Att. Folketingets Finansudvalg
1. februar 2021
Manglende kompensation til selvejende og private velfærdstilbud
Det er nu snart et år siden, at corona krisen ramte hele verden. Den ramte bl.a. vores plejehjem,
dagtilbud, sociale tilbud med udsatte børn, unge og voksne, der pludselig stod i en helt ande hverdag
end normalt. Det betød i høj grad øgede indkøb af værnemidler til ansatte og ekstra rengøring.
Heldigvis var Folketinget hurtigt ude og love kompensation til mange af de erhverv, der var/er
påvirket af krisen, herunder vores velfærdstilbud der fortsat skulle holdes åbne.
Gjorde opmærksom på udfordringer med udmøntningen i sommers
Allerede i sommers gjorde Selveje Danmark, sammen med Dansk Erhverv, Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg opmærksom på, at den udmønting, som blev aftalt i økonomiaftalen, for corona
relaterede merudgifter, var uhensigtsmæssig. Vi skrev dengang (den 9. juli 2020) følgende til
Sundheds- og Ældreudvalget:
Dansk Erhverv og Selveje Danmark er bekymrede for,
1) at udmøntningen af de bevilligede midler til kompensation for COVID-19 relaterede merudgifter ikke vil ske i
overensstemmelse med den politiske intention om ligestilling af offentlige og ikke-offentlige aktører, 2)
at udmøntningen af midlerne er unødigt bureaukratisk for den enkelte kommune at håndtere samt
3) at den manglende ligestilling i sidste ende vil skævvride forholdet mellem offentlige og ikke-offentlige aktører.
Udmøntningen resulterer i et kæmpe bureaukrati
Bekymringen har vist sig begrundet. Mange af Selveje Danmarks medlemmer oplever i dag store
problemer med at få kompensation fra kommunerne. Mange har slet ikke fået kompensation, og de der
får kompensation, får sjældent noget i nærheden af det, som de har haft udgifter for.
Dertil kommer, at det
er
et enormt bureaukratisk arbejde både for kommuner og for de selvejende
tilbud at få aftalt en evt. kompensation. Det skyldes, at udmøntningen har været uden krav og kriterier,
hvillket igen betyder, at kommunerne håndterer det på meget forskellig vis. KL har anbefalet
kommunerne, at det skal være den visiterende kommune, der betaler. Isoleret set giver anbefalingen
mening. Det gør den fordi, at det er den visiterende kommune, der betaler for borgeren
–
også selvom
borgeren opholder sig i en anden kommune. Men det siger sig selv, at anbefalingen giver et enormt
1