Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2312818_0001.png
M:
[email protected]
W:
www.etiskraad.dk
COVID-19 og vaccination
INDHOLDSFORTEGNELSE
COVID-19 og vaccination .............................................................................................. 2
Mødet med en ny epidemi ........................................................................................... 2
Princippet bag vaccination............................................................................................ 3
COVID-19-vacciner ....................................................................................................... 3
Individ og samfund....................................................................................................... 4
Et individperspektiv ............................................................................................................ 4
Et samfundsperspektiv ....................................................................................................... 5
Konfliktpotentiale .............................................................................................................. 5
Kan det forsvares, at det ene perspektiv i større eller mindre grad tilsidesætter eller
lægger pres på det andet i tilfælde af konflikt? ............................................................ 6
Udvalgte former for tiltag med henblik på i større eller mindre grad at tilsidesætte
eller lægge pres på/påvirke den enkelte ....................................................................... 7
Hvordan sikres sagligheden i tilfælde af konflikt? ........................................................ 8
Strategi og prioritering ................................................................................................. 9
National vaccinationsstrategi ............................................................................................ 9
Sundhedspersonale ..................................................................................................... 10
Beskyttelse af risikogruppen først ............................................................................... 11
Kan det være mere nyttigt at vaccinere unge eller børn først? .................................. 11
Andre dimensioner af prioriteringen .......................................................................... 13
Global vaccinationsstrategi ............................................................................................. 14
Ulighed......................................................................................................................... 14
Nationale og globale perspektiver .............................................................................. 14
Vaccinens sociale effekter .......................................................................................... 15
Folkesundhed og adfærdsregulering ............................................................................... 15
Overvejelser på længere sigt............................................................................................ 16
Konklusion ................................................................................................................. 17
Side
1 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0002.png
COVID-19 og vaccination
En af måderne, man kan bremse en epidemi som COVID-19 på, er ved at vaccinere
en stor del af befolkningen. En sådan tilgang rejser dog en række etiske
problemstillinger der bringer stærke værdier som retfærdighed, autonomi og tillid
samt deres indbyrdes vægtning i spil. For det første er det ikke sikkert, at alle
borgere umiddelbart ønsker at blive vaccineret. Det kan fx skyldes, at de ikke har
tillid til en vaccine, som er blevet udviklet under betydeligt tidspres, eller at de ikke
selv befinder sig i en særlig risikogruppe. En sådan eventuel modvilje rejser et
spørgsmål om, hvorvidt det altid bør være op til den enkelte selv at afgøre, om man
vil vaccineres, eller om det kan forsvares at lægge en vis form for pres på den
enkelte af hensyn til folkesundheden. For det andet vil der i forbindelse med en ny
virus, som coronavirus SARS-CoV-2, i første omgang næppe være vacciner nok til
alle, selv hvis hele befolkningen måtte ønske at blive vaccineret. Det rejser et
spørgsmål om, hvordan man i givet fald bør fordele de tilgængelige vacciner? Bør
de først gives til særligt sårbare og udsatte grupper som fx ældre og
immunsvækkede, eller er vaccinen bedre givet ud til andre befolkningsgrupper
såsom det frontpersonale, der dagligt udsættes for en betydelig smitterisiko? For
det tredje kan det være relevant at overveje, hvilken betydning det kan få, hvis
nogen i samfundet vaccineres og andre ikke gør. Kan det forsvares at begrænse
mulighederne for nogle borgere på baggrund af vaccinestatus, og hvilken effekt vil
det kunne få for vores måde at anse hinanden på? I denne tekst udfoldes disse og
andre etiske problemstillinger i relation til COVID-19 og vaccination.
Mødet med en ny epidemi
Det specielle ved mødet med første bølge af en ny epidemi er, at befolkningen
rammes uden at have immunitet i forvejen, hvorfor alle potentielt kan smittes. Da
det som regel også vil være uklart, hvordan sygdommen spreder sig, og hvor alvorlig
den er, kan det gøre det relevant at tage en række forholdsregler for at gardere sig
bedst muligt. Tiltag i den sammenhæng kan fx være de følgende tre, som ikke
nødvendigvis udelukker hinanden:
1.
At ”flade s ittekurve
est uligt ud”.
Dette sker primært ved indførsel af
retningslinjer blandt befolkningen. I tilfælde af en sygdom som COVID-19 kan
det fx indebære at holde afstand, anvende håndsprit og undgå forsamlinger.
Tiltaget kan forstærkes yderligere ved en mere eller mindre omfattende
nedlukning af samfundet. Formålet er at undgå et stort pres på
sundhedssystemet på en gang. Livet med mange restriktioner kan dog på den
anden side også sætte sine spor blandt befolkningen og i nogle tilfælde
medføre en følelse af afmatning, manglende motivation
og for særligt udsatte
grupper også angst og depressioner m.m. som følge af mange måneder med
uvished og opløsning af det sædvanlige liv.
2. At skabe flokimmunitet ved at lade epidemien spredes naturligt.
Hvis den
sygdomsfremkaldende virus eller bakterie kan bekæmpes af kroppens
immunforsvar, vil immuniteten i befolkningen vokse af sig selv under en
epidemi, efterhånden som flere inficeres og overlever sygdommen. Dog kan
denne proces være forholdsvis lang tidsmæssigt, og måske vise sig at være dyrt
betalt i forhold til menneskeliv, hvis der er tale om en alvorlig sygdom.
Side
2 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0003.png
3. At skabe flokimmunitet ved hjælp af vaccination.
Effektive vaccinemuligheder
vil kunne fremme, at et overordnet mål om flokimmunitet hurtigere kan blive
en realitet. Ved at vaccinere udvalgte befolkningsgrupper vil skaderne af
epidemien lettere kunne kontrolleres. Hvis virkningen af
og opbakningen til
vaccinen er tilstrækkelig, vil sygdommen i sidste ende måske helt kunne
udryddes, som det fx er lykkedes med kopper efter verdensomspændende
vaccinationer. Dog kan virus’ karakteristika og tilbøjelighed til mutation have
stor betydning for effektiviteten af dette tiltag.
Princippet bag vaccination
Vaccination bygger på princippet om at eksponere kroppens immunforsvar for en
større eller mindre del af den virus eller bakterie, man ønsker af vaccinere imod.
Det kan fx være en del af et viralt overfladeprotein, som kroppen ville møde under
en infektion med den pågældende virus. Det er også muligt at vaccinere med fx
inaktiverede virus eller med viralt arvemateriale. Fælles for vacciner er dog, at de
påvirker immunforsvaret uden overførsel af en egentlig infektion eller sygdom. I
mødet med det fremmede i vaccinen, vil immunsystemet reagere og skabe et
respons, hvoraf en del huskes og kan bringes i spil, hvis samme virus eller bakterie
mødes igen. Ved hjælp af denne form for cellulære hukommelse bliver det muligt
for immunforsvaret hurtigt og effektivt at bekæmpe en potentiel fremtidig
infektion, inden den når så vidt, at der udvikles symptomer i kroppen. Den
vaccinerede har således opnået en vis immunitet fx over for en bestemt virus, og i
bedste tilfælde er denne immunitet lige så effektiv som efter en reel naturlig
infektion. Ved at vaccinere en vis andel af en befolkning sikrer man bred immunitet,
hvilket gør, at spredningen af virus begrænses eller endda helt stoppes. Blandt
befolkningen vil der være nogle, som af forskellige årsager ikke kan, må eller vil lade
sig vaccinere. Mennesker i denne situation vil være mere eller mindre afhængige af
den indirekte beskyttelse, et nationalt vaccinationsprogram kan give. Hvor stor en
procentdel af befolkningen, som bør vaccineres for at man opnår såkaldt
flokimmunitet og epidemien kan bekæmpes effektivt, er forskelligt, og i tilfælde af
COVID-19 kan det, pga. den stadig sparsomme viden om immunitet hos mennesker,
være svært at forudsige.
COVID-19-vacciner
Arbejdet med at udvikle en vaccine mod COVID-19 blev allerede påbegyndt kort
efter epidemien brød ud, og mere end 100 nye vacciner var hurtigt under udvikling
over hele verden. At tilgangen til vaccineudviklingsprocessen ikke er ens i alle
laboratorier kan potentielt resultere i flere forskellige nye vacciner med variable
egenskaber (virkemåde, grad af vedvarenhed og beskyttelse, bivirkninger osv.).
Normalvis er vaccineudvikling en flerårig og bekostelig proces, hvor en række
bestemte trin og omfattende testning skal sikre, at det produkt som udvikles, bliver
så sikkert og virksomt som muligt, og alvorlige bivirkninger undgås. Jo større og
bredere et udsnit af befolkningen en ny vaccine testes på, desto større chance vil
der være for at opnå et reelt indtryk af ønskede eller uønskede effekter. Den
realitet, at flere forskere arbejder hen imod samme mål, og at mange midler sættes
ind for at nå det, kan øge muligheden for hurtig vaccineudvikling. For at fremskynde
processen har man i nogle tilfælde slået de tidligste kliniske testfaser sammen,
således at vaccinens første test på mennesker udføres i en stor gruppe af
testpersoner. Herved spares en indledende test i en mindre testgruppe.
Side
3 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0004.png
Denne tilgang til vaccinefremstillingen rejser blandt andet et spørgsmål om,
hvorvidt det i en nødsituation kan forsvares at øge den hastighed, en vaccine
udvikles med og hvordan man i den givne situation sikrer, at sikkerheden også
fortsat har førsteprioritet. Som det fremgår i det følgende, er dette et af de centrale
spørgsmål, når vaccination i forbindelse med en sygdom som COVID-19 kan give
anledning til spændinger mellem hensynet til den enkeltes autonomi og det fælles
bedste.
Individ og samfund
Når vaccination i forbindelse med en epidemi som COVID-19 kan give anledning til
spændinger mellem hensynet til den enkeltes selvbestemmelse og det fælles
bedste, så skyldes det, at individets perspektiv på vaccination ikke nødvendigvis er
sammenfaldende, med det man kan kalde et samfundsperspektiv. For mens et
samfundsperspektiv vil tage afsæt i et samfunds overordnede gode, er det ikke
sikkert, at det enkelte individ (i udgangspunktet) vil prioritere den overordnede
samfundsinteresse over sin egen interesse. Dermed opstår muligheden for en
konflikt mellem de to perspektiver. Om det så rent faktisk udvikler sig til en konflikt,
er dog ikke givet. For som den følgende beskrivelse og diskussion af de to
perspektiver påpeger, kan der være betydelige naturlige sammenfald mellem dem
i forbindelse med en konkret sag som vaccination mod COVID-19, ligesom begge
perspektiver aktivt kan indoptage elementer fra hinanden.
Et individperspektiv
Fra et individperspektiv vil spørgsmålet om, hvorvidt man skal lade sig vaccinere
eller ej, typisk afhænge af en afvejning af fordele og ulemper. I forbindelse med en
sygdom som COVID-19 vil det altså sige, at det vil afhænge af en afvejning af
fordelene og ulemperne ved at lade sig vaccinere sammenlignet med fordelene og
ulemperne ved ikke at lade sig vaccinere. En del af overvejelserne vil her vedrøre
sundhedsmæssige forhold i snæver forstand så som: hvad er risikoen for sygdom,
død eller alvorlige senfølger uden vaccination? Hvor effektiv er vaccinen? Hvor godt
og i hvor lang tid beskytter vaccinen? Hvilke bivirkninger på både kort og lang sigt
er der grund til at tro, at vaccinen har? Men overvejelserne kan også vedrøre
spørgsmål, som ikke er direkte relateret til sundhed i snæver forstand så som: hvor
belastende er det at isolere sig? Og hvor meget betyder muligheden for social
kontakt? Uanset hvilke spørgsmål, som indgår i overvejelserne, er det særlige ved
individperspektivet, at alle disse spørgsmål vil tage afsæt i individets egen unikke
situation. I stedet for at spørge, hvad risikoen for sygdom, død eller alvorlige
bivirkninger er for befolkningen i al almindelighed eller for et bestemt segment af
befolkningen, vil individet altså spørge: hvad er risikoen for sygdom, død eller
alvorlige senfølger for lige præcis mig med mine mere eller mindre unikke
egenskaber og omstændigheder? Hvordan skal jeg afveje denne risiko i forhold til
en måske sjælden og eventuelt ukendt risiko for bivirkninger ved vaccination på
kort eller lang sigt? Og eventuelt, hvordan er jeg stillet juridisk i forhold til fx
muligheden for en erstatning, hvis jeg pådrager mig en vaccineskade?
Da sådanne afvejninger afhænger af individets konkrete situation, giver det sig selv,
at forskellige personer kan komme til vidt forskellige konklusioner. Hvis man selv
tilhører gruppen af sårbare og risikerer alvorlige konsekvenser ved udsættelse for
smitte, kan det være oplagt at tilvælge vaccinen, hvis man kan tåle den og har tillid
Side
4 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0005.png
til, at den ikke forårsager bivirkninger, som vil kunne opveje fordelene ved at være
beskyttet mod sygdommen. Hvis man omvendt er sund og rask og ikke har grund
til at tro, at man risikerer et alvorligt sygdomsforløb, og måske er bekymret for en
vaccines mulige bivirkninger, vil det ud fra et rent individperspektiv omvendt kunne
give mening at forholde sig mere tøvende i forhold til en vaccine.
Et samfundsperspektiv
Fra et samfundsperspektiv vil spørgsmålet om, hvorvidt en vaccine mod en sygdom
som COVID-19 kan anbefales, afhænge af de samme spørgsmål, som er afgørende
fra individperspektivet. Det vil altså sige, at anbefalingen vil afhænge af svarene på
spørgsmål vedrørende sundhedsmæssige forhold i snæver forstand såsom: hvor
alvorlig er sygdommen? Hvor effektiv er vaccinen? Og hvilke bivirkninger på både
kort og lang sigt er der grund til at tro, at vaccinen har? Samtidig vil en anbefaling
også kunne afhænge af spørgsmål, som ikke vedrører sundhedsmæssige forhold i
snæver forstand, så som: hvilken økonomisk betydning vil vaccination eller
fraværet af vaccination have? Og hvilke konsekvenser vil det have for fx det sociale
liv? Den eneste
men afgørende
forskel er, at samfundsperspektivet ikke vil stille
disse spørgsmål med afsæt i et konkret individs unikke situation, men med blikket
rettet mod et bestemt samfund eller en bestemt gruppe
som samfund eller gruppe.
I stedet for at spørge, om fordelene og ulemperne ved vaccination opvejer
fordelene og ulemperne uden vaccination for et bestemt individ, vil
samfundsperspektivet altså spørge, om fordelene opvejer ulemperne for et
bestemt samfund (fx det danske) eller en bestemt gruppe (fx de særligt sårbare)
som samfund og som gruppe. Og det er dette ændrede fokus på individet
som en
del af et samfund eller en gruppe
snarere end
som individ,
som skaber potentialet
for en konflikt mellem samfundsperspektivet og individperspektivet. Hvis der fx er
grund til at tro, at det kun er ganske få, ikke-identificerbare enkeltindivider, som vil
blive ramt af alvorlige langtidsbivirkninger af en vaccine, vil man fra et
samfundsperspektiv nemlig sagtens kunne anbefale den. Det kan man fx gøre ud
fra en betragtning om, at fordelene i form af blandt andet forebyggelse af alvorlig
sygdom og død for samfundet klart opvejer risikoen for bivirkninger på kort eller
lang sigt såvel som alternativet i form af fx en tilværelse præget af omfattende
restriktioner. Men for det konkrete individ, som med afsæt i sin egen, unikke
situation sammenligner risikoen for en måske sjælden, men alvorlig bivirkning med
risikoen for et mere eller mindre alvorligt sygdomsforløb uden vaccination, er det
ikke givet, at konklusionen vil falde ud på lignende vis.
Konfliktpotentiale
Selv om der altså er mulighed for konflikt mellem de to perspektiver, er det langt
fra givet, at en sådan konflikt rent faktisk vil opstå i forbindelse med en sag som
vaccination mod COVID-19. For det er sjældent, at de to perspektiver eksisterer i
helt ren form. Selv om der måske ofte vil være en tendens til at fx
sundhedsmyndigheder vil lægge særlig vægt på samfundsperspektivet i form af et
folkesundhedsperspektiv, vil det fx sjældent være i en ren form, som helt ser bort
fra individperspektivet. Og på samme vis vil den enkelte borger også sjældent holde
sig udelukkende til et individbaseret perspektiv i snæver forstand. Således kan den
enkelte fx vælge af lade sig vaccinere med det primære formål at beskytte andre,
som er mere udsatte end en selv, hvad enten det så er familiemedlemmer,
kollegaer eller ukendte medborgere. Samtidig kan mere langsigtede hensyn til både
Side
5 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0006.png
en selv og andre også tale for at lade sig vaccinere, for så vidt som det vil modvirke
overbelastning af sundhedsvæsenet og dermed sikre en selv og andre optimale
behandlingsmuligheder. Fordi de to perspektiver på denne måde i praksis sjældent
eksisterer i ren form, er det som sagt langt fra sikkert, at de vil give anledning til
konflikter i forbindelse med en konkret sag som vaccination mod COVID-19. På
grund af de to perspektivers forskellige natur, er det dog heller ikke sådan, at en
konflikt kan udelukkes, og derfor er det værd at overveje, hvorvidt det i forbindelse
med en eventuel konflikt mellem fx en myndighed, som lægger særlig vægt på et
samfundsperspektiv, og enkeltindivider, som lægger særlig vægt på et
individperspektiv, kan forsvares at tilsidesætte det ene perspektiv til fordel for det
andet i større eller mindre grad.
Kan det forsvares, at det ene perspektiv i større eller mindre grad tilsidesætter
eller lægger pres på det andet i tilfælde af konflikt?
I forbindelse med vaccination mod en sygdom som COVID-19 er den mest
realistiske form for konflikt den følgende: Ud fra overvejelser, som er stærkt præget
af et samfundsperspektiv, der lægger stor vægt på folkesundheden, anbefaler en
myndighed, at et bestemt udsnit af en befolkning lader sig vaccinere. Samtidig er
der imidlertid en vis del af det pågældende udsnit, som ud fra overvejelser, der er
stærkt præget af et individperspektiv, enten er nået frem til eller kunne tænkes at
nå frem til, at de ikke ønsker at lade sig vaccinere. Og spørgsmålet er så, om det i
en sådan konfliktsituation kan forsvares, at myndighederne i større eller mindre
grad tilsidesætter eller lægger pres på individernes perspektiv, hvis der er grund til
at tro, at deres modstand mod vaccination vil have betydelige konsekvenser for
folkesundheden?
Overordnet set er der især tre hensyn, som kan tale for eller imod, at
myndighederne i en sådan situation i større eller mindre grad tilsidesætter eller
lægger pres på individers perspektiv.
Imod taler respekten for individets selvbestemmelse, som i stedet vil lade
beslutningen om vaccination eller ej være helt op til det enkelte individ selv. Ifølge
det etiske grundprincip om autonomi har alle ret til at handle efter egne værdier og
opfattelse af deres eget bedste. I flere sammenhænge går samfundet også langt for
at beskytte denne rettighed hos den enkelte, fx i forhold til patienters ret til at
fravælge behandling. Et argument kan være, at man selv ejer sin krop, og har retten
til at bestemme hvad der skal ske med den. Afledt heraf kan kroppen ses som en
urørlighedszone, og indgreb som fx vaccination, der gennembryder kroppens
overflade, bør således kun ske på baggrund af informeret tilsagn og med respekt
for den pågældendes personlige integritet. I forbindelse med vaccination kan der
herudover forekomme mulige konsekvenser for den enkelte ved både til og fravalg
fx i form af enten risiko for smitte og sygdom, immunitet og/eller eventuelle
ukendte bivirkninger ved vaccinen. Denne potentielt vigtige betydning for
individets sundhedstilstand taler også for, at dets individuelle perspektiv ikke bør
kunne tilsidesættes af folkesundhedsperspektivet.
Mens respekten for den enkeltes selvbestemmelse altså kan tale imod, er der især
to hensyn, som kan tale for.
Side
6 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0007.png
Først og fremmest vil hensynet til folkesundheden kunne tale for, at man i en eller
anden grad tilsidesætter eller lægger pres på den enkeltes selvbestemmelse i
forhold til vaccination i forbindelse med en epidemi som COVID-19. Mere konkret
kan det fx ske med henvisning til, at en betydelig gruppe af uvaccinerede personer
vil kunne udgøre en trussel for de personer, som det af forskellige grunde ikke er
forsvarligt at vaccinere.
Ud over hensynet til folkesundheden (i form af andre medborgeres sundhed), vil
man i princippet også kunne begrunde, at man i en eller anden grad tilsidesætter
eller lægger pres på den enkeltes selvbestemmelse af hensyn til denne selv. Det
kunne fx være i en situation, hvor man vurderer, at den enkelte ikke er i stand til at
tage vare på sin egen interesse, hvad enten det så skyldes, at denne slet ikke er ved
bevidsthed eller fx er kognitivt svækket.
Uanset om man i udgangspunktet ser mest positivt på det ene eller det andet
hensyn, vil alle tre (selvbestemmelse, folkesundhed og individets egen interesse)
som regel indgå i forbindelse med overvejelser om, hvorvidt konkrete tiltag fra fx
myndighedernes side med henblik på i større eller mindre grad at tilsidesætte eller
lægge pres på individers perspektiv, kan forsvares. For som det følgende
eksempelkatalog viser, kan der være stor forskel på de forskellige former for pres,
som det er muligt at udøve på individer i forbindelse med en sag som vaccination
mod COVID-19.
Udvalgte former for tiltag med henblik på i større eller mindre grad at
tilsidesætte eller lægge pres på/påvirke den enkelte
Tvangsvaccination og økonomiske incitamenter
Den mest indgribende form for tiltag er tvangsvaccination, hvor man fysisk tvinger
en modvillig person til at blive vaccineret. I forbindelse med en epidemi vil et så
voldsomt indgreb i individets selvbestemmelse nok kun kunne begrundes, hvis der
er tale om særligt skærpende omstændigheder. Det kunne fx være ved epidemier
som EBOLA eller SARS, hvor dødeligheden er betydeligt højere end ved COVID-19,
og hvor det vil have meget alvorlige samfundsmæssige konsekvenser i form af fx
overbelastning af sundhedsvæsenet og mistede menneskeliv, hvis smitten ikke
bremses. Men i sidste ende vil det altid være baseret på en konkret afvejning, om
en sådan magtanvendelse kan forsvares.
Et alternativt greb, som også omfatter en høj grad af pres fra myndighedernes side,
kan være at indføre en økonomisk gevinst eller straf, for at få befolkningen til at
lade sig vaccinere. Der kan dog være problemer med myndighedernes sådanne
meget styrende tiltag. Tvang anvendes generelt kun for at forhindre skadelig
adfærd, hvilket jo ikke direkte er er tilfældet, når nogen ikke vil lade sig vaccinere.
Herudover kan både tvang og et eventuelt økonomisk incitament risikere at
medføre en skævvridning mellem befolkningsgrupper, som er stillet forskelligt
økonomisk eller socialt.
Udover økonomiske incitamenter er det også muligt at lægge pres på individet ved
at gøre vaccination til en forudsætning for at kunne deltage i forskellige aktiviteter.
Det kunne fx ske ved at gøre vaccination til en betingelse for at rejse, arbejde eller
Side
7 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0008.png
uddanne sig. Den etiske problematik, som kan rejses i forbindelse med en sådan
form for pres, udfoldes i tekstens afsnit om vaccinens sociale effekter.
Påvirkning og anbefaling
I den mere milde ende kan myndighederne også udøve en moderat form for pres
på individer gennem måden, de præsenterer muligheden for at blive vaccineret på.
Fx kan man automatisk sende en vaccinationstilmelding ud til alle de individer, som
myndighederne vurderer, at det fra et samfundsperspektiv der lægger stor vægt på
folkesundheden vil være fornuftigt at vaccinere. Her vil individet stadig have
mulighed for at framelde sig uden at blive sanktioneret, men da det er vist, at
sådanne tiltag øger antallet af personer, der benytter sig af en sundhedsydelse, kan
det fra et folkesundhedsperspektiv give god mening med et sådan tiltag.
Endelig kan myndighederne også anbefale relevante individer at lade sig vaccinere.
Det kan fx ske på pressemøder eller gennem kampagner. Her vil det igen stå
individet frit for ikke at følge anbefalingen, men for så vidt som anbefalingen
kommer fra en myndighedsperson med et stort embedsapparat bestående af
blandt andet højt specialiserede videnskabsfolk i ryggen, vil man alligevel kunne
argumentere for, at selve anbefalingen kan lægge et vist pres på individet.
Spørgsmålet om, hvorvidt det kan forsvares, at myndighederne på en eller flere af
de beskrevne måder tilsidesætter eller lægger pres på individets perspektiv, er, som
allerede nævnt, et, der kun opstår, når der rent faktisk er en konflikt. Og mens en
sådan aldrig kan udelukkes, bør det være i alles interesse, at de etiske overvejelser
i forbindelse med en sag som vaccination mod COVID-19 finder sted på så sagligt
og oplyst et grundlag som muligt. Det rejser derfor et spørgsmål om, hvordan det
kan sikres, at argumenterne bliver så stærke og velbegrundede som muligt på alle
sider.
Hvordan sikres sagligheden i tilfælde af konflikt?
Fra myndighedernes side er der mindst tre måder, hvorpå en sådan proces kan
understøttes.
For det første kan der tilvejebringes så omfattende og velunderbygget viden om
vaccinens effektivitet og sikkerhed, som muligt. Det kan blandt andet ske ved at
holde fast i grundige og anerkendte godkendelsesprocedurer, være lydhør over for
erfaringer med vaccination fra andre lande og input fra blandt andet
Verdenssundhedsorganisationen WHO og Det Europæiske Center for Forebyggelse
af og Kontrol med Sygdomme ECDC. Efterhånden som flere vaccineres, vil der også
systematisk kunne indsamles og registreres flere positive og negative erfaringer.
For det andet kan myndighederne formidle den erhvervede viden klart, præcist og
letforståeligt til befolkningen, så den enkelte borger har mulighed for at trække på
den tilgængelige viden til brug for egne overvejelser. I den forbindelse vil tydelig
oplysning om risikoen for eventuelle skadevirkninger af vaccinen, og potentielle
rettigheder til erstatning herfor, også kunne være relevant.
Endelig kan myndighederne også bestræbe sig på at være så åbne og transparente
om den erhvervede videns grundlag og begrænsninger som muligt. En sådan
Side
8 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0009.png
åbenhed og transparens kan nemlig være afgørende for, at individer ikke blot
hører,
hvad myndighederne siger, men også finder det sagte troværdigt og lader det indgå
i deres egne refleksioner, med den grad af tillid, det fortjener. I forbindelse med
vaccination mod COVID-19 er der især to forhold, som taler for, at en sådan
transparens og åbenhed er af stor betydning. For det første kan der opstå mis- eller
udokumenteret information på fx sociale medier, der kan være med til at gøre
nogle grupper i befolkningen usikre på, om de kan have tillid til vaccinen. Dette er
der tidligere set eksempler på i forbindelse med HPV- og MFR-
vaccineprogrammerne, og her har myndighederne gjort en stor indsats for at
kommunikere til borgerne om de faktiske forhold. For det andet har der i
forbindelse med COVID-19 været tilfælde, hvor det for dele af befolkningen har
været uklart, hvor de faglige anbefalinger endte og de politiske beslutninger
begyndte. Da en sådan uklarhed kan være med til at svække tilliden til
myndighedernes formidling af viden i forbindelse med fx en vaccine, taler det også
for så udstrakt åbenhed og transparens som muligt.
Foruden myndighederne er det også værd at nævne, at den enkelte kan bidrage til
at eventuelle konflikter mellem et folkesundhedsperspektiv og individperspektiv
bliver så saglige og velbegrundede som muligt, ved at sætte sig grundigt ind i den
formidlede viden og forholde sig lige kritisk til alle kilder, som tilbyder viden om fx
vacciner.
Endelig er det også en forudsætning for, at den enkelte har mulighed for at sætte
sig grundigt og nuanceret ind i den tilgængelige viden, at medierne formidler denne
på så kritisk, saglig, og tilgængelig vis som mulig.
Strategi og prioritering
Mens et centralt spørgsmål i relation til covid-19 og vaccination angår, hvorvidt det
kan forsvares at lægge pres på individer for at lade sig vaccinere, angår et andet
relevant spørgsmål vaccinefordeling.
Når der udvikles en vaccine mod en ny
smitsom sygdom som fx COVID-19, vil der, som nævnt, ikke umiddelbart være
tilstrækkelige mængder til, at alle kan få den tilbudt samtidigt, af den simple grund,
at produktion og distribution tager tid. Det rejser derfor et spørgsmål om, hvilken
strategi der skal lægges for vaccination og hvilke hensyn der bør tages til forskellige
befolkningsgrupper i forhold til førsteret. En vaccine kan netop kun medføre en fuld
og hel tilbagevenden til normaltilstanden i samfundet, hvis den gives til
tilstrækkeligt mange, og hvis den fordeles og distribueres rigtigt. De potentielle nye
vaccinekandidater kan virke forskelligt i kroppen og hver især være mere egnede til
nogle grupper blandt befolkningen end andre. Herudover kan praktiske faktorer
som fx antallet af tilgængelige vaccinedoser, opbevaringstemperatur og antallet af
injektioner som skal til for at opnå beskyttelse variere. Dette kan naturligt sætte
begrænsninger for, hvem som vaccineres først og med hvilken af potentielt flere
mulige nye vacciner. Alligevel kan det overordnet set være relevant på forhånd at
betragte de mest centrale etiske hensyn i forhold til vaccinefordeling på nationalt
plan og ligeledes også i et mere globalt perspektiv.
National vaccinationsstrategi
Hvem som skal prioriteres i forhold til tilbud om en vaccine, afhænger af hvilken
vaccinationsstrategi der vælges. Helt afgørende for dette kan, udover selve
Side
9 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0010.png
sygdommens karakteristika, være faktorer som fx sikkerhed, grad af beskyttelse og
bivirkninger ved vaccinen. Det kan gøre en vigtig forskel, om vaccinen beskytter ved
at mildne sygdomsforløbet hos de vaccinerede, eller om vaccinen også hindrer
transmission af virus mellem mennesker. Herudover spiller det også en vigtig rolle,
hvem i samfundet man vil prioritere at beskytte, og hvilke etiske hensyn som
vægtes.
Når knappe ressourcer skal fordeles, kan man, ud fra et nytteetisk perspektiv,
argumentere for at prioritere at gøre mest muligt gavn, og en synsvinkel kan være,
at dette indebærer at redde så mange liv som muligt. Denne synsvinkel benyttes
blandt andet i flere landes modeller for prioritering af patienter til behandling i
krisesituationer, hvor kapaciteten overgås af det akutte behov. Generelt kan
parametre, som afvejes i forhold til hinanden i en sådan sammenhæng, være alder,
nytte af behandlingen, social status m.m. Dette er nærmere uddybet i Det Etiske
Råds tekst om etiske hensyn ved visitation og prioritering af patienter på
’den røde
kurve’.
1
Et anderledes etisk synspunkt kunne være at prioritere de som er mest udsatte og
dermed har størst behov for beskyttelse. Dette udgangspunkt bygger på tanker om
værdien af det enkelte menneske og menneskers lige muligheder. Selv hvis man
anser beskyttelse af de sårbare som det rette afsæt, er det dog ikke afgjort, hvilken
strategi der bør vælges, når det kommer til COVID-19-vaccination. For selvom et
sårbart menneske har et reelt behov for beskyttelse, er det ikke sikkert, at det vil
gavne mest at tilbyde vedkommende en af de begrænsede vaccinedoser. En vigtig
faktor, som adskiller vaccine fra behandling er nemlig, at vaccination ikke kun
beskytter de, som modtager den, men også til en vis grad andre.
Sundhedspersonale
Umiddelbart kan der argumenteres for en strategi, som prioriterer vaccination af
de, blandt sundhedspersonale og andre faggrupper, som er mest udsat for smitte
eller for at skade andre ved at smitte dem. I tilfælde af COVID-19-epidemien vil det
således dreje sig om den del af den meget alsidige gruppe af sundhedspersonale,
som er i direkte kontakt med COVID-19 patienter, eller andre typer af erhverv, hvor
ansatte er udsat for en stor smitterisiko eller drager omsorg for de mest sårbare i
samfundet. I den forbindelse er det relevant at sikre lige behandling, således at
prioriteringen ikke blot afgøres af fag men nærmere af faktorer som
arbejdsfunktion og karakteren af patient/borger kontakt. Folkesundheden er
stærkt afhængig af, at disse mennesker er raske og varetager deres arbejde, uden
at de herved udgør en smitterisiko for andre. For at nedbringe smitte blandt det
udsatte frontpersonale, er det selvfølgelig vigtigt at de nødvendige værnemidler er
til rådighed, men selv når det er tilfældet, bliver disse sundhedsmedarbejdere
typisk oftere smittet end den resterende befolkning. Netop derfor kan det påpeges,
at vaccinen vil kunne gøre stor gavn, hvis den tilbydes denne befolkningsgruppe
først. Herudover vil det også i nogen grad endda kunne anses som en pligt at
prioritere helbredet hos sundhedspersonalet, som ofrer sig ved at påtage sig
risikofyldt arbejde i funktioner med direkte nødvendig og tæt patientkontakt.
https://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/covid-19/etiske-hensyn-ved-visitation-og-prioritering-af-
patienter-paa-den-roede-kurve
Side
10 / 18
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0011.png
Beskyttelse af risikogruppen først
I forbindelse med en epidemi, som den forårsaget af SARS-CoV-2, kan man som
nævnt, argumentere for, at de, som har mest brug for beskyttelse, bør prioriteres i
forhold til vaccination. Generelt betragtes ældre og mennesker med kroniske
lidelser som værende de mest sårbare over for SARS-CoV-2 infektion, fordi de
hyppigere risikerer alvorlige komplikationer. Herudover kan andre
befolkningsgrupper også være særligt udsatte både i forhold til risiko for smitte og
for påvirkning af selve sygdommen. Til denne gruppe hører fx mennesker uden fast
bopæl, som lever tættere sammen end andre og dermed er i større risiko for at
blive smittede. Herudover vil nogle udsatte være særligt sårbare over for COVID-19
pga. andre dårligt behandlede sygdomme, og/eller fordi de generelt venter længe
med at opsøge sundhedssystemet i tilfælde af symptomer. Andre praktiske, sociale,
adfærdsmæssige og økonomiske faktorer kan også spille en rolle i forhold til, hvem
som er særligt udsat, og fx har der i Danmark og i flere andre lande, i perioder været
en overrepræsentation af COVID-19 smittede blandt etniske minoriteter.
Ved at vaccinere de særligt sårbare eller udsatte befolkningsgrupper, skærmes
disse mod den alvorlige risiko, en infektion med SARS-CoV-2 kan udgøre. Samtidig
vil det kunne give disse mennesker en lettelse fra de mulige bekymringer, som de
måtte have for at færdes i samfundet, hvilket dermed potentielt for dem kan
betyde større frihed end ellers under epidemien. Jo større immunitet der kan
skabes blandt sårbare og ældre mennesker, desto flere i de samme
samfundsgrupper vil være beskyttede, hvilket kan have stor effekt på fx plejehjem,
hvor mennesker lever tæt sammen.
Flere lande har ældre og sårbare højt på prioriteringslisten til vaccination. Et
eksempel på en konkret plan for vaccinefordeling, hvor netop denne
befolkningsgruppe sammen med frontpersonale prioriteres højt, er den udgivet af
det norske Folkehelseinstitut. I deres rapport foreslås en dynamisk prioritering,
således at den indbyrdes rangering af risikogruppen og frontpersonalet veksler, alt
efter hvor stor kontrol man har over epidemien.
En ulempe ved vaccination af ældre mennesker kan dog være uønskede
bivirkninger eller manglende effekt af vaccinen. Undersøgelser af andre vacciner
har nemlig vist, at den beskyttende effekt i nogle tilfælde aftager med den
vaccineredes alder. Dette gør sig fx gældende i forhold til influenzavaccination af
ældre over 60 år. Herudover kan der være eventuelle bivirkninger ved en vaccine,
som sårbare mennesker kan have sværere ved at stå igennem end andre.
Før en potentiel COVID-19-vaccine er færdigudviklet, kan det være svært at
forudse, hvilken virkning og eventuelle bivirkninger den måtte kunne medføre hos
blandt andet den ældre. Det er derfor relevant at teste den i så bredt et udsnit af
befolkningen som muligt.
Kan det være mere nyttigt at vaccinere unge eller børn først?
En anden strategi kunne være at skærme sårbare befolkningsgrupper og i stedet
vaccinere sunde og raske unge mennesker. Børn og unge har ofte mange tætte
kontakter og kan potentielt bære smitte med SARS-CoV-2 videre til mange andre
uden at opleve nogen symptomer selv, hvilket også kan betyde en øget risiko for
Side
11 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0012.png
ældre og sårbare. Ved at immunisere børn og/eller unge vil man derfor indirekte
kunne beskytte andre befolkningsgrupper samtidig. En anden fordel kan potentielt
være, at vacciner ofte virker bedre på unge raske mennesker end på ældre, ligesom
unge i nogle tilfælde vil opleve færre komplikationer og dermed mindre lidelse
forbundet med eventuelle bivirkninger. Lægemidlers effekt på børn undersøges
generelt først efter test på voksne, men såfremt en sikker vaccine godkendes og
lanceres til børn, vil de potentielt kunne blive nogle af de første vaccinerede i
samfundet. Med den viden vi har indtil videre, tyder det også på, at netop børn og
unge er mindst påvirkede af COVID-19. Et etisk synspunkt kunne derfor være, at
det, for at sikre en effektiv og langsigtet kollektiv beskyttelse, bør være de yngste i
samfundet, som vaccineres blandt de første.
På den anden side kan situationen vurderes ud fra det etiske perspektiv, at
mennesker ikke må behandles som midler kun for at gavne andre. Derfor kan det
forekomme problematisk at vaccinere børn og unge mod en sygdom, som for dem
ikke forårsager særligt alvorlige symptomer og i mange tilfælde slet ikke mærkes,
blot for at forhindre at smitten spredes til andre. Man kan derfor stille spørgsmål
om, hvor langt man i det tilfælde bør gå, og hvor stort et besvær nogen bør
pålægges at gennemgå, for at andre kan være mindre udsat for en alvorlig risiko?
Herudover kan det være relevant at overveje i hvor høj grad børns
selvbestemmelse bør tages i betragtning.
Med udgangspunkt i COVID-19-epidemien kan der desuden argumenteres for, at
børn og unge i forvejen betaler en vis pris for at beskytte andre i samfundet, fx ved
at måtte overholde restriktioner som begrænser deres sociale liv. Dog gør denne
sygdom det endnu mere svært at afveje fordele og ulemper ved vaccination af børn
og unge, fordi den potentielt kan forårsage nogle på nuværende tidspunkt mindre
kendte senfølger, som det vil være relevant at vaccinere imod. Dette gælder måske
endda specielt for børn og unge, da de har mange leveår tilbage og derfor større
risiko for at udvikle komplikationer over længere tid.
En vinkel på det nytteetiske perspektiv kan være, at det ikke samfundsmæssigt vil
gøre mest nytte at satse på at sikre
flest leveår
ved at vaccinere den ældre del af
befolkningen, men at det derimod vil være mere nyttigt at sikre
flest gode leveår
ved vaccination af unge. Selvom det muligvis kun er få unge, som vil opleve et
alvorligt sygdomsforløb med COVID-19, kan der potentielt argumenteres for, at de
mange gode år med høj livskvalitet, som vil kunne reddes hos de få ved hjælp af
vaccination, opvejer de leveår, som kan reddes hos de mest sårbare ældre, der i
mange tilfælde vil være plaget af andre sygdomme og derfor muligvis have en
lavere livskvalitet. Op imod denne form for nytteetiske vinkel står den pligtetiske
betragtning om at hvert enkelt menneske er unikt, og at livskvalitet er individuelt
og ikke nødvendigvis afhængigt af alder. Mange ældre lever et meningsfyldt liv med
mange gode leveår tilbage, og en generalisering i forhold til livskvalitet kan derfor
virke diskriminerende. Endnu et argument i mod den beskrevne nytteetiske vinkel
kan være, at fordi vaccinens beskyttende effekt på længere sigt endnu er ukendt,
er det derfor usikkert, hvor mange gode leveår som sikres fremover, også selvom
man måtte prioritere at vaccinere unge mennesker først.
Side
12 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0013.png
Andre dimensioner af prioriteringen
Den geografiske dimension
Prioriteringen i forhold til førsteret til vaccine vil potentielt skulle foretages i flere
dimensioner samtidig. For foruden prioritering mellem befolkningsgrupper mht. til
alder eller sundhedstilstand, kan det også blive nødvendigt at skulle prioritere
regionalt, idet nogle områder i landet kan være hårdere ramt end andre. Ofte vil
COVID-19-smittetrykket være højere i tætbebyggede områder, hvor virus lettere vil
kunne spredes mellem mennesker. Dette kan begrunde et argument om, at disse
områder prioriteres højst i forhold til adgang til de første vaccinedoser, for således
vil den samlede nationale smittespredning potentielt kunne mindskes mest. På den
anden side, kan der måske være andre udgangspunkter for den geografiske
prioritering, som fx medtænker hensyn til antallet af plejehjem i en region. Uanset
hvordan man vælger at prioritere, kan et effektivt samarbejde på tværs af regioner,
i forhold til fordeling af både personale og ressourcer såsom vacciner, værnemidler
eller behandlingsudstyr, få stor betydning for den samlede nationale kontrol med
COVID-19-epidemien.
Den sociale dimension
Parallelt med de mulige geografiske forskelle kan der også være sociale forskelle at
tage hensyn til, når en ny vaccine skal fordeles. Nogle mennesker vil i kraft af deres
arbejde være mere udsat for smitte end andre. Som beskrevet ovenfor, tilhører
blandt andet sundhedspersonalet i tæt kontakt med COVID-19-patienter en særlig
risikogruppe, hvis funktion er meget afgørende for folkesundheden, særligt også
under en epidemi. Herudover er flere andre erhverv også af vigtig betydning for
samfundet. De ansatte i disse erhverv kan i flere tilfælde være udsat for en
forholdsvis høj smitterisiko, fx fordi de i arbejdet er i direkte forbindelse med
mange mennesker, eller fordi arbejdet indebærer en uundgåelig tæt fysisk kontakt.
På denne baggrund kan der argumenteres for, at mennesker i sådanne faggrupper
også har ret til tilbuddet om en ny COVID-19-vaccine før andre i erhverv, som er
mindre udsat for smitte. Hvor præcist mennesker i disse andre udsatte erhverv skal
placeres henne i prioriteringsrækkefølgen, og hvordan de skal vægtes indbyrdes,
kan dog være en vanskelig afvejning.
Den geografiske og den sociale dimension kan til en vis grad også overlappe med
hinanden, fx i de tilfælde hvor der er tale om befolkningsgrupper, som bor i
tætbebyggede områder, der også påtager sig det udsatte arbejde. Dette peger på,
at det også kan være relevant at betragte samspillet mellem de belyste dimensioner
for prioritering, når vaccinationsstrategien besluttes.
Dynamisk prioritering
Som beskrevet, kan prioritering af befolkningsgrupper i forhold til førsteret til en
ny vaccine betragtes som en dynamisk proces. Hvis epidemien og smittetrykket til
en vis grad er under kontrol, kan der argumenteres for at beskytte de mest udsatte
befolkningsgrupper og derfor prioritere fx ældre og udsatte mennesker højst, og
dermed før frontpersonalet. Derimod kan et meget højt smittetryk omvendt tale
for at prioritere frontpersonalet højst. I et sådan yderst tilspidset scenarie kan det
Side
13 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0014.png
nemlig være helt afgørende, at personalet, som varetager kritiske funktioner i
behandlingen af det store antal COVID-19-patienter, beskyttes mest muligt, således
at sundhedsvæsenets kapacitet sikres. Herudover kan der i dette scenarie, hvor
epidemien er meget udbredt, være hårdt brug for mennesker i andre faggrupper,
som vurderes kritiske for opretholdelsen af de mest nødvendige
samfundsfunktioner. Det kan derfor, i nogle situationer, berettige dem til en
stærkere placering i prioriteringsrækkefølgen end ellers. Endvidere kan antallet af
tilgængelige vacciner
og hastigheden hvormed de tilgår Danmark
medføre, at
der kan skrues op og ned for de aktuelle prioriteringer.
Ud over fx virus og sygdoms karakteristika, kan mange ydre faktorer have betydning
for smittetrykket i samfundet under en epidemi som COVID-19. Blandt sådanne kan
fx nævnes årstiden og vejret, for jo koldere det bliver, desto mere vil vi typisk
opholde os indendørs, hvor muligheden for fysisk afstand er mindre. Andre faktorer
kan være befolkningens opbakning til vaccinen eller adfærd i forhold til
smittebegrænsende restriktioner. Da disse faktorer til en vis grad er svære at
forudsige, er det også svært at vide, præcist hvordan epidemien vil udvikle sig. På
den baggrund kan det være relevant at kunne tilpasse strategien for national
vaccineprioriteringen efter situationen.
Global vaccinationsstrategi
Ulighed
Der er stor forskel på de konsekvenser, som epidemier medfører i verdens
forskellige lande og befolkninger. For at fremme den internationale balance og sikre
respekt og retfærdighed, kan det være relevant at have et globalt aspekt med i
overvejelserne af de etiske hensyn i forhold til fordeling af en potentiel COVID-19-
vaccine.
Sundhedssystem, økonomiske forhold og infrastruktur påvirker i høj grad, hvor en
epidemi rammer hårdest, og hvilke muligheder der kan være for at håndtere den.
Tilsvarende vil det nogen steder være en stor logistisk udfordring at nå ud til alle
med værnemidler, behandling eller vaccine. Hvad angår COVID-19-epidemien, vil
nogle af de nye vaccinekandidater skulle opbevares ved minus 80 grader, for at
sikre deres stabilitet, dette kan vanskeliggøre distributionen endnu mere. Hvis
uligheden blandt verdens befolkninger ikke skal øges yderligere, kan det derfor
være af betydning at gøre sig nogle tanker i forhold til hvordan en fair fordeling af
en potentiel vaccine kan sikres.
Nationale og globale perspektiver
I forhold til hvem som skal have ret til de første COVID-19-vacciner, kan det også
overvejes, om investering i forbindelse med vaccineudvikling bør tages i
betragtning. Både private og offentlige interesser kan komme til at spille en vigtig
rolle i forhold til rettigheder, prissætning og fordeling af den færdige vaccine. Ved
forhåndsbestilling kan verdens rigeste lande sikre sig de første vaccinedoser, så
snart de er testet og godkendt. Dette kan således sikre lokal kontrol med epidemien
i de pågældende lande, hvilket kan være af stor betydning for også at kunne
inddæmme pandemien globalt.
Side
14 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0015.png
Set fra et mere altruistisk perspektiv kan denne tilgang, som tilgodeser nogle
befolkninger frem for andre, dog give anledning til bekymring. Produktionen af
vaccine tager tid, og derfor vil nogle lande risikere at skulle vente længe, inden de
tilstrækkelige vaccinedoser bliver tilgængelige for dem. Dette rejser et etisk
dilemma imellem hensynet til de mennesker, som vi har
tæt på
eller kan
identificere os med, og hensynet til
fjerne
mennesker, som er langt fra os geografisk
og måske også kulturelt, og som vi umiddelbart ikke har noget at gøre med. Fra et
upartisk perspektiv er alle menneskers liv lige vigtige, og alle skal derfor have lige
rettigheder og samme adgang til vaccine. Dette kan tale for en overordnet
international fordeling af nye vacciner, efterhånden som de produceres. I
forbindelse med COVID-19-epidemien, er en stor del af de første
sikkerhedsgodkendte vacciner dog på forhånd reserveret af verdens rigeste lande.
For myndighederne i disse lande kan det være en oplagt fordel fx økonomisk at
betragte vaccinefordeling fra et nationalt perspektiv og derfor prioritere landets
egne borgere først. De to etiske perspektiver udelukker dog ikke nødvendigvis
hinanden, da det, som beskrevet, vil kræve en vis grad af kontrol med epidemien i
et land, før der kan findes overskud til at hjælpe med en tilsvarende håndtering
andre steder. Samtidig kan det også være af interesse for de enkelte lande, at
epidemien bekæmpes globalt. Hvis epidemien er ude at kontrol og udbredes bredt
nogle steder i verden, vil risikoen for at smitten spredes til andre verdensdele også
vokse, og dette kan i værste tilfælde medføre flere tilbagevendende smittebølger
mange steder. På denne baggrund kan det være relevant at overveje, hvor meget
vægt de to perspektiver hver især skal tillægges.
For at undgå at forstærke uligheden i verdens lande, i forbindelse med COVID-19-
epidemien, er blandt andre EU medvirkende i internationalt samarbejde om at
mobilisere fælles ressourcer, med henblik på at fremskynde vaccineproduktionen
og sikre lige vaccineadgang for mennesker i hele verden. Prisen på vaccinen er i
denne sammenhæng også vigtig, og et tiltag fra nogle vaccineproducenter er derfor
at sælge vaccinen så billigt som muligt uden overskud, for derved at lette adgangen
for verdens fattigste.
Under en epidemi, som er spredt i størstedelen af verden, kan global koordination
i forhold til vaccinationsstrategi altså blive af stor betydning for at sikre lige
rettigheder, og for at nå et fælles mål om at mindske smittespredningen mest
muligt.
Vaccinens sociale effekter
Efterhånden som en ny vaccine indføres i samfundet, vil befolkningen opdeles i
vaccinerede og endnu uvaccinerede. Dette vil specielt komme til udtryk, hvis et
vaccineprogram påbegyndes, før der er vaccine nok til rådighed til alle i
målgruppen. Et spørgsmål som kan rejses i den sammenhæng er, hvilken betydning
det kan få, hvis kun nogle kan bevæge sig frit rundt i samfundet uden risiko for
smitte.
Folkesundhed og adfærdsregulering
I forhold til COVID-19-epidemien i Danmark kan balancen mellem hensynet til
individuelle frihedsrettigheder og til samfundet som helhed potentielt give
Side
15 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0016.png
anledning til bekymringer om, hvordan vi betragter hinanden indbyrdes. Generelt
vil de fleste nok have interesse i, at samfundet gradvist åbnes som før epidemien,
og en vigtig faktor i den sammenhæng vil være, at mennesker igen kan færdes og
gøre brug af de tilbud fx underholdningsindustrien og rejsebranchen tilbyder. Dog
kan spørgsmålet om, hvorvidt samme frihed for bevægelse i samfundet skal gælde
for alle på samme tid, skabe et etisk dilemma, som det kan være relevant at
forholde sig til.
På den ene side kan der argumenteres for, at adgangen til forskellige aktiviteter
eller fornøjelser skal være forbeholdt de, som er vaccinerede. Hvis vaccinen virker
som håbet og forhindrer smittespredning fra de vaccinerede, vil denne del af
befolkningen kunne færdes uden at udsætte hverken sig selv eller andre for en
potentiel risiko. Blandt arbejdsgivere vil kendskab til de ansattes vaccinationsstatus
potentielt kunne anvendes til at skabe et sikkert miljø og dermed mindske risikoen
for arbejdstab som følge af udbredt smitte internt på arbejdspladsen. En sådan
tilgang hos virksomhederne vil potentielt styrke medarbejdernes incitament til at
lade sig vaccinere og således også være et effektivt middel til hurtigere at opnå
flokimmunitet.
På den anden side kan der rejses spørgsmål om, hvorvidt sådanne tiltag, til gavn for
økonomi og folkesundhed, retfærdiggør en begrænsning af de uvaccineredes
adfærd. Et argument kan være, at forskelsbehandling med hensyn til fx
fritidsaktiviteter og arbejdsmuligheder, kan give anledning til bekymring for
diskrimination og for at samme strategi også vil kunne udbredes i andre
sammenhænge. Et eksempel kan være regulering af adgangen til daginstitutioner.
Hvis der her kun tillades adgang for de børn og pædagoger, som er vaccinerede, vil
risikoen for smitte mindskes betydeligt. Dette vil kunne forebygge en eventuel
bekymring for smitte hos forældre eller ansatte Samtidig vil det potentielt åbne
muligheden for at genoptage alle sædvanlige aktiviteter, - også de som involverer
tæt kontakt på kryds og tværs i institutionen. Et modargument kunne være, at de
som udelukkes alene på baggrund af immunitetsstatus, måske vil opleve
indskrænkelsen af deres frihedsrettighederne som en form for indirekte tvang.
Lignende paralleller vil muligvis kunne drages til en tilsvarende regulering af
adgangen til fx en arbejdsplads eller et storcenter. Dette vil for nogen skabe
betydelige praktiske udfordringer, og tydelig selektion, af nogen frem for andre i
samfundet, vil potentielt kunne opfattes direkte stigmatiserende. Herudover vil det
potentielt indebære en logistisk og ligeledes etisk udfordring, hvis vaccinerede vil
skulle kontrolleres fx ved fremvisning af en form for vaccinepas for at tillades
adgang forskellige steder. For hvordan vil denne kontrol skulle foregå? Vil den både
skulle indføres både i offentlig og privat sammenhæng? Og hvor går grænsen for,
hvornår vi bør kontrollere hinanden? En mulig konsekvens vil kunne være, at den
øgede kontrol påvirker den måde, man identificerer sig selv på i forhold til andre.
Dette kan måske medføre, at omgangsformen og den generelle adfærd mennesker
imellem påvirkes negativt, hvorved der kan skabes tvivl og mistillid til hinanden eller
til myndighederne.
Overvejelser på længere sigt
Et andet problem som kan opstå i forbindelse med indførelsen af en helt ny vaccine
i befolkningen kan være, at der i en periode kun vil være få vaccinerede i samfundet.
Side
16 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0017.png
Hvis myndighederne vælger en vaccinationsstrategi, som indebærer at vaccinere
sårbare og ældre først, vil andre befolkningsgrupper måske kunne fristes til at
afsøge muligheder for vaccination hos private uautoriserede udbydere. Dette kan
risikere at føre til falsk tryghed og i værste fald uønskede sundhedsmæssige
konsekvenser.
Efterhånden som flere vaccinedoser produceres og stilles til rådighed, vil flere i
samfundet dog kunne tilbydes en godkendt vaccination, og epidemien vil potentielt
begrænses mere effektivt. En kontrolleret epidemi vil måske forekomme mindre
synlig, hvilket eventuelt vil kunne påvirke graden af tilslutning til vaccinen i
befolkningen over tid.
Disse dilemmaer kan være relevante at tage i betragtning, når planerne for
information, kommunikation og incitamentsstruktur i forhold til COVID-19-
vaccination udformes. Fra både et myndigheds- og et individ-perspektiv kan det
ligeledes overvejes, hvordan vi sikrer det sociale sammenhold i befolkningen, både
under og efter udrulningen af et potentielt nyt vaccinationsprogram.
Konklusion
Som belyst, kan der være en række etiske dilemmaer at forholde sig til i forhold til
vaccination og flere perspektiver at betragte problemstillingerne ud fra. For at en
vaccine skal være effektiv, skal fordelene ved den opveje ulemperne, og selvom
dette måske gør sig gældende i et samfundsmæssigt perspektiv, er det, som
beskrevet, ikke nødvendigvis altid opfattelsen hos det enkelte menneske selv. En
høj grad af åbenhed og transparens fra myndighedernes side kan være afgørende
for at sikre befolkningens tillid, og samtidig understøtte at hver enkelt træffer sine
egne valg på et informeret grundlag.
Når tilgængeligheden af en vaccine er begrænset, vil det være nødvendigt at
prioritere mellem mennesker i forhold til førsteret. Uanset hvad der lægges til
grund for prioriteringen mellem befolkningsgrupper, vil der altid være nogen, som
placeres længere nede på prioriteringslisten. Myndighedernes valg og
kommunikation omkring disse vil således få betydning for mange mennesker, og
der kan være risiko for, at nogen vil føle sig overset. Der kan måske endda opstå
splittelse og mistillid mellem individ og myndigheder eller mennesker imellem, når
forskelle i forhold til etiske værdier tydeliggøres, eller hvis der opstår konflikter
mellem forskellige personlige eller samfundsmæssige interesser. I den
sammenhæng kan det være relevant for den enkelte at overveje sin egen rolle i det
nye scenarie, som epidemien har skabt. Hvilke etiske værdier skal tillægges størst
betydning, og hvordan forholder vi os til andre, som måske har en anden
opfattelse?
For epidemier som er nye blandt mennesker, som fx den forårsaget af SARS-CoV-2,
kan det generelt være vanskeligt at forudsige præcist, hvordan de udvikles i
befolkningen. Tilsvarende kan der være effekter af en nye smitsom sygdom, som
først viser sig senere efter epidemiens udbrud. Derfor er det vigtigt at følge
epidemien, og sikre at relevante nye opdagelser registreres. På samme måde er det
centralt at følge effekter og bivirkninger af COVID-19-vaccinerne. At ny viden opnås
efterhånden, betyder at myndighederne må være parate til at justere deres
anbefalinger for både vaccination og smittebegrænsende tiltag. Det kan være
Side
17 / 18
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Henvendelse af 22/12-20 fra Det Etiske Råd om COVID-19 og vaccination
2312818_0018.png
relevant løbende at gøre sig etiske (gen)overvejelser, således at de valg som træffes
er velargumenterede og på bedst mulig vis tager hensyn til både samfund og
individ.
Side
18 / 18