Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2337376_0001.png
Kolding den 15. februar 2021
Kære medlemmer af udvalget,
Jeg skriver til jer som Næstforperson for foreningen Intersex Danmark, vi er en forening, der arbejder for at
forbedre forholdene for interkønnede personer i Danmark.
Intersex Danmark deltog i arbejdet med LGBTI handlingsplanen, og vi foreslog som en del af
handlingsplanen, at der blev udarbejdet og udgivet et materiale til forældrene til interkønnede børn, med
det mål, at oplyse forældrene om det problematiske i, på barnets vegne at acceptere de unødvendige
operationer og behandlinger man trods anbefalinger fra FN, Europaparlamentet og Europarådet, stadig
udfører på spædbørn i Danmark.
Vores hensigt med et sådant materiale, var at sikre, at forældrene også fik denne information og dermed
kunne træffe et fuldt informeret valg. Det var vores håb, på den måde naturligt at kunne sænke antallet af
behandlinger og operationer, i den periode, hvor vi arbejdede hen imod et reelt forbud imod denne praksis
i Danmark.
Desværre blev vores forslag misforstået, og opgaven med at udarbejde materialet, blev tildelt
Sundhedsstyrelsen, som godt nok indkaldte interesseorganisationerne til et 2 timers møde, men som ellers
har udarbejdet materialet på egen hånd, hvilket det desværre tydeligt bærer præg af.
Vi fik i slutningen af 2020 materialet til gennemgang og fik mulighed for at komme med kommentarer
Vi
var chokerede over udformningen, materialet var tydeligt sygeliggørende, og det faktum, at man
fuldstændig har udeladt det faktum, at en uvildig gennemgang af al evidens på området, udført på
foranledning af Europarådets Bioetikudvalg, slår fast at der ikke findes evidens for nødvendigheden,
sikkerheden eller fordelene for det enkelte barn, af de operationer og behandlinger, der tilbydes i
Danmark, ligesom man ikke med et ord nævner, at flere af disse operationer og behandlinger er i direkte
strid med menneskerettighederne, og kategoriseres af FN som skadelig praksis, og når de udføres uden
individets eget fulde, frie og informerede samtykke, kan kategoriseres som mishandling og tortur.
Alt i alt en virkelig uheldig pjece, der går stik imod formålet, på alle parametre, hvilket er stærkt
bekymrende.
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Henvendelse af 15/2-21 fra Intersex Danmark om bedre forhold for interkønnede personer i Danmark
2337376_0002.png
Vi tænkte at det måtte bero på en misforståelse og kontaktede Ligestillingsministeren der står bag LGBTI
handlingsplanen, ligesom vi kontaktede Sundhedsministeren i sagen, begge Ministre henviste til udtalelser
fra Sundhedsstyrelsen i sagen, og gjorde ikke yderligere ved sagen, hvilket i massiv grad, øgede den
bekymring vi står med.
Vi anser det for stærkt bekymrede at man fra ministeriel side, vil tillade og støtte udgivelsen af pjecen i
dens nuværende form, idet man ved at blåstemple og udgive materialet, handler i strid med de
menneskerettigheder Danmark har ratificeret, herunder barnets rettigheder, ligesom man handler i strid
med EU Parlametets resulution P8_TA-PROV
The rights of i terse people
samt Europarådets
resolution 2191 "Promoting the rights of and eliminating discrimination against intersex people " samt i
strid med de 3 anbefalinger FN har givet til Danmark, på området, det drejer sig om anbefalinger fra :
Komiteen imod Tortur (CAT) (CAT/C/DNK/6-7) i 2016,
Komiteen for barnets rettigheder (CRC) (CRC/C/DNK/5) i 2017,
og
Komiteen for økonomiske sociale og kulturelle rettigheder (CESCR) (E/C.12/DNK/CO/6) i 2019
Link : EU Parlamentets resolution P8_TA-PROV
The rights of i terse people
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0128_EN.html
Link : Europarådet resolution 2191 "Promoting the rights of and eliminating discrimination against intersex people ":
https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=24232&lang=en
Link :
https://undocs.org/CAT/C/DNK/CO/6-7
Side 7
Link :
https://undocs.org/en/CRC/C/DNK/CO/5
Side 6
Link :
https://undocs.org/E/C.12/DNK/CO/6
Side 9
Når man tillader sygeliggørelsen af interkønnede, har det konsekvenser der rækker langt ud over den blotte
klassificering af interkønnede som syge, for med den binære klassifikation som enten sund eller rask, følger
en gennemsyrende social godkendelse, af alt hvad der anses for sundt og en lige så stærk devaluering, af alt
hvad der anses sygeligt.
Dette betyder eksempelvis, at sygeliggjorte gruppers levede erfaringer og ønsker tillægges en mindre
værdi, ligesom deres ret fysisk integritet og selvbestemmelse, ofte udfordres af raske mennesker og deres
sociale normer, for hvordan en krop kan og bør se ud.
Sygeliggørelse og sygeliggørende sprogbrug, er som det fremgår, ikke kun en ødelæggende praksis, der kan
bruges til at stigmatisere og diskriminere, men sygeliggørelsen bruges også til at retfærdiggøre denne
praksis.
I og med at sygeliggørende sprogbrug, påberåber sig at være "neutralt" lægeligt sprog, tror mange
mennesker fejlagtigt, at den resulterende stigmatisering og diskrimination, er funderet i medicinsk
videnskab, som i dette tilfælde, hvor man qua sygeliggørelsen, uhindret kan foretage unødvendige, invasive
og irreversible kirurgiske og medicinske indgreb, herunder sterilisationer, på interkønnede spædbørn, trods
massiv mangel på evidens, til at underbygge nødvendigheden, sikkerheden og fordelene ved denne praksis.
Med andre ord får disse indgreb og behandlinger lov at foregå, med regeringens velsignelse, netop fordi
man fra medicinsk side, har haft held til at sygeliggøre denne gruppe.
Det er derfor vores klare opfattelse, at man, ved fra ministeriel side, at støtte udgivelsen af materiale, som
det denne henvendelse handler om, der så tydeligt sygeliggør interkønnede personer og interkønnede
kroppe, blåstempler sygeliggørelsen og derved direkte er medvirkende til, at sanktionere den
diskrimination og devaluering af disse menneskers levede erfaringer, ønsker og behov, hvilket vi ser på med
stor alvor.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Henvendelse af 15/2-21 fra Intersex Danmark om bedre forhold for interkønnede personer i Danmark
2337376_0003.png
Det er ligeledes vores opfattelse, at man ved at tillade og støtte udgivelsen af dette materiale, hvor al
information om de menneskeretslige spørgsmål helt udelades, handler man imod bedre vidende og er
aktivt medvirkende til at skjule de menneskeretslige problematikker, ved den medicinske tilgang til
interkøn, fra de forældre, der skal træffe store og ofte irreversible beslutninger på deres barns vegne.
Ved at tilbageholde den information der belyser denne problematik, begrænser man forældrenes mulighed
for, reelt at kunne træffe et valg, på et informeret grundlag, hvilket selv sagt er endog yderst problematisk.
Vi oplever at det endvidere problematisk at, man ved at tillade og støtte udgivelsen af materialet, ser bort
fra at :
Man ser bort fra det faktum, at Danmark qua vores ratificering af Menneskerettighederne, har en
forpligtelse til at : Forbyde, forebygge, efterforske og yde erstatning for tortur og mishandling i alle
sammenhænge med statskontrol, herunder ved at sikre, at sådanne handlinger, er
lovovertrædelser i henhold til national straffelov
Link : A/HRC/29/23 Punkt 13 & 14 & 53 Link :
https://undocs.org/A/HRC/29/23
Man har desuden en forpligtigelse til, at fordømme skadelig praksis og sikre et stop for straffrihed i
disse sager. Og i sager hvor medicinere, statsansatte og embedsmænd er involverede i eller
medvirkende til, udførelsen af skadelig praksis, skal deres status og ansvar, herunder deres ansvar
for at indberette disse forhold, ses som en skærpende omstændighed.
Link :
E d viole e a d har ful edi al pra ti es o i terse hildre a d adults, UN a d regio al e perts urge
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?LangID=E&NewsID=20739
Link : Joint statement om skadelig praksis punkt 15, 40 og 50 CEDAW/C/GC/31-CRC/C/GC/18
https://undocs.org/CEDAW/C/GC/31/CRC/C/GC/18
FN slår fast at
fortolk i ge af
et barns bedste skal være i overensstemmelse med hele
konventionen, herunder forpligtelsen til at beskytte børn mod alle former for vold. Den kan ikke
bruges til at retfærdiggøre praksis, der strider mod barnets menneskelige værdighed og ret til fysisk
integritet. En voksens vurdering af et barns bedste, kan ikke tilsidesætte forpligtelsen til at
respektere alle ar ets rettigheder i he hold til ko ve tio e .
Link : CRC/C/GC/13 punkt 17, 37, 39, 41 og 61 om barnets ret, til at leve fri for alle former for vold
https://www2.ohchr.org/english/bodies/crc/docs/CRC.C.GC.13_en.pdf
FN Fordømmer også enhver handling eller forsøg fra stater eller offentlige embedsmænd, på at
legalisere eller godkende tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf under nogen omstændigheder, og opfordrer indtrængende Stater til at sikre at de
ansvarlige holdes til ansvar for alle sådanne handlinger.
Link : A/C.3/70/L.27/Rev.1 Promotion and protection of human rights: implementation of human rights instruments
Punkt 1,2,5,28 og 29
https://undocs.org/A/C.3/70/L.27/Rev.1
Man ser bort fra det faktum, at Europarådets Bioetik Komité har dokumenteret at langt
hovedparten af interkønnede personer er raske og at kun et fåtal har sygdomme der, sætter deres
helbred i fare.
Link : Europarådet resolution 2191 "Promoting the rights of and eliminating discrimination against intersex people "
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Henvendelse af 15/2-21 fra Intersex Danmark om bedre forhold for interkønnede personer i Danmark
2337376_0004.png
Punkt 1 & 2 Link : Link :
https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=24232&lang=en
Man ser bort fra det faktum at FN i flere udtalelser og resolutioner, rejser bekymring omkring
medicinernes tilgang til interkønnede kroppe, som syge og slår fast, at man bør forbyde disse
unødvendige behandlinger og operationer.
Europarådet slår i deres resolutio The rights of i terse people
fast at denne sygeliggørelse af
interkønnede, praktisk står i vejen for interkønnedes ret til højest opnåelige sundhed.
Link : A/70/213 Punkt 84, 86 & 112 Link :
https://undocs.org/A/70/213
Link : CAT/C/57/4 Punkt 68 & 81 Link
https://undocs.org/en/CAT/C/57/4
Link : EU Parlamentets resolution P8_TA-PROV
The rights of i terse people
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0128_EN.html
Punkt 7
Man ser bort fra, at Europarådets Bioetik komite i en metodisk gennemgang af den evidens der
ligges til grund for disse behandlinger og operationer, dokumenterer at kun ganske få og tydeligt
specificerede operationer, og behandlinger kan være nødvendige, men at størstedelen af de
indgreb og behandlinger der udføres, er medicinsk unødvendige og udføres ud fra et socialt
perspektiv, og ikke af medicinsk nødvendighed.
Man slår i dokumentet fast at, der ikke eksisterer reel evidens for nødvendigheden, sikkerheden
eller fordelene for det enkelte barn, ved størstedelen af disse procedurer.
Man slår ligeledes fast at mange raske interkønnede børn, bliver irreversibelt skadet under disse
indgreb.
Link :
The Rights of Childre i Bio edi i e, Challe ges posed
https://rm.coe.int/16806d8e2f
s ie tifi adva ed a d u ertai ies Side
45
Man ser bort fra at FN har slået fast, at medicinske behandlinger af en indgribende og irreversibel
karakter, uden terapeutisk formål, kan udgøre mishandling eller tortur, hvis de udføres uden
individets eget fulde frie og informerede samtykke.
Link A/63/175 Punkt 47 Link :
https://undocs.org/en/A/63/175
Man ser også bort fra at medicinske indgreb, der ikke kan føres evidens for nødvendigheden,
sikkerheden og fordelene af, kan kategoriseres som medicinske eksperimenter, og at medicinske
eksperimenter ikke må gennemføres uden individets frie samtykke.
Link :ICCPR Artikel 7, Link : Link :
https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/ccpr.aspx
Man ser bort fra det faktum at forskning har påvist at forældre der får sygeliggørende information
om deres barns interkønsvariation, 3 gange så ofte vil vælge operation og behandling til, som
forældre der får ikke sygeliggørende information.
Li k: Europarådet Hu a Rights a d I terse People Side
, Pu kt Li k :
https://rm.coe.int/16806da5d4
Man ser bort fra, at ofrene efter disse indgreb og behandlinger ofte får livslange fysiske og psykiske
skader af disse indgreb. Mange forældre og lægmænd tror fejlagtigt, at det er en fordel at udføre
disse indgreb så tidligt som muligt, for hvis børnene ikke husker disse indgreb, vil de ikke blive
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Henvendelse af 15/2-21 fra Intersex Danmark om bedre forhold for interkønnede personer i Danmark
2337376_0005.png
skadet, men det er ikke tilfældet, faktisk skader traumer i den tidlige barndom, ofte mere end
traumer senere i livet.
Man arbejder i medicinsk regi med termen tidlige barndoms traumer, der bla. kan udløses af
smertefulde medicinske indgreb i den tidlige barndom. disse skader kan påvirke barnets udvikling
og kan bla medføre en reduceret størrelse af hjernebarken, et område, der er ansvarligt for mange
komplekse funktioner, herunder hukommelse, opmærksomhed, perceptuel bevidsthed, tænkning,
sprog og bevidsthed. Disse ændringer kan påvirke barnets IQ og evnen til at regulere følelser.
Link : NCTSN Link :
https://www.nctsn.org/what-is-child-trauma/trauma-types/medical-trauma
Link :
https://www.kompleksptsd.dk/boern-og-unge/traumer-i-barndommen/
Link :
https://www.kompleksptsd.dk/boern-og-unge/symptomer-paa-komplekse-traumer-hos-boern/
Mange af ofrene for disse indgreb, er blevet skadede, fysisk og psykisk, de er vokset op med en
hemmeligholdelse og et tabu, de har svært ved at bryde med, og de bliver mødt med så blind en tillid til
medicinerne, at de gentraumatiseres, når de forsøger at tale om det overgreb de har været udsat for, og
mange tør derfor ikke at italesætte deres oplevelser, hvilket forstærkes af, at man i Danmark, ikke har en
reel mulighed for at klage over indgreb der er foregået i spædbarnealderen, da klagefristen på 5
10 år er
overskredet, når individet når en alder, hvor individet fuldt ud kender til og forstår, omfanget af de skader
vedkommende er pådraget og kan formulere en klage herom.
Danmark har altid været kendt for at være et åbent land, der har været langt fremme i forhold til LGBTQIA
rettigheder, derfor er det i vores optik særdeles uheldigt, at man fra regeringens side, ikke tør gøre op med
de systematiske brud på menneskerettighederne interkønnede udsættes for i Danmark, og det er især
uheldigt, når regeringen som i dette tilfælde, ligefrem støtter disse overtrædelser, ved fra ministeriel side
at blåstemple denne tilgang.
Som alternativ til pjecen fra Sundhedsstyrelsen, vil vi igen tillade os at anbefale Organisation Intersex
I ter atio als OII Toolkit Supporti g our i terse hild – A pare ts toolkit , der er udviklet
i samarbejde
med EPA den Europæiske Forældreorganisation og IGLYO Den internationale LGBTQI ungdoms og
studenterorganisation.
Link :
https://oiieurope.org/supporting-your-intersex-child-a-parents-toolkit/
I forhold til det fremtidige arbejde med lovgivning og materiale i forhold til interkønnede, vil vi gerne
anbefale, at man fra regeringens side tager sit udgangspunkt i Organisation Intersex Internationals (OII)
Toolkit
u der title Prote ti g I terse People i Europe
aterialet er udar ejdet i sa ar ejde ed
ILGA Europe. Toolkittet består af 3 dele : Selve toolkittet, et appendix og en tjekliste.
Materialet giver en udførlig gennemgang af de emner der er vigtige at have for øje, i arbejdet for
interkønnedes rettigheder i Europa.
Link :
https://oiieurope.org/protecting-intersex-people-in-europe-a-toolkit-for-law-and-policy-makers/
Mvh
Inge Toft Thapprakhon
Næstforperson
Intersex Danmark
5