Dato 10-02-2021
Sagsnr. 05-0601-773
COVID-SEKR
Vurdering af effekt af skolelukninger på smittespredning med ny coro-
navirus
Sundhedsstyrelsen blev den 2. oktober 2020 anmodet om bidrag vedr. effekt af skoleluknin-
ger. Den 7. januar 2021 er Sundhedsstyrelsen blevet anmodet af Sundhedsministeriet om en
fornyet vurdering af effekten af lukning af skoler og dagsinstitutioner på smittespredning af
ny coronavirus på baggrund af tilgængelige videnskabelige studier foretaget i Norden samt
andre sammenlignelige lande.
I dette notat gennemgår og vurderer Sundhedsstyrelsen den nyeste relevante viden om lukning
af skoler og daginstitutioner med udgangspunkt i indhentet bidrag fra Statens Serum Institut
(SSI) jf. bilag 1
Effekt af lukninger af skoler og dagsinstitutioner ift. smittespredning af SARS-
CoV-2.
Gennemgang af litteratur om effekt af skolelukninger og smitte blandt børn
Henover
COVID-19-pandemien er der gennemført en række studier, som søger at afdække forskellige
aspekter af smittespredning med ny coronavirus og sygdomsforløb blandt børn. Der er i den
forbindelse også gennemført studier, som undersøger effekten af smitteforebyggende tiltag i
skoler og dagtilbud, ligesom der nationalt og internationalt har været overvågning af smitte i
forbindelse med lukning af skoler og dagtilbud. I dette notat opridses relevante internationale
studier, hvor konklusionerne opsummeres. Dernæst følger en beskrivelse af dansk overvåg-
ningsdata af smitte blandt børn, mulig udbrud samt smitte blandt ansatte i grundskoler, samt
afsluttende bemærkninger.
ECDC-rapport fra december 2020
I notatet af SSI (jf. bilag 1) gennemgås en opdateret vidensopsummering udgivet d. 23. de-
cember 2020 af Det europæiske center for sygdomsforebyggelse og -kontrol (ECDC) om
COVID-19 blandt børn og skolernes rolle i smittespredning
1
, baseret på erfaringer af de euro-
pæiske lande i perioden august 2020 til december 2020. SSI vurderer, at ECDC-rapporten har
en høj kvalitet og detaljeret beskriver og adresserer problemstillingerne med de data, der er
tilgængelige.
1
ECDC. COVID-19 in children and the role of school settings in transmission first update
23 December 2020.
Dokument2