Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2266404_0001.png
 
Sundheds‐ og Ældreministeriet 
 
Enhed: MEDINT 
Sagsbeh.: DEPRHW 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 2014317 
Dok. nr.: 1430100 
Dato: 22‐10‐2020 
 
 
 
Samlenotat vedrørende
uformel videokonference for EU’s
sundhedsministre den 30. oktober 2020
 
 
 
1.
 
 
 
 
 
Rådskonklusioner om EU’s rolle i en styrkelse af WHO  
‐ Udveksling af synspunkter 
 
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Orientering om samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20, fra sundheds- og ældreministeren
2266404_0002.png
 
1. Rådskonklusioner om EU’s rolle i en styrelse af WHO
     ‐ Udveksling af synspunkter 
 
NYT NOTAT 
 
1. Resume 
Det tyske formandskab har indkaldt til uformel videokonference for EU's sundhedsministre 
den 30. oktober 2020 med henblik på en drøftelse af EU’s rolle i arbejdet med en styrkelse 
af WHO / WHO reform. 
 
Formandskabet har forelagt udkast til rådskonklusioner, som skal drøftes ved mødet med 
henblik  på  efterfølgende  vedtagelse  i  skriftlig  procedure.  Udkastet  til  rådskonklusioner 
fokuserer overordnet på de udfordringer, WHO står overfor, EU’s rolle i reformarbejdet samt 
konkrete forslag til reformtiltag.  
 
Sagen  skal  ses  i  sammenhæng  med  den  igangværende  evaluering  af  den  WHO‐ledede 
internationale håndtering af COVID‐19‐pandemien og i lyset af USA’s mulige udmeldelse af 
WHO. Overvejelserne om mulige reformtiltag i WHO befinder sig fortsat i en tidlig fase. 
 
Regeringen støtter formandsskabets udkast til rådskonklusioner, herunder at EU skal 
fortsætte med at indtage en ledende, koordinerende, inkluderende og proaktiv rolle i den 
kommende reformproces. Regeringen støtter også de konkrete forslag til reformtiltag, som 
er fremhævet i rådskonklusionerne, herunder bl.a. forslag om et opdateret system for 
varsling og erklæring af internationale sundhedskriser, større gennemsigtighed i 
medlemslandenes efterlevelse af de internationale sundhedsregulativer (IHR) samt en 
styrkelse af WHO’s normative rolle.  
 
2. Baggrund 
Formandskabet  har  taget  initiativ  til  en  uformel  videokonference  for  EU's 
sundhedsministre, som skal danne rammen for en drøftelse af EU’s rolle og overordnede 
prioriteter i en fremtidig reform af WHO. Emnet blev også drøftet ved et uformelt møde for 
sundhedsministrene i EU den 2. oktober 2020, jf. samlenotat for dette møde. 
 
Formandskabets initiativ skal ses i lyset af den debat om WHO’s rolle i den internationale 
håndtering af sundhedskriser, som har taget fart i forbindelse med COVID‐19‐pandemien, 
men som også tidligere har været rejst i forbindelse med Ebola‐krisen i 2014‐2015.  
 
USA’s  mulige  udmeldelse  af  WHO  er  endnu  en  afgørende  faktor  for,  at  spørgsmålet  om 
WHO’s  fremtidige  rolle  netop  nu  er  aktuelt.  Det  er  vigtigt  at  holde  USA  inden  for  det 
multilaterale samarbejde. Et WHO uden USA vil have negative konsekvenser ikke bare for 
organisationen,  men  for  den  globale  indsats  mod  COVID‐19  og  på  sundhedsområdet 
generelt.  Derfor  er  det  vigtigt,  at  EU  arbejder  for  en  konstruktiv  inddragelse  af  USA  i 
reformarbejdet.  
 
På den baggrund tog EU i foråret 2020 initiativ til at foreslå en resolution om den globale 
håndtering  af  COVID‐19  under  WHO’s  ledelse  med  henblik  på  at  skabe  opbakning  til  en 
evaluering 
af 
indsatsen. 
Resolutionen, 
som 
blev 
vedtaget 
ved 
Verdenssundhedsforsamlingen  i  maj  2020,  opfordrer  WHO’s  generaldirektør  til  at 
igangsætte  et  trinvis  proces  for  en  uafhængig  og  dybdegående  evaluering  af  den  WHO‐
ledede  internationale  håndtering  af  COVID‐19.  Evalueringen  skal  danne  grundlag  for 
anbefalinger  til  en  styrkelse  af  den  globale  kapacitet  til  håndtering  af  pandemier  og 
herunder til en styrkelse af WHO’s indsats.  
 
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Orientering om samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20, fra sundheds- og ældreministeren
 
Evalueringen skal udføres af tre evalueringsgrupper: Independent Panel for Preparedness 
and Pandemic Response (IPPR), International Health Regulations (IHR) Review Committee 
og 
 
Independent  Oversight  and  Advisory  Committee  (IOAC)  for  the  WHO  Health 
Emergencies  (WHE)  Programme.  WHO’s  bestyrelse  gjorde  status  på  evalueringen  den  6. 
oktober 2020 og vil gøre det igen i januar 2021.  
 
Efter  Verdenssundhedsforsamlingen  i  maj  har  flere  WHO‐medlemslande  delt  deres 
foreløbige overvejelser om kommende reformtiltag i forskellige non‐papers. Der er således 
allerede  en  debat  i  gang  om  mulige  løsninger,  som  blandt  andet  fokuserer  på,  at 
forventningerne til WHO ikke stemmer overens med organisationens handlemuligheder. De 
konkrete indspil omfatter blandt andet forslag til ændringer af WHO’s governancestruktur 
samt forslag om forøgelse af medlemslandenes økonomiske bidrag til WHO.  
 
Den første indledende drøftelse i sundhedsministerkredsen fandt sted den 2. oktober 2020. 
Det  blev  her  konkluderet,  at  multilateralt  samarbejde  er  afgørende  for  håndteringen  af 
internationale sundhedskriser, at WHO skal styrkes, og at EU bør fastlægge en overordnet 
fælles  linje  med  henblik  på  at  kunne  spille  en  ledende  og  koordinerende  rolle  i  reform‐
arbejdet.  Et  flertal  var  desuden  enige  i,  at  der  er  en  uoverensstemmelse  mellem 
forventninger til WHO og organisationen kapacitet.  
 
Arbejdet med evalueringen af den WHO‐ledede internationale håndtering af COVID‐19 blev 
også drøftet på ekstraordinært bestyrelsesmøde i WHO den 5.‐6. oktober 2020. Der var her 
bred  enighed  om  vigtigheden  af  at  sikre  upartiskhed,  objektivitet  og  gennemsigtighed  i 
evalueringsgruppernes  arbejde,  samt  at  medlemsstaterne  bør  inddrages  løbende.  EU 
understregede  i  et  fælles  indlæg,  at  evalueringsgrupperne  ikke  skal  være  bange  for  at 
rapportere om ubehagelige sandheder og komme med ambitiøse anbefalinger, samt at EU 
vil stille sig i spidsen for en koordineret indsats i reformarbejdet.    
 
3. Formål og indhold 
Formandskabet har forelagt et udkast til rådskonklusioner, som skal drøftes på den 
uformelle videokonference for EU's sundhedsministre med henblik på efterfølgende 
vedtagelse i skriftlig procedure.  
 
I det foreliggende udkast til rådskonklusioner fokuseres der overordnet på de udfordringer, 
WHO  står  overfor,  EU’s  fremtidige  rolle  i  reformarbejdet  samt  konkrete  forslag  til 
reformtiltag.  
 
Det fremhæves, at EU støtter WHO’s mandat som ledende og koordinerende aktør i global 
sundhed, og at der er behov for at adressere organisationens udfordringer med særlig vægt 
på  transparens,  synergier,  bæredygtig  finansiering  og  ansvarlighed  samt  konkrete 
udfordringer i forbindelse med håndteringen af den nuværende pandemi, herunder særligt 
uoverensstemmelsen  mellem  WHO‐medlemsstaternes  forventninger  til  WHO  og 
organisationens reelle kapacitet.  
 
Der lægges op til, at EU med afsæt i princippet om multilateralisme generelt fortsætter med 
at indtage en ledende rolle i global sundhed. Derudover at EU påtager sig en koordinerende, 
proaktiv og ledende rolle i en inkluderende proces, der skal bidrage til at styrke den globale 
sundhedssikkerhed  og  WHO  som  organisation.  Arbejdet  skal  særligt  have  fokus  på 
organisationens  kapacitet  til  at  håndtere  sundhedskriser,  på  at  omsætte 
evalueringsgruppernes anbefalinger til konkrete indsatser samt at støtte medlemsstaterne 
i at styrke deres nationale sundhedssystemer.  
 
 
 
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Orientering om samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20, fra sundheds- og ældreministeren
 
Konklusionerne lægger op til, at EU arbejder videre med en række forslag til reformtiltag:  
  
1) Revision af mekanisme for erklæring af sundhedskrise:  
Et forslag om en opdatering af mekanisme til at erklære en international 
sundhedskrise, en såkaldt ”Public Health Emergency of International Concern 
(PHEIC). Herunder at mekanismen skal gøre det muligt at erklære forskellige 
niveauer af ”alarm”, eksempelvis gennem et trafiklyssystem, som både skaber 
transparens og forbedrer kommunikationen i forbindelse med sundhedstrusler.   
 
2) Klar skelnen mellem handels‐ og rejserestriktioner i IHR:  
Et forslag om at adskille rejse‐ og handelsrestriktioner i det internationale 
sundhedsregulativ (International Health Regulations, IHR), herunder at skelne 
mellem transport af personer og varer for at undgå unødvendig påvirkning af 
landenes økonomier.  
 
3) Større gennemsigtighed med national efterlevelse af IHR og bedre rapportering: 
Et forslag om øget fokus på WHO‐medlemslandenes implementering af IHR, 
herunder et bedre rapporteringssystem fra medlemslandene til WHO samt en 
mekanisme til periodisk evaluering af efterlevelsen.  
 
4) Evaluering af positive og negative effekter af implementerede tiltag 
Et forslag om evaluering af negative og positive effekter af implementerede 
aktiviteter under håndteringen af COVID‐19 samt en undersøgelse af områder, 
hvor der mangler viden for at vurdere nødvendige guidende værktøjer på 
landeniveau.  
 
5) Styrkelse af WHO’s normative rolle:  
Et forslag om styrkelse af WHO’s kapacitet som retningsvisende organ. Herunder 
blandt andet overvejelser om en styrkelse af det såkaldte Chief Scientist’s Office, 
samt videreudvikling af WHO‐Akademiet.   
 
6)
Styrkelse af WHO’s samarbejde med alle relevante aktører: 
Et forslag om en øget indsats fra WHO’s side for at skabe synergier i forbindelse 
med håndteringen af internationale sundhedskriser med alle relevante aktører 
samt at støtte de mest sårbare.  
 
7)
Styrkelse af samarbejde mellem organisationer ift. zoonoser: 
Et forslag om at styrke samarbejdet mellem WHO, the Food and Agriculture 
Organization of the United Nations (FAO), World Organisation for Animal Health 
(OIE) og UN Environment Programme (UNEP) for at understøtte en ”One Health”‐
tilgang til zoonoser, dvs. sygdomme som overføres fra dyr til mennesker.  
 
 
4. Europa‐Parlamentets udtalelser 
Europa‐Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen. 
 
5. Nærhedsprincippet 
Ikke relevant idet der ikke er fremsat konkrete forslag. 
 
6. Gældende dansk ret  
Ikke relevant idet der ikke er fremsat konkrete forslag. 
 
 
 
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Orientering om samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20, fra sundheds- og ældreministeren
 
7. Konsekvenser 
Rådskonklusionerne medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, 
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet. 
 
8. Høring 
Ikke relevant.  
 
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger 
Det forventes, at der vil være opbakning til rådskonklusionerne.  
 
10. Regeringens foreløbige generelle holdning 
Regeringen støtter en styrket multilateral sundhedsarkitektur og et styrket WHO, ikke 
mindst i lyset af det nuværende udbrud af COVID‐19. Dette afspejles blandt andet i 
regeringens forslag om en fordobling af Danmarks frivillige bidrag til WHO og Danmarks 
kandidatur til WHO’s bestyrelse fra 2021. 
 
Danmark har sammen med de øvrige EU‐lande arbejdet for, at der skulle gennemføres en 
uafhængig evaluering af den internationale håndtering af COVID‐19 ledet af WHO, som 
kan danne grundlag for anbefalinger til en styrkelse af den fremtidige indsats.  
 
Regeringen finder det generelt vigtigt, at reformprocessen bidrager til at skabe en bedre 
balance mellem forventninger til WHO’s indsats i krisesituationer og organisationens 
handlemuligheder. Regeringen vil arbejde for, at WHO’s beredskab og mekanismer til 
håndtering af sundhedskriser styrkes samtidig med, at WHO fortsat kan varetage og 
udvikle sine øvrige kerneopgaver.  
 
Regeringen støtter formandskabets udkast til rådskonklusioner, herunder at de 
understreger behovet for multilateralt samarbejde og et styrket WHO. Regeringen er enig 
i, at EU skal fortsætte med at indtage en ledende, koordinerende og proaktiv rolle i en 
reformproces, der søger at styrke den globale sundhedssikkerhed og WHO’s kapacitet til 
at håndtere sundhedskriser, at oversætte anbefalinger til konkrete indsatser samt at 
støtte medlemsstaterne i at styrke deres nationale sundhedssystemer, herunder i de mest 
udsatte lande.  
 
Regeringen støtter de reformtiltag, som fremhæves i konklusionerne, herunder at der 
sættes fokus på at forbedre varslings‐ og rapporteringssystemer i forbindelse med 
internationale sundhedskriser, at der iværksættes en mere systematisk opfølgning i 
forhold til landenes nationale kapacitet til håndtering af kriser gennem efterlevelse af IHR, 
samt et styrket internationalt samarbejde om sygdomme, der overføres fra dyr til 
mennesker. 
 
Endelig finder regeringen det positivt, at der med konklusionerne lægges op til, at EU vil 
samarbejde med andre medlemsstater i WHO for at finde relevante løsninger.  
 
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg  
Sagen  har  tidligere  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  til  orientering  i  forbindelse 
med uformel videokonference for EU’s sundhedsministre den 2. oktober 2020. 
 
 
Side 5