Galten d. 19. januar 2021
Til Sundheds- og Ældreudvalget
Vedr. svar på spørgsmål 88 jf. L 61- bilag 26
1
og
”Svar
til SMOKE-IT” af 13.01-2021 (vedhæftet).
SMOKE-IT har modtaget to svar i forbindelse med spørgsmål stillet til Sundheds- og Ældreministeren hhv. d.
12. og 13. december 2020. Det ene svar er offentliggjort på Folketingets hjemmeside, og det andet er sendt
til undertegnede på mail. Fælles for begge svar er, at de giver anledning til følgende betragtninger og
spørgsmål:
I svar på spørgsmål 88 skriver ministeren:
▪
”For
at sikre en systematisk og sammenhængende løsning var der med det notificerede udkast til
lovforslag fastlagt samme undtagelse for mentol og tobakssmag for så vidt angår tobaksvarer,
elektroniske cigaretter og urtebaserede rygeprodukter. Jf. ovenfor har Danmark i respekt for
Europa-kommissionens udførlige udtalelse valgt at foretage ændring i lovforslaget, således at et
eventuelt forbud mod kendetegnede aromaer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak først
vil kunne træde i kraft, når og såfremt det EU-retlige
gru dlag er på plads.”
Ved første øjekast ser det ud til, at ændringen også gælder for e-cigaretter, men i svaret til SMOKE-IT
skrives der:
▪
”Regeringen
vurderer på baggrund af Kommissionens svar, at det ikke er muligt at lade det
foreslåede forbud mod kendetegnende aromaer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak
træde i kraft på nuværende tidspunkt.
For så vidt angår elektroniske cigaretter kan ministeriet oplyse, at det fremgår af
præambelbetragtning 47 i Tobaksvaredirektivet, at medlemsstaterne har ansvaret for vedtagelsen
af regler om aromastoffer i forhold til e-cigaretprodukter. Sundheds- og Ældreministeriet er bekendt
med, at Finland, Estland og Ungarn (delvist) har forbud mod salg af elektroniske cigaretter og e-
væsker (både med og uden nikotin) med smagstilsætninger ud over tobakssmag.”
Vi er selvfølgelig klar over, at e-cigaretter ikke hører under kategorien
”andre
tobaksvarer” da e-cigaretter
ikke er tobaksprodukter og derfor også blev særskilt kategoriseret under sidste revision af
Tobaksproduktsdirektivet. Vi er selvfølgelig bekendt med præambelbetragtning 47 i direktivet
2
, at
medlemsstaterne har ansvaret for vedtagelsen af regler om aromastoffer i forhold til e-cigaretprodukter, og
ikke mindst, at:
▪
”Det
bemærkes, at medlemsstaterne i præambelbetragtning nr. 47 tilskyndes til at overveje at
tillade markedsføringen af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med aromaer, idet
medlemsstaterne i den forbindelse bør være opmærksomme på den potentielle tiltrækningskraft af
sådanne produkter for unge og ikke-rygere. Forbud mod sådanne produkter vil skulle begrundes og
anmeldes i henhold til informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester).”