Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2314710_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJBR
Koordineret med:
Sagsnr.: 2018670
Dok. nr.: 1533497
Dato: 26-12-2020
Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissions-
beslutning om markedsføringstilladelser for humanmedicinske
lægemidler, som indeholder det virksomme stof "ulipristalacetat
5 mg", jf. artikel 31 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/83/EF
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag (EMEA/H/A-31/1496). En vedtagelse af det fore-
liggende forslag vil indebære, at markedsføringstilladelser for humanmedicinske læ-
gemidler indeholdende det aktive indholdsstof ulipristalacetat 5 mg ændres.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlems-
staternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéen i
hænde senest den 6. januar 2021.
Lægemidler med ulipristalacetat 5 mg anvendes til intermitterende behandling af
moderate til svære symptomer på uterusfibromer hos voksne kvinder, som ikke har
nået menopausen, når embolisering af uterusfibromer og/eller operative indgreb ikke
er egnet eller er mislykket.
Regeringen vurderer, at en vedtagelse af forslaget kan indebære en risiko for en
svækkelse af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. På den baggrund er det re-
geringens opfattelse, at Danmark ikke skal støtte forslaget om fortsat markedsføring
af disse lægemidler.
2. Baggrund
Kommissionens forslag (EMEA/H/A-31/1496) til den ovenfor nævnte beslutning er
fremsendt til medlemsstaterne den 15. december 2020.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 31, stk. 1, og artikel 34, stk. 1, i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for
humanmedicinske lægemidler.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlems-
staternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéen i
hænde senest den 6. januar 2021.
I maj 2018 afsluttede The Pharmacovigilance Risk Assessment Committee (PRAC)
en gennemgang af benefit/risk-forholdet for lægemidlet Esmya og generika (som
alle indeholder ulipristalacetat 5 mg), i henhold til artikel 20 i forordning (EF) nr.
726/2004, der blev indledt efter indberetning af tre tilfælde af alvorlig leverskade
med efterfølgende levertransplantation.
Som følge af gennemgangen og under hensyntagen til alle de tilgængelige data
anbefalede PRAC et sæt foranstaltninger til at minimere risikoen for alvorlig lever-
skade forbundet med ulipristalacetat 5 mg, herunder begrænsninger af de terapeu-
tiske indikationer. Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP)tilslut-
tede sig PRAC's anbefalinger i maj 2018.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Orientering om markedsføringstilladelser for humanmedicinske lægemidler, som indeholder det virksomme stof ulipristalacetat 5 mg, fra sundheds- og ældreministeren
I december 2019 blev European Medicines Agency (EMA) informeret om et nyt til-
fælde af alvorlig leverskade.
Den 5. marts 2020 indledte Europa-Kommissionen (Kommissionen) en procedure i
henhold til artikel 31 i direktiv 2001/83/EF og anmodede agenturet om at vurdere
ovennævnte bekymrende forhold og deres indvirkning på benefit/risk-forholdet for
ulipristalacetat 5 mg og at afgive en udtalelse om, hvorvidt markedsføringstilladelsen
for ulipristalacetat 5 mg skal opretholdes, varieres, suspenderes eller tilbagekaldes.
Kommissionen anmodede også agenturet om at afgive en udtalelse om, hvorvidt der
var behov for midlertidige foranstaltninger.
Efter gennemgang af de foreliggende data, navnlig det femte kumulative tilfælde af
svær leverskade med efterfølgende levertransplantation, anbefalede PRAC den 12.
marts 2020 som en midlertidig foranstaltning at suspendere markedsføringstilladel-
serne for lægemidler indeholdende ulipristalacetat 5 mg, indtil en endelig afgørelse
kunne træffes.
PRAC vedtog en henstilling den 3. september 2020 om at tilbagekalde markedsfø-
ringstilladelsen for de pågældende produkter, som blev overvejet af CHMP, i over-
ensstemmelse med artikel 107k i direktiv 2001/83/EF.
CHMP overvejede PRAC's anbefaling og den supplerende information, der blev
fremlagt af indehaverne af markedsføringstilladelserne, samt resultatet af en høring
med en ad hoc-ekspertgruppe, der var indkaldt i forbindelse med proceduren. Base-
ret på disse data tilsluttede CHMP sig ikke PRAC's overordnede konklusioner og
begrundelser. CHMP var enig med PRAC i, at ulipristalacetat 5 mg ikke længere
skulle anvendes som præoperativ behandling af moderate til svære symptomer på
fibromer, og at denne indikation derfor bør fjernes. Et flertal i CHMP var også af den
opfattelse, at ulipristalacetat 5 mg bør forblive tilgængeligt ved periodisk behandling
af moderate til svære symptomer på fibromer hos voksne kvinder, der ikke har nået
overgangsalderen, og for hvem fibromembolisering og/eller kirurgisk behandling ikke
er en mulighed eller har slået fejl, forudsat at fordelene og risiciene ved ulipristala-
cetat 5 mg og andre tilgængelige behandlingsmuligheder i tilstrækkelig grad kom-
munikeres ud til både sundhedspersonale og patienter.
Et mindretal, herunder Danmark, vurderede, at markedsføringstilladelsen skulle
trækkes tilbage.
3. Formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at betingelserne for
markedsføringstilladelsen til lægemidler indeholdende ulipristalacetat 5 mg ændres.
Kort beskrivelse af lægemidler indeholdende ulipristalacetat 5 mg:
Behandling med ulipristalacetat 5 mg er en tabletbehandling af uterusfibromer. I
2018 blev indikationen indskrænket til 1) ét behandlingsforløb af præoperativ be-
handling af moderate til svære symptomer på fibromer hos voksne kvinder i den
reproduktive alder samt 2) periodisk behandling af moderate til svære symptomer
på fibromer hos voksne kvinder i den reproduktive alder, for hvem operation ikke er
en mulighed. Indikationen er i denne procedure blevet begrænset til intermitterende
behandling af moderate til svære symptomer på uterusfibromer hos voksne kvinder,
som ikke har nået menopausen, når embolisering af uterusfibromer og/eller opera-
tive indgreb ikke er egnet eller er mislykket.
Uterusfibromer er godartede muskelknuder i livmoderen, som udgår fra den glatte
muskulatur. Tilstanden er hyppig og afficerer ca. 40% af kvinder i 40-50-årsalderen
Symptomerne kan være blødningsforstyrrelser, tryksymptomer, gener ved vandlad-
ning og afføring og smerter ved samleje. Uterusfibromer er ikke nødvendigvis be-
handlingskrævende, men især store muskelknuder kan give symptomer.
Hvis
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Orientering om markedsføringstilladelser for humanmedicinske lægemidler, som indeholder det virksomme stof ulipristalacetat 5 mg, fra sundheds- og ældreministeren
behandling er påkrævet, kan eksempelvis en hormonspiral mindske blødningsfor-
styrrelser. Kirurgi kan komme på tale med enten fjernelse af livmoderen eller mu-
skelknuderne alene afhængigt af muskelknuderens placering og størrelse og pati-
entens alder. En nyere metode er embolisering (aflukning) af arterierne (pulsårerne),
som sørger for blodforsyningen til muskelknuden.
Lægemidler indeholdende ulipristalacetat 5 mg er et alternativ til kvinder før over-
gangsalderen, hvis kirurgi eller embolisering ikke er egnet eller mislykket, og virker
direkte på muskelknuder og reducerer deres størrelse via hæmning af celledeling og
induktion af apoptose (celledød). De mest almindelige bivirkninger er ophør med
blødning (amenorré), hedeture, hovedpine og fortykket slimhindevæg i livmoderen.
Efter markedsføring er der rapporteret tilfælde af leversvigt. I få af disse tilfælde var
en levertransplantation nødvendig. Hyppigheden af leversvigt og risikofaktorer hos
patienten er ikke kendt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.
Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
6. Gældende dansk ret
Efter dansk ret følger det af § 7 i lægemiddelloven (LBK nr. 99 af 16. januar 2018),
at et lægemiddel kun må udleveres eller forhandles her i landet, når der er udstedt
en markedsføringstilladelse enten af Lægemiddelstyrelsen i medfør af lov om læge-
midler eller af Europa-Kommissionen i medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse
af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human og veterinær-
medicinske lægemidler m.v. (fællesskabsmarkedsføringstilladelse).
7. Konsekvenser
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler ikke fuldt ud
lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er
Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at anvendelse af de pågældende lægemidler ikke
indebærer behandlingsmæssige fordele ved behandling af en godartet tilstand, der
kan opveje risikoen for alvorlig leverskade og leversvigt, og i den sammenhæng ud-
gør forslaget en fare af sundhedsbeskyttelsen.
Lægemiddelstyrelsen baserer sin vurdering på, at der trods for eksisterende risiko-
minimeringstiltag er set alvorligt leversvigt med behov for levertransplantation, at der
ikke er en fysiologisk forklaring på leverpåvirkning og leversvigt hos enkelte patien-
ter, og at risikoen derfor ikke kan minimeres yderligere. Derudover er uterusfibromer
trods ubehag og symptomer en godartet tilstand, og der er alternative medicinske
og kirurgiske behandlingsmuligheder.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
8. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Lægemiddel-
styrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med led-
sagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om forretningshemmelig-
heder af sensitiv karakter.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Orientering om markedsføringstilladelser for humanmedicinske lægemidler, som indeholder det virksomme stof ulipristalacetat 5 mg, fra sundheds- og ældreministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med flerstemmighed
anbefalede ændring af markedsføringen af de pågældende lægemidler. 12 medlem-
mer underskrev en divergerende position.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor for-
handlingssituationen er uafklaret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Lægemiddelstyrelsen har vurderet, at de pågældende lægemidler ikke lever op til de
krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet.
Da anvendelse af de pågældende lægemidler til den godkendte indikation er forbun-
det med risiko for alvorlig og eventuel dødelig bivirkning, er det Lægemiddelstyrel-
sens vurdering, at vedtagelse af forslaget kan indebære en risiko for en svækkelse
af sundhedsbeskyttelsesniveauet.
På den baggrund er det Regeringens opfattelse, at Danmark ikke skal støtte forsla-
get om fortsat markedsføring af disse lægemidler.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4