Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2312648_0001.png
Patientforløb og
Økonomi
Sundhedsplanlægning
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Region Nordjylland, 
Niels Bohrs Vej 30, 
9220 Aalborg Øst 
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
AC-Fuldmægtig
Maj-Britt Madsen
Direkte +4521169444
[email protected]
30. november 2020
Regionsrådets bemærkninger til Statsrevisorernes be-
retning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation
Rigsrevisionen har i oktober 2019 taget initiativ til at undersøge adgangen til specialiseret palliation. Formå-
let med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne sikrer, at patienter ved behov har adgang til specialise-
ret palliation. Det er patientens behov, og ikke hvilken bagvedliggende sygdom patienten har, der bør af-
gøre, om patienten har adgang. Rigsrevisionens har opstillet to revisionskriterier som danne grundlag for
undersøgelsen:
Arbejder regionerne systematisk med at identificere patienters behov for palliation og henviser ved be-
hov for specialiseret palliation?
Sikrer regionerne, at patienter, der er henvist og opfylder de fællesregionale visitationskriterier, modta-
ges til specialiseret palliation inden for regionernes egne mål?
Alle fem regioner indgår i undersøgelsen og fra hver region har repræsentanter fra specialerne kræft-,
hjerte-, lunge- og nyreafdelinger deltaget i interview. Herudover har repræsentanter fra Det Palliative Team i
Aalborg samt hospicechefen fra Hospice Vangen ligeledes deltaget. Endelig bygger undersøgelsen på en
gennemgang af dokumenter, møder og udtræk fra Dansk Palliativ Database under Regionernes Kliniske
Kvalitetsprogram (RKKP).
Ved brev af 28. august 2020 anmoder Sundheds- og Ældreministeriet om regionernes bemærkninger til
Rigsrevisionens beretning, og hermed følger Region Nordjyllands høringssvar.
Region Nordjyllands bemærkninger
Region Nordjylland bemærker, at Rigsrevisionen konkluderer, at regionerne i samarbejde med Sundheds-
og Ældreministeriet har et potentiale for sammen at sikre, at adgangen til specialiseret palliation i højere
grad bliver på patientens behov. Region Nordjylland tager dette til efterretning, og indgår gerne i drøftelser
omkring dette i regi af Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet.
Side 1 af 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0002.png
Region Nordjylland tager kritikken til efterretning, og vil fremadrettet arbejde endnu mere på at sikre alle pa-
tienters adgang til specialiseret palliation uanset om det drejer sig om patienter med kræft eller patienter
med andre sygdomme end kræft. Dette understreges blandt andet ved, at der i den regionale budgetaftale
for 2021 er øremærket 1,5 mio. kr. fra 2021 og frem til bl.a. efteruddannelse i palliation samt ansættelse af
yderligere personale. Herudover er det besluttet, at der i Region Nordjylland i foråret 2021 skal udarbejdes
en plan for palliationen i regionen. I planen skal der fokuseres på mulighederne for at sikre, at palliative til-
bud skal tilbydes alle patientgrupper med livstruende sygdom, ligesom der er en forventning om, at patienter
med livstruende sygdomme meget tidligt i deres forløb inddrages i beslutning om deres fremtidige ønsker
for diagnostik og behandling. Herudover forventes
det, at de gode erfaringer med såkaldt ”Advance Care
Planning” indgår i den fremtidige plan.
Der vil altså være øget fokus på patientinddragelse og på hvad pati-
enten ønsker således der kan tages mest mulig højde for dette i videre behandling.
Den regionale indsats skal ses i sammenhæng med det positionspapir for den fremtidige palliation som
Danske Regioner, i samarbejde med alle fem regioner, har udarbejdet. Papiret indeholder 15 anbefalinger,
som skal styrke den palliative indsats og sikre, at alle patienter og patientgrupper med behov får tilbudt spe-
cialiseret palliation.
Region Nordjylland bemærker, at Rigsrevisionen i beretningen konkluderer, at de afdelinger, der skal identi-
ficere behovet for specialiseret palliation samt henvise patienter hertil, ikke systematisk anvender redskaber
til at sikre, at patienters behov bliver identificeret tidligt og løbende i sygdomsforløbet. Region Nordjylland
noterer sig kritikken, og vil gerne henlede opmærksomheden på, at der i det kommende års budget er afsat
ekstra 1,5 mio. kr. til fremme af den palliative indsats for regionens patienter. I udmøntningen af disse mid-
ler, vil Regionen arbejde på at sikre en systematiseret identifikation, af hvilke patienter der har behov for en
specialiseret indsats. En indsats regionens palliative teams vil være i stand til at tilgodese.
Med venlig hilsen
Ulla Astman
Regionsrådsformand
Side 2 af 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0003.png
Regionshuset Viborg
Sundhedsplanlægning
Skottenborg 26
8800 Viborg
Udtalelse fra regionsrådet vedrørende Statsrevisorernes be-
retning om adgangen til specialiseret palliation
Sundheds- og Ældreministeren har bedt om regionsrådets bemærk-
ninger til Statsrevisorernes beretning nr. 18/2019 om adgangen til
specialiseret palliation.
Regionsrådets udtalelse indledes med regionsrådets overordnede am-
bitioner for udvikling af det palliative områder. Det efterfølges af be-
mærkninger til Statsrevisorernes beretning.
Regionsrådet vil indledningsvist anerkende Rigsrevisionens grundige
og omhyggelige udredningsarbejde.
Ambitioner for det palliative område
Det fremgår af Region Midtjyllands budgetforlig for 2021, at regions-
rådet har en ambition om at sikre, at patienterne får en værdig af-
slutning på livet. Det skal ske ved at sikre, at hospitalerne tidligt op-
sporer og identificerer patienternes behov for en palliativ indsats uan-
set patienternes diagnose og ved, at hospitalerne henviser patien-
terne til en specialiseret indsats ved Enhed for Lindrende Behandling
(det palliative team) eller hospice, når patienterne har behov herfor.
Hospitalerne skal være bedre til at tage den vanskelige samtale tid-
ligt, så patienterne og de pårørende tidligt kommer til at overveje og
tage stilling til den rigtige pleje og behandling i den sidste del af livet.
Særligt i forbindelse med adgangen til palliativ behandling skal der på
alle hospitaler gøres erfaringer med bl.a. kompetenceudvikling af læ-
ger og øget fokus på den vanskelige samtale.
Ovenstående er i tråd med Region Midtjyllands sundheds- og hospi-
talsplan, hvor der er fokus på at sikre lighed i palliation samt tidlig
palliativ indsats.
Regionsrådet adresserer således statsrevisorernes overordnede kritik-
punkter om:
Dato 30.11.2020
Sebastian Cristoffanini
[email protected]
1-31-72-1197-19
Side 1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0004.png
At Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at regionerne
ikke har sikret, at patienter med livstruende sygdomme ved
behov har adgang til specialiseret palliation.
At Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at regionerne
ikke i tilstrækkeligt omfang har sikret en systematisk og effek-
tiv identifikation af den enkelte patients behov for specialiseret
palliation.
Bemærkninger til Statsrevisorernes beretning
Regionsrådet bemærker, at Rigsrevisionen bl.a. bygger revisionskrite-
rierne på Sundhedsstyrelsens
”Anbefalinger for den palliative indsats”
og ”Forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse med
kræft”. I den forbindelse bør opmærksomheden henledes på, at det
er anbefalinger, der er i gang med at blive udfoldet og implementeret
i regionerne. Region Midtjyllands nye samarbejdsaftale om kræftreha-
bilitering blev politisk godkendt i efteråret 2019 og er under imple-
mentering. Region Midtjyllands reviderede samarbejdsaftale om palli-
ation er under udarbejdelse og forventes politisk godkendt i løbet af
2021.
Samarbejdsaftalen om palliation er et af de initiativer, der skal med-
virke til at indfri regionsrådets i ambitioner for det palliative område.
Det overordnede formål med samarbejdsaftalen om palliation er at
sikre en sammenhængende palliativ indsats på tværs af sektorerne
for patienterne og de pårørende og ikke mindst sikre, at patienterne
tilbydes en palliativ indsats, som tager udgangspunkt i de behov og
ønsker, den enkelte patient har.
I den forbindelse er der bl.a. fokus på at:
Skabe lighed i adgangen til de palliative indsatser for målgrup-
pen uanset diagnose eller social baggrund
Understøtte at de patienter, der har behov for en palliativ ind-
sats, løbende og systematisk får vurderet deres behov og får
en palliativ indsats svarende til deres ønsker og behov, på det
rette specialiseringsniveau
Skabe en fælles faglig ramme og indhold for området
Indfrielse af målene i aftalen skal bl.a. sikres ved anvendelse af red-
skaber som SPICT (Supportive & Palliative Care Indicators Tool) i
kommunale sundhedstilbud, i almen praksis og på hospitaler, der
bruges til tidlig identificering af palliative behov, i tråd med Sund-
hedsstyrelsens anbefalinger. Derudover anbefales brug ACP-samtaler
(Advance Care Planning) og fortsat anvendelse af symptomscree-
ningsredskabet EORTC-QLQ-C15-PAL med henblik på at klarlægge
patientens behov for palliation.
Endvidere er der i aftalen fokus på, at kommunerne og hospitalernes
sengeafsnit har ansat uddannede palliative nøglepersoner (sygeple-
jersker, læger og/eller fysioterapeuter på basalt niveau) i et antal,
der er rimeligt i forhold til kommunens/sengeafsnittets størrelse.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0005.png
Nøglepersonerne er med til at sikre, at den palliative indsats forbed-
res, og at der kan gives faglig sparring til kollegerne og mellem sek-
torerne.
Statsrevisorerne bygger bl.a. deres kritik på, "at
regionerne ikke i til-
strækkelig grad har sikret, at patienter ved behov henvises til specia-
liseret palliation uanset sygdom. Målet om, at 90 % af patienterne
skal modtages inden for 10 dage, er således ikke nået i perioden
2016-2019 med risiko for, at patienterne dør eller bliver for dårlige,
inden de modtager tilbuddet."
Regionsrådet skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at når man
ser på resultaterne fra Dansk Palliativ Database Årsrapport 2019 op-
fylder Region Midtjylland målet om, at 90 % af patienterne modtages
til specialiseret palliation indenfor 10 dage, når det gælder kræftpati-
enter. Region Midtjylland opfylder med 83 % også målet om, at 80 %
af kræftpatienterne ikke dør eller når at blive for dårlige, inden de får
kontakt med specialiseret palliativ indsats.
Det bemærkes også, at der igennem de seneste år i regionerne har
været et stigende antal patienter med andre sygdomme end kræft,
der henvises til specialiseret palliation. Derudover har de fleste initia-
tiver på det palliative område sit udspring i de nationale kræftplaner
1-4, hvorfor der i en periode har været et overvejende fokus på palli-
ation i forbindelse med kræft. Endelig ser man ved andre sygdomme
end kræft et mere uforudsigeligt forløb med vekslende behov for pal-
liation. Man kan således ikke nødvendigvis forvente, at en lige så stor
andel af patienter med andre sygdomme end kræft henvises til speci-
aliseret palliation.
Ser man på resultaterne fra Dansk Palliativ Database Årsrapport
2019, opfylder Region Midtjylland fire ud af fem kvalitetsindikatorer
for kræftpatienter og tre ud af fem for patienter med andre syg-
domme.
Regionsrådet følger løbende det palliative område igennem årlige rap-
porter om aktiviteten på hospice. Fremadrettet vil området blive fulgt
endnu tættere, idet der i Region Midtjyllands samarbejdsaftale om
palliation er der lagt op til, at der lokalt afholdes audit 1 gang årligt.
Den skal bl.a. afdække, om patienterne får afdækket deres behov for
palliativ indsats rettidigt på dette rette specialiseringsniveau, hvilke
diagnoser patienterne har, og om den relevante information om pati-
enterne sendes rettidigt mellem aktørerne.
Det er regionsrådets forventning, at Region Midtjylland med de be-
skrevne initiativer, som var igangsat inden Rigsrevisionens undersø-
gelse, vil understøtte udviklingen af det palliative område.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0006.png
Venlig hilsen
Anders Kühnau
Regionsrådsformand
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0007.png
Sundheds- og ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato: 1. december 2020
Regionsrådets bidrag til ministerredegørelse – beretning
18/2019 om adgangen til specialiseret palliation
På baggrund af Rigsrevisionens gennemførte undersøgelse af adgangen
til specialiseret palliation har Statsrevisorerne afgivet beretning og be-
mærkninger til Folketinget den 21. august 2020.
Sundheds- og ældreministeriet har anmodet om Regionsrådets be-
mærkninger til Statsrevisorernes beretning med frist den 1. december
2020 som grundlag for ministeriets redegørelse til Statsrevisorerne.
Som svar fremsender Region Sjælland følgende bemærkninger til Stats-
revisorernes beretning til brug for Ministerredegørelsen.
Rigsrevisionen bemærker, at det ikke kan konstateres, at patien-
ter med kræft og patienter med andre sygdomme end kræft i lige
omfang henvises til specialiseret palliation.
Region Sjælland var i 2018 den region, hvor færrest patienter
med andre sygdomme end kræft blev henvist til specialiseret
palliation.
Det forudsættes i Region Sjælland, som også anført af Rigsrevi-
sionen, at særligt patienter med andre sygdomme end kræft, får
dækket deres behov fra den basale palliative indsats.
Region Sjælland medgiver, at der ikke er nogen monitorering,
der viser, at både patienter med kræft og patienter med andre
sygdomme henvises lige ofte til specialiseret palliation ved
samme grad af behov.
Rigsrevisionen peger på, at en del patienter som henvises til
specialiseret palliation oplever, at deres henvisning tilbagevises.
Hospicer tilbageviser oftere patienter end de palliative enheder.
Hospicer i Region Sjælland tilbageviser oftere patienter end an-
dre hospicer i landet. Region Sjælland modtager mange henvis-
ninger fra patienter, hvis behandling er ophørt i en anden re-
gion. Mange af disse patienter tilbagevises til egen læge, fordi de
ikke lever op til visitationskriterierne og ikke er berettigede til
Brevid: 4427778
Ledelsessekretariatet
Region Sjælland
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf.
ledelsessekretariatet@regionsjaelland
.dk
www.regionsjaelland.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0008.png
tilbudet. Henvisningerne er ikke altid er på et tilstrækkeligt kvalificeret niveau. Sjæl-
lands Universitetshospital tager Rigsrevisionens rapport til efterretning og arbejder
på at minimere antallet af afviste henvendelser til den specialiserede palliation.
Hospice og Palliativ Enhed i Region Sjælland oplyser, at en tilbagevisning af en hen-
visning sker i dialog med patienten eller den praktiserende læge. Region Sjælland an-
erkender, at der i samarbejde med andre regioner er en opgave i at klarlægge patient-
forløb og visitationskriterier. Relevante sygehuse i Region Sjælland er derfor i gang
med at afdække området vedrørende tilbagevisning af henvisninger med henblik på at
minimere antallet af tilbageviste henvendelser til den specialiserede palliation.
Rigsrevisionens beretning viser, at blandt patienter i Region Sjælland, der var henvist
og visiteret til specialiseret palliation, blev en nogenlunde lige stor andel af patienter
med kræft (62 procent) og patienter med andre sygdomme end kræft (64 procent)
modtaget indenfor 10 dage. Blandt de henviste patienter i Region Sjælland med kræft
nåede 79 procent at modtage tilbud om specialiseret palliation, inden de døde eller
blev for dårlige, mens blandt henviste patienter med andre sygdomme end kræft var
det 64 procent.
Region Sjælland medgiver, at der er udfordringer med at give patienterne tilbud om
specialiseret palliation indenfor 10 dage og inden deres tilstand bliver for dårlig. En
medvirkende forklaring er, at mange patienter henvises sent i sygdomsforløbet, fordi
der i generelt sygehusvæsenet er en kultur om at behandle så længe som muligt. Des-
uden er der patienter, for hvem der tilrettelægges basal palliation, men hvor der alli-
gevel i den terminale fase opstår ønske om at konvertere til specialiseret palliation.
Muligvis fordi udfordringen med at lindre symptomerne stiger i de sidste døgn i livet.
Region Sjælland vil derfor sikre en systematisk afklaring af det palliative behov og en
mere optimal udnyttelse af den eksisterende kapacitet, som vurderes at være tilstræk-
kelig, idet Region Sjælland leverer pladser til andre regioner.
Regionsrådet anerkender, at det palliative område fortsat rummer udfordringer og
har udviklingspotentialer. Region Sjælland er derfor medunderskriver på Danske Re-
gioners positionspapir om udvikling af den palliative indsats. Med positionspapiret
har Danske Regioners Sundhedsudvalg besluttet at arbejde med en fælles regional po-
sition, som dels skal ses som et svar på Rigsrevisionens undersøgelse, dels som et
konkret eksempel på udvikling af det palliative område. Positionspapiret vedlægges.
Med venlig hilsen
Heino Knudsen
Regionsrådsformand
Per Bennetsen
Regionsdirektør
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0009.png
Afdeli g:
Su dhedspla læg i g
Jour al r.: 9/ 7
Dato:
. septe ber
Udarbejdet af:
E- ail: Morte .Jakobse @rsyd.dk
Telefo :
7
9
Udtalelse fra regionsrådet i Region Syddanmark vedr. beretning nr. 18/2019 om
adgangen til specialiseret palliation
Regionsrådet skal hermed kvittere for muligheden for at afgive udtalelse til Statsrevisorernes
beretning nr. 18/2019 om adgangen vil specialiseret palliation.
Generelle bemærkninger
Regionsrådet bifalder det grundige arbejde som Rigsrevisionen har lagt i udarbejdelsen af
beretningen, og noterer sig at Statsrevisorerne på baggrund af beretningen overordnet finder det
utilfredsstillende at regionerne ikke har sikret, at patienter ved behov har adgang til specialiseret
palliation. Desuden konstateres, at Rigsrevisionen i sin undersøgelse har vurderet, at der er forskel i
adgang til specialiseret palliation mellem patienter med kræft og patienter med andre sygdomme end
kræft.
Flere patienter lever længere med livstruende sygdomme, og i takt med en aldrende befolkning vil den
palliative indsats spille en stadig større rolle. Behovet for palliativ indsats må med andre ord forventes
at stige i de kommende år.
Blandt andet på den baggrund anerkender regionsrådet, at det er et område, hvor der er et behov for
at se på muligheder for at styrke indsatsen, herunder også den specialiserede indsats, hvor målet må
være at palliation i højere grad skal tilbydes til
alle
patienter med et behov for specialiseret indsats.
Regionsrådet finder, at der gøres en stor indsats på regionens specialiserede palliative enheder – på
sygehusene og hospice, som tilbyder tværfaglig og kompetent pleje og behandling til mange patienter,
der har komplekse palliative problemstillinger. Det samme gør sig gældende for de afdelinger, der har
med den basale palliative indsats at gøre.
Der arbejdes løbende med den faglige udvikling og samarbejde mellem aktørerne, herunder med nye
måder at tilrettelægge tilbuddene på, bl.a. forsøg med brug af telekonsultationer. Det vil fremadrettet
være nødvendigt i højere grad at tage innovative metoder i brug for at kunne imødekomme en øget
efterspørgsel.
Styrket indsats på dagsordenen
Regionsrådet har politisk sat en styrket palliativ indsats på dagsordenen. Det gjorde man allerede ved
indgåelse af budgetforlig for 2020, hvor regionsrådet besluttede, at igangsætte et arbejde med forslag,
der skal forbedre mulighederne for at imødekomme patientens ønsker i den sidste tid og i højere grad
kunne give de sundhedsprofessionelle de nødvendige værktøjer til at understøtte dette. Dette arbejde
har bl.a. koncentreret sig om den palliative indsats.
Som konsekvens af dette initiativ har regionsrådet i forbindelse med budgetforlig for 2021 nu afsat
midler fra 2021 og frem til at styrke den regionale indsats på området (8 mio. kr. i 2021 og 10 mio. kr.
fra 2022 og frem). Midlerne skal bl.a. forventeligt anvendes inden for følgende temaer, som efter
regionens budgetforlig nu nærmere skal beskrives/foldes ud:
·
Opnormering af specialiserede palliative teams på sygehusene, som skal bidrage til at den
specialiserede indsats i endnu højere grad end i dag, kan tilbydes i rette tid til alle patienter med
behov, både kræftpatienter og øvrige relevante patientgrupper.
Side 1/2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0010.png
·
Udarbejdelse af en regional klinisk retningslinje for screening og tidlig opsporing af palliative
behov.
Etablering/udbygning af mere formelle samarbejdsstrukturer på sygehusene mellem de
specialiserede enheder og de øvrige afdelinger, som har med patientgrupper at gøre, hvor palliativ
indsats kan være relevant (nøglepersonordning, hotlinefunktion, deltagelse på tværfaglige
konferencer mv.). Et tættere samarbejde skal således bidrage til tidligere involvering af palliativ
indsats til flere patientgrupper.
Øget inddragelse af og støtte til pårørende samt involvering af frivillige. Dette kan eksempelvis
være ved hjælp af mere systematisk pårørendescreening, øget brug af video/telekommunikation,
så de pårørende kan deltage ved samtaler med patienten, inddragelse af pårørende i drøftelser
omkring den sidste tid m.m. Der er endvidere overvejelser om udvikling af tilbud om undervisning i
form af ”sidstehjælpskurser”, som kendes fra udlandet.
·
·
Regionsrådet har således understøttet, at der kan sættes nogle initiativer i gang, der skal trække i
retning af et styrket fokus på palliative behov, herunder især for ikke-kræftpatienter. Der er her i en vis
udstrækning tale om en kontinuerlig proces, hvor opmærksomhed på og tidligere dialog om patienters
palliative behov på forskellig vis, skal indarbejdes som en naturlig del af det kliniske arbejde – også på
de afdelinger, som har med ikke-kræftpatienter at gøre.
Dette vurderes på nogle områder også at handle om en kulturændring, hvor fokus skal drejes fra
udelukkende at handle om behandling med helbredende sigte til også at indbefatte inddragelse af
patienters evt. palliative behov. Regionsrådet lægger vægt på, at uhelbredeligt syge og pårørende –
med den rette beslutningsstøtte - skal have bedre mulighed for at træffe et aktivt valg om
behandlingsforløbet, som afspejler den enkeltes prioritering af livslængde i forhold til livskvalitet. Og
når der er behov for det, bør den palliative indsats tilbydes tidligt i sygdomsforløbet og ikke først, når
patienten har kort tid tilbage.
Rigsrevisionen har alene set på den specialiserede palliation. Man skal være opmærksom på, at det
er relativt få patienter, der har så komplicerede symptomer, at de har behov for et specialiseret
palliativt tilbud. Langt de fleste vil kunne få den palliative indsats, de behøver, fra deres praktiserende
læge i samarbejde med den kommunale hjemmepleje og hjemmesygepleje eller på den
hospitalsafdeling, hvor de er indlagt eller får ambulant behandling.
I en styrket indsats kan den specialiserede palliation derfor ikke stå alene, hvorfor det også kan handle
om at understøtte sammenhæng i indsatsen - på plejehjem, i hjemmesygepleje og øvrige kommunale
tilbud, i almen praksis og på hospitalsafdelinger. Regionen har en aftale vedr. det tværsektorielle
samarbejde om ”Patienter med uhelbredelig livstruende sygdom og forventet kort levetid”, som senest
er blevet revideret i 2019.
Det kan endvidere dreje sig om prioritering af kompetenceudvikling og vidensdeling mellem de
sundhedsprofessionelle på tværs af sektorer. De specialiserede palliative enheder bidrager til
kompetenceudvikling af basispersonale både på sygehuse og i primærsektoren.
Muligheder for at udvikle/forbedre den tværsektorielle indsats og samarbejdet er også genstandsfelt
for det arbejde, som regionsrådet ved budgetforlig 2020 satte i gang med ”Den sidste tid” og vil blive
adresseret i en næste fase, her i 2020 og 2021.
Side 2/2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0011.png
Center for Sundhed
Hospitalsplanlægning
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
NOTAT
Til:
Sundheds- og Ældreministeriet
B&D
3866 6000
3866 6024
[email protected]
Ref.: ABOE
Dato: 23. november 2020
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets
redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr.
18/2019 om adgangen til specialiseret palliation
Indledning
Det er Region Hovedstadens vurdering, at Rigsrevisionen har foretaget en omfangsrig
undersøgelse af adgangen til specialiseret palliation.
Beretningen giver et grundlag for regionernes og ministeriets videre arbejde med at sikre, at
patienter med palliative behov rettidigt opnår den nødvendige indsats.
Udtalelse
Region Hovedstaden har stor fokus på udviklingen af den palliative indsats på både basalt
og specialiseret niveau.
Både kræftplanerne, Sundhedsstyrelsens anbefalinger for den palliative indsats og
forløbsprogrammet for rehabilitering og palliation udstikker brede og overordnede
anbefalinger, der kræver mange års implementering.
Målgruppen for den palliative indsats er udvidet markant, efter at der er kommet fokus på
alle patienter med livstruende sygdom uanset diagnose. Derfor kræver det betragtelige
ændringer for at kunne dække hele målgruppen af patienter med specialiserede palliative
behov. Region Hovedstaden er opmærksom på behovet for ændringer og arbejder
kontinuerligt på at forbedre den specialiserede palliative indsats, hvilket er beskrevet
nærmere i nedenstående punkter fra Rigsrevisionsundersøgelsens konklusion.
Systematisk identificering af palliative behov
Rigsrevisionen konkluderer i undersøgelsen, at patienter med livstruende sygdom ikke
systematisk får identificeret behovet for palliation.
Region Hovedstaden anerkender, at der er behov for tydeliggørelse af visitationskriterierne
til specialiseret palliation samt udvikling af redskaber til systematisk at screene patienter
med anden diagnose end kræft. Dette er dog ikke er ensbetydende med, at de enkelte
afdelinger ikke vurderer patienternes palliative behov.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0012.png
For at imødekomme løbende behovsvurdering og deraf mere ensartet henvisning, er der
nedsat en national klinisk koordinationsgruppe, der har til formål at udarbejde relevante
spørgeskemaer til at sikre et standardiseret grundlag for at arbejde med PRO-data
(patientrapporterede data) nationalt på det palliative område for i første omgang patienter
med hjerte-, nyre- og lungesygdom samt kræft. Formålet med spørgeskemaerne er bl.a.:
at patienterne skal opleve større indflydelse på egen behandling,
at sundhedsfaglige får et grundlag for en fokuseret dialog med patienten,
at patientrapporterede behov og den patientrapporterede effekt af behandlingen
dokumenteres, og
at behandlingsindsatsen kan prioriteres derhen, hvor værdien opleves som størst for
patienterne.
Der forventes at foreligge resultater i løbet af 2021.
Systematisk behovsvurdering kan medvirke til et øget pres på de specialiserede palliative
enheder.
Det skal bemærkes, at det allerede nu er en generel udfordring, at der både mangler
kvalificeret personale og ressourcer til at kunne dække hele målgruppen af patienter. Derfor
er Region Hovedstaden bekymret for, hvordan et øget pres skal kunne imødekommes.
Flere læger er ikke uddannet i palliation, og der er for få pladser på den 2-årige teoretiske
uddannelse, der udbydes til de nordiske lande til fagområdespecialist i palliativ medicin i
forhold til behovet
1
. Danmark råder kun over 8 pladser på uddannelsen hvert andet år. Der
er et stigende ønske om uddannelse i palliation fra læger på hospitalerne, der arbejder med
palliation på såvel basalt som specialiseret niveau, børnepalliationslæger, praktiserende
læger samt læger på hospices, og flere ansøgere bliver derfor afvist. Dansk Selskab for
Palliativ Medicin har tidligere arbejdet på et forslag til en dansk uddannelse i palliativ
medicin. Region Hovedstaden bakker op om, at der arbejdes på at etablere en uddannelse
til fagområdespecialist i palliativ medicin i Danmark.
Dansk Palliativ Databases mål om modtagelse af patienter efter henvisning
Rigsrevisionen konkluderer, at mange henviste patienter ikke når at blive modtaget, inden
de bliver for dårlige eller dør, og at mange af de patienter, der når at blive modtaget, venter
for længe på specialiseret palliation.
Region Hovedstaden skal bemærke, at der er en fejl i beretningens konklusion på side 2,
hvor det fremgår, at regionerne ikke opfylder målet på 80 % om, at patienter modtages,
inden de dør eller bliver for dårlige til at modtage tilbuddet for patienter med anden
diagnose end kræft.
1
Uddannelse til fagområdespecialist i palliativ medicin i Danmark kræver 2 års klinisk uddannelse (efter speciallæge
uddannelse) samt 2 års teoretisk uddannelse. Den
teoretiske uddannelse udbydes i de nordiske lande på ”Nordic Specialist
Course in Palliative Medicin”.
Side 2
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0013.png
I 2019 opfylder Region Hovedstaden som den eneste region målet på 80 % for både
patienter med kræft og anden diagnose end kræft
2
, hvilket også fremgår af
Rigsrevisionens beretning på side 18.
Andelen af henviste patienter, der ikke har kræft, er steget i Region Hovedstaden med knap
17 % fra 2018 til 2019, og målopfyldelsen for patienter med anden diagnose end kræft, der
modtages, inden de når at dø eller bliver for dårlige, er steget fra 76 % i 2018 til 84 % i
2019. Region Hovedstaden mener, at denne stigning i målopfyldelsen er positiv, og
underbygger det store fokus der er på den specialiserede palliative behandling i regionen.
Rigsrevisionens undersøgelse viser desuden, at Region Hovedstaden er den region, hvor
færrest patienter har den første behandlingskontakt senest 10 dage efter modtagelse af
henvisningen. Det er imidlertid Rigsrevisionens vurdering, at det kan skyldes, at patienterne
henvises tidligere i forløbet, idet den mediane levetid for regionens borgere fra henvisning
er længere end i de øvrige regioner, og at regionen derfor har flere kontakter og anvender
flere ressourcer. Det fremgår samtidig, at Region Hovedstaden har oplyst, at hospitalerne
forsøger at efterleve Sundhedsstyrelsens anbefalinger om deltagelse i tværfaglige
konferencer mhp. at opprioritere den basale palliative indsats samt tidligt at identificere det
palliative behov for alle patientgrupper, hvilket medfører flere og tidligere henvisninger.
Supplerende til Rigsrevisionens forklaring af årsager, til at flest patienter venter længere
end 10 dage i Region Hovedstaden, ønsker regionen at fremhæve, at hvis patienter
henvises til specialiseret palliation tidligere i forløbet, kan det med udgangspunkt i visitation
efter kompleksitet og behov bevirke, at ventetiden kan blive en anelse længere. Det anses
dog som positivt, at patienter henvises tidligere i forløbet, og at de derfor forhåbentlig stadig
modtager behandling tidligere i deres sygdomsforløb.
Region Hovedstaden tilslutter sig imidlertid, at der er behov for fokus på tidligere
identificering af palliative behov og en tidlig indsats på såvel basal som specialiseret niveau
afhængig af den enkelte patients behov.
Forskel i adgangen til specialiseret palliation for patienter med kræft og med andre
sygdomme end kræft
Rigsrevisionen vurderer, at der er identifikationer på, at der er forskel i adgangen til
specialiseret palliation for patienter med kræft og patienter med andre sygdomme end
kræft.
2
Dansk Palliativ Database, Årsrapport, 2019, Alle regioner opfylder målet for patienter med kræft, hvis der tages højde for
statistisk usikkerhed, og Region Nordjylland opfylder også for patienter, der ikke har kræft, når der tages højde for statistisk
usikkerhed. Region Hovedstaden opfylder for både patienter med og uden kræft.
Side 3
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 182: Orientering om redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation, fra sundheds- og ældreministeren
2312648_0014.png
Region Hovedstaden er opmærksom på udfordringen med forskellen i andelen af patienter
med kræft og anden diagnose end kræft, der henvises til specialiseret palliation
3
.
Region Hovedstaden arbejder på at udbrede den palliative indsats til patienter med anden
diagnose end kræft. Derfor vedtog regionsrådet med regeringens handlingsplan for den
ældremedicinske patient i 2017 at afsætte 14,5 mio. kr. til at udvikle de udgående palliative
teams til også at omfatte patienter med anden diagnose end kræft. Senest er der med
budget 2021 afsat yderligere 3 mio. kr. årligt til at udvide de udgående palliative teams til at
understøtte flere livstruende syge patienters ønske om at blive længst muligt og dø i eget
hjem. Det er regionens vurdering, at dette er en rigtig god måde at hjælpe patienter med
livstruende sygdom.
Regionen har nedsat en følgegruppe med repræsentanter fra alle specialiserede palliative
afdelinger, relevante specialer på hospitalerne samt repræsentanter fra regionens
hospices, kommuner og almen praksis, der følger udviklingen af de udgående palliative
teams til også at behandle patienter med anden diagnose end kræft.
Det øgede fokus samt allokering af midler kan have medvirket til, at Region Hovedstaden
som oplyst ovenfor opfylder målet i Dansk Palliativ Database om, at mindst 80 % af
patienterne modtages, inden de dør eller bliver for dårlige til at modtage tilbuddet for
patienter med anden diagnose end kræft.
Det skal endelig nævnes, at Region Hovedstaden har igangsat arbejdet med udarbejdelse
af en ny regional kræftplan. Målet med kræftplanen er at sikre, at patienterne i Region
Hovedstaden også i fremtiden vil opleve mere sammenhængende og effektive patientforløb
med stadig bedre kvalitet. Palliation og herunder også hospice indgår som et af fire særligt
udvalgte temaer i kræftplanen. Det er vurderingen, at resultaterne fra arbejdet med
kræftplanen vedr. palliation også vil kunne bidrage positivt i udviklingen af det palliative
område for patienter med anden diagnose end kræft.
3
Dansk Palliativ Database, Årsrapport, 2019, Antallet af henviste patienter til specialiseret palliation i region Hovedstaden er
hhv. 3.417 kræftpatienter og 354 patienter med anden diagnose end kræft i 2019. Antallet af patienter, der ikke dør eller når
at blive for dårlige inden, de får et specialiseret palliativt tilbud, og som opfylder kriterierne for specialiseret palliation, er hhv.
2.811 kræftpatienter og 296 patienter med anden diagnose end kræft i 2019
Side 4
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation