Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2354722_0001.png
15.03.2021
Baggrund for foretræde
Det fysioterapeutiske tilskudssystem, en syg patient
Tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor er i dag 33 år gammelt, men mens samfundet, de-
mografien og borgernes behov for sundhedsydelser har forandret sig igennem årtierne, så har det fysiotera-
peutiske tilskudssystem stået stille.
Det giver tiltagende udfordringer for både borgerne, for de fysioterapeutiske erhvervsdrivende og stiller
spørgsmålstegn ved om samfundet får mest mulig sundhed for pengene. (Konkurrencestyrelsen, 2013; 2018)
Eksempler på udfordringer kan være:
-
Forvirrede borgere som ikke forstår, hvorfor de kun kan modtage tilskud på udvalgte klinikker etab-
leret tilbage i
’erne,
men ikke hos den fysioterapeut de selv har opsøgt pga. faglige kvalifikatio-
ner, nærhed til eget hjem eller den korteste ventetid. (VIVE, 2020)
For de små erhvervsdrivende fysioterapeuter forhindrer tilskudssystemet en fair og lige konkurrence,
som i høj grad hæmmer iværksætteri, og kvæler forretninger alene på de afledte effekter af ikke at
kunne være en del af tilskudssystemet. (Konkurrence og forbrugerstyrelsen 2013, 2018; VIVE 2020)
Måden hvorpå kapaciteterne overdrages imellem fysioterapeuter, gør det muligt at omdanne retten
til offentligt tilskud til en handelsvare. Det har kapitalstærke fysioterapeuter udnyttet til at opkøbe
og centralisere retten over de offentlige midler omkring få forretninger. (Aktindsigt Danske Regioner,
2019) Det forstærker konkurrenceforvridningen og de tilhørende monopoleffekter.
Ca. halvdelen af privatpraktiserende fysioterapeuter (2500 fysioterapeuter) er i dag afskåret fra at
kunne hjælpe borgere med det lægehenviste tilskud (VIVE, 2020)
-
-
-
Erfaringer fra udlandet og FritValgs ordningen på genoptræningsområdet har vist, at det kan lade sig gøre at
sætte borgerne i centrum i et mere frit behandlervalg, øge udbuddet, skabe incitament for kvalitetsudvikling
samtidig med at man kan styre den offentlige økonomi på området (Incentive 2016, Konkurrencerådet 2017).
Vi vil gerne gøre sundhedsudvalget opmærksom på, at samfundet har potentiale for at få langt mere nærhed,
kvalitet, og fleksibilitet for borgerne, hvis man kan skabe en mere moderne struktur på det fysioterapeutiske
tilskudssystem.
Vi håber, at dette indlæg kan være inspiration til at kigge nærmere på potentialerne for området.
Med venlig hilsen
Mark Bjerre Ebbesen
Praktiserende fysioterapeut i Køge
Formand Frie Praktiserende Fysioterapeuter
Mail: [email protected]
&
Mathias Holmquist
Praktiserende fysioterapeut i Aarhus
Hovedbestyrelsesmedlem i Danske Fysioterapeuter
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 307: Henvendelse fra Frie Praktiserende fysioterapeuter vedr. foretræde om tilskudssystemet til den fysioterapeutiske praksissektor.
2354722_0002.png
Referencer
Markederne for private kiropraktorer og fysioterapeuter
Konkurrence- og Forbrugeranalyse Konkurrencestyrelsen,
(2013)
Liberalisering af praksissektoren
erfaringer fra Sverige,
Incentive (2016)
Svenske erfaringer med friere rammer i praksissektoren,
Konkurrencerådet (2017)
Velfungerende markeder, Konkurrence og forbrugerstyrelsen
(2018)
Fordelingen af offentligt tilskud - Aktindsigt ved Danske regioner
(2019)
Data behandlet af Danske Fysioterapeuter og VIVE (2020) Offentlige midler koncentreres om færre ejere. I dag ejer 20
fysioterapeuter retten til 15 % af alle offentlige støttemidler.
Fysioterapi i Danmark
Analyse af praksissektoren,
VIVE (2020)