Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2322255_0001.png
Kvalitetskrav i dansk
høreapparatbehandling
Mikkel Schramm
• Direktør,
HørNu
års erfaring hos høreapparatproducenter
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0002.png
Problemstillinger
1. Ringere tilgængelighed & længere ventelister
2. Dyrere for samfundet
3. Ringere kvalitet
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0003.png
Konsekvenser af forslag
Ad 1. Ringere tilgængelighed & længere ventelister
Nyt udstyr til de nye målinger koster op til 100.000 per
klinik
Konsekvenser
Risiko for at private klinikker går konkurs
Dyrere apparater i privat regi
Længere konsultationstider
Længere ventelister (ventelister i dag: op til 73 uger)
Dyrere behandling jvf Kulegravningsrapporten 2012
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0004.png
Ad 2. Dyrere for samfundet
Tal fra 2019
182.933 høreapparater
udleveret
45 % offentlig klinik
8,5 % ørelæge
46 % privat klinik
Offentlig tilskud hos privat
forhandler for to ører 2020: 6.537
Kilde: ”Kulegrav i g af høreapparato rådet.” Mi isteriet
for Sundhed og Forebyggelse og
Social- og Integrationsministeriet juni 2012
Praktiserende speciallæge med
rammeaftale 2020: 8.847
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0005.png
Ad 2. Dyrere for samfundet
Flere og dyrere behandlinger i offentlig regi
Modeller viser, at 1 million danskere har behov for at få behandlet
hørelsen i 2040
Hvor skal pengene komme fra?
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0006.png
Ad 3. Ringere kvalitet
Komplicerede høretab behandles i offentlig regi
Borgere skal forbi ørelægen før første behandling
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0007.png
Ad 3. Ringere kvalitet
Konsekvenser af komplicerede høretab & borgere skal henvises til ørelæge
Personer med komplicerede høretab har stort behov for behandling.
Ved henvisning til det offentlige skal de vente endnu længere
Der er ingen evidens for, at offentlige klinikker er bedre i stand til at
behandle komplicerede høretab
Flaskehals hos ørelægen (længere ventetider)
Høj tilgængelighed af behandlingssteder og en let proces gennem
systemet har en positiv indvirkning på, om danskere får behandlet
hørelsen. Høringsudkastet har den modsatte effekt.
Ubehandlet hørenedsættelse øger risikoen for demens og
depression med dertil hørende høje menneskelige og økonomiske
omkostninger.
Antallet af skuffeapparater i det offentlige er 4 gange højere end i
privat regi (svarende til 87 millioner kroner fra offentlige
behandlinger (2012 tal))
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0008.png
Løsningsforslag
Læg flere behandlinger over i privat regi
Det er billigere for samfundet
Tilgængelighed for borgere er større
Mere kontrol af private klinikker
Uanmeldte besøg i klinikkerne
Større konsekvens, hvis klinikker ikke lever op til kravene
Kli ikker skal have ”tilskudsapparater” i sorti e t
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0009.png
Kontaktinformation
Mikkel Schramm
Direktør HørNu
Kontaktinformation:
Mail:
[email protected]
Tlf dir: 3123 8384
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0010.png
BAGGRUNDS SLIDES
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0011.png
Vejen til en optimal hørelse
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0012.png
Borgernes oplevede kvalitet
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0013.png
Tilfredshed med høreapparater
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0014.png
Økonomi
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0015.png
Økonomi
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0016.png
Økonomi
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Præsentation fra HørNus foretræde den 19. januar 2021 faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2322255_0017.png
Økonomi