Vedr.: Deputation om
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
På opfordring fra formand for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, Jane Heitmann, ansøges der hermed
om deputation for Sundheds- og Ældreudvalget.
Ved udgangen af 2017 aftalte satspuljeordførerne på ældreområdet at afsætte 15,8 millioner kr. til national
implementering og drift af indsatsen
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende.
I perioden 2018-2021 ud-
bredes indsatsen til kommunerne. Målgruppen er voksne pårørende til voksne med langvarig sygdom, fx
demens, apopleksi, KOL, kræft eller depression. Formålet er at øge den pårørendes trivsel og mestring samt
forebygge stress, depression, ensomhed og isolation. I projektet indgår indtil videre 56 kommuner.
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
er udviklet i samarbejde med Københavns Kommune. Indsatsen
er udviklet på baggrund af det evidensbaserede kursus
LÆR AT TACKLE kronisk sygdom,
som er den danske
version af
The Chronic Disease Self-Management Program
udviklet på Stanford Universitetet i USA, samt
kurset
LÆR AT TACKLE angst og depression.
Sidstnævnte er er udviklet af
Komiteen for Sundhedsoplysning
i
samarbejde med
Stanford Universitet, National Health Service
i England og
Sundhedsstyrelsen.
Disse forløb
har bl.a. positive effekter på deltagernes helbred, symptomer, funktionsnedsættelse, mestring og self-effi-
cacy
1,2
.
Resultater af pårørende-indsatsen
I 2019-2020 er der lavet en evaluering af
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
i 39 kommuner. Evalue-
ringen varetages af VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Analyse og Velfærd. Evalueringen viser, at de
pårørende efter kurset opnår følgende forbedringer:
•
•
•
•
Øget trivsel
Reduktion af ensomhed
Reduktion af belastning
Øget tro på egne evner (self-efficacy) på området:
- Troen på at kunne få praktisk og følelsesmæssig støtte fra omgivelserne
Forandringerne fra før til efter kurset er statistisk signifikante. Resultaterne fra undersøgelsen viser desu-
den, at langt hovedparten af kursisterne har haft udbytte af kurset. Det fremgår også, at 88 % af kursisterne
er ’tilfredse eller eget tilfredse’ ed kurset sa let set, og at 94 % vil a befale det til a dre.
Evalueringen offentliggøres 12. januar 2021.
1
2
Sundhedsstyrelsen 2016. Evaluering af Satspuljeprojektet LÆR AT TACKLE angst og depression. En randomiseret, kontrolleret undersøgelse.
Sundhedsstyrelsen 2009. Patientuddannelse
–
en medicinsk teknologivurdering.
Classensgade 71, 5. sal. DK-2100 København Ø
Tlf. 35 26 54 00
www.sundhedsoplysning.dk