Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2358085_0001.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Baggrundsrapport
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0002.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Indholdsfortegnelse
1
1.1
1.2
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3
4
4.1
4.2
4.3
4.4
5
A
A.1
A.2
A.3
B
Resumé
Baggrund
Konklusion og perspektivering
Baggrund
Udfordringer ved den nuværende danske regulering
Reform af praksissektoren i Sverige
Formål med denne undersøgelse
Metode for undersøgelsen
Rapportens struktur
Sammenligning af det danske og det svenske marked
Erfaringer og effekter af den svenske reform
Konkurrence
Udvikling i offentlige udgifter
Sundhedsfaglighed
Sundhedspolitik
Referencer
Uddybet metodebeskrivelse
Desk study
Telefoninterviews
Interviewguide
Kort over de svenske regioner
3
3
3
5
5
5
6
7
7
8
11
11
15
17
19
22
23
23
23
23
26
Kolofon
Forfattere: Lise Hagelund, David Sjöberg,
Sandra Stallknecht & Claus Galbo-Jørgensen
Dato: 17. november 2016
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1., DK-2840 Holte
T: (+45) 61 333 500, E: [email protected]
www.incentive.dk
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0003.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
1 Resumé
1.1
Baggrund
Denne analyse har til formål at undersøge de svenske erfaringer med og effekter af en liberalisering af
markedet for sundhedsydelser i praksissektoren med fokus på fysioterapi. Rapporten er primært baseret
på et desk study af den tilgængelige litteratur og statistik om emnet.
I Sverige er fysioterapi tilknyttet praksissektoren enten i tværfaglige sundhedshuse sammen med læger
og andre faggrupper; som privatpraktiserende i egne klinikker, eller helt uden for sundhedsvæsenet.
Kiropraktorer er i Sverige rent privat drevne og indgår ikke som en del af det offentligt finansierede
sundhedsvæsen.
Fra 2007 til 2010 blev der i Sverige gennemført en reform, der havde til formål at give patienterne frit
valg af sundhedscenter og give fri etableringsret for sundhedscentrene. Reformen i Sverige gjorde det
muligt for nye sundhedsudbydere at etablere sig og drive sundhedscentre. Da det svenske
sundhedsvæsen er decentralt drevet af de 21 regioner, blev reformen udrullet i forskellige år i de
forskellige regioner, men fra 2010 kunne man i alle svenske regioner frit etablere et nyt
sundhedscenter. Derudover har tre regioner gjort det muligt at etablere og drive private
fysioterapiklinikker.
Sundhedscentre i Sverige
I Sverige udbydes sundhedsydelser i praksissektoren som hovedregel gennem tværfaglige
sundhedscentre (vårdcentraler). Borgerne registreres hos ét sundhedscenter, og de kan frit vælge,
hvilket center de vil tilknyttes. I sundhedscentrene er der altid tilknyttet mindst én læge og typisk
også andre sundhedsfaglige personalegrupper, såsom sygeplejersker og fysioterapeuter.
Sundhedscentrene har historisk primært været offentligt drevne, men efter reformen om
valgfrihed og fri etableringsret er flere og flere centre drevet privat. Alle sundhedscentre
finansieres (ud over brugerbetaling) af regionerne. Den offentlige finansiering blev før reformen
fastsat ved en national takst, mens de nyoprettede sundhedscentre i dag finansieres af regionale
takster, som er den samme inden for hver region, men varierer i størrelse og struktur mellem
regionerne.
Sundhedscentrene kan ejes af alle, herunder eksempelvis kapitalfonde, så længe de regionale krav
til sundhedscentrene overholdes. Halvdelen af regionerne har eksempelvis krav til, at
sundhedscenteret skal have en fysioterapeut ansat eller tilknyttet gennem en samarbejdsaftale.
1.2
Konklusion og perspektivering
Den svenske reform har ført til, at der er kommet flere sundhedscentre. Fra 2007 til 2015 er antallet af
sundhedscentre steget med 14%. Væksten er fordelt over næsten alle regioner i Sverige. Stort set alle
de nye centre er drevet af private udbydere. De fleste nye sundhedscentre er åbnet, kort tid efter
reformen trådte i kraft i den pågældende region.
Reformen har ikke medført en stigning i antallet af konsultationer i praksissektoren. Antallet af
konsultationer har været stort set uændret siden 2010, mens det steg med ca. 1,1% p.a. i årene før. De
offentlige omkostninger pr. konsultation følger den generelle lønudvikling i det svenske samfund både
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0004.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
før og efter reformen. Patienternes egenbetaling ser heller ikke ud til at være påvirket af reformen,
idet vækstraten har været på samme niveau før og efter reformen. Udviklingen i de samlede udgifter til
praksissektoren synes derfor blot at have fulgt udviklingen i antallet af konsultationer.
Data indikerer ikke, at der er sket ændringer i den faglige kvalitet som følge af reformen. Der er heller
ikke sket tydelige ændringer i den borgeroplevede kvalitet. Nogle kilder vurderer, at der ikke er sket en
ændring, mens andre beskriver en mindre forbedring.
I Sverige, såvel som i Danmark, er der sundhedspolitiske målsætninger om lige adgang til sundhed for
alle borgere. Ved at lempe reguleringen af den geografiske placering af sundhedscentre er der risiko for,
nogle borgere får længere til deres nærmeste sundhedscenter. Det ser dog ikke ud til, at dette er sket
væsentligt omfang. Tværtimod indikerer data, at flere svenskere har fået kortere afstand til
sundhedscentrene, og kun meget få har fået længere til sundhedscentrene
selv i tyndt befolkede
regioner. Fra 2009 til 2010 steg andelen af svenskere, der har højst 5 minutter til det næstnærmeste
sundhedscenter med 5,5%-point, mens andelen af svenskere, der har mere end 30 minutter til
næstnærmeste sundhedscenter faldt med 0,5%-point. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at mange
sundhedscentre i Sverige fortsat er offentligt ejet og støttet.
De studier og statistikker, som indgår i vores analyse, beskriver udviklingen i praksissektoren i Sverige
henover den periode, hvor reformen blev implementeret. Vi kan ikke sige med sikkerhed, hvad
udviklingen ville have været, hvis reformen ikke havde fundet sted. Stigningen i antal sundhedscentre,
og den resulterende forbedring i tilgængeligheden, er imidlertid en direkte konsekvens af reformen. Vi
kan derfor med ret stor sikkerhed konkludere, at der er tale om en kausal effekt fra reformen på denne
parameter. På de øvrige parametre (økonomi, antal konsultationer, sundhedsfaglighed), er der ikke på
samme måde en åbenbar kausal sammenhæng til reformen. Men vores analyse viser, at der
med
undtagelse af væksten i antal konsultationer
ikke er sket markante ændringer på disse parametre i
perioden.
Den nuværende regulering af praksissektoren i Danmark er især begrundet i samfundsmæssige formål,
herunder hensynet til en fri og lige adgang til sundhedsydelser og mulighed for udgiftsstyring i den
offentlige sektor. Erfaringerne fra Sverige peger på, at det er muligt at gennemføre en liberalisering af
området uden at sætte disse hensyn over styr.
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0005.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
2 Baggrund
2.1
Udfordringer ved den nuværende danske regulering
I 2013 gennemførte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) en undersøgelse af markederne for
fysioterapi og kiropraktik, hvor de konkluderede, at den danske regulering hæmmer effektiv
konkurrence på markederne. Reguleringen medfører ifølge KFST vilkår, der gør det vanskeligt for
udbydere på markedet at tilrettelægge driften af deres virksomheder effektivt. Rapportens
hovedkonklusion er, at en mere hensigtsmæssig regulering af markederne vil give mere fysioterapi og
kiropraktik for pengene.
Analysen byggede dels på en spørgeskemaundersøgelse blandt praktiserende fysioterapeuter og
kiropraktorer, dels på KFST’s egne analyser af potentialet ved en ændret regulering af området.
KFST fandt frem til, at det især er reguleringen af fem forhold, der begrænser udbyderne på
markederne for fysioterapi og kiropraktik: Antal af udbydere, geografisk placering af klinikker, ejerskab
af klinikker, kapacitet i klinikker og priser på ydelser.
Regulering af antal og geografisk placering af klinikker gennem ydernumre skaber risiko for lokale
monopoler. Udbydere, der alene har en forretningsmæssig baggrund, er udelukket fra at drive klinikker,
da det i dag kun er personer, der har tiltrådt en overenskomst, der må eje klinikker personligt eller
have bestemmende indflydelse i selskaber, der driver klinikker.
På grund af det offentlige tilskud på ydelser i praksissektoren bliver det billigere for borgerne at købe
ydelser hos klinikker med et ydernummer. Desuden er udbydere i praksissektoren sikret en vis
automatisk efterspørgsel og indtjening gennem henvisninger fra alment praktiserende læger. Disse
forhold udgør en reel offentlig støtte til udbydere i praksissektoren og giver derfor ulige vilkår for
klinikker, der ikke er tilknyttet den offentlige sygesikring.
Samlet set kan reguleringen siges at svække udbydernes økonomiske incitament til at udvikle sig og
tilbyde ydelser af høj kvalitet til en lav pris samt at drive klinikkerne mere produktivt. Reguleringen
mindsker ligeledes muligheden for, at de mest produktive klinikker kan vokse på bekostning af de
mindst produktive klinikker (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2013).
Den nuværende regulering af markederne for fysioterapi og kiropraktik har især samfundsmæssige
formål, herunder fri og lige adgang til sundhedsydelser og udgiftsstyring af sundhedsydelser i den
offentlige sektor. KFST vurderer dog, at reguleringen af markederne for fysioterapi og kiropraktik kan
tilrettelægges mere hensigtsmæssigt, så den både understøtter effektiv konkurrence mellem udbydere,
sundhedspolitiske mål og udgiftsstyring i det offentlige sundhedsvæsen.
2.2
Reform af praksissektoren i Sverige
Den svenske regulering af praksissektoren er i dag mindre restriktiv end den danske, efter man over en
årrække har arbejdet med at konkurrenceudsætte offentlige ydelser i Sverige (Andersson et al., 2014). I
mange tilfælde er fysioterapi i Sverige tilknyttet offentlige eller private sundhedscentre, mens
kiropraktik ikke er en del af det offentlige sundhedsvæsen. Vi fokuserer derfor i denne rapport på
sundhedscentre generelt, med et særligt fokus på fysioterapi, mens vi ikke ser på udviklingen på
markedet for kiropraktik i Sverige.
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0006.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Det svenske marked for sundhedsydelser, herunder fysioterapi, er udpræget decentralt med betydelige
forskelle i reguleringen mellem de enkelte regioner. I årene 2007-2010 gennemførte man reformer i hele
Sverige, som blandt andet gav frit valg og fri etableringsret for sundhedscentre, det såkaldte
”Vårdval”.
Formålet med reformerne var at give borgerne valgfrihed og skabe bedre konkurrence, og især at
sundhedsudbyderne skulle konkurrere på kvaliteten i sundhedsydelserne.
Med Vårdval-reformen (herefter blot kaldet reformen) ophævedes regulering af både antal og geografisk
placering af sundhedsudbydere i den primære sundhedssektor. Fra 2010 var det dermed obligatorisk for
alle regioner at give udbydere fri mulighed for at etablere sig. De nye udbydere finansieres ved
regionale takster, hvor de eksisterende udbydere typisk finansieres ved nationale takster. Taksterne er
faste inden for hver region, men varierer i størrelse og struktur mellem regionerne. Reformen ændrede
ikke på vilkårene omkring patienternes egenbetaling.
Reformen er primært rettet mod de egentlige lægeydelser i sundhedscentrene, men man kan frit
etablere sundhedscentre, der har fysioterapeuter tilknyttet. De enkelte regioner kan derudover selv
vælge, om de ønsker fri etableringsret for privatpraktiserende fysioterapeuter uden for sundhedscentre,
hvilket kun tre regioner har implementeret (Stockholm, Värmland og Västra Götaland). Figur 1 viser en
tidslinje over implementeringen af reformen i de forskellige regioner i Sverige.
I kapitel 3 sammenligner vi det danske og det svenske system hhv. før og efter reformen mere
detaljeret.
Figur 1.
Tidslinje for frit valg og fri etablering-ordninger i Sverige
Uppsala, Kronoberg, Skåne,
Östergötland & Västra Götaland
(sundhedscentre)
Halland
(sundhedscentre)
Stockholm
(fysioterapi)
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Stockholm & Västmanland
(sundhedscentre)
Alle regioner
(sundhedscentre)
Västre Götaland & Värmland
(fysioterapi)
2.3
Formål med denne undersøgelse
Konkurrencerådet har besluttet at følge op på KFST’s anbefalinger fra rapporten i 2013 ved at
gennemføre en afdækning af de svenske erfaringer og
”lessons learned”
efter gennemførelsen af den
landsdækkende reform i Sverige.
Denne undersøgelses formål er dermed at beskrive de svenske erfaringer med reformen og specifikt
reformens effekter på de offentlige udgifter, konkurrencen, sundhedsfaglighed og sundhedspolitiske
mål.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0007.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
2.4
Metode for undersøgelsen
Denne undersøgelse baserer sig
delvist på et ”desk
study”,
hvor vi har gennemgået litteratur og andet
tilgængeligt datamateriale, der beskriver effekter af den svenske reform på følgende udvalgte
parametre:
+
+
+
+
+
+
+
Antal udbydere
Antal konsultationer
Udvikling i offentlige udgifter
Udvikling i faglighed
Oplevet kvalitet og brugertilfredshed
Lighed i sundhedsudbuddet
Kontinuitet i behandlingen.
Dertil har vi gennemført telefoninterviews i august 2016 med fem respondenter fra fire organisationer,
som vist i tabellen nedenfor.
Tabel 1.
Oversigt over gennemførte interviews
Kontaktperson
Leif Nordqvist
Anders Tegnell
Olle Olsson
Lars Kolmodin
Jörgen Lundqvist
Titel, afdeling
Økonomisk ekspert, Avdelningen för analys
Afdelingschef, Avdelningen för epidemiologi och
utvärdering
Fuldmægtig, Patientinflytande och patientlagen
Økonomichef, Region Halland
Ombudsmand, Blekinge och Kalmar
Organisation
Konkurrensverket
Folkhälsomyndigheten
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
Fysioterpeuterna
Derudover kontaktede vi repræsentanter fra Socialstyrelsen, Socialdepartementet og
Finansdepartementet. Kontaktpersoner fra disse organisationer ønskede ikke at deltage i et interview,
men henviste os til de øvrige organisationer.
2.5
Rapportens struktur
Resten af denne rapport er struktureret som følger: I kapitel 3 beskriver vi forskelle og ligheder mellem
de svenske og danske markeder for fysioterapi og kiropraktik mere dybdegående. Derefter gennemgår vi
i kapitel 4 de erfaringer og effekter, vi har identificeret i forhold til henholdsvis konkurrenceaspekter,
offentlige udgifter, sundhedsfaglige effekter og sundhedspolitiske effekter af den svenske reform.
I bilag A findes en uddybet metodebeskrivelse for vores desk study og telefoninterviews samt
interviewguiden for disse. Bilag B indeholder et kort over Sverige med navnene på de enkelte regioner.
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0008.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
3 Sammenligning af det danske og det svenske marked
I dette kapitel beskriver vi kort forskelle og ligheder mellem det danske og det svenske sundhedsvæsen
før og efter reformen med fokus på praksissektoren og markederne for fysioterapi. Tabel 2 giver et
samlet overblik.
Strukturelt adskiller det danske og svenske sundhedsvæsen sig især ved, at der generelt er mere
decentral styring med større beslutningskompetence i de svenske regioner (län/landsting). Begge
systemer er overvejende skattefinansierede, men i Sverige opkræver regionerne selv skatter, mens de
danske regioner primært modtager finansiering fra stat og kommuner (Anell et al., 2012; Olejaz et al.,
2012).
I begge sundhedsvæsener er fysioterapi placeret i praksissektoren. I Sverige udbydes sundhedsydelser i
praksissektoren oftest gennem tværfaglige sundhedscentre, hvor alment praktiserende læger og andre
faggrupper er tilknyttede.
Svenske borgere, der ønsker fysioterapi, behøver ingen visitation, mens danske borgere skal have en
henvisning fra egen læge, hvis de skal have tilskud til behandlingen. I Sverige betaler borgerne selv
mellem 100 og 250 SEK pr. behandling i praksissektoren (dog maksimalt 1100 SEK på 12 måneder for alle
konsultationer i praksissektoren). Egenbetalingen er fast inden for hver region, men den varierer mellem
regionerne. I mange regioner er prisen for konsultationer hos alment praktiserende læger og
fysioterapeuter den samme, mens nogle regioner har lavere priser for fysioterapi. I Danmark betaler
man ikke for konsultation hos alment praktiserende læge, men man betaler cirka 60% af prisen for
fysioterapi (cirka 165 kr. for en normal behandling) og mellem 76% og 82% af prisen for kiropraktik (cirka
175 kr. for en normal behandling) (Anell et al., 2012; RLTN og Dansk Kiropraktorforening, 2016; RLTN og
Danske Fysioterapeuter, 2016).
Kiropraktorer er i Sverige ikke offentligt finansierede eller under offentlig regulering og er i stedet rent
private udbydere af sundhedsydelser. Dette er forskelligt fra Danmark, hvor begge faggruppers ydelser
kan dækkes af offentligt tilskud, hvis borgeren har en henvisning fra en alment praktiserende læge
(Anell et al., 2012; Olejaz et al., 2012). Denne forskel gør, at vi i denne undersøgelse har valgt ikke at
se på udviklingen i det svenske marked for kiropraktik.
Før den svenske reform i 2010 var sundhedscentrene i praksissektoren reguleret af de regionale
myndigheder i forhold til antallet af centre, kapacitet på centrene og den geografiske placering af
centrene (Isaksson et al., 2016). Der er i dag en lignende regulering af de danske fysioterapeuter og
kiropraktorer gennem ydernumre og praksisplaner i regionerne (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
2013).
Vi har ikke kunnet identificere studier eller rapporter, der har undersøgt effekterne på markedet for
fysioterapi specifikt. Til gengæld findes der en række rapporter, som beskriver effekterne for
sundhedscentrene generelt. Vi tager derfor primært udgangspunkt i den viden, der er genereret i
Sverige for sundhedscentrene.
8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0009.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Tabel 2.
Oversigt over forskelle og ligheder mellem det danske og svenske sundhedsvæsen
Danmark
Sverige før reform
Sverige efter reform
Sundhedsvæsenets struktur
Administrative niveauer
Styring
Finansiering af
sundhedsvæsen
Planlægning og
forvaltning af
sundhedsudbud
Organisatorisk placering
af fysioterapi
Stat, regioner, kommuner.
Mest centralt.
Primært skattefinansieret
(80% stat, 20% kommune).
Regionerne.
Stat, regioner
(län/landsting), kommuner.
Mest decentralt.
Primært skattefinansieret
(20% stat, 80% region).
Regionerne.
Stat, regioner
(län/landsting), kommuner.
Mest decentralt.
Primært skattefinansieret
(20% stat, 80% region).
Regionerne.
Privatpraktiserende, men
80-90% af udbydere i
praksissektor har
overenskomst med
sundhedsvæsenet.
Ansatte i overvejende
offentlige sundhedscentre.
Dertil privatpraktiserende
fysioterapeuter i
selvstændige klinikker med
eller uden overenskomst
med sundhedsvæsnet.
Ansatte i private og
offentlige sundhedscentre.
Dertil privatpraktiserende
fysioterapeuter i
selvstændige klinikker med
eller uden overenskomst
med sundhedsvæsnet.
Offentligt finansiering af
fysioterapeuter
Aktivitetsbaseret og
brugerbetaling.
Aktivitetsbaseret
finansiering og evt.
basishonorar +
brugerbetaling.
Aktivitetsbaseret
finansiering og evt.
basishonorar +
brugerbetaling.
Adgang til behandling i praksissektoren
Valg af udbyder
Frit valg (med visse
begrænsninger)
1
, dog kun
tilskud til behandling hos
behandlere med
ydernummer.
Ingen egenbetaling for
alment praktiserende
læger mv. 60% af den
overenskomst-bestemte
pris for fysioterapi (ca.
165 DKK) og 76%-82% for
kiropraktik (ca. 175 DKK).
Uden for praksissektor er
der 100% egenbetaling.
Frit valg i mange regioner
siden starten af 1990’erne.
Frit valg i alle regioner, dog
kun tilskud hos
sundhedscentre og øvrige
udbydere med
overenskomst med
sundhedsvæsnet.
Mellem 100 og 250 SEK per
konsultation i
praksissektoren (varierer
mellem regioner). Satsen er
en fast takst, som er fastsat
af de enkelte regioner. Max
egenbetaling for
konsultationer 1.100 SEK
over 12 måneder, derefter
100% offentligt finansieret.
Egenbetaling for
konsultationer
Ja, samme størrelsesorden
som efter reformen
2
.
1
Hvis man vælger en alment praktiserende læge, som ligger mere end 15 km fra sin bopæl, frasiger man sig visse
rettigheder omkring hjemmebesøg mv. I visse kommuner er grænsen 5 km. Lægen skal have åbent for tilgang.
Kilde: sundhed.dk.
Egenbetalingernes størrelse og sammensætning varierer mellem regionerne. I perioden 2005-2010 var den
gennemsnitlige stigning i egenbetalingen for en konsultation hos en alment praktiserende læge 2,1% pr. år, mens
2
9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0010.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Danmark
Sverige før reform
Sverige efter reform
Visitation
Ingen visitation til alment
praktiserende læge. Læge
visiterer fysioterapi. Uden
for praksissektor er der fri
adgang.
Ingen visitation.
Ingen visitation.
Regulering af udbydere
Antal udbydere
Reguleret gennem
ydernumre.
Reguleret af regionale
myndigheder.
Fri etableringsret for
sundhedscentre ved
opfyldelse af
akkrediteringsbetingelser.
Fri etableringsret for
selvstændige
fysioterapiklinikker i tre
regioner.
Fri etableringsret for
sundhedscentre ved
opfyldelse af
akkrediteringsbetingelser.
Fri etableringsret for
selvstændige
fysioterapiklinikker i tre
regioner.
Alle kan eje et
sundhedscenter (herunder
også fx kapitalfonde).
Fri etableringsret for
sundhedscentre ved
opfyldelse af
akkrediteringsbetingelser.
Fri etableringsret for
selvstændige
fysioterapiklinikker i tre
regioner.
Nyetablerede udbydere:
Fastsat ved regionale
takster (fast takst inden for
hver region). Eksisterende
udbydere kan typisk fortsat
anvende de nationale
takster.
Geografi
Reguleret gennem
ydernumre og
praksisplaner.
Reguleret af regionale
myndigheder.
Ejerskab
Man kan kun eje
klinik/praksis i
praksissektoren, hvis man
har tiltrådt overenskomst.
Reguleret gennem
ydernumre og
praksisplaner.
Reguleret af regionale
myndigheder.
Kapacitet
Reguleret af regionale
myndigheder.
Pris
Reguleret af overenskomst
mellem regionernes
lønnings- og takstnævn og
de faglige organisationer.
Fastsat ved nationale
takster.
det samme tal i perioden 2010-2016 var 2,3% (vægtet gennemsnit på tværs af regioner). Kilde: Egne beregninger på
baggrund af data fra SKL.
10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0011.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
4 Erfaringer og effekter af den svenske reform
I dette kapitel vil gennemgår vi analysens resultater. Hovedkonklusionerne for analysen er, at der efter
reformen:
+
+
+
+
+
Er kommet flere sundhedscentre i Sverige, og væksten er fordelt over næsten alle regioner
(afsnit 4.1).
Har været tæt på nulvækst i antal konsultationer i praksissektoren (afsnit 4.1).
Ikke har været tendens til, at omkostningerne pr. konsultation er steget (afsnit 4.2).
Ikke har været markante ændringer i ventetider eller den oplevede kvalitet (afsnit 4.3).
Langt de fleste svenskere har fået uændret eller kortere rejsetid til sundhedscentrene, også i
tyndest befolkede regioner (afsnit 4.4).
I de følgende afsnit gennemgår vi de enkelte punkter mere detaljeret.
4.1
Konkurrence
Antal og typer af udbydere
Den frie etableringsret i Sverige havde, ifølge Konkurrensverket, blandt andet også til formål at
stimulere flere udbydere til at gå ind på markedet for primære sundhedsydelser i Sverige for
derigennem at skabe bedre adgang.
Siden reformen blev gennemført, har der været en betydelig stigning i antallet af sundhedscentre, jf.
figur 3. Stigningen er især sket i perioden fra de første liberaliseringer i 2007 frem mod 2011, hvorefter
der er sket et lille fald igen. Fra 2011 til 2015 er den samlede stigning 14%. Størstedelen af de
nyoprettede sundhedscentre er drevet privat, mens der er blevet færre offentlige sundhedscentre år for
år. Der findes ikke data specifikt på antallet af udbydere af fysioterapi.
At det netop er i 2007-2011, at der er sket en stigning, bemærkes også af Riksrevisionen (2014), der på
baggrund af data fra de regioner, der tidligt gennemførte reformen, konkluderer, at de fleste nye
sundhedscentre åbnede i det første år efter strukturændringen. I interviewet med Konkurrensverket
nævnte respondenten, at mange nye sundhedscentre etableres, ved at personale fra offentlige
sundhedscentre køber centrene fra regionerne for derefter at drive dem i privat regi.
11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0012.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Figur 2.
Udvikling i antal og typer af sundhedscentre
Private sundhedscentre
Offentlige sundhedscentre
1197
1181
1095
1018
1011
1158
1156
1157
1150
1040
497
263
263
297
368
475
473
479
478
482
755
748
743
727
706
700
685
677
679
668
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Kilde: Sveriges Kommuner och Landsting.
Samme tendens bliver vist i et studie af Isaksson et al. fra 2016, som undersøgte, hvordan antallet af
sundhedscentre ændredes efter reformen. Oversigten i tabel 3 viser ligesom figuren ovenfor, at langt
størstedelen af de nyetablerede centre er privat drevet, og at der derudover er cirka lige mange
offentlige og private sundhedscentre, der er lukket, efter reformen er gennemført
3
. I 2012 var cirka en
tredjedel af de knap 500 private sundhedscentre er ejet af tre landsdækkende virksomheder. De to af
virksomhederne var ejet af venturekapitalfonde, mens den tredje var ejet af en sammenslutning af
læger (Anell et al., 2012).
Tabel 3.
Sundhedscentre før og efter reformen
Offentlig
Sundhedscentre før reformen
Nye sundhedscentre
Lukkede sundhedscentre
Sundhedscentre efter reformen
Kilde: Isaksson et al., 2016.
762
+15
-32
745
Privat
327
+270
-34
563
Total
1089
+285
-66
1308
3
Der er uoverensstemmelse mellem tallene fra SKL og fra Isaksson et al. Vi bemærker i den forbindelse, at hverken
SKL eller Isaksson et al. beskriver, hvordan de opgør antallet af sundhedscentre.
12
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0013.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
I næsten alle regioner er der kommet flere sundhedscentre efter reformen, men der er stor forskel på
antallet i de enkelte regioner. Figur 3 viser nettoudviklingen i det totale antal sundhedscentre pr. region
fra før reformen og frem til 2013. Den største vækst i antal sundhedscentre er set i de tre største
regioner (Skåne, Stockholm og Västra Götaland). Det er også disse regioner, der har arbejdet med
elementer af reformen i længst tid; også inden reformen blev landsdækkende.
I andre regioner (fx Blekinge, Norrbotten og Örebro) er der kun sket en mindre vækst i antallet af
sundhedscentre, og i Gotland har der ikke været nogen ændring. Kun i en enkelt region (Kalmar) har
man set et decideret fald i antallet af sundhedscentre efter reformen. Det skal bemærkes, at de
ovennævnte regioner alle har små befolkningstal.
Figur 3.
Nettoudvikling i det samlede antal af sundhedscentre i de 21 regioner efter reformen
62
44
26
15
10
9
6
5
5
5
4
4
3
2
2
2
1
1
1
0
-3
Kilde: Riksrevisionen, 2014.
Andelen af private sundhedscentre er steget i langt de fleste regioner. Som der fremgår af figur 4 steg
andelen af private sundhedscentre i 17 regioner, mens andelen var uændret i to regioner og faldt i
yderligere to regioner. Det peger på, at private sundhedsudbydere har fundet det attraktivt at åbne nye
eller overtage eksisterende offentlige centre i langt de fleste regioner.
Konkurrensverket oplyser i et telefoninterview, at en række offentlige sundhedscentre i yderområder i
enkelte regioner kører med et underskud, og at det derfor ofte ikke er rentabelt for nye private
klinikker at etablere sig i disse områder. Vi har ikke afdækket retningslinjerne for driften af de
offentlige sundhedscentre.
13
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0014.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Figur 4.
Andelen af private sundhedscentre i de 21 regioner før og efter reformen
2006 (før reformen)
2015 (efter reformen)
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: Sveriges Kommuner och Landsting 2005-2015.
I afsnit 4.4 beskriver vi nærmere, hvordan de nye sundhedscentres placering har påvirket den
geografiske lighed i adgangen til sundhedsydelser.
Antal konsultationer
Den øgede adgang til sundhedscentre kunne potentielt lede til flere konsultationer, hvilket kunne føre
til større udgifter for det offentlige. Det ser dog ikke ud til, at antallet af konsultationer er steget som
følge af reformen. Næsten modsat ser vi i stedet, at væksten er aftaget i årene efter reformen
sammenlignet med årene før.
Som det fremgår af figuren nedenfor, var der en trend med en generel stigning i antallet af
konsultationer i praksissektoren på cirka 1,1% pr. år fra 2005 til 2009. Efter reformen er rullet ud i hele
Sverige, er antallet af konsultationer næsten stabilt med en gennemsnitlig stigning på 0,04% pr. år. Vi
bemærker i den forbindelse, at egenbetalingen ikke ser ud til at være påvirket af reformen, idet den
steg med gennemsnitligt 2,1-2,3% i årene både før og efter reformen (se også tabel 2 i kapitel 3).
I forhold til fysioterapikonsultationer specifikt har der både før og efter været en årlig stigning i antal
konsultationer på omkring 1,2%.
14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0015.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Figur 5.
Antal årlige konsultationer i praksissektoren i Sverige pr. 1000 borgere
+0,04% pr. år
+1,1% pr. år
4.054
4.090
4.154
4.171
4.206
4.252
4.264
4.196
4.195
4.215
3.987
838
734
825
836
829
821
827
818
817
838
873
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Fysioterapi
2012
2013
2014
2015
Andre ydelser
Kilde: Sveriges Kommuner och Landsting 2005-2015.
4.2
Udvikling i offentlige udgifter
Både før og efter reformen har der været en ikke ubetydelig stigning i omkostningerne til
sundhedsydelser i praksissektoren. Den årlige stigning er imidlertid noget lavere i årene efter reformen,
hvilket hænger tæt sammen med den lavere vækst i antallet af konsultationer. Analysen tyder ikke på,
at udviklingen skyldes lavere priser (se figur 7 sidst i dette afsnit).
Som det fremgår af figuren nedenfor, er de samlede årlige omkostninger for ydelser i praksissektoren
steget i gennemsnit 4,6% pr. år fra 2005 til 2009 og 2,8% pr. år fra 2010 til 2015. Omkostningerne
forbundet specifikt med fysioterapi steg i perioden 2005-2009 med gennemsnitligt 9,7% pr. år og i
perioden 2010-2015 med gennemsnitligt 0,9% pr. år, men der er betydelige udsving i de enkelte år.
15
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0016.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Figur 6.
Årlige offentlige omkostninger i praksissektoren pr. 1000 borgere (SEK)
+2,8% pr. år
4.222.000
+4,6% pr. år
3.463.000
3.579.000
429.000
3.917.000
3.661.000
421.000
3.742.000
383.000
388.000
4.003.000 4.041.000
441.000
394.000
375.000
3.148.000
2.987.000
372.000
350.000
3.247.000
450.000
397.000
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Andre ydelser
Fysioterapi
Kilde: Sveriges Kommuner och Landsting 2005-2015.
Note: Eksklusive tilskud til lægemidler.
SKL oplyser, at man havde forventet, at reformen ville mindske udgifterne til administration af
kvalitetskontrol, fordi borgerne i højere grad ville benytte de sundhedscentre, som havde høj kvalitet
(interview). Dermed skulle borgerne være med til at kontrollere kvaliteten, hvilket kunne sænke
omfanget af administration. Der har dog været eksempler på kvalitetsproblemer efter reformen i visse
regioner, hvilket har ført til øgede udgifter til kvalitetskontrol efter reformen. SKL nævnte samtidig, at
det var for tidligt at konkludere noget endeligt på omfanget af administration som følge af reformen.
Prisudvikling
Formålet med reformen var at give borgerne mere valgfrihed og at sikre, at sundhedsudbyderne
konkurrerer på kvaliteten af sundhedsydelserne. Derimod var det ikke en del af reformen at skabe
priskonkurrence. Taksterne bliver fortsat fastsat centralt (nationalt og regionalt), ligesom
egenbetalingen fortsat er fast. Data indikerer da også, at reformen ikke har haft indflydelse på prisen
pr. konsultation, jf. figur 7. Regionernes gennemsnitlige omkostning pr. konsultation i praksissektoren
følger således udviklingen i det generelle lønniveau tæt i hele perioden.
Omkostningen pr. konsultation specifikt for fysioterapi har udviklet sig noget mere ujævnt, men er
generelt faldet siden 2008. De kilder og interviewpersoner, der har været tilgængelige for os, har ikke
kunnet forklare denne udvikling, men det kan have en sammenhæng med, at man efter reformen i
højere grad er gået over til at afregne udbyderne efter regionale takster fremfor nationale takster (se
afsnit 2.2).
16
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0017.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Figur 7.
Omkostninger per konsultation i praksissektoren i Sverige. Indeks 2005=100.
Kilde: Sveriges Kommuner och Landsting 2005-2015 (omkostninger og antal konsultationer i praksissektoren) og
Statistiska Centralbyrån (generelt lønniveau).
Note: Kurven
”Generelt lønniveau” viser
udviklingen i den gennemsnitlige månedsløn for en fuldtidsansat inkl.
tillæg og bonus for hele den svenske økonomi.
Patienternes egenbetaling for behandling i praksissektoren var ikke påvirket af reformen og steg i
gennemsnit med omtrent samme årlige vækstrate før og efter reformen, jf. tabel 2 i kapitel 3.
4.3
Sundhedsfaglighed
Udvikling i faglig kvalitet
Vi har ikke fundet nogen studier, der specifikt har undersøgt, hvordan liberalisering af den svenske
praksissektor har påvirket den faglige kvalitet. Vores kontakt i fagforbundet Fysioterapeuterna oplyste i
interviewet, at den faglige kvalitet ifølge deres opfattelse er uændret. I vores interview med
Konkurrensverket oplyste de, at der efter deres vurdering
ikke
er kommet nogle nye typer af
konsultationer (som fx mere telemedicin eller videokonsultationer).
Oplevet kvalitet og brugertilfredshed
Det ser ikke ud til, at der er sket store ændringer i den borgeroplevede kvalitet af sundhedsydelserne i
praksissektoren. Nogle kilder siger, at kvaliteten er uændret, andre rapporterer en lille forbedring.
For eksempel finder Riksrevisionens i deres evaluering af reformen, at den patientoplevede kvalitet var
stort set uændret i perioden fra 2009 til 2014.
Et lignende mønster kan ses i den nationale svenske undersøgelse Vårdbarometern. Det afdækker blandt
andet borgernes opfattelse af adgangen til de sundhedsydelser, de behøver, og deres tillid til
sundhedscentrene. I figur 8 viser vi udviklingen i svarene fra 2007 til 2015. Efter 2010 er der sket en
17
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0018.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
stigning i andelen af respondenter, der har
meget stor
eller
ganske stor
tillid til deres sundhedscenter.
Der ser ikke ud til at være nogle store ændringer i svenskernes opfattelse af, om de har adgang til de
sundhedsydelser, de har brug for.
Figur 8.
Adgang og tillid til sundhedsydelser
75%
77%
78%
80%
77%
77%
76%
78%
76%
60%
54%
56%
56%
60%
63%
60%
62%
61%
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Adgang til de nødvendige sundhedsydelser
Har tillid til sundhedscenteret
Kilde: Vårdbarometern 2007-2015.
Antal respondenter varierer fra år til år, men er omkring 41.000 i gennemsnit
Spørgmål:
”Jag har tillgång till den sjukvård jeg behöver”
(instämmer helt/instämmer delvis).
”Hur stort eller litet
förtroende har du för vårdcentraler/motsvarande? (mycket stort/ganske stort).
En række rapporter af effekterne af reformen i region Stockholm viser, at reformen overordnet set har
haft positive effekter på den patientoplevede kvalitet, servicekvalitet og visse proceskvalitetsmål
(Janlöv and Rehnberg, 2011; Rehnberg et al., 2009). Paulsson har gennem en årrække på lignende vis
evalueret effekterne af reformen i region Halland (Paulsson, 2010, 2009, 2008). Han fandt ud af, at
patienttilfredsheden steg for de fleste aspekter det første år efter reformen, mens der blandt andet sås
et fald i andelen af patienter, der var tilfredse med adgangen. Både de positive og negative ændringer
er dog marginale.
Tilgængelighed og ventetid
Det ser ud til, at reformen ikke har haft stor indflydelse på de overordnede ventetider til
lægekonsultationer og telefonsamtaler med sundhedscenteret. Det er målet i Sverige, at alle
telefonsamtaler skal besvares af sundhedscenteret samme dag, og at man skal kunne konsultere en læge
inden for 7 dage. Figur 9 viser målopfyldelsen på de to områder fra 2009 til 2016. Selvom
målopfyldelsen ligger stabilt på omkring 92% for lægekonsultationer og 90% for telefonsamtaler, er der
et mindre fald på begge mål i 2015 og 2016 til henholdsvis 90% og 86% i foråret 2016.
18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0019.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Figur 9.
Ventetid telefonsamtaler og konsultationer med alment praktiserende læger
92%
93%
89%
93%
93% 92%
92%
89%
90%
89%
92%
90%
90%
88%
90%
86%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Andel gennemførte besøg hos alment praktiserende læge, hvor patienten kom inden 7 dage
Andel telefonsamtaler som besvares af sundhedscenteret samme dag
Kilde: vantetider.se
Note: Både offentlige og private sundhedscentre
4.4
Sundhedspolitik
Lighed i sundhedsudbud
Et af de primære sundhedspolitiske mål i Sverige, såvel som i Danmark, er, at der er lige adgang til
sundhedsydelser for alle. Ved at lempe reguleringen af den geografiske placering af sundhedscentre er
der risiko for, at borgerne i nogle områder i mindre grad har adgang til sundhedsydelser, ikke kan
udnytte det frie valg, og at borgeren får længere til deres nærmeste sundhedscenter. Det ser dog ikke
ud til, at dette er sket væsentligt omfang. Tværtimod peger studier på, at flere svenskere har fået
kortere afstand til sundhedscentrene, og kun meget få har fået længere til sundhedscentrene. Det skal
i den sammenhæng understreges, at mange sundhedscentre i Sverige fortsat er offentligt ejet og støttet
(se også afsnit 4.1).
Det svenske Konkurrensverket undersøgte i en analyse fra 2010, hvordan reformen har påvirket
transporttiden til det næstnærmeste sundhedscenter for at undersøge, om man kan tale om reel
konkurrence mellem sundhedscentrene. I figuren nedenfor fremgår det, at flere svenskere nu har højst
fem minutter til det næstnærmeste sundhedscenter, mens færre svenskere har henholdsvis 5-15
minutter, 15-30 minutter og over 30 minutter til næstnærmeste sundhedscenter.
Selvom tallene ikke direkte beskriver, hvor langt der er til det nærmeste sundhedscenter, så indikerer
analysen, at de fleste svenskere har fået kortere til sundhedscentrene. Samtidig fremgår det direkte, at
flere svenskere har fået et reelt valg mellem forskellige sundhedsudbydere, da de har kortere
transporttid til det næstnærmeste sundhedscenter. Det betyder, at der i højere grad er kommet
mulighed for reel konkurrence mellem sundhedscentrene, at borgerne har fået flere centre at vælge
imellem samt at centrene som udgangspunkt er kommet tættere på borgerne.
19
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0020.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Vi bemærker, at studiet er fra 2010, dvs. umiddelbart efter reformen var trådt i kraft i hele Sverige, og
den store stigning i antallet af sundhedscentre havde fundet sted (se figur 2). Vi har ikke fundet nyere
studier, som belyser spørgsmålet.
Figur 10. Ændring i transporttid til næstnærmeste sundhedscenter
51,4%
46%
38%
35,5%
2009
2010
14%
11,5%
2%
1,5%
≤5 min
Kilde: Nilsson et al., 2010.
5-15 min
15-30 min
>30 min
Tabellen nedenfor viser ændringerne i transporttid opgjort for hver enkelt region. Tallene viser, at
forbedringerne i transporttiden er sket bredt i mange regioner. Det er interessant at bemærke, at der
ikke er nogen regioner, hvor andelen af personer med mere end 30 minutter til det næstnærmeste
sundhedscenter er steget. Dette indikerer, at langt de fleste har enten uændret eller fået forbedrede
transporttider til sundhedscentrene
også i de tyndtbefolkede regioner.
20
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0021.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
Tabel 4.
Ændring i transporttid til næstnærmeste sundhedscenter i %-point i 2009-2010
≤5 min.
5-30 min.
-11,9%
-13,5%
-13,0%
-8,8%
-3,9%
-8,1%
-4,6%
-4,5%
-2,5%
-2,4%
-1,7%
-0,7%
1,2%
-0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
>30 min.
-8,0%
-0,3%
0,0%
-0,2%
-4,8%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
-1,6%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
-0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
Värmland
Västra Götaland
Jönköping
Västernorrland
Västerbotten
Sörmland
Kronoberg
Skåne
Stockholm
Gävleborg
Uppsala
Halland
Kalmar
Blekinge
Dalarna
Gotland
Jämtland
Norrbotten
Västmanland
Örebro
Östergötland
Kilde: Nilsson et al., 2010.
19,9%
13,7%
13,1%
9,1%
8,7%
8,1%
4,6%
4,4%
2,5%
2,4%
1,7%
0,7%
0,3%
0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
Mens ovenstående tyder på, at svenskerne overordnet er kommet tættere på sundhedscentrene, viser et
studie af Isaksson et al. (2016), at de nye sundhedscentre, der er etableret efter reformen, primært har
forbedret tilgængeligheden i de mere velstående områder. De nytilkomne sundhedscentre er således i
højere grad lokaliseret i områder med færre enlige, færre ældre mennesker og færre enlige forsørgere.
Et lignende resultat finder Riksrevisionen (2014), der blandt andet analyserede, hvad der karakteriserer
de områder, som har fået henholdsvis flere og færre sundhedscentre. Analyserne viser, at de nye
sundhedscentre i stigende grad er blevet etableret i tætbefolkede områder og i områder, hvor de
sundhedsmæssige behov er lavere, og hvor borgerne er socioøkonomisk bedre stillet end gennemsnittet
og/eller i områder med en lav procentdel af personer over 70 år.
21
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0022.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
5 Referencer
Andersson, Janlöv, Rehnberg, 2014. Konkurrens, kontrakt och kvalitet
hälso- och sjukvård i privat regi.
Finansdepartementet.
Anell, Glenngård, Merkur, 2012. Health system review - Sweden. European Observatory on Health Sys-
tems and Policies.
Isaksson, D., Blomqvist, P., Winblad, U., 2016. Free establishment of primary health care providers: ef-
fects on geographical equity. BMC Health Serv. Res. 16, 28. doi:10.1186/s12913-016-1259-z
Janlöv, N., Rehnberg, C., 2011. Uppföljning av husläkarsystemet inom Vårdval Stockholm
år 2010. Ka-
rolinska Institutets folkhälsoakademi, Stockholm.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2013. Markederne for private kiropraktik og fysioterapeuter.
Nilsson, J., Jönsson, S., Persson, M.W., 2010. Uppföljning av vårdval i primärvården
Valfrihet, mång-
fald och etableringsförutsättningar. Slutrapport. Konkurrensverket, Stockholm.
Olejaz, Juul Nielsen, Rudkjøbing, Okkels Birk, Krasnik, Hernandez-Quevedo, 2012. Health system review
- Denmark. European Observatory on Health Systems and Policies.
Paulsson, G., 2010. Vårdval Halland 2009. Region Halland.
Paulsson, G., 2009. Vårdval Halland - Utvärderingsrapport 2008. Lunds Universitet.
Paulsson, G., 2008. Vårdval Halland - Utvärderingsrapport 2007. Lunds Universitet.
Rehnberg, C., Janlöv, N., Khan, J., 2009. Uppföljning av Vårdval Stockholm år 2008. Karolinska Insti-
tutets folkhälsoakademi, Stockholm.
Riksrevisionen, 2014. Primärvårdens styrning
efter behov eller efterfrågan? Stockholm.
RLTN og Dansk Kiropraktorforening, 2016. Priser og tilskud pr. 1. april 2016, kiropraktorer.
RLTN og Danske Fysioterapeuter, 2016. Takster Fysioterapi 2016.
Sveriges Kommuner och Landsting, 2005-2015. Statistik om hälso- och sjuk vård samt regional utveckling
- Verksamhet och ekonomi i landsting och regioner.
Vårdbarometern 2007-2015. Årsrapport.
22
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0023.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
A Uddybet metodebeskrivelse
Analysen, der ligger til grund for denne rapport, blev gennemført i perioden juli-september 2016.
Analysen bestod i et desk study og en række telefoninterviews, som vi beskriver i det følgende.
A.1
Desk study
For at afdække de svenske erfaringer med reformen om frit valg og fri etableringsret søgte vi efter
tilgængelige rapporter, videnskabelige artikler og offentlig statistik. Vi søgte materialer, der enten
direkte undersøgte reformens effekter eller indirekte beskrev udviklingen i det svenske sundhedsvæsen
på de nedenstående parametre, som vi var interesserede i:
+
+
+
+
+
+
+
Antal udbydere
Antal konsultationer
Udvikling i offentlige udgifter
Udvikling i faglighed
Oplevet kvalitet og brugertilfredshed
Lighed i sundhedsudbuddet
Kontinuitet i behandlingen.
A.2
Telefoninterviews
Vi supplerede vores desk study med en række telefoninterviews. Vi kontaktede en række organisationer,
som vi mente, kunne have viden om effekterne af den svenske reform. Nogle af disse ønskede ikke at
deltage og henviste os videre til andre organisationer. Interviewene blev gennemført på svensk af en
svensktalende konsulent fra Incentive.
Tabel 5.
Oversigt over telefoninterviews
Deltog
X
-
-
X
-
X
Olle Olsson
Lars Kolmodin
X
Jörgen Lundqvist
Anders Tegnell
Afdelingschef, Avdelningen för epidemiologi
och utvärdering
Fuldmægtig, Patientinflytande och patientlagen
Økonomichef, Region Halland
Ombudsmand, Blekinge och Kalmar
Kontaktperson
Leif Nordqvist
Titel, afdeling
Økonomisk ekspert, Avdelningen för analys
Virksomhed
Konkurrensverket
Socialdepartementet
Socialstyrelsen
Folkhälsomyndigheten
Finansdepartementet
Svenske Kommuner og Landsting (SKL)
Svenske Kommuner og Landsting (SKL)
Fysioterapeuterna (Brancheforening)
A.3
Interviewguide
Telefoninterviewene blev gennemført med udgangspunkt i nedenstående spørgeramme.
Introduktion til undersøgelsen
På opdrag fra den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse gennemfører vi en vidensindsamling af
svenske erfaringer efter reformen om frit valg af sundhedsudbyder og fri etablering i praksissektoren. Vi
23
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0024.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
er hovedsageligt interesserede i erfaringer inden for fysioterapi, men også generelle erfaringer fra
praksissektoren.
Vores spørgsmål falder inden for tre perspektiver/temaer:
+
Konkurrence
det vil sige, hvordan reformen har påvirket mulighederne for at komme ind og
konkurrere på markedet, konkurrencen mellem tilstedeværende aktører, og om der er
kommet nye og andre typer af aktører, prisudvikling og lignende.
+
+
+
Offentlige udgifter
det vil sige, hvordan reformen har påvirket de offentlige udgifter til
praksissektoren.
Sundhedsfagligt
det vil sige, hvordan reformen har påvirket den sundhedsfaglige kvalitet,
den oplevede kvalitet, brugertilfredshed og lignende.
Sundhedspolitisk
det vil sige, hvordan reformen har påvirket overordnede sundhedspolitiske
mål, såsom geografisk lighed eller lighed mellem patientgrupper.
Konkurrenceperspektiv
Q 1 Har reformen om valgfrihed og fri etableringsret påvirket konkurrencen på markedet for fysioterapi?
(Først åbent spørgsmål og dernæst til de nedenstående temaer, respondenten ikke selv har nævnt).
+
+
+
+
+
+
Antal konsultationer
Typer konsultationer
Antal aktører
Typer af aktører
Prisudvikling
Innovation.
Q 2 Hvilke datakilder findes der til at belyse de forskellige områder? Er der lavet nationale eller
internationale studier?
Offentlige udgifter
Q 3 Har reformen om valgfrihed og fri etableringsret påvirket de offentlige udgifter? Hvordan?
Sundhedspolitisk perspektiv
Q 4 Har reformen om valgfrihed og fri etableringsret påvirket sundhedspolitiske mål for fysioterapi?
(Først åbent spørgsmål og dernæst til de nedenstående temaer, respondenten ikke selv har nævnt).
+
+
+
Geografisk lighed
Lighed mellem patientgrupper
Ventetid til behandling (nye typer organisering
aftenåbent eller lignende).
Q 5 Hvilke datakilder findes der til at belyse de forskellige områder? Er der lavet nationale eller
internationale studier?
Sundhedsfagligt perspektiv
Q 6 Har reformen om valgfrihed og fri etableringsret påvirket kvalitet i behandlingen?
(Først åbent spørgsmål og dernæst til de nedenstående temaer, respondenten ikke selv har nævnt).
24
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0025.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
+
+
+
Faglig udvikling, herunder nye typer ydelser (telemedicin, tværfagligt samarbejde)
(Oplevet) kvalitet
Brugertilfredshed.
Q 7 Hvilke datakilder findes der til at belyse de forskellige områder? Er der lavet nationale eller
internationale studier?
Andet
Q 8 Har I oplevet andre ændringer, du synes, vi skal være opmærksomme på?
Det kan være ændringer i organisering, for medarbejdere, for patienter eller andre interessegrupper?
Q 9 Har der været nogen ting, der har været uhensigtsmæssige ved reformen? Nogen ting, man skulle
være opmærksom på, hvis man skulle gennemføre en lignende reform i Danmark?
25
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358085_0026.png
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige
B Kort over de svenske regioner
Figur 11. Sveriges 21 regioner
26