Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2303947_0001.png
INTACT DENMARK
Forening mod børneomskæring
Paltholmterrasserne 57 D
3520 Farum
+45 71 99 21 59
[email protected]
intactdenmark.dk
facebook.com/intactdenmark
3. november 2020
Att.: Folketingets Sundhedsudvalg
Anmodning om foretræde vedr. Vejledning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Intact Denmark anmoder hermed om foretræde for Folketingets sundhedsudvalg.
Anledningen er, at processen vedr. udarbejdelse af Vejledning om ikke-terapeutisk omskæring af
drenge har udstillet en række meget alvorlige svagheder i Styrelsen for patientsikkerheds arbejde.
Intact Denmark opfordrer derfor til, at der etableres et skarpt politisk fokus på, at vejledningens
konklusioner er udarbejdet i direkte modstrid med både etiske og faglige anbefalinger fra samtlige
seks inviterede sundhedsfaglige selskaber.
Det er, såvidt vi er orienteret, aldrig sket tidligere, at en styrelse undsiges så entydigt af den
samlede faglige ekspertise i Danmark.
Vejledningen er ydermere ikke udarbejdet i overensstemmelse med Sundhedsloven, hvoraf det
fremgår, at sundhedsvæsenet “har til formål at fremme befolkningens sundhed samt at forebygge
og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning for den enkelte”.
Ikke-terapeutisk omskæring opfylder ingen af disse formål, men påfører tvært imod barnet den
funktionsbegrænsning, der ligger i fjernelsen af en funktionel del af dets kønsorgan."
Høringsudkastet til vejledningen indeholder konkret en række passager, der er i direkte modstrid
med det, der opfattes som god faglig standard af de lægefaglige selskaber.
Der er ikke tale om et enkeltstående tilfælde. Også Notat om omskæring af drenge (2013),
Vejledning om omskæring af drenge (2014) og Notat om ikke-terapeutisk omskæring af drenge
(2020) udarbejdet af hhv. Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for patientsikkerhed var præget af
konklusioner, der var i strid med faglige anbefalinger på området og ledte til misvisende og
decideret vildledende konklusioner.
Det leder til en række oplagte spørgsmål:
Kan Folketinget kan træffe oplyste beslutninger på baggrund af de pågældende notater og
vejledninger?
Er der andre notater og vejledninger fra de pågældende styrelser, der er præget af
tilsvarende mangler?
Er de oplistede konkrete problemer udtryk for en generel problematik i embedsværket, eller
er de isoleret til de konkrete styrelser eller til den konkrete tematik?
Stop kønslemlæstelse af både drenge og piger verden over, uanset kulturelt tilhørsforhold eller forældres religion.
s. 1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 156: Henvendelse fra Intact Denmark vedr. foretræde om vejledning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge
2303947_0002.png
Stop kønslemlæstelse af både drenge og piger verden over, uanset kulturelt tilhørsforhold eller forældres religion.
s. 2