Alle medlemmer af Folketinget
Aalborg, januar 2021
Sagsforståelse - det er en gyser om magtmisbrug:
Vi kaster os ikke ud i et enormt og opslidende, langt arbejde omkring en meget beklagelig sag,
fordi vi søger sensation. Det er kun for at få opmærksomhed rettet på skræmmende alvor. Som
helt almindelige mennesker oplever vi, at ligegyldigt hvad vi gør af seriøs indsats for at få en saglig
og sober behandling i offentlige styrelser, så er det dømt til at mislykkes allerede på forhånd. Fordi
styrelserne er små, enevældige enklaver, der har deres helt eget i liv uden tanke på den virkelige
verden. Vi vil kæmpe en sikkert meget ulige kamp for at få ændret nogle ting fundamentalt, men vi
tager kampen, fordi alle danskere fortjener det, og vi er villige til at bruge alle de midler vi kan. Der
er nogen, der må sige fra, åbne magthavernes øjne og dermed forhåbenligt skabe seriøst fairplay.
En saglig klage over hospitalsbehandling afvises af Styrelsen for Patientklager som beskrevet. De
finder ingen årsag til at betvivle at almindelig praksis blev fulgt af undersøgende læge. Man tager
på intet tidspunkt stilling til, at lægen faktisk som menneske kunne have lavet et fagligt fejlskøn i
sin vurdering af håndskaderne. Den kendskerning eksisterer ikke i “almindelig praksis”, og
dermed er skadelidtes retssikkerhed på et meget tyndt grundlag. Man konkluderer derimod i sin
afgørelse, at skadelidtes mange alvorlige skader blev behandlet korrekt, fordi hospitalet fulgte
procedurerne for trafikskadede patienter. Det er vi helt enige i, og vi har på intet tidspunkt ytret
kritik af den professionelle behandling af de alvorlige skader. Dog mener vi fortsat ikke, at
sekundære skader, som Inges håndskader, dermed blot kan ses på med mindre seriøsitet, fordi
de er en del af alvorligere trafikskader. Det var det, der desværre skete, da lægen foretog et
hurtigt, beklageligt fejlskøn. Alle skader blev fagligt godt behandlet, én gjorde det ikke. Denne
kendsgerning er så ikke nok til, at udløse en kritik omkring netop denne ene ting. Vi forstår ikke, at
det er helt okay at fejle groft, hvis bare man har gjort andre ting godt ud fra en devise om, at så
har man hele vejen fulgt alle faglige normer. Selv der hvor det går galt, fordi lægen ignorerer alle
tydelige tegn på et brud. Det kan ikke være acceptabel, dansk behandlingsstandard, at lægefejl
godtages, med en tom forklaring fra Styrelsen for Patientklager om, at alle normer blev fulgt, når
behandlende afdelings ledelse efterfølgende selv siger, at det gjorde de meget beklageligt ikke?
Skadelidte står med udtalelser fra det behandlende hospital, hvor en højtstående fagperson og
ledelsen gentagne gange understreger, at der af helt uforståelige årsager ikke blev foretaget en
røntgenfotografering af de omtalte håndskader, da man ser det som normal praksis i en situation
som Inges. Derfor ankes sagen hos Styrelsen for Patientklager. Her afviser man konsekvent alle
nye fremlagte fakta, da man ikke vil se på fagpersoners udtalelser, og man ikke vil se på fakta, der
er fremdraget efter behandlingsforløbet. Igen står skadelidte som den store taber omkring sin
retssikkerhed. Vi vil gerne vide, hvordan en styrelse kan nægte at forholde sig til kendsgerninger!
I indlæggelsesforløbet var skadelidte ikke selv i stand til, at vide hvad der var galt med hendes
kvæstede hånd. Først efterfølgende viser røntgen, at der var flere brud i den. Det var således ikke
muligt for skadelidte at påtale fejlbehandling i indlæggelsen, men det gør ikke fejlbehandlingen i
forløbet mindre. Styrelsen for Patientklager fejer altså alle saglige argumentationer for fejl og
utvetydig erkendelse af disse til side, uanset de kommer fra en overlæge på behandlende afdeling
samt øverste chef for håndkirurgi i Region Nordjylland. Dette ud fra, at man har vurderet med
utalelse fra én af styrelsen udvalgt fagperson, der frikender for brud på almindelig god praksis.
Hvad man som fagledelse på det behandlende hospital mener om samme ting, vil man ikke tage
stilling til på nogen måder, da det ikke findes relevant. Vi ser diktaturstatslignende forhold for os.
Hvor er patientsikkerheden og retssikkerheden som borger i dette spil, der tydeligvis mere handler
om magtudøvelse end saglighed fra Styrelsen for Patientklager? Man varetager ikke salgligt en
skadelidts interesser ved at nægte at forholde sig til dennes fremlæggelse af seriøse og faglige
fakta. Hvordan kan skatteydernes penge går til at holde liv i en styrelse, der tydeligt i Inges sag
kun sidder der for at fremkomme med de svar og afgørelser, de selv ønsker? Det er helt forrykt.
Hvordan kan det i et retssamfund være legalt, at Styrelsen for Patientklager gentagne gange kan
nægte en skadelidt indsigt i sin egen sag ved at skrive, citat: “Det er derfor fortsat vores
opfattelse, at din interesse i at se dette dokument ikke overstiger vores interesse i ikke at give dig
aktindsigt i det”? Styrelsen sætter skriftligt egne interesser over borgerens! Delvis aktindsigt kom
først efter et utal af henvendelser fra os med henvisning til, at vi ville gå til medierne med historien.
Inge & Thorkil Jensen, Solhøjsvej 40, 9210 Aalborg SØ. Tlf. 21755405