgang til specialiseret palliation, uanset om det drejer sig om pa-
tienter med kræft eller patienter med andre sygdomme end kræft.
24. Rigsrevisionen finder regionernes initiativer positive. Rigsrevisionen vil fortsat føl-
ge, om patienters ventetid til specialiseret palliation udvikler sig i en positiv retning.
Lone Strøm