Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 270
Offentligt
2336837_0001.png
Dato 10-02-2021
Sagsnr. 05-0601-773
COVID-SEKR
Vurdering af effekt af skolelukninger på smittespredning med ny coro-
navirus
Sundhedsstyrelsen blev den 2. oktober 2020 anmodet om bidrag vedr. effekt af skoleluknin-
ger. Den 7. januar 2021 er Sundhedsstyrelsen blevet anmodet af Sundhedsministeriet om en
fornyet vurdering af effekten af lukning af skoler og dagsinstitutioner på smittespredning af
ny coronavirus på baggrund af tilgængelige videnskabelige studier foretaget i Norden samt
andre sammenlignelige lande.
I dette notat gennemgår og vurderer Sundhedsstyrelsen den nyeste relevante viden om lukning
af skoler og daginstitutioner med udgangspunkt i indhentet bidrag fra Statens Serum Institut
(SSI) jf. bilag 1
Effekt af lukninger af skoler og dagsinstitutioner ift. smittespredning af SARS-
CoV-2.
Gennemgang af litteratur om effekt af skolelukninger og smitte blandt børn
Henover
COVID-19-pandemien er der gennemført en række studier, som søger at afdække forskellige
aspekter af smittespredning med ny coronavirus og sygdomsforløb blandt børn. Der er i den
forbindelse også gennemført studier, som undersøger effekten af smitteforebyggende tiltag i
skoler og dagtilbud, ligesom der nationalt og internationalt har været overvågning af smitte i
forbindelse med lukning af skoler og dagtilbud. I dette notat opridses relevante internationale
studier, hvor konklusionerne opsummeres. Dernæst følger en beskrivelse af dansk overvåg-
ningsdata af smitte blandt børn, mulig udbrud samt smitte blandt ansatte i grundskoler, samt
afsluttende bemærkninger.
ECDC-rapport fra december 2020
I notatet af SSI (jf. bilag 1) gennemgås en opdateret vidensopsummering udgivet d. 23. de-
cember 2020 af Det europæiske center for sygdomsforebyggelse og -kontrol (ECDC) om
COVID-19 blandt børn og skolernes rolle i smittespredning
1
, baseret på erfaringer af de euro-
pæiske lande i perioden august 2020 til december 2020. SSI vurderer, at ECDC-rapporten har
en høj kvalitet og detaljeret beskriver og adresserer problemstillingerne med de data, der er
tilgængelige.
1
ECDC. COVID-19 in children and the role of school settings in transmission first update
23 December 2020.
Dokument2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notater fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut med vurderinger af effekten af skolelukninger, fra sundhedsministeren
2336837_0002.png
Rapporten dækker områder som forekomst og sygdomsbillede af COVID-19 hos børn og
unge, viden om deres bidrag til smittespredning i husstande og samfundet, COVID-19 på sko-
ler inklusiv COVID-19 hos ansatte, aktuelle smittereducerende tiltag og konsekvenser af sko-
lelukninger.
Rapporten omfatter ikke vurderinger af den nye virusvariant B.1.1.7.
Overordnet vurderer ECDC, at skolestarten i efteråret 2020 på tværs af Europa ikke førte til
øget smitte i de europæiske lande, og at smitte på skoler har udgjort en begrænset del af den
samlede samfundssmitte i hvert land. ECDC vurderer, at skolelukninger bør være et af de sid-
ste tiltag, som iværksættes for at forebygge smittespredning med ny coronavirus, ikke bør
være et enkeltstående tiltag og at skoler bør genåbne som noget af det første, når det er muligt
at påbegynde en genåbning af samfundet, også fordi skolelukninger har omfattende konse-
kvenser for mange elevers trivsel, særligt for udsatte børn og unge, og for samfundsøkono-
mien.
Øvrige hovedpointer i rapporten fra ECDC er:
- Børn i alle aldre kan blive smittet og smitte andre, men børn er både mindre modtage-
lige for smitte og smitter typisk færre andre, hvis de selv er blevet smittet. Børn og
unge har lavere risiko for alvorlig sygdom og død end andre aldersgrupper.
- Ansatte i skoler, dagtilbud og ved andre uddannelser på tværs af Europa lader ikke til
at have højere risiko for smitte end andre erhverv. Der kan dog være en højere risiko i
erhverv inden for sektoren, hvor den ansatte har en høj grad af nær kontakt med unge
og andre voksne.
- Smitteforebyggende tiltag er vigtige at implementere for at forebygge smitte effektivt,
og bør tilpasses aldersgruppen i skolen/institutionen.
Der henvises endvidere til notat fra SSI afsnit 3 for opsummering af flere pointer fra rappor-
ten om effekten af skolelukninger samt viden om børn og smitte i husstand og samfundet.
Studier som ikke er inkluderet i ECDC rapporten
I SSI’s notat opsummeres endvidere resultater og pointer fra studier fra Norge, Sverige, Fin-
land, Skotland og USA, som ikke er inkluderet i rapporten fra ECDC. Et uddrag af hovedpo-
interne fra disse studier er:
-
-
-
at COVID-19 optræder mindre hyppigt hos skolebørn, og er mindre alvorligt for børn
at samfundssmitte med COVID-19 ikke synes at være drevet af børn.
Med smittereducerende tiltag på skolerne, sker der minimal elev-til-elev og elev-vok-
sen primærsmitte og ingen sekundær videresmitte.
SSI giver faglige vurderinger af hvert studies kvalitet. Der er flere studier, som vurderes til at
være af høj kvalitet, men der er også forhold ved hvert studie, som det er vigtig at være op-
mærksom på i fortolkningen af studiernes konklusioner. Flere studier er gennemført med data
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notater fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut med vurderinger af effekten af skolelukninger, fra sundhedsministeren
2336837_0003.png
fra foråret eller august/september 2020
2,3,4,5
. I efteråret og vinteren forventes dog en mere in-
tens smittespredning, og det skal holdes for øje i forhold til at generalisere studiernes fund til
denne sæson. Nogle af studierne mangler at blive fagfællebedømt
6,7,8
og andre finder sted i
lande, hvor der er forskelle i forhold til Danmark, både i forhold til smittebillede, hvilke tiltag
der er iværksat med henblik på forebyggelse af smittespredning samt kontaktopsporingsstra-
tegi.
Yderligere viden om smitte med COVID-19 i skoler
En rapport udgivet af UNICEF
9
fra november påpeger ligeledes, at skoler ikke primært driver
COVID-19 epidemien, og at lukning af skoler kan få negative konsekvenser for børnene så-
som, læringstab og øget risiko for smitte uden for skolen. Eftersom smittespredningen ikke
synes at være drevet af børn, opvejer fordelene ved at holde skolerne åbne dermed omkostnin-
gerne ved at lukke dem. UNICEF påpeger samtidig, at der ses mere smitte i aldersgruppen 10-
19 årige sammenlignet med de 0-9 årige og der er evidens for at unge over 14 år smitter lige
så meget som voksne.
Dansk viden om COVID-19 blandt børn og unge samt ansatte i grundskoler
SSI beskriver, at det generelt er vanskeligt at lave danske undersøgelser af den isolerede ef-
fekt af de landsdækkende skolelukninger i foråret og i december 2020, da lukningerne var en
del af en lang række forskellige tiltag, der blev implementeret samtidigt. Det er ligeledes van-
skeligt at sammenligne Danmark med øvrige europæiske lande på grund af forskelle i strate-
gier for test, kontaktopsporing og øvrige tiltag. Det er dog muligt på baggrund af forskellige
former for overvågningsdata løbende at følge smitten i danske grundskoler og dagtilbud over
tid.
Fra en dansk kontekst har vi viden om udvikling i smitte af COVID-19 på danske grundskoler
siden skolestart i uge 33 og fremad. I den forbindelse udgav SSI d. 18. november en fokusrap-
port
10
, der beskriver overvågningen af udbrud på grundskoler fra 10. august til 8. november
2020. SSI opdaterer hver uge på deres hjemmesidedata for nye udbrud på skolerne, hvormed
overvågningen kan anvendes til fremadrettet at overvåge ophobning af smitte og mulige ud-
brud på skoler.
I SSI’s notat
Effekt af lukninger af skoler og dagsinstitutioner ift. smittespredning af SARS-
CoV-2
(jf. bilag 1) er data om mulige udbrud på grundskoler opgjort til den 5. januar 2021.
2
Minimal transmission of SARS-CoV-2 from paediatric COVID-19 cases in primary schools, Norway, August
to November 2020 (link) - publiceret januar 2021
3
Open Schools, Covid-19, and Child and Teacher Morbidity in Sweden (link) - publiceret januar 2021
4
Covid-19 in schoolchildren – A comparison between Finland and Sweden (link)
Article no. 20108-1, 7. juli 2020
5
Sharing a household with children and risk of COVID-19: a study of over 300,000 adults living in healthcare
worker households in Scotland (link)
6
Sharing a household with children and risk of COVID-19: a study of over 300,000 adults living in healthcare
worker households in Scotland (link)
7
COVID-19 Trends Among Persons Aged 0–24 Years — United States, March 1–December 12, 2020 (link)
8
Occupational risk of COVID-19 in the 1st vs 2nd wave of infection (link)
9
https://www.unicef.org/media/86881/file/Averting-a-lost-covid-generation-world-childrens-day-data-and-advo-
cacy-brief-2020.pdf
10
Statens Serum Institut. COVID-19 i Danmark. Fokusrapport: Udbrud på grundskoler. 18. november 2020. Tilgængelig på:
https://covid19.ssi.dk/overvagningsdata/ugentlige-opgorelser-med-overvaagningsdata
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notater fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut med vurderinger af effekten af skolelukninger, fra sundhedsministeren
2336837_0004.png
Smitte blandt børn
I bilag 1 beskrives det at børn i alderen 0-5 år og 6-9 år har haft den laveste smitteforekomst
af samtlige grupper i perioden fra uge 33 til 12. januar 2021. Grupperne har udgjort hhv. 3,1
og 3,6% af påviste smittetilfælde. Det skal dog nævnes, at testaktiviteten for disse grupper
også har været lavere end for øvrige grupper.
Skoleudbrud
I forhold til skoleudbrud oplyser SSI, at antallet af udbrud på grundskoler er steget i takt med
stigende smittespredning i samfundet i november og december 2020. Den stigende smitte i
samfundet lader dermed også til at have haft indflydelse på smitten i grundskoler, hvor 34%
af skoler har oplevet mulige udbrud siden skolestart i august, og mindst 1,8% af alle skoleele-
ver har været en del af et muligt udbrud. I gennemsnit har ni elever været omfattet i hvert mu-
ligt udbrud. Mulige udbrud er hyppigst set i udskolingen, men der er også set en stigning for
øvrige klassetrin i takt med smittestigningen i resten af samfundet i slut november og decem-
ber. En høj andel af de smittede børn har boet i husstand med andre smittede. Derfor er det
usikkert, hvorvidt smittespredningen er sket i eller uden for skolen.
Smitte blandt ansatte
For ansatte på grundskoler og i dagtilbud ses henover efteråret og den tidlige vinter et øget an-
tal smittede sammenlignet med gennemsnittet for alle brancher. I denne periode har smitten i
samfundet generelt som nævnt været stigendende. Testaktiviteten for denne gruppe har i
samme periode været høj. Smitten blandt ansatte i skoler og daginstitutioner har i denne peri-
ode ligget på niveau med øvrige brancher, som kun har ringe mulighed for at arbejde hjemme-
fra. Der ses ikke en øget smitte blandt ansatte på ungdomsuddannelser og videregående ud-
dannelser.
B.1.1.7
B.1.1.7 er mere smitsom end mange andre varianter af ny coronavirus, og derfor kan den po-
tentielt give anledning til flere udbrud i situationer, hvor flere personer er samlet, og det er
vanskeligt at holde afstand. Under gældende restriktioner er der potentiale for smittespredning
i fx dagtilbud og på arbejdspladser, hvor det i udførelsen af arbejdet ikke er muligt at holde
afstand.
Det er endnu ikke muligt at vurdere om B.1.1.7 er mere udbredt blandt børn i aldersgrupperne
0-9 år og 10-19 år, fordi der endnu kun er identificeret få tilfælde blandt børn ved brug af hel-
genomsekventering. SSI vurderer, at det er relevant at følge hvor stor en andel af smitten
blandt børn udgøres af B.1.1.7 sammenlignet med andre aldersgrupper, efterhånden som data-
grundlaget muliggør disse beregninger.
Afrunding
Jf. ovenstående følges udvikling i smittetilfælde på skoler nøje af sundhedsmyndighederne
med henblik på løbende vurdering af, om der bør sættes ind med yderligere smitteforebyg-
gende tiltag. I Børne- og Undervisningsministeriets
Retningslinjer for grundskoler
og
Ret-
ningslinjer for dagtilbud på Børne- og Undervisningsministeriets område i forbindelse med
forebyggelse af smittespredning af COVID-19
11
,
som er udarbejdet med bl.a. faglig rådgiv-
ning fra Sundhedsstyrelsen, beskrives nuværende retningslinjer og tiltag for smitteforebyg-
11
https://www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/information-til-uddannelsesinstitutioner-om-coronavirus-covid-19/lovgiv-
ning-og-retningslinjer/vejledninger-og-retningslinjer
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notater fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut med vurderinger af effekten af skolelukninger, fra sundhedsministeren
2336837_0005.png
gelse i skoleregi. Retningslinjer for smitteforebyggelses tager udgangspunkt i Sundhedssty-
relsens generelle anbefalinger for:
Forebyggelse af smittespredning
12
. I forhold til at håndtere
smittetilfælde blandt børn og medarbejdere følges Sundhedsstyrelsen retningslinjer
Håndte-
ring af smitte med COVID-19 i grundskoler
13
fra den 5. februar 2021.
Afsluttende bemærkninger
Med udgangspunkt i bidraget fra Statens Serum Institut og på baggrund af indikationer i til-
gængelig viden og data på området, er det for nuværende fortsat Sundhedsstyrelsens vurde-
ring at lukning af skoler og institutioner sandsynligvis ikke er effektivt som enkeltstående til-
tag til forebyggelse af smittespredning i samfundet.
Hvis det pga. den epidemilogiske situation er relevant at overveje at lukke skoler og/eller dag-
tilbud, bør det altid overvejes, om nedlukningerne kan holdes i mindre skala end nationalt.
Proaktive lukninger af skoler og dagtilbud bør være et af de sidste tiltag, der iværksættes for
at kontrollere smittespredning i samfundet, og noget af det første, der genåbnes, når det er
muligt at påbegynde en genåbning. Reaktive lukninger kan være relevante i forbindelse med
større smitteudbrud, som ikke kan kontrolleres ved øvrige smitteforebyggende tiltag.
Ny viden på området i form af internationale anbefalinger og videnskabelige studier under-
støtter endvidere, at skolelukninger kan have store konsekvenser for børnenes og de unges
mentale sundhed og trivsel samt deres indlæring, hvilket især rammer udsatte og sårbare børn
og unge.
Børn, særligt mindre børn, antages fortsat ikke for at være en population, som bidrager væ-
sentligt til smittespredning eller alvorlige sygdomsforløb med COVID-19 i en samfundskon-
tekst, når de sammenlignes med øvrige aldersgrupper. Når smitten stiger generelt i samfundet,
lader det til, at stigningen også afspejles i antallet af smittede og mulige udbrud i grundskolen.
Det vurderes at være forventeligt at smitten stiger blandt børn i skolealderen, når smitten sti-
ger i samfundet generelt.
Det er relevant fortsat at følge ny viden og revidere anbefalingerne hvis den epidemiologiske
situation ændrer sig, for eksempel ved nye virusvarianter eller ny viden på området. Sund-
hedsstyrelsen følger i samarbejde med de øvrige sundhedsmyndigheder udviklingen af smitte
i skoler tæt både nationalt og internationalt.
12
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2020/covid-19-forebyggelse-af-smittespredning
13
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/Retningslinje---Smitte-i-grundskoler
5