Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2314225_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCAN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2015825
Dok. nr.: 1520868
Dato: 04-01-2021
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning (EF) nr. 851/2004 om oprettelse af et Europæisk
Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme, KOM
(2020) 726 endelig
Kopi oversendes til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg til orientering
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 11. november 2020 fremsat en pakke af initiativer, som skal
bidrage til at styrke EU’s beredskab over for kommende sundhedskriser, herunder forslag
til forordning om at give Europæisk Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme
(ECDC) et udvidet mandat, bl.a. med henblik på at styrke centerets kapacitet til at
analysere data og levere sundhedsfaglig rådgivning, herunder i form af anbefalinger til
medlemslandene.
Forordningens overordnede formål er at styrke ECDC’s rolle og mandat i tværgående
forberedelse, overvågning, risikovurdering samt respons til fremtidige
grænseoverskridende sundhedstrusler. I forslaget lægges der endvidere op til, at centeret
skal kunne varetage en evaluerings- og undersøgelsesproces i forhold til medlemslandenes
nationale beredskabsplaner, ligesom der etableres en sundhedsindsatsgruppe, som kan
mobiliseres med henblik på at assistere medlemslandene i håndteringen af
sygdomsudbrud lokalt.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Ift. økonomiske
konsekvenser, så oplyser Kommissionen at det udvidede mandat til ECDC, vil medføre
udgifter under EU-budgettet for 157,4 mio. euro over perioden 2021-27. Endvidere vil
forordningsforslaget i sin nuværende form medføre betydelige opgaver for de nationale
myndigheder som led i et styrket samarbejde om sundhedsberedskabet på EU-niveau.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om grund- og nærhedsnotater om Kommissionens meddelelse vedrørende etableringen af en europæisk sundhedsunion samt om Kommissionens forordningsforslag om hhv. Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) samt om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, fra sundheds- og ældreministeren
2314225_0002.png
Regeringen er i udgangspunktet positivt indstillet over for at drøfte et udvidet mandat til
ECDC og følgelig tættere koordination af indsatsen mod grænseoverskridende
sundhedstrusler på EU-plan. Det er i den forbindelse vigtigt, at der tages hensyn til
medlemslandenes kompetence og ansvar for at fastlægge konkrete indsatser i
medlemslandene.
Regeringen finder det samtidig vigtigt at sikre, at samarbejdet tilrettelægges på en
hensigtsmæssig og effektiv måde, så det sikres, at initiativerne giver merværdi i
håndteringen af grænseoverskridende sundhedstrusler, også i forhold til de ressource der
vil være forbundet hermed.
2. Baggrund
I sin tale om Unionens tilstand i 2020 opfordrede kommissionsformand Ursula von der
Leyen til, at EU skulle tage ved lære af den aktuelle krise og opbygge et stærkere
europæisk samarbejde på sundhedsområdet. Samarbejdet på sundhedsområdet skal
sikre, at EU er bedre i stand til at forebygge, forberede og håndtere sundhedskriser,
herunder relation til de sundhedsmæssige, samfundsmæssige og økonomiske forhold.
Den 11. november 2020 præsenterede Kommissionen på den baggrund en sundhedspakke
indeholdende en meddelelse og tre forordningsforslag om henholdsvis Det Europæiske
Lægemiddelagentur (EMA), Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med
Sygdomme (ECDC) og om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
Kommissionen har ved KOM (2020) 726 af den 11. november 2020 fremsat forslag til
forordning om styrkelse af Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med
Sygdommes rolle i forbindelse med beredskab og håndtering af fremtidige
grænseoverskridende sundhedskriser. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 7.
december 2020.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 168 stk. 5 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
ECDC har siden begyndelsen af den igangværende COVID-19-pandemi løbende fremsendt
videnskabelige vurderinger af trusselsniveauet og foranstaltninger, der kunne være
gavnlige i bekæmpelsen af COVID-19. ECDC har løbende monitoreret den epidemiologiske
udvikling med data for medlemslandene. I den forbindelse har der løbende været behov
for, at ECDC har udarbejdet analyser over smittespredning og pandemiens udvikling,
herunder med henblik på koordination af tiltag vedrørende rejser.
Blandt andet på baggrund af de foreløbige erfaringer fra COVID-19-pandemien har
Kommissionen vurderet, at der var behov for at tilpasse ECDC’s mandat på en række
områder.
3. Formål og indhold
Det fremsatte forslag til forordning vil komplementere og yderligere udbygge det mandat,
som ECDC allerede er udstyret med i medfør af den gældende forordning
1
. Formålet er at
1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 851/2004 af 21. april 2004 om
oprettelse af et europæisk center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om grund- og nærhedsnotater om Kommissionens meddelelse vedrørende etableringen af en europæisk sundhedsunion samt om Kommissionens forordningsforslag om hhv. Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) samt om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, fra sundheds- og ældreministeren
styrke håndteringen af fremtidige grænseoverskridende sundhedstrusler og i den
forbindelse at tillægge ECDC en række nye opgaver for og beføjelser.
Centerets styrkede rolle og nye opgaver
Med forslaget lægges der op til, at ECDC skal tilvejebringe analyser og videnskabelige råd
samt udtrykke holdninger til og understøtte de tiltag, som medlemslandene måtte
iværksætte med henblik på håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler. Dette
indbefatter også udarbejdelse af risikovurderinger, analyse af epidemiologiske data,
epidemiologisk modellering samt forudsigelse af scenarier.
ECDC får dertil mandat til at give anbefalinger til håndtering af aktuelle og fremspirende
trusler fra smitsomme sygdomme både på EU-niveau og nationalt niveau samt – hvis det
findes nødvendigt – på regionalt niveau. ECDC skal ydermere udarbejde vejledninger til
behandling af smitsomme sygdomme og understøtte medlemslandene i håndtering af
epidemier og sygdomsudbrud.
Som led i disse opgaver skal ECDC monitorere de nationale sundhedssystemers kapacitet i
forhold til håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler. ECDC får til opgave at
udvikle europæiske planer for forebyggelse, beredskab og respons i forhold til fremtidige
pandemier, hvilket skal bidrage til øget parathed i medlemslandene. ECDC skal endvidere
sammen med Kommissionen varetage en evaluerings- og undersøgelsesproces af
medlemslandenes nationale beredskabsplaner. Blandt andet skal ECDC hvert tredje år
gennemføre en kontrolundersøgelse af medlemslandenes implementering af de nationale
beredskabsplaner.
Derudover skal ECDC sikre koordination af et netværk af såkaldte referencelaboratorier.
Netværket skal bidrage til at opspore, identificere og karakterisere smitsomme
sygdomme, som kan true folkesundheden. Disse referencelaboratorier skal blandt andet
være med til at ensrette testmetoder for sygdomme inden for EU.
Endelig får ECDC til opgave at sikre, at en såkaldt EU sundhedsindsatsgruppe (EU
Health
Task Force)
kan mobiliseres med henblik på at assistere medlemslandene i deres
håndtering af sygdomsudbrud på lokalt plan. ECDC skal i den forbindelse kunne
gennemføre missioner i medlemslandene. EU sundhedsindsatsgruppen skal koordineres
med og komplementere kapaciteterne under EU’s civilbeskyttelsesmekanisme.
For at ECDC kan varetage disse opgaver, skal centrets kapacitet til epidemiologisk
overvågning og analyse af udbrud af smitsomme sygdomme styrkes. Dertil skal ECDC
bidrage til at definere prioriteter inden for forskningen samt bistå medlemslandene med
videnskabelig og teknisk assistance, herunder træningsaktiviteter.
Medlemslandenes forpligtelser
Med nye opgaver og beføjelser for ECDC følger tilsvarende nye forpligtelser for
medlemslandene. Forordningen forudsætter således, at medlemslandene fortsat
kommunikerer data om grænseoverskridende sundhedstrusler til ECDC i passende tid og
inden for gældende protokoller og standarder. Dette omfatter blandt andet
videnskabelige og tekniske data og information, som er relevant for, at centeret kan løse
sine opgaver, herunder bl.a. at opdage, forebygge, respondere til grænseoverskridende
sundhedstrusler.
Som led heri forpligter medlemslandene sig også til at rapportere enhver potentielt
grænseoverskridende sundhedstrussel til ECDC, når denne identificeres. I den forbindelse
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om grund- og nærhedsnotater om Kommissionens meddelelse vedrørende etableringen af en europæisk sundhedsunion samt om Kommissionens forordningsforslag om hhv. Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) samt om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, fra sundheds- og ældreministeren
skal medlemslandene gøre ECDC opmærksom på tiltag, som måtte være iværksat, samt
tilvejebringe enhver information, som måtte være relevant for koordineret respons på EU-
niveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Det forventes at forslaget
skal behandles i Parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at forslaget om ændring af forordningen, der etablerer Det
Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme, er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 168, stk. 5, som giver Rådet og Europa-Parlamentet beføjelse til at
vedtage tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af
folkesundheden – herunder særligt med henblik på bekæmpelsen af store
grænseoverskridende sundhedstrusler gennem monitorering og tidlig advisering.
Kommissionen anfører, at selvom medlemslandene er ansvarlige for håndteringen af
offentlige sundhedskriser nationalt, så kan ingen individuelle lande takle
grænseoverskridende sundhedskriser alene. Under TEUF artikel 2, stk. 5 fremgår det, at
EU på visse områder og på de betingelser, der er fastlagt i traktaterne, har beføjelse til at
gennemføre tiltag for at understøtte, koordinere eller supplere medlemslandenes indsats,
uden at denne beføjelse dog træder i stedet for medlemslandenes beføjelser på disse
områder.
Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler har pr. definition implikationer, som
rækker ud over de enkelte medlemslande. I en global verden bevæger personer og varer
sig på tværs af grænser i stort omfang, hvilket medfører at sygdomme og smittebærende
varer hurtigt cirkuleres over hele kloden. Nationale tiltag for offentlig sundhed bør således
være koordineret med henblik på at indfange yderligere smitte og minimere
konsekvenserne af disse trusler.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens betragtning, idet de foreslåede
overordnede mål og indsatsområder i forordningsforslaget vurderes at kunne tilføre
merværdi både nationalt og på EU-plan. Regeringen finder på den baggrund, at forslaget
må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Særligt i forhold til de foreslåede procedurer for evaluering og revision af
medlemslandenes nationale beredskabsplaner samt procedurer for koordination af
konkrete responstiltag er det dog regeringens umiddelbare vurdering, at det ikke fremgår
tilstrækkeligt tydeligt af såvel dette forslag som af forordningsforslaget om alvorlige
grænseoverskridende sundhedstrusler, at fastlæggelsen af nationale beredskabsplaner
samt beslutninger om konkrete sundhedstiltag til håndtering af en sundhedskrise
henhører under medlemslandenes kompetence, jf. også særskilt notat om
forordningsforslaget om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, KOM(2020) 727.
6. Gældende dansk ret
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark. Forordningen berører gældende
dansk ret på Statens Serum Instituts (SSI) område vedr. Sundhedsloven (SUL) § 222,
hvorefter SSI som led i varetagelsen af instituttets myndighedsopgave har adgang til at
videregive oplysninger mhp. at opfylde dets internationale forpligtelser.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om grund- og nærhedsnotater om Kommissionens meddelelse vedrørende etableringen af en europæisk sundhedsunion samt om Kommissionens forordningsforslag om hhv. Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) samt om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, fra sundheds- og ældreministeren
Derudover vedrører forordningsforslaget områder i dansk lovgivning, som blandt andet er
reguleret i:
Epidemiloven, LBK nr. 1444 af 01/10/2020
Sundhedsloven, LBK nr. 903 af 26/08/2019
Lægemiddelloven, LBK nr. 99 af 16/01/2018
Beredskabsloven, LBK nr. 314 af 03/04/2017
Planlægning af sundhedsberedskab, VEJ nr. 9321 af 01/04/2017
Bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet, BEK nr. 971 af
28/06/2016
WHO’s internationale sundhedsregulativer (International Health Regulations,
IHR), som Danmark har tilsluttet sig
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelsen af forordning om udvidet mandat til ECDC vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser. Indholdsmæssigt består ændringerne i særdeleshed i
forpligtelser for Danmark til at indsamle og bidrage med data og ressourcer til et styrket
samarbejde via ECDC og Udvalget for Sundhedssikkerhed (HSC). Forordningen vil være
direkte gældende i Danmark
Økonomiske konsekvenser
Da der til forslaget ikke er knyttet en konsekvensanalyse, kan der kun foretages en meget
overordnet foreløbig vurdering af et forventet forøget ressourcetræk i forbindelse med
forslaget. Det vurderes dog, at forordningsforslaget i sin nuværende form vil medføre
betydelige opgaver for de nationale myndigheder som led i et styrket samarbejde om
sundhedsberedskabet på EU-niveau. Det pågår afklaring og uddybning af flere elementer i
forslaget, som skal drøftes i rådsarbejdsgrupperne.
Sundhedsberedskab og krisehåndtering på sundhedsområdet trækker betydelige
ressourcer hos sundhedsmyndighederne i medlemslandene. Et styrket samarbejde på EU-
niveau vil med stor sandsynlighed pålægge medlemslandene flere opgaver, men må
samtidig forventes at gøre de nationale sundhedsmyndigheder bedre rustede til at
håndtere sundhedskriser i fremtiden, ligesom samarbejdet alt andet lige må forventes at
resultere i en mere effektiv indsats i de enkelte medlemslande og på tværs af EU.
Kommissionen oplyser, at de yderligere tiltag i forordningsforslaget for ECDC, vil medføre
udgifter under EU-budgettet for 157,4 mio. euro over perioden 2021-27.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vedtagelse af forordningsforslaget om en styrkelse af ECDC forventes at kunne bidrage til
at sikre et styrket kriseberedskab ved fremtidige sundhedskriser og dermed til et højere
sundhedsbeskyttelsesniveau.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Danmarks Apotekerforening
opfordrer til, at den danske regering sikrer sig, at national
kompetence på sundhedsområdet respekteres fuldt ud.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL)
anfører, at IGL generelt har en positiv holdning til initiativer, der kan bidrage til at styrke
beredskabet i forhold til såvel nuværende som evt. fremtidige sundhedskriser.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om grund- og nærhedsnotater om Kommissionens meddelelse vedrørende etableringen af en europæisk sundhedsunion samt om Kommissionens forordningsforslag om hhv. Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) samt om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, fra sundheds- og ældreministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved den uformelle videokonference for sundhedsministre i EU den 16. juli 2020 gav en
lang række medlemslande – herunder Danmark – udtryk for, at ECDC’s mandat og
ressourcer byrde styrkes med henblik på bedre at kunne understøtte medlemslandenes
sundhedsberedskab og krisehåndtering.
Forhandlingerne om det foreliggende forslag blev indledt på arbejdsgruppeniveau den 18.
november 2020, hvor Kommissionen præsenterede hele lovgivningspakken for EMA, ECDC
og grænseoverskridende sundhedstrusler. Der har endnu kun været indledende drøftelser
om bestemmelserne i forslaget om ECDC, men der har generelt været bred støtte til et
tæt, europæisk samarbejde på sundhedsområdet, herunder styrket mandat til ECDC.
Samtidig påpeger flere lande vigtigheden af, at nationale kompetencer i forhold til
udarbejdelse af beredskabsplaner og håndtering af sundhedstrusler skal respekteres,
ligesom der efterspørges tilstrækkelig tid til at behandle forslaget grundigt med henblik på
at sikre en god fremtidig ramme for sundhedsbredskabet i EU.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig grundlæggende positiv over for et styrket samarbejde om
sundhedssikkerhed EU og herunder forslaget om et styrket mandat til ECDC og følgelig
tættere koordination af indsatsen mod grænseoverskridende sundhedstrusler på EU-plan.
Det er i den forbindelse vigtigt, at der tages hensyn til medlemslandenes kompetence og
ansvar for at fastlægge konkrete indsatser i medlemslandene. Samtidig skal samarbejdet
tilrettelægges på en effektiv måde, idet der blandt andet skal tages højde for
ressourcetrækket hos de nationale myndigheder og for mulige overlap og snitfalder i
forhold til WHO.
Under disse forudsætninger vurderes et udvidet mandat til ECDC at kunne bidrage til at
styrke medlemslandenes grundlag for at træffe beslutninger vedrørende den nationale
epidemihåndtering.
Regeringen hæfter sig ved, at de nye opgaver, der tillægges ECDC, forventeligt vil kræve
indberetning af betydelige mængder af data fra medlemslandene og dermed et markant
forøget ressourceforbrug. F.eks. vil der under en pandemi være en række forhold, der kan
ændre sig dagligt, herunder antal indlagte, sengekapacitet, udmeldte responstiltag mv.
Ved fastlæggelsen af indberetningsforpligtelserne er det afgørende, at der findes den
rette balance, så indretningerne skaber merværdi og ikke indebærer unødvendige byrder i
en situation, hvor systemet i forvejen er presset.
Tilsvarende vil det være vigtigt, at ECDC’s rådgivning i forhold til de nationale
sundhedsbredskab tilrettelægges på en hensigtsmæssig måde. Regeringen er i den
forbindelse forbeholden over for forslaget om, at der løbende skal gennemføres
evalueringer af de nationale beredskabsplaner, og herunder at medlemslandene forpligtes
til at udarbejde handlingsplaner med henblik på at imødekomme de af ECDC anbefalede
tiltag.
Der er således behov for at få yderligere belyst formål og konsekvenser af de forslåede
ændringer med henblik på at vurdering af, om alle elementer i forslaget har merværdi for
håndteringen af grænseoverskridende sundhedstrusler både nationalt og på EU-niveau. I
den forbindelse finder regeringen generelt, ECDC’s rolle først og fremmest skal være at
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om grund- og nærhedsnotater om Kommissionens meddelelse vedrørende etableringen af en europæisk sundhedsunion samt om Kommissionens forordningsforslag om hhv. Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) samt om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, fra sundheds- og ældreministeren
bidrage med viden, også gerne gennem beskrivelse af god praksis og feltepidemiologiske
undersøgelser.
Endelig finder regeringen, at kommunikation til befolkningen om beredskab bl.a. i
forbindelse med sundhedskriser, bør går via nationale sundhedsmyndigheder og ikke
direkte fra ECDC, som forslaget lægger op til.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse med
sundheds- og ældreministerens forelæggelse den 26. november 2020 om den uformelle
videokonference for EU’s sundhedsministre den 2. december 2020.
Side 7