Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2358083_0001.png
Konkurrencerådet
VELFUNGERENDE
MARKEDER
02 |
2017
SVENSKE ERFARINGER MED FRIERE
RAMMER I PRAKSISSEKTOREN
Sverige har gennemført en reform af sund-
hedssystemet, som skaber mulighed for mere
effektiv konkurrence i praksissektoren. Med
reformen har udbydere af sundhedsydelser fået
ret til frit at etablere sig, og ejerrestriktioner er
fjernet, så alle nu kan eje et sundhedscenter.
Efter reformen er der kommet flere sundhedscentre, og
mange svenskere har dermed fået kortere rejsetid til cen-
trene.
Disse erfaringer fra reformen af den svenske praksissektor
er indsamlet som en opfølgning på en analyse af markeder-
ne for private kiropraktorer og fysioterapeuter, som Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i 2013.
Analysen viser, at regulering af den danske praksissektor
minder om den, som svenskerne havde før reformen og pe-
ger samtidig på, at der kan være samfundsmæssige gevin-
ster forbundet med at lempe restriktionerne for etablering
og ejerskab inden for hhv. fysioterapi og kiropraktik.
Læs den fulde artikel på næste side
1
Der er ikke umiddelbart tegn på, at reformen har været
udgiftsdrivende. Efter reformen har der været omtrent
nulvækst i antallet af konsultationer, og omkostningerne pr.
konsultation følger den generelle lønudvikling. Endvidere
har den patientoplevede kvalitet været stort set uændret i
perioden 2009-2013.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358083_0002.png
SID E 2
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
I
Sverige er praksissektorens sundhedstilbud som
hovedregel forankret i tværfaglige sundhedscentre
(vårdcentraler), hvor der er tilknyttet læge og andet
sundhedsfagligt personale, for eksempel sygeplejesker
og fysioterapeuter.
sundhedscenterets patienter desuden ret til offentligt
tilskud.
5
Den svenske reform (Vårdval-reformen) har haft til formål
at give borgerne valgfrihed mellem sundhedstilbud og bedre
tilgængelighed til sundhedscentre.
2
Samtidig ønskede man
at skabe konkurrence inden for praksissektorens regulerede
udbud.
Vårdval-reformen blev implementeret i perioden 2007-10
og gav borgerne frit valg af sundhedsudbyder. Alle borgere
har således siden 1. januar 2010 frit kunnet vælge, hvilket
sundhedscenter, de ønsker at være knyttet til, jf. boks 1.
3
Dermed kan sundhedscentrene tiltrække borgerne ved at
tilbyde højere kvalitet
Figur 1
Tidslinje for gennemførslen af Vårdval-reformen i Sverige
2008
Stockholm og
Västmanland
2010
Alle regioner
Regionerne kunne vælge at gennemføre Vårdval-reformen
før 1. januar 2010, som var fristen for implementeringen.
Tre regioner valgte allerede i 2007 at gennemføre reformen,
mens de sidste havde implementeret de nye regler den 1.
januar 2010, jf. figur 1.
7
Betingelserne for akkrediteringen har primært fokus på at
sikre et minimumsniveau af sundhedsfaglige kompetencer.
6
Boks 1
Sundhedscentre i Sverige
Sundhedscentrene i Sverige har historisk primært været
offentligt drevne, men efter reformen om valgfrihed og fri
etableringsret er flere centre drevet privat. Alle sundhedscen-
tre finansieres af regionerne. Den offentlige finansiering blev
før reformen fastsat ved en national takst, mens de nyop-
rettede sundhedscentre i dag finansieres efter regional takst
samt brugerbetaling. Taksterne er således de samme inden
for hver region, men varierer i størrelse og struktur mellem
regionerne. Patienternes egenbetaling pr. konsultation fast-
sættes decentralt af regionerne og varierer mellem 100 og
250 SEK, dog maksimalt 1100 SEK pr. år.
Sundhedscentrene kan ejes af alle, herunder eksempelvis
kapitalfonde, så længe de regionale krav til centrene over-
holdes. Halvdelen af regionerne har for eksempel krav om,
at sundhedscenteret skal have en fysioterapeut ansat eller
tilknyttet gennem en samarbejdsaftale.
Incentive,
Liberalisering af praksissektoren – erfaringer fra Sverige, 2016.
2007
Halland
Kilde:
Incentive,
Liberalisering af praksissektoren – erfaringer fra Sverige,
2016.
2009
Upsala, Kronoberg, Skåne,
Östergötland, og Västra Götaland
De svenske erfaringer
Som opfølgning på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
analyse af markederne for private kiropraktorer og fysi-
oterapeuter fra 2013, er der gennemført en indsamling
af erfaringer med den svenske reform, bl.a. med hjælp fra
Incentive,
8
jf. boks 2 sidst i artiklen
Reformen var først og fremmest rettet mod praktiserende
læger, men den omfattede også øvrige behandlere som for
eksempel fysioterapeuter.
4
Analysen af den svenske reform viser, at mange svenskere
har fået kortere afstand til sundhedscentrene efter reformen.
Konkret steg andelen af svenskere (fra 2009 til 2010), der
havde højst fem minutter til det næstnærmeste sundheds-
center med 5,5 procentpoint, mens andelen af svenskere,
der havde mere end 30 minutter til næstnærmeste sund-
hedscenter faldt med 0,5 procentpoint.
Den større tilgængelighed afspejler, at reformen har ført til,
at der er kommet flere sundhedscentre. Fra 2007 til 2015
er antallet af sundhedscentre steget med 14 pct., jf. figur
2a. De fleste nye sundhedscentre er åbnet kort tid efter, at
reformen trådte i kraft i det pågældende län.
Antallet af sundhedscentre er steget i næsten alle län, men
der er stor forskel imellem de enkelte län. jf. figur 2b. Den
største stigning i antal sundhedscentre er sket i Skåne,
Stockholm og Västra Götaland. Det er de tre befolknings-
rigeste län og de er blandt de mest velstående områder i
Vårdval-reformen har medført, at alle frit kan eje og etab-
lere sundhedscentre. Etableringen kan ske, hvis centrene
opfylder en række betingelser, som er opstillet af det län
(regionen), som sundhedscenteret ligger i (såkaldte akkre-
diteringsbetingelser).
Når sundhedscentret opfylder regionens betingelser, har
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358083_0003.png
SID E 3
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
Figur 2a
Udvikling i antal private og offentlige sundhedscentre
Offentlige
Private
1181
1018
261
1011
263
1040
297
1095
475
368
497
1197
1158
473
1156
479
1157
478
1150
482
Figur 2b
Udvikling i det samlede antal sundhedscentre
i de 21 regioner efter reformen
62
44
755
748
743
727
706
700
685
677
679
668
26
15
10
9
6
5
5
5
4
4
3
2
2
2
1
1
1
0
-3
Östergötland
Blekinge
Örebro
Kronoberg
Gävleborg
Västerbotten
Södermanland
Västra Götaland
Västermorland
Stockholm
JönKöping
Värmland
Jämtland
Uppsala
Halland
Dalarna
Skåne
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Västmanland
Norrbotten
Gotland
Kilde:
Sveriges Kommuner och Landsting
Statistik om hälso- och sjuk vård samt
regional utveckling – Verksamhet och ekonomi i landsting och regioner,
2006-2015.
Sverige. Det er også i disse län, hvor der er arbejdet med
elementer af reformen i længst tid.
Figur 3
Antal årlige konsultationer i primærsektoren i Sverige pr.
1000 borgere
Antal årlige konsultationer pr. 1000 borgere
+ 1,1 % pr. år
+ 0,04 % pr. år
4,252
4,264
I andre län (fx Blekinge, Norrbotten og Örebro) er der sket
en mindre stigning i antallet af sundhedscentre, og i Gotland
har der ikke været nogen ændring. Kalmar har – som det
eneste län – haft et decideret fald i antallet af sundhedscen-
tre efter reformen. Disse län har alle små befolkningstal.
Kilde:
Riksrevisionen,
Primærvårdens styrning – efter behov eller efter frågang,
2014.
Årsagen til, at tilgængeligheden til sundhedscentre også
synes at være blevet bedre i tyndtbefolkede områder, kan
være, at der fortsat er sundhedscentre, der er offentligt ejet
og støttet i disse områder. Stort set alle de nye centre, der
er kommet til efter reformen, er drevet af private udbydere.
Andelen af private sundhedscentre er steget i 17 af de 21 län,
uændret i to län og faldet i to län (Kalmar og Värmland).
3,987
4,054
4,090
4,154
4,171
4,206
4,1
4,195
4,215
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Kilde:
Sveriges Kommuner och Landsting
Statistik om hälso- och sjuk vård samt re-
gional utveckling – Verksamhet och ekonomi i landsting och regioner,
2005-2015.
Analysen af de svenske erfaringer finder ikke større æn-
dringer i den patientoplevede kvalitet i årene omkring
reformen. Nogle kilder vurderer, at der ikke er sket en
ændring, mens andre peger på en mindre forbedring af
kvaliteten. Fx viser en undersøgelse foretaget af Sveriges
Kommuner og Landsting, at den patientoplevede kvalitet
stort set var uændret i perioden 2009-2013.
9
Det skal sam-
tidig nævnes, at kvaliteten, omkostningerne og antallet af
konsultationer selv sagt også påvirkes af andre forhold
end reformen i den pågældende periode.
Med flere sundhedscentre kunne man forvente, at antallet
af konsultationer ville stige på grund af lettere tilgængelig-
hed for patienterne. Det er der ikke umiddelbart tegn på. An-
tallet af konsultationer steg således med godt 1 pct. om året
fra 2005 til 2010, og er derefter bremset op, jf. figur 3. Envi-
dere følger udviklingen i omkostningerne pr. konsultation
den generelle lønudvikling i Sverige i hele perioden 2005-
2010, jf. figur 4. Vilkårene for patienternes egenbetaling for
behandling i praksissektoren er ikke påvirket af reformen.
Kalmar
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358083_0004.png
SID E 4
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
Figur 4
Omkostninger per konsultation i praksissektoren i Sverige.
Indeks 2005=100.
140
120
100
80
60
40
20
0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Med hjemmel i sundhedsreguleringen fastlægger overens-
komsterne også, at det alene er behandlere, der har tiltrådt
den faglige overenskomst, der må eje klinikker personligt
samt have bestemmende indflydelse i selskaber (ejerskabs-
bestemmelser). Endelig følger det af sundhedsloven, at
patienter i Danmark alene kan få offentligt tilskud til be-
handlingen, hvis behandleren praktiserer inden for praksis-
sektoren.
De svenske erfaringer peger på, at en lempelse af fx ejer-
skabsrestriktionerne kan styrke tilgængeligheden til be-
handling mv i praksissektoren uden at andre overordnede
sundhedsmæssige hensyn påvirkes i en utilsigtet retning.
Hele primær sektor
Generelt lønniveau
Kilde:
Sveriges Kommuner och Landsting 2005-2015 (omkostninger og antal kon-
sultationer i primærsektoren) og Statistiska Centralbyrån (generelt lønniveau).
Note:
Kurven ”Generelt lønniveau” viser udviklingen i den gennemsnitlige måneds-
løn for en fuldtidsansat inkl. tillæg og bonus for hele den svenske økonomi.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse af marke-
derne for fysioterapi og kiropraktik fra 2013,
11
som er en
del af praksissektoren i Danmark, peger desuden på, at den
eksisterende danske regulering udelukker effektiv konkur-
rence mellem behandlerne. Regulering af antal behandlere
og deres geografiske placering i Danmark gennem ydernum-
mer skaber samtidig risiko for lokale monopoler.
Analysen fra 2013 pegede på, at reguleringen skaber uli-
ge konkurrencevilkår mellem behandlerne med og uden
ydernummer selv om alle behandlere er autoriseret af
Sundhedsstyrelsen. Patienter får således kun tilskud til
behandlere med et ydernummer. Det skaber ulige vilkår for
behandlere, der ikke har et ydernummer.
Relevans for Danmark
De svenske erfaringer med reformen af praksissektoren er
også relevante for Danmark. Det skal ses i lyset af, at regule-
ringen i Danmark minder om den svenske før reformen.
I Danmark besluttes det i dag regionalt, hvem der må
behandle inden for praksissektoren, ligesom antallet af
praksisser, kapaciteten på praksisserne og den geografiske
placering af praksisserne er reguleret. Det sker bl.a. via
det såkaldte ydernummersystem og praksisplanerne, som
fastlægges med udgangspunkt i overenskomster mellem
Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RTLN) og de respek-
tive faglige organisationer.
10
Reguleringen af kiropraktorer og fysioterapeuter begrænser
behandlernes incitament til at forbedre produktivteten og
deres mulighed for at drive klinikkerne effektivt. Desuden
begrænses muligheden for, at de mere produktive og effektive
klinikker kan vokse og erstatte de mindre produktive og
effektive klinikker. Samlet set hæmmer det produktivitets-
væksten i brancherne og det kan medføre tab for danske
forbrugere.
Boks 2.
Hovedkonklusioner fra rapport om liberalisering af praksissektoren i Sverige
I hovedtræk er erfaringerne efter reformen i 2010 følgende:
• Der er kommet flere sundhedscentre i 19 af de 21 svenske
regioner.
• Der har været uændret eller kortere rejsetid til sundheds-
centrene for langt de fleste svenskere, også i tyndest befol-
kede regioner.
• Der har været tæt på nulvækst i antal konsultationer i
praksissektoren.
• Der har været en udvikling i omkostningerne pr. konsultation,
som følger den generelle lønudvikling i Sverige.
• Der har ikke været ændret på vilkårene for patienternes
egenbetaling.
• Der har ikke har været markante ændringer i ventetider
eller den oplevede kvalitet.
Kilde:
Incentive,
Liberalisering af praksissektoren – erfaringer fra Sverige,
2016.
Anm:
Rapporten er baseret på et litteraturstudie af eksisterende undersøgelser af effekten af Vårdval-reformen suppleret med
interviews med Konkurrenceverket, Folkhälsommyndighedet, Sveriges Kommuner og Landsting (SKL) samt Fysiotepeuterna.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Opfølgende materiale fra Frie Praktiserende fysioterapeuter i forlængelse af foreningens foretræde 16/3-21 om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2358083_0005.png
SID E 5
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
1. Artiklen er udarbejdet for Konkurrencerådet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
2. Rehnberg C et al. Uppföljning av husläkarsystemet inom Vårdval Stockholm – redo-
visning av de två första årens erfarenheter, Karolinska institutets folkhälsoakademi
rapport, 2010: 12.
3. European Observatory, Sweden Health System Review, 2012.
4. Anell, A, Choice and privatization in Swedish primary care, Health Economics, Policy
and Law, 2011, 6: 549-569.
5. Nyetablerede praktiserende læger fungerer under akkrediteringsbetingelserne. Der
findes dog stadig læger, som har etableret sig før Vårdals-reformen, og som prakti-
serer under den tidligere ordning med national takst.
6. European Observatory, Sweden Health System Review, 2012.
7. Anell, A, Choice and privatization in Swedish primary care, Health Economics, Policy
and Law, 2011, 6: 549-569.
8. Incentive, Liberalisering af praksissektoren – erfaringer fra Sverige, 2016.
9. Riksrevisionen, Primærvårdens styrning – efter behov eller efter frågang, 2014, side
39.
10. www.rtln.dk.
11. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Markederne for private kiropraktorer og fysio-
terapeuter, 2013.
Konkurrencerådet
Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsens administration af konkurrence-
loven og regler udstedt i medfør heraf. Konkurrencerådet
træffer afgørelser i principielle og større sager. Konkurrence-
rådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er uafhængige
af erhvervsministeren i alle opgaver i relation til konkurrence-
loven.
Konkurrencerådet består af syv medlemmer, herunder en
formand og en næstformand. Medlemmerne udpeges af
erhvervsministeren på baggrund af deres personlige og faglige
kvalifikationer.