Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 313
Offentligt
2356797_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: SILJ
Koordineret med: STPK
Sagsnr.: 2102683
Dok. nr.: 1591164
Dato: 17-03-2021
Notat
Status: Sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for Patientklager – 4. kvartal 2020
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G den 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om løbende orientering af SUU om udvik-
lingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider
og afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager (STPK) for 4. kvartal 2020.
Indledende bemærkninger
Sundhedsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De
centrale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar 2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
I handleplanen var det forudsat, at der i spor 2 primo 2020 ville ligge 9.702 klagesager og 2.070 erstatningsankesager indkom-
met
før
1. januar 2020 til afvikling i perioden 2020-2022.
Styrelsen for Patientklager afviklede imidlertid flere klage- og erstatningsankesager i 2019, end det var ventet i handleplanen.
De faktiske sagsmængder for spor 2 udgør 9.133 klagesager og 1.751 erstatningsankesager til afvikling i 2020 og 2021.
Konkret afvikledes i alt 5.485 klagesager i 2019 mod en målsætning på 4.898 sager, svarende til 587 flere afviklede klagesager.
Tilsvarende afvikledes i alt 2.769 erstatningsankesager i 2019 mod en målsætning på 2.592 sager, svarende til 177 flere afvik-
lede erstatningsankesager.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatningsankesager i hen-
holdsvis spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
1. kvartal 2020
2. kvartal 2020
Klagesager
1,4
2,8
Spor 1 - Nye sager
14,9
15,1
Spor 2 - Gamle sager
14,6
14,3
Samlet år-til-dato*
S
u
n
d
h
e
d
s
-
o
g
Æ
l
d
r
e
m
i
n
i
s
t
e
r
i
e
t
E
n
h
e
d
:
K
O
K
S
a
g
s
b
e
h
.
:
S
I
L
J
K
o
o
r
d
i
n
e
3. kvartal 2020
4,4
16,1
14,0
4. kvartal 2020
6,2
18,8
14,0
2020 i alt
3,7
16,2
14,0
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 313: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 4. kvartal 2020, fra sundhedsministeren
2356797_0002.png
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
1. kvartal 2020
2. kvartal 2020
Erstatningsankesager
Spor 1 - Nye sager
1,2
3,2
Spor 2 - Gamle sager
8,1
9,0
Samlet år-til-dato*
7,4
6,8
pågældende kvartal.
3. kvartal 2020
4,0
11,8
6,6
4. kvartal 2020
4,8
18,7
6,7
2020 i alt
3,3
11,9
6,7
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager i spor 1 (nye sager) efter 1. kvartal var meget lav, hvilket skal ses i lyset af, at
spor 1 tælles fra 1. januar 2020. Efterfølgende er den som forventeligt steget i 2., 3., og 4. kvartal. Den ventes at stige yderligere
frem mod 2022, efterhånden som sagerne indkommet efter 1. januar 2020 afvikles.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager i spor 2 (gamle sager) er ligeledes steget, hvilket skyldes, at der i øjeblikket
afvikles gamle sager, som gennemsnitligt set har en længere sagsbehandlingstid end de nyindkomne sager. I takt med, at der
afvikles sager med nyere modtagelsesdato, vil sagsbehandlingstiden falde som forudsat i handleplanen.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er samlet set er faldende i 2020 trods stigende sagsbehandlingstid i både spor 1 og 2,
fordi den lave sagsbehandlingstid i spor 1 trækker den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid ned.
Status for afvikling af sager
I tabel 3 vises samlet status for styrelsens sagsafvikling i 2020.
Tabel 3
Samlet status for sagsafviklingen i 2020
1. kvartal 2020
Klagesager i alt
Målsætning i handleplan 2020
Antal afsluttede sager 2020
Afvigelse fra målsætning
Erstatningsankesager i alt
Målsætning i handleplan 2020
Antal afsluttede sager 2020
Afvigelse fra målsætning
1.822
2.325
503
2. kvartal 2020
2.382
2.350
-32
3. kvartal 2020
2.475
2.396
-79
4. kvartal 2020
2.681
2.202
-479
2020 i alt
9.360
9.273
-87
0
3.648
3.406
-242
915
1.015
100
897
1.007
110
856
746
-110
980
638
-342
Som det fremgår, har Styrelsen for Patientklager i 2020 samlet set afviklet 87 færre klagesager og 242 færre erstatningsankesa-
ger end forudsat i handleplanen. Konsekvenserne af COVID-19 uddybes i afsnittet ”særlige
bemærkningspunkter”.
Det skal understreges, at afvigelsen fra handleplanens målsætninger udgør mindre end 1 pct. for klagesager og lidt under 7
pct. for erstatningsankesager. I forhold til erstatningsankesagerne er det også vigtigt at pointere, at Styrelsen for Patientklager
har modtaget 324 færre sager end forventet i handleplanen.
I tabel 4-7 nedenfor gives en status for sagsafviklingen i spor 1 og spor 2 for hhv. klagesager og erstatningsankesager.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 313: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 4. kvartal 2020, fra sundhedsministeren
2356797_0003.png
Status på sagsafvikling i spor 1 (nye sager)
Tabel 4
Antal modtagne og afviklede klagesager i spor 1 (nye sager)
1. kvartal 2020
2. kvartal 2020
Spor 1 - Klagesager
0
1.958
Antal sager primo
2.143
1.671
Antal indkomne sager
Målsætning for antal afsluttede sager i
878
1.147
handleplan 2020
185
481
Realiseret antal afsluttede sager 2020
1.958
3.148
Antal sager ultimo
Tabel 5
Antal modtagne og afviklede erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
1. kvartal 2020
2. kvartal 2020
Spor 1 - Erstatningsankesager
0
606
Antal sager primo
645
756
Antal indkomne sager
Målsætning for antal afsluttede sager i
656
642
handleplan 2020
39
437
Realiseret antal afsluttede sager 2020
606
925
Antal sager ultimo
3. kvartal 2020
3.148
2.196
1.192
863
4.481
4. kvartal 2020
4.481
2.143
1.292
1.022
5.602
2020 i alt
0
8.153
4.509
2.551
5.602
3. kvartal 2020
925
569
613
604
890
4. kvartal 2020
890
706
702
570
1.026
2020 i alt
0
2.676
2.613
1.650
1.026
Styrelsen for Patientklager har i 4. kvartal i spor 1 afviklet 1.022 klagesager og 570 erstatningsankesager Det er 270 klagesager
og 132 erstatningsankesager færre end målsætningen var i handleplanen for 2020.
For både klage- og erstatningsankesager gælder, at der er afviklet færre nye sager end forudsat i handleplanen. Styrelsen for
Patientklager ligger efter 4. kvartal samlet set under målsætningerne i handleplanen for spor 1 hvad angår sagsafviklingen.
Til gengæld er der afviklet flere ophobede sager, jf. nedenfor om spor 2, da styrelsen har prioriteret at afvikle ældre sager først.
Status på sagsafvikling i spor 2 (ophobede sager)
Styrelsen for Patientklager skal i årene 2020 og 2021 afvikle i alt 9.133 ophobede klagesager og 1.751 ophobede erstatnings-
ankesager indkommet
før
1. januar 2020. Heraf skal der efter handleplanen afvikles 4.851 klagesager og 1.035 erstatningsan-
kesager i 2020 – resten skal afvikles i 2021.
Styrelsen for Patientklager har i 4. kvartal i spor 2 afviklet 1.180 klagesager og 68 erstatningsankesager. Det er 209 klagesager
og 210 erstatningsankesager færre end forventet i handleplanen.
Det skal dog bemærkes, at der i 2020 er afviklet i alt 6.722 klagesager og 1.756 erstatningsankesager indkommet før 1. januar
2020, og at 2. og 3. kvartal ligger over målsætningerne i handleplanen,
jf. tabel 6 og 7.
Samlet set er der således afsluttet flere
ophobede sager end målsætningen.
Endvidere bemærkes, at de ophobede erstatningsankesager er afviklet ved udgangen af 2020.
Tabel 6
Antal afviklede klagesager i spor 2 (ophobede sager)
1. kvartal 2020
Spor 2 - Klagesager
9.133
Antal sager primo - total
Målsætning for antal afsluttede sager i
944
handleplan 2020
2.140
Realiseret antal afsluttede sager 2020
6.993
Antal sager ultimo - total
2. kvartal 2020
6.993
1.235
1.869
5.124
3. kvartal 2020
5.124
1.283
1.533
3.591
4. kvartal 2020
3.591
1.389
1.180
2.411
2020 i alt
9.133*
4.851
6.722
2.411
* Angiver den samlede mængde klagesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 4.851 til afvikling i 2020.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 313: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 4. kvartal 2020, fra sundhedsministeren
2356797_0004.png
Tabel 7
Antal afviklede erstatningsankesager i spor 2 (ophobede sager)
1. kvartal 2020
2. kvartal 2020
Spor 2 - Erstatningsankesager
1.751
775
Antal sager primo - total
Målsætning for antal afsluttede sager i
259
255
handleplan 2020
976
570
Realiseret antal afsluttede sager 2020
775
205
Antal sager ultimo - total
3. kvartal 2020
205
243
142
63
4. kvartal 2020
63
278
68
-
2020 i alt
1.751*
1.035
1.756
-
* Angiver den samlede mængde erstatningsankesager i spor 2 til afvikling i 2020 og 2021 – heraf 1.035 til afvikling i 2020.
Særlige opmærksomhedspunkter
Effekt af Covid-19
Til udvalgets orientering skal ministeriet oplyse, at Styrelsen for Patientklagers sagsafvikling er blevet negativt påvirket af
COVID-19. Det skyldes, at regionerne i forbindelse med et stort fokus på COVID-19-indsatserne ikke har kunnet prioritere res-
sourcer til oplysning af sager til brug for den indledende sagsbehandling i Styrelsen for Patientklager. I 2020 har sagerne pt.
ligget i gennemsnit 2-3 måneder længere hos regionerne end tidligere. Det viser sig også ved at STPK forventer en forlænget
sagsbehandlingstid i starten af 2021, og så længe som regionerne er påvirket af COVID-19.
På nuværende tidspunkt viser data trukket i december, at der ligger ca. 1.800 sager til oplysning hos regionerne. Heraf er ca.
500 dialogsager. Udviklingen følges tæt af Styrelsen for Patientklager.
Udlån af medarbejdere
Sundhedsministeriet har i december 2020 anmodet Styrelsen for Patientklager om at udlåne op til 100 medarbejdere til Sty-
relsen for Patientsikkerhed, der kan hjælpe med booking af tider til COVID-19 test og isolationsopkald. Omfanget og varigheden
af opgaven (som omfatter ca. 40 pct. af styrelsens medarbejdere) vil alt andet lige få betydning for realisering af målene i
handleplanen for STPK.
Indsatsen har varet i 6 uger fra uge 52 2020 til og med uge 4 2021, dog ligges det op til, at hvis der sker en stigning i smitteud-
viklingen, kan der indgås en aftale om udlån igen. Senest har Styrelsen for Patientklager i samarbejde med Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed besluttet at etablere en satellit til Styrelsen for Patientsikkerhed i Aarhus og ansætte 150 medarbejdere – pri-
mært studerende – i en tidsbegrænset stilling frem til 31. maj 2021 til at bidrage til at løse opgaverne. Den daglige ledelse af
de studerende varetages af 3-6 medarbejdere fra Styrelsen for Patientklager.
Betydning for mål i handleplan
Effekt på produktionen i 2021
Styrelsen for Patientklager forventede i handleplanen at afslutte i alt cirka 13.800 sager i 2021. Med udlånet af medarbejdere
til Styrelsen for Patientsikkerhed i hele januar måned, estimeres i styrelsens simuleringsmodel en nedgang i antallet af afslut-
tede sager på ca. 1.000 sager i 2021. Hertil kommer den nedsatte produktivitet som følge af flaskehalsen med sagsoplysning
og forsinket Workzone-opgradering. Nedgangen i produktion forventes derfor at forsinke målet om, at alle sager modtaget før
1. januar 2020 skal være afsluttet med udgangen af 2021, med op til 6 måneder.
Betydning for sagsbehandlingstid
Styrelsen for Patientklager estimerer, at den tabte sagsproduktion vil forsinke målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid
for behandlingsklager på 9 måneder fra 2022, således at målet tidligst er realiseret fra 2. halvår 2022. Det skyldes, at afviklingen
af de ophobede sager med lang sagsbehandlingstid vil trække den gennemsnitlige sagsbehandlingstid op i 2021 og i 1. halvår
2022. For erstatningsankesager forventes målet om en gennemsnit sagsbehandlingstid på 6 måneder realiseret som forudsat
i handleplanen.
Andre forhold
Opgradering af sagsbehandlingssystem forsinket
Endvidere skal det til udvalgets orientering oplyses, at leverancen af opgradering af styrelsens sagsbehandlingssystem pt. er
forsinket 10-12 måneder. Opgraderingen skal sikre øget automatisering og effektivisering af styrelsens arbejdsgange, og indgår
som del af handleplanen. Opgraderingen ventes på nuværende tidspunkt fuldt implementeret fra 2. kvartal 2021.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 313: Orientering om status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 4. kvartal 2020, fra sundhedsministeren
Mangel på sagkyndige
På nogle af områderne er det fortsat svært at få sagkyndige. I øjeblikket gælder det især radiologi, gastromedicin og infek-
tionsmedicin. Det har stor betydning i enkeltsager, men ikke stor betydning for styrelsens samlede målopfyldelse. Der vil lø-
bende være udfordringer med at skaffe sagkyndige inden for visse specialer, og derfor arbejdes der løbende arbejder på at
rekruttere sagkyndige igennem forskellige kanaler ligesom aftalen for ansættelsen af sagkyndige bør revideres for at give
mere fleksibilitet i rekrutteringen.
Side 5