Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2321478_0001.png
Galten d. 19. januar 2021
Til Sundheds- og Ældreudvalget
Vedr. svar på spørgsmål 88 jf. L 61- bilag 26
1
og
”Svar
til SMOKE-IT” af 13.01-2021 (vedhæftet).
SMOKE-IT har modtaget to svar i forbindelse med spørgsmål stillet til Sundheds- og Ældreministeren hhv. d.
12. og 13. december 2020. Det ene svar er offentliggjort på Folketingets hjemmeside, og det andet er sendt
til undertegnede på mail. Fælles for begge svar er, at de giver anledning til følgende betragtninger og
spørgsmål:
I svar på spørgsmål 88 skriver ministeren:
”For
at sikre en systematisk og sammenhængende løsning var der med det notificerede udkast til
lovforslag fastlagt samme undtagelse for mentol og tobakssmag for så vidt angår tobaksvarer,
elektroniske cigaretter og urtebaserede rygeprodukter. Jf. ovenfor har Danmark i respekt for
Europa-kommissionens udførlige udtalelse valgt at foretage ændring i lovforslaget, således at et
eventuelt forbud mod kendetegnede aromaer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak først
vil kunne træde i kraft, når og såfremt det EU-retlige
gru dlag er på plads.”
Ved første øjekast ser det ud til, at ændringen også gælder for e-cigaretter, men i svaret til SMOKE-IT
skrives der:
”Regeringen
vurderer på baggrund af Kommissionens svar, at det ikke er muligt at lade det
foreslåede forbud mod kendetegnende aromaer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak
træde i kraft på nuværende tidspunkt.
For så vidt angår elektroniske cigaretter kan ministeriet oplyse, at det fremgår af
præambelbetragtning 47 i Tobaksvaredirektivet, at medlemsstaterne har ansvaret for vedtagelsen
af regler om aromastoffer i forhold til e-cigaretprodukter. Sundheds- og Ældreministeriet er bekendt
med, at Finland, Estland og Ungarn (delvist) har forbud mod salg af elektroniske cigaretter og e-
væsker (både med og uden nikotin) med smagstilsætninger ud over tobakssmag.”
Vi er selvfølgelig klar over, at e-cigaretter ikke hører under kategorien
”andre
tobaksvarer” da e-cigaretter
ikke er tobaksprodukter og derfor også blev særskilt kategoriseret under sidste revision af
Tobaksproduktsdirektivet. Vi er selvfølgelig bekendt med præambelbetragtning 47 i direktivet
2
, at
medlemsstaterne har ansvaret for vedtagelsen af regler om aromastoffer i forhold til e-cigaretprodukter, og
ikke mindst, at:
”Det
bemærkes, at medlemsstaterne i præambelbetragtning nr. 47 tilskyndes til at overveje at
tillade markedsføringen af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med aromaer, idet
medlemsstaterne i den forbindelse bør være opmærksomme på den potentielle tiltrækningskraft af
sådanne produkter for unge og ikke-rygere. Forbud mod sådanne produkter vil skulle begrundes og
anmeldes i henhold til informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester).”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Henvendelse af 19/1-21 fra SMOKE-IT om smagsforbud i elektroniske cigaretter
2321478_0002.png
Derfor stillede vi, i vores henvendelse d. 13. december 2020, et spørgsmål vedr. EU-kommissionens
afgørelse, om kommissionen har godkendt regeringens redegørelse, så forhandlerne af e-cigaretter og
tilbehør kan være helt sikre på, at myndighederne har lovhjemmel så forbuddet må træde i kraft d. 1. april
2021. Spørgsmålet blev ikke besvaret.
Ud fra de svar vi har modtaget, kan vi konkludere, at de respektive aftalepartier bag
”tobakshandleplanen”
står fast på at indføre smagsforbud mod kendetegnede aromaer med undtagelse af tobak og mentol, og at
forbuddet udelukkende gælder for e-cigaretter og altså ikke for andre tobaksvarer.
I præambelbetragtning 47 opfordres medlemsstaterne til at tillade markedsføring af e-cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med aromaer, hvilket jo netop var hvad den tidligere regering gjorde da TPD blev
vedtaget i Danmark for nogle år siden. Det bemærkes, at medlemsstaterne bør være opmærksomme på
den potentielle tiltrækningskraft af produkterne for unge ikke-rygere.
I den forbindelse ønsker vi at gøre opmærksom på, at der i den seneste rapport
”Sundhed
og trivsel blandt
gymnasieelever
udviklingen fra 2014
2019
3
fremgår:
”Andelen
der dagligt eller jævnligt bruger E-cigaretter faldt fra 7 % i 2014 til 4 % i 2019 blandt
drengene, mens den blandt pigerne var 3 % i 2014 og 1 % i 2019.”
Det fremgår også:
”Der
er også markant flere, der bruger snus eller skrå dagligt eller lejlighedsvist. Blandt drengene er
forbruget steget fra 6 til 21 procent, og blandt pigerne er det steget fra 1 til 6 procent.”
Vi har flere gange, uden held, forsøgt at gøre udvalget opmærksom på, at antallet af unge brugere af e-
cigaretter er faldet siden 2014, og derfor er vi selvfølgelig ærgerlige over, at førnævnte rapport først blev
udgivet lige før vedtagelsen af den nye lov, men Ikke desto mindre bekræfter rapporten alt det vi har
forsøgt at nå igennem med.
Derudover vil vi gerne henvise til ministerens svar på spørgsmål 88, hvor Sundhedsstyrelsen har
tilkendegivet følgende:
”Skiftet
i dataindsamlingsmetode medfører imidlertid ikke, at data fra Danskernes
Rygevaner 2019 ikke kan anvendes”,
og derfor er det yderst relevant at nævne, at ifølge
”Danskernes
Rygevaner 2019
4
er
70% af alle brugere af e-cigaretter over 30 år.
Spørgsmål:
I ministerens svar på spørgsmål 88 bemærkes det:
”Som
Kommissionen nævner i sine bemærkninger til det notificerede udkast, har der fsva. forbuddet
mod kendetegnende aroma i cigaretter været en undtagelse for mentol indtil 20. maj 2020. Det
fre går af præa pelbetragt i g 16 i tobaksvaredirektivet, at ”Produkter ed
en kendetegnende
aroma med en større salgsvolumen bør dog udfases over en længere periode med henblik på at give
forbrugerne tilstrækkelig tid til at skifte til andre produkter.”
Tilsvare de har Da ark vurderet det
relevant at indarbejde en undtagelse for mentol og tobakssmag frem for at forbyde alle smage på
én gang.”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Henvendelse af 19/1-21 fra SMOKE-IT om smagsforbud i elektroniske cigaretter
2321478_0003.png
- Skal dette forstås sådan, at de respektive partier bag
”tobakshandleplanen”
har et ønske om, at de danske
forbrugere skal skifte fra e-cigaretter til tobaksindustriens produkter (snus, tyggetobak osv.), da disse
produkter fortsat må indeholde kendetegnede aromaer?
- Har Sundheds- og Ældreudvalgets medlemmer fået besked om, at man fastholder et forbud mod
kendetegnede aromaer i væsker til e-cigaretter, men ikke i
”andre
tobaksvarer”?
- Har ministeren redegjort for ovenstående, og også gjort opmærksom på faldet i antallet af unge brugere
af e-cigaretter overfor EU-kommissionen?
1
2
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L61/spm/88/svar/1734657/2316784.pdf
https://ec.europa.eu/health//sites/health/files/tobacco/docs/dir_201440_en.pdf
3
https://www.sdu.dk/da/sif/ugens_tal/49_2020
4
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Danskernes-rygevaner-2019-del-2