Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
Evalueri g af Friko
u eforsøg o
a eldt ko
u alt tilsy .
Friko
u e etværket ”Sa
e hæ ge de i dsatser på tværs af sektoro råder” u der
Frikommuneforsøg 2016
2020.
Med deltagelse af Københavns, Århus og Randers kommuner.
Indhold
Baggrund for forsøget: ...................................................................................................................................... 2
Tilsyn efter Servicelovens § 151
det kommunale tilsyn: ................................................................................ 3
Anmeldt eller uanmeldt tilsyn ........................................................................................................................... 5
Evalueringsdesign af forsøget med anmeldt tilsyn ........................................................................................... 6
Udvalgte resultater fra spørgeskemaundersøgelserne ..................................................................................... 6
De relevante ledere og medarbejdere var til stede ved tilsynet ................................................................... 6
Tilsynet bidrog til relevant læring.................................................................................................................. 6
Tilsynet bidrog med ny viden om kvaliteten på vores plejecenter ............................................................... 7
Vi var - alt i alt - tilfredse med tilsynet ......................................................................................................... 7
Foretrækker anmeldt eller uanmeldt tilsyn: ................................................................................................. 7
De tre kommuners konklusion: ......................................................................................................................... 8
Bilagsoversigt:.................................................................................................................................................... 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0002.png
Baggrund for forsøget:
De fem kommuner i frikommunenetværket formulerede oprindeligt følgende mål:
At forenkle og forbedre kvaliteten af plejehjemstilsyn i kommunerne ved afprøvning af forsøg med ét
fælles proaktivt og risikobaseret tilsyn på tværs af sundhedslov og servicelov med fokus på
systematik og øget kvalitet i tilsynet.
På daværende tidspunkt modtog plejehjem og plejecentre årlige tilsyn fra Embedslægeinstitutionen ifølge
Sundhedsloven, samt tilsyn ifølge Serviceloven. Senere overgik tilsynet efter Sundhedsloven til
Patientsikkerhedsstyrelsen, og sideløbende med Frikommuneforsøget blev indført et nyt tilsyn under
Patientsikkerhedsstyrelsen: Ældretilsynet.
På baggrund af ansøgningen vedtog Folketinget følgende i Lov om Frikommunenetværk, LBK nr. 831 af
25/06/2018:
Frikommuneforsøget blev således afgrænset til kun at omfatte det tilsyn, som kommunerne selv er ansvarlige
for, og der blev kun givet hjemmel til at tilsynet kan foretages anmeldt i stedet for uanmeldt.
Tre kommuner i frikommunenetværket valgte at benytte sig af denne hjemmel: Københavns, Århus og
Randers kommuner.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0003.png
Tilsyn efter Servicelovens § 151
det kommunale tilsyn:
De paragraffer fra Serviceloven, som frikommunerne fik hjemmel til at fravige, er følgende:
§ 151.
Den stedlige kommune har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83,
83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse
bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. § 139.
Stk. 2.
Som led i tilsynsforpligtelsen efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage mindst ét
uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf. § 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om
almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende
boligenheder i kommunen. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager
kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages af leverandører eller personer, der udfører
opgaver på området.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter stk. 1 og 2 gælder ikke tilbud, som er omfattet af
socialtilsynet, jf. § 4 i lov om socialtilsyn.
§ 151 a.
Pligten til at følge op på enkeltsager og føre tilsyn, jf. § 148, stk. 1 og 2, og § 151, stk. 1,
påhviler for lejere og beboere i friplejeboliger kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
friplejeboligerne ligger.
Stk. 2.
Som led i tilsynsforpligtelsen skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage mindst ét uanmeldt
tilsynsbesøg i friplejeboligerne. Tilsynet omfatter indsatsen over for de lejere og beboere, der modtager
kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages af friplejeboligleverandører eller personer, der
udfører opgaver for den friplejeboligleverandør, som tilsynet omfatter.
Stk. 3.
Som led i hvert tilsynsbesøg skal kommunalbestyrelsen sikre, at den service, der generelt
leveres i friplejeboligbebyggelsen, er i overensstemmelse med friplejeboligleverandørens certifikation.
Frikommuneforsøget om anmeldt tilsyn skulle i alle tre kommuner koordineres med den afdeling, der indgår
aftale om tilsynene. Tilsyn efter Servicelovens § 151 og § 151 a sker på kommunens foranledning, men skal
foretages af en part, der ikke er leverandør eller udfører opgaver på området. Kommunerne vælger typisk en
ekstern konsulentvirksomhed til at forestå opgaven.
For eksempel beskriver Århus kommune tilsynet som følger:
Det kommunale tilsyn besøger årligt alle plejehjem for at vurdere, om lovgivningen, det
vedtagne serviceniveau og de almene faglige standarder indenfor pleje, praktisk hjælp og
træning bliver overholdt.
Hvert plejehjem/forstander får minimum 1 uanmeldt tilsyn årligt, hvor minimum tre borgere
bliver besøgt. Under tilsynet bliver det vurderet, om borgerne tilgodeses bedst muligt
jf. lovgivningen, det vedtagne serviceniveau, almen faglig standard, for valtningens regler,
instruktioner og værdier. Fokus er på pleje, praktisk hjælp og træning. Tilsynet bliver så vidt
muligt gennemført med deltagelse af og i dialog med personalet, så de bedste muligheder for
læring og udvikling sikres.
Se endvidere ”Kommunalt
tilsyn ved plejehjem i Aarhus Kommune
2020” under relateret indhold.
(https://www.aarhus.dk/om
-kommunen/sundhed-og-
omsorg/tryghed-og-tilfredshed/tilsyn-paa-plejehjem-og-i-hjemmepleje/).
Tilsynets væsentligste element er således tre besøg hos beboere på plejehjem / plejecentre, hvor den
tilsynsførende foretager observationer og fører dialog
med beboeren. ”… deltagelse
af og i dialog med
personalet …” foregår typisk ved at en medarbejder fra plejen introducerer den tilsynsførende hos borgeren,
og at der efter besøgene holdes et møde, hvor disse medarbejdere deltager, sammen med centerlederen samt
evt. andre nøglemedarbejdere.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Praksis for afviklingen af det uanmeldte tilsyn kan være lidt forskellig
i Randers kommune er det for
eksempel foregået ved at den tilsynsførende ringer til plejehjemmets / plejecentrets leder ved arbejdsdagens
begyndelse, og så oplyser at tilsynet vil blive påbegyndt umiddelbart efter.
Den tilsynsførende har så, på baggrund af en liste der er udleveret af forvaltningen, udvalgt beboere som
ønskes besøgt, og afdækker så ved besøgets begyndelse, om beboerne er i stand til og villige til at medvirke i
tilsynsbesøget.
En udfordring ved uanmeldte tilsyn kan være, at nogle af de medarbejdere, som de tilsynsførende ønsker at
inddrage i dialogen, ikke er til stede på arbejdspladsen. Samt at ledelse og medarbejdere er nødt til hurtigt at
omprioritere arbejdsopgaver og forpligtelser, for at kunne deltage i dialogen med den tilsynsførende.
Det er de deltagende kommuners opfattelse, at det fremmer dialogen og tilsynsbesøgets effekt, hvis de
relevante medarbejdere har mulighed for at deltage i dialogen med den tilsynsførende.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Anmeldt eller uanmeldt tilsyn
Afvejningen om anmeldt eller uanmeldt tilsyn handler om, hvad der bedst tilgodeser tilsynets formål:
At den tilsynsførende skal kunne danne sig et realistisk billede af indsatsen, herunder plejens kvalitet,
personalets faglighed, om hjælpen dækker beboerens behov og ønsker, om lovgivningen, regler og instrukser
er overholdt, samt om personalet lever op til kommunens og plejecentrets mål for indsatsen, mm.
Et argument for uanmeldt tilsyn er, at ledelse og personale derved får meget begrænset mulighed for at
forberede medarbejderne på tilsynet, indskærpe regler og procedurer, eller at instruere medarbejdere i at
optræde over for tilsynet på en bestemt måde.
Ulempen ved det uanmeldte tilsyn er, at ledelse og relevant personale ikke nødvendigvis har mulighed for at
deltage i tilsynets besøg, og derved gøres det vanskeligere at lade tilsynet bidrage til udvikling og læring
således er det kun de medarbejdere, der har mulighed for at deltage i tilsynsbesøget med meget kort varsel,
der kan stille opklarende spørgsmål til den tilsynsførende - de øvrige kan ytre bemærkninger til
tilsynsrapporten, når plejecentret bliver hørt, inden den tilsynsførende sender rapporten til kommunen.
Ved et anmeldt tilsyn kan det sikres, at leder og relevante medarbejdere kan afsætte tid til at medvirke ved
tilsynsbesøget og til at deltage i den afsluttende dialog, og der er således bedre mulighed for at spørge ind til
den tilsynsførendes iagttagelser og derved drage læring af tilsynsbesøget.
En leder i Randers formulerer det således: ”Dejligt
at være fri for at stressen ved at skulle smide alt hvad
man har i hænderne for uventet at sætte en halv dag af”.
Der gives også bedre mulighed for at borgerne kan overveje deres samtykke til besøget, og borgerne får mere
tid til at overveje, hvilke emner de selv måtte ønske at bringe på bane over for den tilsynsførende.
Endvidere undgås den forstyrrelse, som det medfører når ledelse og medarbejdere må aflyse og flytte
planlagte aktiviteter med kort varsel.
Endeligt giver et anmeldt tilsyn den tilsynsførende bedre mulighed for et fagligt fokus under tilsynsbesøget,
herunder for at fokusere på bestemte målgrupper, fx på hjælp til borgere med demens, hjælp ved dysfagi eller
andre forhold. Endvidere giver et anmeldt tilsyn den tilsynsførende mulighed for at studere beboernes
journaler inden besøget, og dermed at være bedre forberedt.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0006.png
Evalueringsdesign af forsøget med anmeldt tilsyn
Der blev ikke ved ministeriets behandling af ansøgningen eller ved Folketingets vedtagelse af loven stillet
specifikke krav til at evaluere dette frikommuneforsøg
kommunerne skal således opfylde de generelle krav
i BEK nr. 841 af 22/06/2017.
De tre deltagende kommuner aftalte at benytte det samme spørgeskema til at evaluere forsøget (Bilag 1).
De anmeldte tilsyn blev gennemført i hhv. 2017 (København), 2018
2020 (Århus) og 2019 (Randers).
Evalueringen blev gennemført ved at sende spørgeskemaet til plejehjems- og centerledere. Spørgeskemaet
indeholdt følgende spørgsmål om tilsynet:
Vi var godt forberedt på tilsynet
De relevante ledere og medarbejdere var til stede
ved tilsynet
Tilsynet bidrog til relevant læring
Tilsynet bidrog med ny viden om kvaliteten på vores
plejecenter
Vi var - alt i alt - tilfredse med tilsynet
Endvidere blev lederne bedt om at vurdere fordele og ulemper ved anmeldte hhv. uanmeldte tilsyn, og blev
spurgt om kommentarer.
Sammenskrivninger af de tre spørgeskemaundersøgelser findes i bilag 2, 3 og 4.
Århus og København valgte at gennemføre anmeldte tilsyn for en andel af plejecentrene, mens Randers
valgte at gennemføre det for alle plejecentre.
Kommunerne aftalte efterfølgende at udelade det første spørgsmål (Vi
var godt forberedt på tilsynet),
idet
det blev vurderet at dette spørgsmål kunne give anledning til misforståelser.
Det har ikke været muligt at fremskaffe data fra København.
Kommunerne har ikke bedt de tilsynsførende om at evaluere forsøget, og har ikke derudover set muligheder
for at indsamle yderligere data til at belyse kvaliteten af tilsynene.
Udvalgte resultater fra spørgeskemaundersøgelserne
De relevante ledere og medarbejdere var til stede ved tilsynet
I Århus oplevede 79,10 % dette i høj grad ved de anmeldte tilsyn, mens det var tilfældet for 46 %
ved de uanmeldte tilsyn.
I Randers oplevede 100 % af lederne dette i høj grad ved de anmeldte tilsyn.
Det anmeldte tilsyn gør det lettere at sikre at de relevante ledere og medarbejdere er til stede.
Tilsynet bidrog til relevant læring
I Århus var 99 % af lederne enige i dette hvad angik de anmeldte tilsyn, mens det var 90 % hvad
angik de uanmeldte tilsyn.
I Randers var 100 % af lederne enige i dette hvad angik de anmeldte tilsyn.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Langt de fleste ledere oplever at tilsynsbesøget bidrager til relevant læring, og forskellen i vurderingen
mellem de ledere, der har modtaget hhv. anmeldt og uanmeldt tilsyn er ret lille.
Tilsynet bidrog med ny viden om kvaliteten på vores plejecenter
I Århus var 100 % af lederne enige i dette hvad angik de anmeldte tilsyn, mens det var 97 % hvad
angik de uanmeldte tilsyn.
I Randers var 67 % af lederne enige i dette hvad angik de anmeldte tilsyn.
Igen ses en høj grad af tilfredshed med tilsynene, og små forskelle mellem anmeldte og uanmeldte tilsyn. For
dette spørgsmål ses dog den forskel, at alle ledere i Århus bekræfter at tilsynet bidrog med ny viden om
kvalitet, mens det i Randers kun var to tredjedele.
Vi var - alt i alt - tilfredse med tilsynet
I Århus oplevede 94 % dette i høj grad ved de anmeldte tilsyn, mens det var tilfældet for 90 % ved
de uanmeldte tilsyn.
I Randers oplevede 83 % af lederne dette i høj grad ved de anmeldte tilsyn.
Der er således en meget høj grad af tilfredshed med tilsynsbesøgene, og kun lille forskel mellem anmeldte og
uanmeldte tilsyn.
Foretrækker anmeldt eller uanmeldt tilsyn:
I Århus foretrækker 44,7 % af lederne anmeldt tilsyn, 11,6 % foretrækker uanmeldt tilsyn, mens 44,7
% ikke mener at det gør nogen forskel.
I Randers foretrækker 83,4 % % af lederne anmeldt tilsyn, 8,3 % foretrækker uanmeldt tilsyn, mens
8,3 % ikke mener at det gør nogen forskel.
Der er således en overvægt af ledere, der foretrækker anmeldt tilsyn, men også en stor gruppe, der ikke
mener at det gør den store forskel, samt en lille gruppe, der foretrækker uanmeldt tilsyn. En leder formulerer
det således: ”Jeg
synes det kan være en ulempe, at man er forberedt på et tilsyn
fordi der for mig bør
være styr på det, som tilsynsførende kigger efter. Jeg er ikke fortaler for, at tilsyn skal være anmeldte”.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
De tre kommuners konklusion:
Frikommunenetværket fik ikke mulighed for at undersøge det, som oprindeligt lå til grund for ansøgningen,
nemlig
ét fælles proaktivt og risikobaseret tilsyn på tværs af sundhedslov og servicelov”.
Kommunerne benyttede så alligevel muligheden for at afprøve anmeldt tilsyn iht. Serviceloven.
Den gennemførte undersøgelse bekræfter, at der er fordele, særligt for den praktiske afvikling af tilsynet, ved
at gøre dette anmeldt.
Derudover giver undersøgelsen kun i begrænset omfang belæg for fordele ved at gennemføre tilsyn anmeldt
de adspurgte ledere giver også udtryk for en høj grad af tilfredshed med de uanmeldte tilsyn.
Ledernes svar på spørgsmålene om læring og kvalitet giver ikke belæg for, at det gør forskel for den
borgerrettede indsats, om tilsynet er anmeldt eller uanmeldt.
Der er heller ikke andet, der giver grund til at formode yderligere positive eller negative virkninger af
forsøget.
Kommunerne ser dog fortsat grund til at udvikle på formen for de forskellige tilsyn af plejehjem og
plejeboliger, og ser flere ulemper end fordele ved, at der foretages flere tilsyn, der er organisatorisk opdelt,
men som i vid udstrækning beskæftiger sig med de samme emner.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Bilagsoversigt:
Bilag 1: Evalueringsskema til plejehjems- og centerledere
Bilag 2: Evaluering af frikommuneforsøg om anmeldt tilsyn
Århus Kommune
Bilag 3: Sammenskrivning af spørgeskemaer om anmeldt tilsyn, Randers kommune:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0010.png
Bilag 1:
Frikommuneforsøg om anmeldte kommunale plejehjemstilsyn
Forslag til mailtekst:
Kære plejehjemsleder
Vores kommune deltager i et frikommuneforsøg, hvor en del af forsøget går ud på, at de kommunale tilsyn
efter Serviceloven vil blive anmeldt på forhånd på en del af plejecentrene.
For at få et bilede af, hvordan det fungerer med anmeldte plejehjemstilsyn, vil vi bede dig svare på nogle få
spørgsmål, uanset om I har haft et anmeldt eller et uanmeldt tilsyn.
[Link]
Med venlig hilsen
XXX
______
Forslag til Spørgeskema
1. Har I haft et anmeldt eller uanmeldt tilsyn?
Anmeldt tilsyn
Uanmeldt tilsyn
2.
Hvordan vurderer du følgende
Vi var godt forberedt på tilsynet
De relevante ledere og medarbejdere var til stede
ved tilsynet
Tilsynet bidrog til relevant læring
Tilsynet bidrog med ny viden om kvaliteten på vores
plejecenter
Vi var - alt i alt - tilfredse med tilsynet
3. (Kun ved anmeldte tilsyn)
Hvordan vurderer du fordele og ulemper ved anmeldte tilsyn i forhold til uanmeldte tilsyn?
-
-
Fordele: _____________________
Ulemper:_____________________
I høj I nogen
grad grad
Hverken/
eller
I mindre
grad
Slet
ikke
4. Har du yderligere kommentarer til tilsynet?
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0011.png
Bilag 2: Evaluering af frikommuneforsøg om anmeldt tilsyn
Århus Kommune
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0012.png
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0013.png
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0014.png
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0015.png
Bilag 3:
Sammenskrivning af spørgeskemaer om anmeldt tilsyn, Randers kommune:
Kommentarerne giver overvejende udtryk for fordele ved anmeldt tilsyn. Flere fremhæver at det dermed er
sikret, at centerledere og centersygeplejersker er til stede ved tilsynet. Nogle henviser endvidere til, at
arbejdet dermed kan planlægges, så tilsynet ikke får indflydelse på beboernes dag.
Tabel: Centerledere, der har besvaret på skalaen 1- 5, med 1 som helt enig og 5 som helt uenig.
Hvor enig er du i følgende:
Helt enig
1
De relevante ledere og medarbejdere var til stede
ved tilsynet
Tilsynet bidrog til relevant læring
Tilsynet bidrog med ny viden om kvaliteten på
vores plejecenter
Vi var - alt i alt - tilfredse med tilsynet
12
8
7
10
4
1
2
3
1
2
3
4
Helt
uenig
5
Hvordan vurderer du fordele og ulemper ved anmeldte tilsyn i forhold til uanmeldte tilsyn?
-
Fordele:
Det var godt at både centerleder og centersygeplejerske, samt øvrigt relevant personale kunne være til
stede. Dejligt at være fri for at stressen ved at skulle smide alt hvad man har i hænderne for uventet at
sætte en halv dag af.
At de relevante medarbejdere er til stede på arbejdspladsen samt det er muligt at planlægge at
medarbejdere kan gå fra til at deltage i tilsynet, uden at det får indflydelse på vores beboeres dag.
Vi er bedre forberedt, eks. Ift. spørgsmål med læringsformål
Kun fordele
Alle relevante samarbejdspartnere er på arbejde herunder leder og centersygeplejerske.
Der
er tid og relevante medarbejdere tilstede ved tilsynet. Borgere der skal have besøg er også
forberedt, så der ikke ”pludselig” står e fre
et
i døren og vil kigge i skabe mm.
At man ikke som medarbejder skal bekymre sig om hvornår tilsynsførende kommer
Godt at de relevante medarbejdere er tilstede og at der er sat tid af til besøget
Der er kun fordele, leder, personale, beboere og pårørende er forberedte. Alle har mulighed for at
forberede evt. spørgsmål. Dialogen bliver bedre fokuseret. Og sparringen fra tilsynet gives direkte til
medarbejderne og leder da det er afsat tid til dette.
Der var relevante personer til stede ved tilsynet, samt der var afsat tid.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
At leder og relevante medarbejdere havde planlagt dagen
ex. fik vi byttet med Nyvang, da vi havde en
større undervisningsseance den eftermiddag, der først var meldt ud.
Personalet lærer mere og er mere eftertænksom når de ved hvad der forventes og hvornår det forventes.
Mit personale følte det ikke som eksamen som tidligere, men nærmere en professionel sparring
-
Ulemper:
Tænker ikke der er de store ulemper, vi forbereder os hvert år alligevel. Og trods forberedelsen havde vi
alligevel en dum fejl.
Jeg ser ingen ulemper ved anmeldte tilsyn
Jeg synes det kan være en ulempe, at man er forberedt på et tilsyn
fordi der for mig bør være styr på
det, som tilsynsførende kigger efter. Jeg er ikke fortaler for, at tilsyn skal være anmeldte.
At det uanmeldte tilsyn er et øjebliksbillede
Har du yderligere kommentarer til tilsynet?
Det er vigtigt, at det er en dialog mellem tilsynet og centeret, da det er med til at fremme læringen og
den videre udvikling af det arbejde der evt. skal igangsættes efter besøget.
Jeg har alle gange kun haft positive oplevelser omkring tilsynet, og der har været fine, relevante snakke
omkring bordet, ved tilsynet. Måske er det ved tiden, at der komme nye øjne på. Jeg oplever at nogle af de
ting som bliver påpeget vi bør gør noget ved
handler om de vilkår vi har, altså noget som vi ikke kan gøre
noget ved.
Fint og lærerigt tilsyn
Der var en positiv og behagelig stemning med fokus på udviklingstiltag. Medarbejderne gav udtryk for, at
dialogmødet mellem medarbejdere og konsulenter, hvor leder mest lyttede, gav læring og refleksion over
de punkter, der kunne udvikles på.
Meget behagelig og professionel sygeplejerske som var god til at komme med direkte feedback.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318488_0017.png
Figur: Antal centerledere, der har svaret hhv. helt enig, enig samt hverken eller på de fire spørgsmål om
tilsyn.
Antal besvarelser for alle 4 spørgsmål
14
12
10
8
6
4
2
0
Helt enig
Enig
Hverken - eller
Uenig
Helt uenig
De relevante ledere og medarbejdere var til stede ved tilsynet
Tilsynet bidrog til relevant læring
Tilsynet bidrog med ny viden om kvaliteten på vores plejecenter
Vi var - alt i alt - tilfredse med tilsynet